G4Media.ro

Cum au umplut semafoarele „inteligente” conturile firmelor de casă din Teleorman cu…

sursa foto: Presshub

Cum au umplut semafoarele „inteligente” conturile firmelor de casă din Teleorman cu bani europeni, blocând traficul în Alexandria

Din Alexandria nu lipsesc ghivecele de flori și semafoarele. Alte lipsuri se mai pot identifica, dar acestor obiective li s-au alocat bani cu generozitate. Atât de mulți, încât semafoarele sunt despărțite unele de altele de câțiva pași, iar șoferii care doar tranzitează orașul trebuie să dea dovadă de multă răbdare pentru a depăși aglomerarea urbană. Cine câștigă din contractele finanțate și cu fonduri europene: firmele contractante. Iată în cele ce urmează povestea jocului cu bani europeni care au intrat, prin subcontractări, în buzunarele afaceriștilor apropiați de conducerea politică din Teleorman.

Informația pe scurt:

  • În 2011, primarul Alexandriei, Victor Drăgușin, promitea locuitorilor că, după implementarea a trei proiecte finanțate prin Programul Operațional Regional 2007-2013, Alexandria va avea „iluminat ca-n Paris, trafic rutier ca-n Germania și siguranță ca la Moscova”.
    Investiția pentru care s-a semnat finanțarea se ridică la suma totală de 36,5 milioane de lei, din care 80% erau fonduri europene nerambursabile, iar data inițială de finalizare a lucrărilor era 15 noiembrie 2011.
  • La momentul respectiv, aceste trei proiecte erau singurele proiecte cu bani europeni accesate vreodată de orașul Alexandria, așa că obținerea banilor externi era prezentată ca o realizare majoră a administrației locale de atunci, aproximativ identică cu aceea din prezent. „Semafoarele inteligente” pe care Alexandria urma să le monteze au intrat în sarcina companiei SC UTI TRAFIC Management SA, anchetată ulterior pentru că ar fi participat la circuite evazioniste și de spălare a banilor.
  • Procurorii bănuiesc că UTI Traffic Management a subcontractat o parte a lucrărilor uneia dintre firmele de casă ale PSD Teleorman, aparținând prietenului apropiat al primarului Victor Drăgușin, Nae Tatu, implicat în multe lucrări de anvergură pe bani publici la nivelul Alexandriei.
  • Din întreaga lucrare, singurii câștigători au fost companiile contractante, pentru că traficul în Alexandria rămâne problematic, tocmai din cauza „semafoarelor inteligente”, amplasate uneori din 50 în 50 de metri, generând astfel blocaje semnificative pe o distanță relativ mică.

Inteligență la o atingere de buton distanță. Preț: 8 milioane de lei

În septembrie 2012, la sediul Primăriei Alexandria aveau loc lucrările conferinței finale ale proiectelor „Sistem pentru managementul iluminatului public în municipiul Alexandria”, „Sistem de supraveghere în vederea creșterii siguranței și prevenirii criminalității în municipiul Alexandria” și „Sistem pentru managementul traficului rutier în municipiul Alexandria”, toate fiind proiecte finanțate prin Programul Operațional Regional 2007-2013. Valoarea acestora se ridica la peste 36 de milioane de lei.

Sistemului de management al traficului rutier, constând în montarea de semafoare inteligente, i-a fost repartizată suma de 8.650.256,19 lei. Cu acești bani au fost amplasate semafoare pe străzile Dunării și București, la intersecțiile: Cal. București – str. Al.Ghica, Cal. București – str. Cuza Vodă, Cal. București – str. Libertății, Cal. București – str. Dunării, str. Dunării – str. 1 Mai, str. Dunării – str. 1 Decembrie – Poștă, str. Dunării – str. C-tin Brâncoveanu, str. Dunării – str. Al.Colfescu, str. Dunării – Casa de Cultură, str. Dunării – str. Ion Creangă, str. Dunării – str. Tudor Vladimirescu, str. Dunării – str. 1 Decembrie, str. Dunării – str.H.C.C și str. Dunării – str. Dr.Stâncă.

„Sistemul de management al traficului rutier” a cuprins, așadar, montarea de semafoare inteligente de tip led, cu un consum redus de energie electrică, 16 automate de trafic instalate în principalele intersecții, infrastructură de comunicații prin fibră optică și UPS-uri pentru alimentarea în sistem de urgență a automatelor. În mod paradoxal, prin montarea lor se dorea fluidizarea traficului rutier de la nivelul municipiului, eliminarea congestionării în principalele 16 intersecții creșterea gradului de siguranța în trafic a cetățenilor, cât și asigurarea funcționării continue a sistemului de semaforizare.

Inteligența acestor noi semafoare consta în faptul că oamenii care urmau să treacă strada puteau apăsa un buton, anunțând astfel aparatul să-și schimbe culoarea. Însă montarea lor atât de apropiată a produs încă de la început nenumărate nemulțumiri în rândul șoferilor, care, dintr-o dată, au început să piardă din ce în ce mai mut timp pe străzile principale ale orașului.

În plus, potrivit primarului Victor Drăgușin, rezultatele așteptate de la acest sistem nou de management al traficului rutier urmau să fie „Creșterea numărului de intersecții semaforizate, realizarea unui Sistem integrat pentru managementul traficului rutier și Centrul de Comandă și Control, creșterea numărului de persoane care folosesc transportul în comun (săptămânal), reducerea emisiilor de noxe, reducerea consumului de combustibil și fluidizarea traficului rutier”.

În realitate, astăzi nimeni nu se declară fericit de faptul că semaforizarea inteligentă a fost implementată, pentru că despre o fluidizare a traficului rutier nici nu se pune problema.

De altfel, viceprimarul Alexandriei de la vremea respectivă, Dan Popescu, povestește astăzi că sistemul a fost gândit în altă legislatură și că, în realitate, efectele lui sunt mai mult proaste decât fericite: „Chiar nu-mi aduc aminte detaliile proiectului. De fapt, știu că au fost două: iluminatul inteligent și semaforizarea inteligentă. Oricum, eu cred că era contractat mai dinainte și doar s-a implementat în vremea noastră, deci nu știu dacă am participat la votarea lui. Dar au fost două proiecte cu care s-a lăudat mult primarul la vremea aceea. Sunt dese aceste semafoare, domnule, ăsta e adevărul, și fragmentează traficul de-l omoară pe strada principală a orașului. Că sunt la 50 de metri unul de altul, dar cum or fi fost gândite nu știu.Tot atunci s-au montat și camere de supraveghere în tot orașul. Dar proiectele astea deja fuseseră aprobate dintr-un mandat trecut. Ăsta e un subiect tabu, nu cred că va vorbi cineva despre asta.”

Un subiect tabu

Dar de ce presupune viceprimarul Alexandriei din acele timpuri că nu va vorbi nimeni despre subiect și de ce îl consideră un subiect tabu? Ei bine, aici începe cu adevărat jocul banilor europeni care au intrat, prin subcontractări, în buzunarele afaceriștilor apropiați de conducerea politică din Teleorman.

Contractul pentru implementarea sistemului pentru monitorizarea traficului rutier a fost încheiat cu SC UTI TRAFIC Management SA în 2011. La licitație a mai participat și SC Marca Telecom SRL, care a venit cu o ofertă inacceptabilă și neconformă, astfel că firma în cauză nici nu a mai contestat licitația. Firma câștigătoare, aparținând omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu, a mai fost parte a unor contracte profitabile. Ea a realizat și sistemul de management al traficului din București și a introdus sistemul automat de taxare în autobuzele din Capitală, iar în urma unui contract câștigat în 2009, s-a ocupat cu montarea a 18.000 de metri liniari de separatoare de trafic.

Potrivit contractului încheiat între municipiul Alexandria și firma lui Urdăreanu, lucrările pentru realizarea sistemului pentru managementul traficului rutier din Alexandria au durat șapte luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, iar municipiul a pus la dispoziția executorului, fără plată: amplasamentul lucrării, suprafețele de teren necesare depozitării și organizării șantierului, căile de acces rutier și racordurile de cale ferată, dar și racordurile pentru utilități.

Oamenii își amintesc însă că în acea perioadă lucrările aferente acestor trei proiecte, care aduceau în Alexandria „iluminat ca-n Paris, trafic rutier ca-n Germania și siguranță ca la Moscova”, erau executate de angajați ai unui prieten apropiat al primarului Victor Drăgușin, și anume Nae Tatu. De altfel, între firmele lui Nae Tatu (mai precis Tatus Prod 2001) și Administrația Domeniului Public din Alexandria au avut loc tranzacții de zeci de mii de lei. Tot Nae Tatu a montat la intersecția străzii București cu Dunării un panou electronic pe care sunt afișate diverse anunțuri, pentru care Primăria Alexandria plătește 64.500 lei. Bani care au intrat în contul firmei BIG BOGALEX SRL, deținută de Tatu Gina (50% din capitalul social total) și Tatu Nicolaie (50% din capitalul social total).

Un om de afaceri conectat la Primăria Alexandria și un incendiu suspect

Nae Tatu este unul dintre personajele-cheie din PSD Teleorman, firmele sale beneficiind de multe contracte din bani publici în Alexandria.

Unul dintre consilierii locali care s-au opus proiectului prin care montau semafoare de 8 milioane de lei la Alexandria, mai precis fostul Șef al Corpului de Control al Prefectului Teleorman, Niculaie Mârzan, explică motivele pentru care nu a fost de acord cu aprobarea semaforizării din bani europeni.

Citește tot articolul pe Presshub.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Unul din miile de furturi marca Ciuma Rosie. Oricm, nu vor pati nimic, pentru ca Justitia din Ro ii apara pe hoti

    • Stai liniștit, la fel este și în Arad condus de aripa liberală a USL.
      E plin orasul de semafoare care merg de ani de zile pe intermitent pt. că sunt instalate in intersectii și zone în care sunt inutile.

  2. „Alexandria va avea „iluminat ca-n Paris, trafic rutier ca-n Germania și siguranță ca la Moscova”

    Române, partidul te vrea prost! Cum dracu să auzi o asemenea frază și să nu râzi, dar mai să-i mai și votezi? E adevărat că suntem antrenați în „crede și nu cerceta” și „capul plecat sabia nu-l taie” de familie/școală/BOR &co. și uite cu ce consecințe.

  3. Încă un primar PSD ist scăpa după dezincriminarea abuzului in serviciu. .

  4. Mai nou, a inceput actiunea „bordura si pavelele” . Se inlocuiesc bordurile si pavelele din piateta de linga anaf/prefectura. Locul este, pe rand sau de.a valma, parcare fara marcaje, strada cu dublu sens fara marcaje, trotuar de risc si locul serbarilor din oras, mici, bere si multa, multa mizerie E adevarat ca operatiunea trebuia facuta de mult timp, chiar de vreo zece ani. Dar au gasit resurse in an electoral, desi la tv curge lapte si miere de mult timp. Sunt curios sa vad daca se vor mai organiza evenimente cu gratare pe acel loc. Tot asa ar trebui reabilitat si centrul pietonal, care este facut pe vremea lui ceausescu. Au amanat reconstructia de la an la an cu toate ca psd se lauda cu cele mai mari realizari economice, Vor gasi bani si pentru aceasta operatie, banuiesc. Da bine la public in ani electorali si poate ies bani de campanie. Nu e de mirare.
    Vad ca nu a inceput campania de vopsit borduri si treceri de pietoni.
    Problema nu este ca o fac ci cand o fac.
    Ca ei nu stiu sa vopseasca decat ziua, printre picioarele pietonilor.
    O alta lucrare care isi asteapta finalizarea, care trebuia sa aiba loc in noiembrie 2017, daca nu ma insel, este un centru multicultural, fostul cinematograf. Probabil din lipsa fondurilor au incetinit lucrarile.

  5. Tot atita „inteligenta” si hotie exista si la Timisoara. „Serviciile” sint in spatele escrocheriei si prostiei asteia.

  6. Aceasi miscare s-a facut si in Timisoara. Plin de semafoare complet inutile, trafic complet sufocat de ele. Au dezafectat butonul de la semafoarele pentru pietoni si acum noapte-zi masinile trebuie sa opreasca la toate trecerile de pietoni chiar daca nu traverseaza nimeni mai niciodata. O prostie uriasa. In plus au dat jos si timer-ul care-ti indica secundele pana la schimbarea semaforului. Cica acum sunt inteligente. Practic ne-am intors la situatia de acum 20 de ani ca si functionalitate …