Cum îi transformă Codul Administrativ al PSD pe baronii locali și miniștri în stăpâni absoluți în instituții. Cele mai nocive prevederi din proiectul de OUG
Proiectul de ordonanță de urgență pentru adoptarea Codului Administrativ, inițiat de guvernul Dăncilă și analizat de G4Media.ro, conține o serie de prevederi care induc arbitrariul complet în administrația publică și dau naștere riscului politizării totale a birocrației. Mai precis, Codul Administrativ le dă șefilor de instituții puterea discreționară asupra angajării, promovării, mutării sau demiterii funcționarilor publici.
Proiectul de OUG transformă Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) într-o instituție decorativă, aflată la cheremul ministrului Dezvoltării, deci al partidului de guvernământ. Or, ANFP este o instituție esențială în administrația publică, având tocmai rolul de a profesionaliza aparatul birocratic și de a-i asigura independența față de factorul politic.
Mai multe prevederi din proiectul Codului Administrativ scot de facto ANFP din procesul de organizare a administrației publice și dau puteri nelimitate conducătorilor de instituții (primari, președinți de consilii județene, miniștri, directori de agenții guvernamentale sau deconcentrate).
Mai mult: proiectul de OUG preia mare parte din prevederile legii declarate neconstituționale în 2018, prevederi care periclitau finanțări europene de până la 553 milioane de euro. Acele prevederi, promovate de Liviu Dragnea și Paul Stănescu, au fost denunțate oficial de Comisia Europeană, care avertiza că legea anulează eforturile de profesionalizare a funcționarilor publici și anulează pașii anteriori.
Comisia mai arăta că eșecul îndeplinirii obligațiilor asumate de România (ex-ante) constituie temeiul pentru suspendarea plăților. Codul Administrativ a fost votat anul trecut, dar a fost declarat neconstituțional în întregime de Curtea Constituțională pe 6 noiembrie.
Cele mai periculoase prevederi din proiectul de Cod Administrativ inițiat de Ministerul Administrației:
1. Șefii de instituții pot angaja practic pe oricine, sub forma unui post temporar care apoi se poate permanentiza. Filtrele de profesionalizare dispar. Practic, orice client de partid poate ajunge funcționar public ocolind concursurile normale.
Astfel, articolul 382 prevede că ”În cazul funcţiilor publice de execuţie temporar vacante, anterior aplicării uneia dintre modalităţile de ocupare a funcţiilor publice de execuţie temporar vacante prevăzute la alin.(1) lit.b) şi c), persoana care are competenţa de numire în funcţia publică poate transforma funcţia publică în cauză, temporar vacantă pe o perioadă de cel puţin o lună, prin raportare la necesarul de personal al autorităţii sau instituţiei publice, pentru perioada vacantării temporare a postului”.
Cu alte cuvinte, prevederea creează cadrul necesar pentru ca șeful unei instituții să angajeze pe un post vacantat temporar un debutant sau un funcționar fără calificarea necesară pentru acel post, pentru că nu există criterii de experiență sau calificare. Or, acest lucru înseamnă că un primar își poate propulsa un loial care nu are experință și calificare într-un post superior.
Odată ajuns în acel post, dacă titularul nu revine, respectivul debutant poate fi angajat pe termen nedeterminat, potrivit articolului 383, care introduce o singură condiție: ”în cazuri temeinic justificate”. O prevedere lipsită de predictibilitate și în spatele căreia se pot ascunde decizii pur politice.
2. ANFP e scoasă din circuitul promovării înalților funcționari publici printr-un artificiu prevăzut la articolul 516. Astfel, proiectul arată că ”În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de funcţionari publici sau, după caz, de funcţionari publici cu statut special care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (2), cu notificare prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu 10 zile înainte de dispunerea măsurii”.
Cu alte cuvinte, dispare avizul ANFP, care până acum era obligatoriu, conform legii 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, aviz înlocuit de o simplă notificare.
3. Proiectul de OUG păstrează una dintre prevederile extrem de controversate din actuala legislație privitoare la funcționarii publici – mobilitatea acestora. Aplicarea mobilității (mutării în altă localitate) funcționarilor fără acceptul acestora este una dintre metodele folosite de șefii de instituții pentru a scăpa de angajații care îi deranjează.
Prevederea apare la articolul 401: (2) Ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici se face prin:
a) concursul organizat în condiţiile prevăzute la art.474;
b) concursul de promovare organizat în condiţiile prevăzute la art.490;
c) mobilitate, în condiţiile prevăzute la art.510;
d) exercitare cu caracter temporar, în condiţiile prevăzute la art.516;
4. ANFP e scoasă din mecanismul de selecție și promovare a înalților funcționari publici, fiind înlocuită de ministerul Dezvoltării. În acest moment, structura comisiei de selecție, criteriile de desemnare a membrilor și atribuţiile acesteia erau stabilite prin hotărâre a guvernului la propunerea ANFP. Proiectul de OUG prevede ca ANFP să dispară din acest circuit, fiind înlocuită de Ministerul Dezvoltării. (Articolele 403 și 405).
5. Deprofesionalizarea membrilor comisiilor care evaluează înalții funcționari publici. Articolul 403 prevede cerințele pentru membrii comisiei care gestionează concursurile de selecţie şi promovare pentru ocuparea funcţiilor publice din categoria înalţilor funcţionari publici.
Dintre cerințele prevăzute în proiectul de OUG nu face parte nici una care să ateste expertiza necesară unei asemenea activități, cu excepția unei formulări extrem de vagi: ”are competenţele necesare evaluării funcţionarilor publici”. Practic, orice persoană care a absolvit o facultate, nu are o condamnare definitivă și nu e membru de partid poate face parte din aceste comisii.
6. ANFP e deposedată complet de atributul de organizator al carierei funcționarilor publici. Printr-o serie de prevederi de la articolele 392, 476 și 491, Agenția e exclusă din organizarea diferitelor concursuri, rol pe care îl are în acest moment.
Context:
Ministrul Dezvoltării, Daniel Suciu, și premierul Viorica Dăncilă promovează insistent proiectul de OUG pentru Codul Administrativ, la presiunea baronilor din partid. Proiectul a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării pe 30 mai, și este și acum pe circuitul de avizare interministerial.
Proiectul de OUG reia cele mai multe dintre prevederile legii privind Codul administrativ impusă de Liviu Dragnea și PSD și votată de Parlament în iulie 2018, dar declarată neconstituțională de CCR din cauză că nu a respectat tehnica legislativă (nu a avut avizul Consiliului Economic și Social și nu a respectat principiul bicameralismului).
La momentul adoptării, Comisia Europeană a criticat legea și a arătat într-un comunica că amendamentele din Parlament la Codul Administrativ periclitează eforturile de profesionalizare a funcționarilor publici și anulează pașii anteriori, iar eșecul îndeplinirii obligațiilor asumate de România (ex-ante) constituie temeiul pentru suspendarea plăților din fonduri europene.
Citește aici proiectul de OUG pentru Codul Administrativ
Foto: InquamPhotos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
13 comentarii