Cum explică Bolojan nefuncționalitatea companiei aeriene de stat înființată la Oradea: Din păcate, nu am reușit. Când am propus înființarea Air Oradea exista o disponibilitate foarte mare de aeronave și de echipaje în Europa. În scurt timp ea n-a mai existat
Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, împreună cu primarul Oradiei, Florin Birta, anunțau cu mare fast în 2021 înființarea unei noi companii de stat, Air Oradea, care să deservească Aeroportul local și să opereze cursele externe fără a mai plăti subvenții altor companii aeriene. Publicația ebihoreanul.ro arată că s-au scurs aproape doi ani de la înființarea acestei companii însă ea tot funcționează. Mai mult, Oradea a rămas între timp fără curse externe regulate, astfel că orădenii sunt nevoiți să decoleze spre destinațiile lor de pe Aeroporturile din Cluj sau Budapesta.
De ce Air Oradea nu a fost operaționalizată pentru a efectua cursele externe regulate, contrar anunțului lui Bolojan, care anul trecut spunea că s-a conturat decizia „să închiriem aeronavele, echipajul, mentenanța și asigurarea”?
„Din păcate, nu am reușit. Când am propus înființarea Air Oradea exista o disponibilitate foarte mare de aeronave și de echipaje în Europa. În scurt timp, n-a mai existat această disponibilitate. După pandemie, apetitul pentru călătorii a crescut, iar companiile au intrat în deficit de aeronave și de echipaje, efect advers al concedierilor făcute în timpul pandemiei. Nu mai sunt suficiente avioane și personal pentru a satisface cererea, ceea ce explică valul de curse anulate peste tot, iar tarifele pentru închiriere au ajuns la niveluri foarte mari. Pe scurt, Air Oradea n-a avut nici de la cine, nici cu ce bani să închirieze aeronave, echipaje de zbor și tehnicieni de întreținere”, a explicat șeful CJ Bihor Ilie Bolojan la solicitarea ebihoreanul.ro
Conform intenției inițiale promovate de liderii bihoreni, compania locală AIR Oradea trebuia să opereze la prețuri accesibile între Oradea și București 3 zboruri/zi în zilele lucrătoare, precum și între Oradea și „unul sau două aeroporturi internaționale din Vestul Europei” cu statut de hub, de unde pasagerii să-și poată continua deplasările către alte destinații. Începerea operării era programată pentru „octombrie 2022” fie prin achiziția, fie prin închirierea a una-două aeronave, cu tot cu echipaj și cu servicii de mentenanță.
În septembrie 2021, aleșii din CJ Bihor și Consiliul Local au aprobat înființarea Air Oradea, cei ai PSD abținându-se cu motivația că, într-o perioadă „când multe companii aeriene se clatină sau chiar se închid”, ar fi cheltuit în zadar banii alocați, în total 15 milioane lei (9 milioane lei de la Primărie, 6 milioane lei de la administrația județeană).
„Nu există o garanţie că totul va fi perfect, dar există certitudinea că, dacă nu facem nimic, şansele să ne dezvoltăm sunt mai reduse”, răspundea Bolojan, amintind că pe vremea când era primar al Oradiei îi fuseseră contestate și alte proiecte „nesigure”, dar care s-au dovedit benefice, precum înfiinţarea parcurilor industriale. „Suntem cumva forţaţi să o facem!”, conchidea șeful CJ Bihor, cu trimitere la concurența aeroporturilor din Debrețin, Budapesta, Cluj și Timișoara, toate dezvoltate pe vremea când în aeroportul orădean nu se făceau investiții.
Banii alocați au rămas deocamdată neatinși în contul Air Oradea, care de altfel nu are niciun angajat, ci doar un Consiliu de Administrație format din city managerul Mihai Jurca (președinte), Eduard Florea (directorul economic al Primăriei, reprezentant al municipalității) și Tudor Jidavu (fost director al Aeroportului Otopeni, din partea CJ Bihor), acesta înlocuindu-l recent pe Gheorghe Răcaru (fost pilot, director Tarom și al Blue Air), retras din activitate.
Citește mai mult pe ebihoreanul.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu