Cum au confiscat politicienii formatul de conținut media al tinerilor de pe Tik Tok și Instagram pentru a se promova în super anul electoral
Suntem în super anul electoral 2024, în care politicienii ne cheamă la vot de patru ori în jumătate de an, să ne alegem: primarii, europarlamentarii, președintele și parlamentarii, în ordinea asta.
În același timp, 1 milion de tineri votează pentru prima dată la europarlamentare și 400.000 votează pentru prima dată în viața lor. Nu e de mirare, deci, că politicienii caută să ajungă mai eficient și rapid la ei.
Dar cum e când, în super anul electoral, politicienii nu mai împart șepci, pixuri și calendare, ci dau buzna în mediile dedicate în mare parte tinerilor și le ”împrumută” tehnicile, culorile și tiparul de conținut pentru a se promova. Și, pe deasupra, mai și pompează sume mari în asta.
Hai să vezi.
Partidele politice și membrii acestora încearcă să se facă auziți și să ajungă la un public cât mai larg, în preajma alegerilor, prin crearea de conținut pe rețelele sociale. Astfel, politicienii acaparează tot mai mult mediul online din România, iar platformele sociale sunt pline de mesaje prin care se promovează folosind metode, grafică sau culori inspirate din formatul utilizat în special de tinerii creatori de conținut, adică mai cunoscuții ”influenceri”.
Acest tip de conținut video este popular și des folosit pe rețelele sociale, mai ales în rândul tinerilor, prin prisma faptului că reușește foarte rapid să capteze atenția, fiind ușor de urmărit.
Formatul ”împrumutat” de la tinerii de pe platformele de socializare constă, în general, în crearea unor videoclipuri de durată scurtă, filmate în poziție verticală, la care sunt adăugate efecte sonore, tranziții, dar și subtitrări colorate de dimensiuni mari, poziționate pe mijloc sau în partea de jos a videoclipului, ce rulează cuvânt cu cuvânt, în tandem cu discursul persoanei din videoclip.
@puiimeiamericanasian Ce a gasit in cutie ? #fy #puiimei #viral ♬ original sound – puii mei restaurant 🇺🇸&🇷🇴
În videoclipul de mai sus a fost folosit stilul de filmat vertical, cu subtitrări de dimensiuni mari, colorate, poziționate în centrul videoclipului, dar și efectele audio și tranzițiile rapide, exact ca în videoclipurile de promovare ale politicienilor.
Politicienii au luat acest format și l-au adaptat, prin menționarea promisiunilor și planurilor de viitor ale acestora, astfel încât să iasă în evidență clar și concis mesajul pe care aceștia doresc să îl promoveze în rândul oamenilor. Adesea, videoclipurile politicienilor sunt realizate în zone cu probleme, șantiere, parcuri, dar și lângă oameni ce își prezintă nemulțumirile.
Un prim exemplu de politician ce folosește această metodă este Florin Mitroi, primarul de cinci mandate al comunei constănțene Valu lui Traian, candidat PNL în acest an pentru președinția Consiliului Județean Constanța.
Acesta susține că oamenii nu sunt nevoiți să stea la coadă dacă se prezintă cu o problemă la Primăria Valu lui Traian, alături de mesajul “Administrația publică se face cu oameni, pentru oameni“. Actualul primar al comunei din apropierea Constanței a strâns în patru zile de la publicarea videoclipului peste 200.000 de vizualizări, 3.200 de aprecieri, dar și 128 de comentarii.
@florin.mitroi03 Administratia publica se face cu oameni, pentru oameni. #florinmitroi #valuluitraian #constanta #cjc #tufani #baneasa #dezvoltare ♬ sunet original – Florin Mitroi
Și Nicușor Dan, candidat independent susținut de Alianța Dreapta Unită în acest an pentru Primăria Capitalei, este adeptul acestui tip de videoclipuri. Astfel, actualul primar al Capitalei face o mică “recapitulare” a realizărilor din ultimul mandat. Videoclipul a obținut aproximativ 330.000 de vizualizări, aproape 15.000 de aprecieri și 1.400 de comentarii.
@nicusordanpmb 🟢 Realizările administrației noastre contracronometru. Mă bazez pe voi să dați de veste. Vă mulțumesc! 🙏 #lucruribune #bucurestiromania🇷🇴 #primariacapitalei #nicusordan ♬ original sound – Nicusor Dan Primar General
Ovidiu Cupșa, candidatul partidului AUR la Primăria Constanța, este prezent pe rețelele sociale, iar unul dintre cele mai virale postări ale acestuia a strâns peste 200.000 de vizualizări, și 2.000 de aprecieri. În videoclip, fostul vicepreședinte PNL Constanța stă lângă un muncitor care susține că ”s-a furat mult în țară” și căruia îi strânge mâna și îi aduce mulțumiri.
View this post on Instagram
Pe paginile de Instagram și Tik Tok ale USR sunt încărcate numeroase astfel de videoclipuri, cu diferiți membri ai partidului. Stelian Ion, deputat USR Constanța, a publicat pe Instagram, folosind formatul specific, mai multe videoclipuri de pe teren în care propune soluții pentru rezolvarea problemelor din oraș. Videoclipul a strâns în jur de 3.000 de vizualizări și aproape 100 de aprecieri.
View this post on Instagram
Partidul AUR, în frunte cu George Simion, este cel care, cu acest tip de videoclipuri, a beneficiat de cel mai puternic impact pe rețelele de socializare în rândul partidelor politice. Pe pagina oficială de Tik Tok a lui George Simion sunt încărcate videoclipuri care au reușit să depășească pragul de un milion de vizualizări. Pagina liderului partidului are peste 400.000 de urmăritori și este bazată, în principiu, pe genul acesta de videoclipuri. La mai puțin de 24 de ore de la publicarea videoclipului, George Simion a reușit să strângă 36.000 de vizualizări și 1.600 de aprecieri.
@georgesimionoficial #georgesimion #foryou #AUR #aliantapentruunirearomanilor #2024 #romania ♬ sunet original – GEORGE SIMION
Horia Constantinescu, candidatul PSD pentru Primăria Constanța, fostul președinte ANPC, folosește și el tipul acesta de conținut și îl urcă pe pagina personală de Instagram. În videoclipul în care este prezentat un parc din Constanța, cu un loc de joacă în stare de degradare, Horia Constantinescu folosește o muzică de fundal dramatică, efecte sonore, tranziții și subtitrări colorate. Videoclipul a strâns 1.200 de vizualizări și 33 de aprecieri, în mai puțin de 24 de ore de la data publicării.
View this post on Instagram
Diana Șoșoacă, din partea partidului S.O.S. România, beneficiază de popularitate în rândul politicienilor de pe platformele sociale, dar folosește un alt tip de conținut, diferit față de cel folosit de marea majoritate a partidelor. Formatul utilizat de Diana Șoșoacă este unul mai static, fără subtitrări în timp real, efecte sau tranziții. Aceasta preferă ca poziționarea textului să fie pe tot ecranul, colorat și static.
@diana.i.sosoaca.official #sosromania🇷🇴 #sosro #sosoaca #sosromania #sos #diana #dianasosoaca #dianasosoacaiovanovici #dianaiovanovicisosoaca #romania🇷🇴 #romania ♬ sunet original – Diana Iovanovici-Șoșoacă
Câți bani plătesc politicienii pe rețele?
Într-un sondaj realizat în luna martie de INSCOP, pentru News.ro, reiese că aproape 30% dintre români folosesc rețelele sociale drept sursă de informare, în special tinerii. Posturile TV reprezintă principala sursă de informare în rândul românilor, cu un procentaj ce depășește cu puțin pragul de 50%. De asemenea, în sursa citată este menționat faptul că votanții PSD-PNL, persoanele cu vârsta de peste 45 de ani, locuitorii din urbanul mic sau rural, sunt adepții folosirii posturilor TV în scop informativ.
(aici poza cu statistica)
Politicienii par să se fi adaptat la actualele vremuri, în care din ce în ce mai mulți oameni folosesc rețelele sociale și ca pe o modalitate de a-și culege informațiile. Deși posturile TV sunt în continuare principala sursă de informare a românilor, așa cum reiese în sursa menționată anterior, rețelele sociale au început să ia amploare, iar cel mai probabil, în viitor, vor deveni principala unealtă de informare folosită de către oameni.
Aceștia preferă să folosească ca metodă de promovare rețelele sociale, în detrimentul altor forme de promovare, și datorită accesibilității oferite de platforme, care permit politicienilor să ajungă la un public larg, cu care pot comunica direct, prin intermediul comentariilor. În plus, aceștia pot monitoriza foarte ușor dacă conținutul creat de ei este eficient, prin urmărirea numărului de vizualizări, tipurile de comentarii, numărul de aprecieri sau de distribuiri.
Un alt motiv pentru care politicienii preferă promovarea prin intermediul rețelelor sociale îl reprezintă costurile. Rețelele pot reprezenta o modalitate de promovare ce necesită costuri mai reduse față de promovarea televizată sau tipărirea de afișe, panouri, pliante.
Raportul de analiză realizat de ExpertForum arată câți bani au investit partidele politice și politicienii în social media, în perioada ianuarie – martie 2024, privind campaniile politice/electorale sau cu impact social.
Pe Facebook, partidele au investit peste trei milioane de lei, prin pagini oficiale sau pagini ale membrilor/candidaților/aleșilor la nivel local sau central. Peste 75% din bani (2.4 milioane lei) au fost cheltuiți de către USR, PNL (aproximativ 710.000 de lei fiecare), PSD (650.000 de lei) și AUR (325.000 de lei).
Paginile care au investit cel mai mult în promovarea pe Facebook au fost, în ordine, cea a lui Marcel Ciolacu (265 mii de lei), urmată de paginile USR (155 mii de lei) și Cătălin Drulă (147 mii de lei), iar apoi Nicușor Dan (102 mii de lei). În topul paginilor care au plătit cel mai mult apare și Stelian Ion, deputat USR Constanța (49 mii de lei), așa cum reiese în analiza realizată de ExpertForum.
Privind cheltuielile partidelor politice, pagina liderului PSD, Marcel Ciolacu, a investit cea mai mare sumă (265 de mii de lei), cu 325 de anunțuri plătite. Pe locul doi se situează pagina lui Alfred Simonis, cu 32 mii de lei, iar pe locul trei este pagina lui Petru Bogdan Cojocaru. Pagina oficială a partidului se află pe locul patru, cu 27 mii de lei investiți.
Pagina oficială a partidului USR a cheltuit 155 mii de lei pentru 332 anunțuri plătite. Aceasta este urmată de pagina președintelui Cătălin Drulă (147 mii de lei). Pe locul trei se află pagina deputatului Stelian Ion, candidat la Primăria Constanța, care a cheltuit 49 mii de lei și a plătit 83 de anunțuri.
Pagina oficială a PNL, a investit în promovare 48.000 de lei, cu un număr de 53 de anunțuri plătite. Totuși, în fruntea investițiilor PNL se află Sabin Sărmaș, deputat și candidat la Primăria Cluj-Napoca, cu 75.000 de lei cheltuieli și 151 anunțuri plătite, potrivit analizei ExpertForum.
Referitor la partidul extremist AUR, cele mai mari cheltuieli au fost trecute în numele paginii candidatului pentru Primăria Capitalei, Mihai Enache (33.671 lei și 74 de anunțuri plătite). Pagina liderului partidului, George Simion, a cheltuit 24.660 lei și a avut 23 de anunțuri plătite.
Nicușor Dan, actualul primar al Capitalei, este candidatul independent care a înregistrat în primele trei luni ale anului cele mai mari cheltuieli, în valoare de 102.141 lei, și a avut un număr de 97 de anunțuri plătite.
Partidele politice au investit peste 600.000 de lei în promovarea pe Google. Principalele partide care au cheltuit bani pe Google au fost PSD și USR. Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD (300.000 lei), în vreme ce USR a cheltuit 40%, (231.000 lei). Restul partidelor au avut cheltuieli mult mai mici față de cele două, care nu au depășit pragul de 30.000 de lei, mai arată analiza ExpertForum.
Calendarul alegerilor din România în 2024
Cele patru rânduri de alegeri încep în 9 iunie, cu alegerile locale și europene. În acest an, peste 19 milioane de români sunt eligibili pentru a vota la alegerile europarlamentare, iar un milion de români pot vota pentru prima dată la alegerile pentru Parlamentul European.
Continuăm, apoi, în luna septembrie, cu alegerile prezidențiale. Primul tur al acestora este programat pe 15 septembrie, iar al doilea tur va avea loc în 29 septembrie. Ultimele alegeri, care închid super-anul electoral, au loc în 8 septembrie, când ne alegem parlamentarii.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii