
Cum conduci în singuranță pe ger și zăpadă/ Câteva sfaturi pentru șoferi: Siguranță, echipare și tehnici utile
Pe scurt
- Curățarea corectă a mașinii înainte de plecare este esențială; zăpada și gheața trebuie îndepărtate complet pentru a evita pericolele în trafic și amenzile.
- Dezghețarea completă a geamurilor este crucială pentru vizibilitate, utilizând soluții speciale, raclete sau încălzirea parbrizului.
- Curățați și păstrați funcționale stopurile, farurile și plăcuțele de înmatriculare pentru a asigura vizibilitatea și siguranța în trafic.
- Accesul în vehicul poate fi afectat de îngheț, recomandându-se soluții de dezghețare aplicate pe mâner și extremitățile portierei.
- Pe drum, se accentuează prevenția și adaptarea vitezei; sunt recomandate frânări progresive, utilizarea treptelor inferioare și evitarea manevrelor bruște pentru a menține controlul mașinii pe drumuri alunecoase.
Cum prognoza meteo anunțată ne arată că urmează câteva zile cu provocări majore pentru șoferi, redacția TechRider s-a gândit să vină în întâmpinarea cititorilor cu un mic ghid pentru o deplasare în deplină siguranță.
Primul pas, care este extrem de important în condiții date, este o curățare corectă a mașinii înainte de plecare.
Zăpada depusă pe suprafața mașinii, atât pe caroserie cât și pe suprafețele vitrate (geamuri) poate deveni extrem de periculoasă atât pentru voi, cât mai ales pentru ceilalți participanți la trafic. Curățarea zăpezii de pe mașina este recomandat să se facă folosind o perie din material moale, folosită exclusiv in acest scop. NU utilizați o perie sau o matură pe care o folosiți și în alte scopuri. Riscați să zgâriați în timp lacul și vopseaua mașinii, lucru care în timp poate deveni costisitor.
Zăpada se curăță complet, de pe toată suprafață, în special de pe plafon. Probabil a-ți văzut prin trafic mașini cu o cantitate considerabilă de zăpadă pe plafon, lucru complet ilegal (riscați o amenda, conform codului rutier), dar și extrem de periculos.
Odată cu încălzirea habitaclului se încălzește si plafonul, gheața și zăpada se topesc, iar în timpul frânării aceasta ajunge pe parbriz, obturând complet vizibilitatea. Să menționăm și faptul că acest fenomen afectează și ceilalți participanți. Zăpada desprinsă ajunge pe carosabil și pe mașinile celorlalți participanți la trafic.
Dezghețarea geamurilor se face pe toată suprafața acestora, nu doar pe jumătate. Parbrizul, geamurile laterale și luneta (geamul spate). Acest proces poate fi făcut în mai multe feluri. Cu ajutorul soluțiilor speciale, cu ajutorul racletei sau o combinație între cele două. Sau dacă aveți sistemul de încălzire în parbriz, vă rămân doar geamurile laterale. Toate mașinile sunt echipate în mod obligatoriu cu sistem pentru geamul spate. În concluzie, acordați o importanță deosebită acestui aspect.
La fel de importante sunt stopurile, farurile și plăcuțele de înmatriculare. Pentru a fi vizibili în trafic și a nu risca amenzi curățați și aceste repere.
O altă posibilă provocare pe timp de iarnă este accesul în mașină. Este posibil să ne trezim că nu putem deschide portierele din cauza gheții, mânerele sunt înghețate, sau în cazul mânerelor care se retrag în portieră, acestea nu pot fi eliberate. Niciodată, dar absolut niciodată, nu tragem cu putere, nu smucit sau forțăm.
Este recomandat să folosim aceeași soluție, mai sus menționată, cea pentru dezghețarea geamurilor. Pulverizăm această soluție pe mâner si pe extremitățile portierei, o lăsăm să acționeze unu, două minute apoi încercăm din nou. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, această soluție trebuie să nu fie lăsată în mașina, sau să aveți alt flacon în casă/birou. În situații de forță majoră putem folosi și o sticlă cu apă la temperatura camerei, nu fierbinte.
Acești pași pot fi făcuți cu motorul mașinii pornit sau oprit, rămâne la latitudinea voastră. Discuția pe această temă poate fi interminabilă din motive de ecologie, costuri, uzură, etc.. Dar recomandarea mea este să faceți acest lucru cu motorul pornit, dacă preconizați că acest proces va dura mai puțin de 5 minute.
Nu voi insista pe echiparea mașinii pentru condițiile de iarnă, acest lucru este repetat deja de ani de zile, slabe șanse să nu știți despre aceste aspecte.
Odată porniți la drum, cuvintele cheie ar trebui să fie prevenție, anticipare, adaptare. Vorba clasică „iarna nu-i ca vara”.
Aderența mașinii pe carosabil în timpul iernii scade dramatic, iar pericolul crește exponențial. Fenomene precum derapajul pun probleme și celor mai experimentați șoferi. Nu voi da sfaturi despre contrabracare și alte tehnici, deoarece în acele momente de panică, puțini își vor aminti, iar și mai puțini vor fi capabili să le aplice. Aceste tehnici au nevoie instruire specializată și exercițiu, iar cei mai mulți nu au parte de așa ceva. Cu toate acestea, recomand pentru cei care au posibilitatea să urmeze niște cursuri de conducere preventivă. Vă asigur că în urma acestor cursuri perspectiva asupra condusului va fi total alta.
Odată porniți la drum, nu vă bazați orbește pe sistemele și echiparea mașinii. Desigur, sisteme precum controlul tracțiunii, ABS, anvelope de calitate, tracțiune integrală, și multe altele, pot face diferența, dar nimic nu poate înlocui prevenția.
Câteva sfaturi pentru deplasare:
- Reducerea/adaptarea vitezei – Pe gheață sau zăpadă, distanța de frânare este mult mai mare. Se recomandă conducerea cu o viteză adaptată condițiilor și capacităților de condus.
- Frânare progresivă și din timp – Se evită frânările bruște, care pot duce la pierderea controlului.
- Utilizarea treptelor inferioare – La coborârea pantelor, se folosește frâna de motor în locul frânei de picior pentru a evita blocarea roților.
- Evitarea manevrelor bruște – Virajele sau schimbările de direcție trebuie făcute lent și controlat.
- Păstrarea unei distanțe mărite față de vehiculele din față – Este nevoie de mai mult timp pentru a opri pe drumuri alunecoase.
- Este recomandat să aveți în portbagaj lanțuri antiderapante, o lopata și un săculeț cu nisip. Nu se știe niciodată când rămâi înzăpezit. Asigură-te că ai suficient combustibil în rezervor, în special dacă navighezi în afara orașului.
NOTĂ: Ionuț Tăpălagă este editor specializat în domeniul auto la TechRider by G4Media.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.