Cum încearcă stânga americană să suprime libertatea de exprimare. Cazul companiei Goya Foods
Cea mai mare companie hispanică de produse alimentare din Statele Unite – ale cărei articole sunt vândute în SUA și în multe țări din America Latină – a devenit ținta unor apeluri la boicot lansate de politicieni democrați și celebrități liberale de la Hollywood, după ce directorul său general l-a lăudat pe președintele Donald Trump.
Democrații Julián Castro și Alexandria Ocasio-Cortez sau modelul Chrissy Teigen se numără printre cei care au cerut boicotarea produselor Goya Foods în contextul în care Robert Unanue, CEO-ul companiei cu sediul în Secaucus (New Jersey), a declarat recent la Casa Albă că „conducerea lui Trump a fost o binecuvântare.”
Multe voci susțin că actuala campanie împotriva Goya Foods va afecta în principal minoritatea latină și că este un exemplu tipic de efort al stângii americane de suprimare a dreptului la liberă exprimare. Acesta mai ales în contextul în care, în urmă cu câteva zile, peste o sută de scriitori, profesori, publiciști și istorici din SUA și întreaga lume, majoritatea cu simpatii liberale, au publicat o scrisoare deschisă în care cer reprezentanților stângii să renunțe la dogmatism și intoleranță față de pozițiile contrare.
Scandalul a început joia trecută, când Robert Unanue a participat la un eveniment la Casa Albă, unde președintele Trump a semnat Hispanic Prosperity Inițiative (Inițiativa pentru prosperitate hispanică), care a fost descrisă ca un efort pentru îmbunătățirea accesului la oportunitățile educaționale și economice pentru membrii comunității latino.
În timpul declarațiilor făcute după semnarea documentului, directorul executiv al Goya Foods l-a lăudat pe liderul de la Casa Albă, spunând: „În același timp, cu toții suntem binecuvântați să avem un lider precum președintele Trump, care este un creator”.
Comentariile lui Unanue au fost criticate imediat de democrați și de vedete de la Hollywood, care i-au reproșat că declarațiile sale au neglijat complet comunitatea căreia i se adresează Goya Foods. Aceștia au cerut boicotarea produselor firmei, care este cea mai mare companie de alimentație cu conducere latino din Statele Unite. Alimentele Goya Foods sunt foarte populare pe continentul nord-american, precum și în țările din America Latină, fiind apreciate atât pentru calitatea lor, cât și pentru prețurile accesibile.
Criticii au notat că, în timpul campaniei sale electorale pentru alegerile din 2016, Trump i-a descris pe unii dintre imigranții mexicani ilegali drept „criminali” și „violatori.” După ce a ajuns în fotoliul de președinte al Americii, republicanul a promovat constant politici anti-imigrație, printre altele căutând să pună capăt unei politici care protejează de deportare sute de mii de tineri fără documente legale și, de asemenea, încercând să construiască un zid la frontiera de sud cu Mexic.
Celebrități precum Chrissy Teigen și democrata Alexandria Ocasio-Cortez, considerată o reprezentantă a aripii radicale din Partidul Democrat, au declarat că au decis să boicoteze compania. Ocasio-Cortez, care reprezintă un district din Bronx (New York), a scris pe Twitter că va învăța să-și facă propriul Adobo, un sos popular în bucătăria hispanică, în loc să îl cumpere de la Goya Foods.
De asemenea, fostul candidat la nominalizarea democrată pentru Casa Albă, Julián Castro, a afirmat pe Twitter că americanii ar trebui „să se gândească de două ori înainte de a-și cumpăra produsele” de la Goya, având în vedere că CEO-ul companiei l-a lăudat pe „un președinte care, în mod ticălos și cu răutate, atacă hispanicii pentru câștig politic”.
După criticile reprezentanților stângii americane, mulți utilizatori au spus că nu vor mai utiliza produsele Goya Foods, folosite ca ingrediente principle în bucătăria latino-americană autentică. Unii internauți au spus că au crescut cu un sentiment de atașament cultural față de brand, dar acum se simt abandonați de comentariile CEO-ului companiei care și-ar fi „trădat” comunitatea. Cei care s-au alăturat apelurilor la boicot au împărtășit branduri alternative și rețete online, iar hashtag-urile #Goyaway și #BoycottGoya au început să fie folosite pe rețelele de socializare media. Susținătorii boicotului au cerut ca oamenii să cumpere alimente și condimente de la firmele concurente.
Cum a răspuns compania
Robert Unanue s-a apărat și a remarcat că Goya Foods a colaborat și cu fosta primă doamnă a Statelor Unite, Michelle Obama, în cadrul unor inițiative anterioare în cadrul Hispanic Heritage Month.. „Este vorba de suprimarea libertății de exprimare,” a spus el. „Nu îmi cer scuze că am spus – și mai ales când ești solicitat de președintele Statelor Unite – vei spune: Nu, îmi pare rău, sunt ocupat, nu mulțumesc?”
„Nu am spus asta soților Obama și nu i-am spus asta președintelui Trump,” a declarat Unanue.
Ulterior, într-un interviu acordat vineri canalului FoxNews, Unanue a afirmat că nu va ceda în fața criticilor: „Am făcut parte dintr-o comisie numită Hispanic Prosperity Inițiative și ne-au chemat să fim acolo pentru a vedea cum am putea ajuta oportunitățile pe tărâmul economic și educațional, pentru prosperitate în rândul hispanicilor și în Statele Unite.” Unanue, ai cărui strămoși spanioli au fondat Goya Foods, a spus că Statele Unite sunt a doua cea mai mare țară hispanică din lume după Mexic.
Unanue a numit campania împotriva vizitei sale la Casa Albă „suprimarea libertății de exprimare,” adaugând: „Deci, ai voie să vorbești de bine sau să lauzi un președinte, dar nu ai voie să ajuți la prosperitatea economică și educațională? Și faci un comentariu pozitiv și, dintr-o dată, nu este acceptabil.”
Omul de afaceri a respins boicotul ca fiind „o reflecție a diviziunii” care există în prezent în America și a criticat protestatarii pentru „dărâmarea statuilor lui Iisus Hristos” și răspândirea „urii.”
„Nu știu cui să-i atribuie acest citat, dar trăim după filozofia că există aceia care se nasc pentru a iubi și pentru a construi și alții pentru a urî și a distruge. Și, din păcate, această mare diviziune ne omoară națiunea,” a afirmat el. Unanue a declarat că compania sa „alege să iubească și să construiască” și este concentrată pe „prosperitate, construire și dăruire.”
Goya Foods a fost fondată în Manhattan (New York) în 1936 de un cuplu de imigranți spanioli, Prudencio și Carolina Unanue. În 2008, compania a fost clasată pe locul 377 pe lista Forbes a celor mai bogate firme americane și a fost evaluată la 1.4 miliarde de dolari în 2014. Conform datelor de pe pagină electronică a companiei, în perioada 2014 – 2016, Goya a deschis cinci noi centre de producție și distribuție în Texas, California, Georgia și New Jersey pentru a răspunde solicitărilor consumatorilor de produse Goya. Firma are acum 26 de facilități în Statele Unite, Puerto Rico, Republica Dominicană și Spania și are peste 4.000 de angajați în întreaga lume.
Firma, a cărei valoare actuală de piață este de trei miliarde de dolari, are sediul în New Jersey.
Susținătorii companiei au indicat și faptul că, la începutul acestui an, Goya a donat peste 136.077 kg de alimente (aproximativ 270.000 de porții de mâncare), băncilor de alimente și organizațiilor similare pentru a ajuta la ameliorarea situației create de pandemia de coronavirus. De altfel, în timpul evenimentului de la Casa Albă de saptamâna trecută, Unanue a anunțat că va dona, de asemenea, un milion de conserve de năut Goya și un milion de livre de produse băncilor de alimente pentru a ajuta familiile afectate de pandemie.
La rândul sau, președintele Trump a reacționat vineri la scandalul creat, postând mesajul „Îmi place @GoyaFoods” pe rețelele de socializare, iar conservatorii americani s-au mobilizat în apărarea companiei, mai ales ca, asa cum au remarcat expertii, actualele eforturi anti-Goya Foods sunt cele mai importante din istoria de 84 de ani a companiei.
Importanța votului latino
Analiștii de peste Ocean au mai remarcat un aspect politic important în aceasta discutie. Ei au notat că campania de boicotare a produselor Goya Foods și reacțiile pro și contra care i-au urmat nu fac decât să sublinieze faptul că comunitatea hispanică din Statele Unite este departe de a fi monolitică din punct de vedere politic.
Deși o majoritate clară a latino-americanilor tinde să-i voteze pe democrați, 28% din voturile acestora din 2016 au fost date candidatului republican Donald Trump, potrivit Pew Research Center.
În special în Florida, mulți americani de origine cubaneză și venezueleană sunt atrași de retorica agresivă a președintelui Trump împotriva guvernelor de stânga aflate la putere în Havana și Caracas, pe care le acuză că le-au forțat să plece în exil.
În condițiile în care analiștii se așteaptă ca alegerile din noiembrie din multe state să fie decise de un număr redus de voturi, chiar și dacă un număr mic de alegători hispanici se va alătura taberei republicanilor, acest lucru s-ar putea dovedi un câstig major pentru președintele Trump în confruntarea cu rivalul său democrat, Joe Biden.
În acest context, merită mentionat că Robert Unanue este înregistrat ca republican, dar nu și-a declarat niciodată, în mod public, susținerea pentru președintele Trump. El a donat bani atât pentru candidații republicani (Chris Christie, Mitt Romney), cât și pentru cei democrați (Robert Menendez).
Cancel culture
Fiul președintelui american, Donald Trump Jr, a condamnat campania de boicot inițiată de stânga americană împotriva Goya Foods, scriind într-un mesaj tweet: „gloata stângistă dorește să anuleze una dintre cele mai mari companii din America deținute de hispanici, deoarece aceștia recunosc că președintele a dovedit o conducere excelentă? (Acest lucru nu este foarte woke),” a scris el, referindu-se la termenul care indică o persoană care e vigilentă la nedreptățile din societate, în special la rasism, și care e folosit în prezent de dreapta americană ca termen peiorativ pentru a descrie activiștii progresiști.
Campania de boicotare declanșată de liberalii americani împotriva companiei Goya a venit în contextul în care, doar cu câteva zile în urmă, intelectuali, scriitori, profesori și publiciști de stânga din toată lumea au cerut stângii americane să abandoneze dogmatismul și extremismul ideologic care riscă să sufoce societatea.
Printre semnatarii scrisorii publicate de Harpers Magazine se numără Anne Applebaum, Noam Chomsky, Drucilla Cornell (Fondatorul uBuntu Project), Francis Fukuyama, Malcolm Gladwell, Garry Kasparov, J.K. Rowling și Salman Rushdie.
„Schimbul liber de informații și idei, elementul vital al unei societăți liberale, e tot mai restrâns zilnic. Dacă ne-am așteptat la acest lucru de la dreapta radicală, cenzura se răspândește mult mai larg în cultura noastră: o intoleranță față de opiniile opuse, tendința rușinii publice, ostracizarea și tendința de a dizolva problemele politice complexe într-o certitudine morală orbitoare. Susținem valoarea contra-discursului robust și chiar caustic din toate zonele. Însă acum este prea comun acum să auzim apeluri la o răscumpărare rapidă și severă ca răspuns la încălcările percepute ale vorbirii și gândirii. Și mai tulburător, liderii instituționali, în spiritul unui panicat damage control, aleg pedepse pripite și disproporționate în locul reformelor necesare. Editorii sunt concediați pentru publicarea de articole controversate; cărțile sunt retrase pentru presupusă lipsă de autenticitate; jurnaliștilor le este interzis să scrie pe anumite teme; profesorii sunt cercetați pentru citarea unor lucrări de literatură; un cercetător este concediat pentru că a transmis un studiu academic revizuit; iar șefii de organizații sunt renunțați pentru ceea ce sunt uneori doar greșeli stângace,” au afirmat semnatarii scrisorii.
Iar criticii au notat faptul că actuala campanie anti-Goya este un exemplu clasic al așa-numitei cancel culture, fenomenul promovat de stânga liberala si progresista din America prin care se „anulează” persoane, branduri, emisiuni, cărți sau filme din cauza a ceea ce unii consideră a fi remarci sau ideologii ofensatoare, rasiste sau controversate.
Surse: CNN, FoxNews, BBC, Goya.com, Pew Research Center, Twitter
Foto: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
34 comentarii