Cum folosesc capii de listă ai principalelor partide politice din România conturile de Facebook/ Ce mesaje transmit, în comparație, candidații din Franța și Germania
Cu aproape o lună înaintea alegerilor europarlamentare din acest an, G4Media.ro s-a uitat pe conturile și paginile de Facebook ai capilor de listă desemnați de principalele partide politice din România pentru scrutinul european din luna mai. Am încercat să vedem dacă temele care frământă în aceste momente Europa reprezintă un subiect de interes pentru viitori europarlamentari români sau, dimpotrivă, dacă aceștia preferă să se limiteze la temele de politică internă.
Am început cu Rareș Bogdan, candidatul care deschide lista PNL la alegerile europarlamentare din mai. Am urmărit postările din ultimele zile de pe pagina sa oficială de Facebook. Niciuna din postările sale nu are ca subiect problemele Europei și Uniunii Europene sau temele dezbătute în aceste zile în cancelariile europene. Brexitul, ascensiunea partidelor naționaliste sau imigrația nu există pentru candidatul PNL.
Rareș Bogdan, care înregistrează mai mult de zece postări zilnice, se concentrează pe lupta politică internă, atacând acțiunile guvernării PSD-ALDE.
Rovana Plumb, candidatul care deschide lista social-democraților, nu a avut nicio postare în ultima săptămână care să atingă subiectele importante pentru Europa. Activitatea pe Facebook a Rovanei Plumb a fost redusă, candidata PSD preferând să distribuie materiale și fotografii de campanie la două-trei zile.
Nici pentru Dacian Cioloș și Dan Barna, reprezentanții Alianței 2020 USR PLUS, temele europene nu sunt un subiect de interes, conform postărilor lor din ultima săptămână. Activitatea lor în spațiul online s-a axat pe distribuirea materialelor de campanie. Dacian Cioloș a fost mai activ decât Dan Barna. Spre deosebire de candidații PNL și PSD, Ciolos și Barna au fost mai puțin combativi, materialele lor având ca subiect măsurile pentru care Alianța USR PLUS militează.
Postările Noricăi Nicolai, candidata care deschide lista ALDE, distribuie în fiecare zi un articole de presă în care apare numele ei. Norica Nicolai comentează în aceste materiale evenimentele politice curente, urmând linia partidului. Temele de actualitate ale Uniunii Europene sunt absente și în postările ei.
Victor Ponta, capul de listă al partidului Pro România, este mai activ pe Facebook decât principalii săi contracandidați. Acesta, în materialele pe care le distribuie pe contul său, comentează și el evenimentele de politică internă. Nici pentru Victor Ponta temele care frământă Europa nu par să prezinte interes.
Dacă așa arată conturile de Facebook ale principalilor candidați români, am decis să ne uităm și pe conturile de Facebook ale candidaților din Franța și Germania.
Capul de listă al partidului En Marche!, formațiunea condusă de președintele Macron, este Nathalie Loiseau. La rândul ei puțin activă pe Facebook în ultima săptămână, ea a distribuit postări despre viitorul agriculturii în Europa, problemele de mediu sau politica feministă.
François-Xavier Bellamy, tânărul candidat care deschide lista Republicanilor, a distribuit în ultima săptămână materiale și luări de poziție referitoare la incendiul de la Catedrala Notre Dame, dar și interviuri cu el în care discută viitorul Occidentului și rolul Franței în Europa.
Sylvie Guillaume, candidata care ocupă prima poziție pe lista Socialiștilor francezi, deja parlamentar european, este activă pe Facebook, promovând vizibil agenda partidului socialist. Majoritatea postărilor ei fac referire la principalele linii ideologice ale socialiștilor europeni: feminism, egalitate de șanse sau combaterea sărăciei.
În Germania, Manfred Weber, candidatul care deschide lista CDU-CSU, susținut de PPE pentru funcția de președinte al Comisiei Europene, este foarte activ în spațiul online. Temele principalelor materiale pe care le-a distribuit în ultima săptămână sunt problema imigrației și politicile publice necesare soluționării acesteia, viitorul educației în Europa în contextul provocărilor tehnologice și combaterea naționalismului și populismului. Katarina Barley, prima pe lista SPD pentru alegerile europarlamentare, este activă zilnic pe Facebook. Cele mai multe postări ale sale sunt luări de poziție pe temele importante pentru Partidul Social-Democrat: combaterea sărăciei, egalitatea de șanse, integrarea imigranților sau justiția socială.
Dacă candidații principalelor partide din România s-au concentrat în ultima săptămână pe conturile lor de Facebook pe lupta politică internă și atacurile reciproce, fără să distribuie sau să scrie nici măcar o dată despre problemele Europei, în cazul principalilor candidați din Franța și Germania, luptă politică internă nici nu există. Mesajele acestora, spre deosebire de mesajele lansate de candidații români, vizează temele centrale ale proiectului european, precum și soluții pentru rezolvarea acestora.
NOTĂ Robert Ciobanu este bursier al Fundației Konrad Adenauer în parteneriat cu G4Media.ro
Un proiect G4Media.ro – Fundația Konrad Adenauer
#MonitorizareEuroparlamentare
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii