Cum arată masculinitatea pentru bărbații cu dizabilități? Despre redefinirea conceptului de ”masculin” la cei mai speciali dintre noi
Un bărbat paralizat. Alt bărbat fără picioare. Altcineva fără mâini. Celălalt dependent de un aparat. Mulți ca ei stigmatizați de o societate încă rămasă croită după șabloanele perfecțiunii. Dar cum arată perfecțiunea? Și cum arată masculinitatea pentru acești bărbați, poate cei mai speciali între noi? Cum se redefinește conceptul de ”masculin” pentru un bărbat căruia nu i se potrivesc măsurile păpușii Ken? Ce ne învață acești bărbați prin masculinitatea lor, proprie?
Proiectul european ENTR , dezvoltat de publicații media internaționale, la care G4Media este partener abordează teme de larg interes pentru tinerii între 18 și 30 de ani. Tema acestei săptămâni este legată de ceea ce reprezintă „masculinitatea” sub diferite aspecte.
Wojtek Sawicki (Polonia) este unul dintre cei care au adaptat conceptul de masculinitate propriilor calități și și-au transformat abilitățile în atuuri, iar empatia, comunicarea și inteligența au luat locul sex-simbolului clasic, așa cum este el acceptat la scară largă.
Wojtek arată în cadrul proiectului ENTR cum, din cauza dizabilității pe care o are, s-a concentrat și a dezvoltat abilități ”soft”, cum ar fi reușita de a se apropia de oameni, de a fi empatic cu ei, de a-i asculta și înțelege: ”Esența masculinității este a rezolva probleme”, spune Wojtek care și-a întemeiat o familie, deși foarte puțină lume îi dădea șansa asta:
- ”Nimeni nu se aștepta de la mine să am o familie, să lupt pentru poziția mea, să fiu dominant asupra celorlalți și să nu-i dezamăgești pe oameni, că ceea ce afirmi are o mare valoare (…). Modelul cultural de masculinitate pentru mine a fost David Bowie. Nu i-a fost frică să spună ce gândea, să arate așa cum voia să arate. A fost un artist care și-a urmat propriul drum. Nu a acordat atenție la ceea ce alți oameni ar putea gândi, ci doar s-a gândit la el”, povestește Wojtek.
Human Rights Channel, sub egida Consiliului Europei, arată că impactul nociv al sexismului poate fi agravat atât la femei, cât și la bărbați din cauza etniei, vârstei, religiei, orientării sexuale, dar și a dizabilității acestora.
Totodată, un sondaj al companiei Ipsos, cu o experiență internațională în cercetarea de piață încă din 1975 (când Ipsos este fondată de către Didier Truchot la Paris), arată că unul din trei bărbați din România crede că trebuie să întrunească numeroase condiţii pentru a fi ”bărbat/masculin”. În principal, indiferent de rolul pe care îl au, bărbații sunt de părere că trebuie să fie puternici, curajoși și inteligenți.
Astfel, criteriile cel mai des menționate în studiu sunt următoarele: bărbatul român trebuie “să aibă un caracter puternic” (aspect evocat de 31% dintre respondenți), “să fie capul familiei” (30%), “să fie inteligent” (29%), “să fie curajos” (27%) și “independent financiar” (26%). Studiul Ipsos s-a desfăşurat la sfârşitul anului 2018 pe un eşantion reprezentantiv urban de 500 de respondenţi, de gen masculin, cu vârste cuprinse între 25 şi 45 de ani. Studiul poate fi consultat integral aici.
Poate nu degeaba Google nu returnează niciun rezultat la asocierea termenilor ”masculinitate+barbat+dizabilitati” sau ”masculinitate+dizabilitati”. Folosind ghilimelele și semnul ”+” între doi termeni un utilizator caută toate materialele din Google în care termenii respectivi apar împreună. În cazul ”masculinității” și al ”dizabilităților” acestea nu au fost asociate în limba română în vreun material care să existe în Google. Aceste non-rezultate ale Google spun poate mai multe decât orice despre mentalitatea încă dominantă în societatea românească referitor la cum poate fi redefinit acest concept al masculinității în raport cu ideea tradițională de ”a fi bărbat”. Există doar două rezultate asociate cu ”masculin” și ”dizabilități” dar care fac referire exclusiv la două rezultate sportive, termenul masculin reprezentând genul concurenților cu dizabilități.
Însă Ghidul pentru practici psihologice cu băieți și bărbați, realizat de Asociația Americană de Psihologie, a scos în evidență faptul că una dintre cauzele cel mai des întâlnite în suicidurile bărbaților sunt tocmai stereotipurile de gen și referitoare la ce înseamnă ”a fi bărbat/masculin”, care-i împiedică pe aceștia să vorbească despre emoțiile și problemele lor, arată platforma de parenting suntparinte.md.
Mai mult, arată portalul (care colaborează cu experți din diferite domenii, inclusiv pediatrie, psihologie, educație, pedagogie, asistență socială și parentală etc) promovarea așa-zisei „masculinități” tradiționale și reprimarea emoțiilor în rândul băieților au efecte negative față de sănătatea mintală a băieților și bărbaților, ceea ce duce și la creșterea cazurilor de comportamente violente sau dependență de anumite substanțe.
Psihologul Sergiu Toma susține că masculinitatea se referă, de fapt, la întreprinderea acțiunilor care duc la un rezultat; este o forță prezentă în fiecare dintre noi, una a deciziilor îndreptate spre rezolvarea unor probleme, la fel cum și feminitatea este o forță.
sursa foto: Pexels/ Shvets Production
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii