Cum justifică premierul Orban atacarea la CCR a legii prin care au fost majorate pedesele aplicate pedofililor: Prin faptul că doar pedofilia este imprescriptibilă, victimele traficului de persoane sau de minori, cele ale proxenetismului și pornografiei infantile ar fi discriminate
Premierul Ludovic Orban a justificat miercuri atacarea la Curtea Constituțională a legii prin care au fost majorate pedesele pentru pedofilie (viol și act sexual cu un minor) prin faptul că introducerea imprescriptibilității doar pentru această infgracțiune creează o discriminare pentru victimele celorlalte infracţiuni din acelaşi domeniu: trafic de persoane, trafic de minori, proxenetism, agresiune sexuală, pornografie infantilă, care ar urma să fie în continuare supuse prescripţiei răspunderii penale.
Explicațiile șefului guvernului apar într-un răspuns transmis organizaţiilor neguvernamentale care îi cereau explicaţii privind sesizarea de către Guvern la CCR a legii care măreşte pedepsele pentru cei care agresează sexual minori.
”Sesizarea nu vizează majorarea pedepselor propuse prin lege, ci se referă la o singură prevedere, care a fost introdusă în cadrul dezbaterilor din Comisia Juridică a camerei decizionale, sub formă de amendament, afectând coerenţa instituţiei prescripţiei răspunderii penale”, precizează Ludovic Orban în scrisoare.
”Concret”, continuă prim-ministrul, ”soluţia legislativă privind imprescriptibilitatea răspunderii penale pentru infracţiunile de viol şi act sexual cu un minor vine în distonanţă cu soluţiile legislative existente în Codul penal în cazul celorlalte infracţiuni din acelaşi domeniu (având acelaşi obiect juridic), precum cele de trafic de persoane (art. 210 din Codul penal), trafic de minori (art. 211 din Codul penal), proxenetism (art. 213 din Codul penal), agresiune sexuală (art. 219 din Codul penal), pornografie infantilă (art. 374 din Codul penal), care ar urma să fie în continuare supuse prescripţiei răspunderii penale, doar violul şi actul sexual cu un minor fiind imprescriptibile, ceea ce ar crea şi o discriminare privind victimele unor astfel de infracţiuni”.
El susține că, prin sesizarea transmisă CCR, Guvernul a urmărit respectarea principiilor constituţionale, având în vedere că o lege adoptată cu vulnerabilităţi de ordin constituţional va genera dificultăţi ulterioare în aplicarea sa, spre exemplu, declararea ca neconstituţională ulterior adoptării sale, cu afectarea dosarelor în curs şi va avea efectul opus celui scontat.
Pe 30 iunie, Camera Deputaților a adoptat, în calitate de for decizional, propunerea legislativă inițiată de deputata independentă Oana Bîzgan, prin care au fost majorate pedepsele pentru agresiunile sexuale împotriva minorilor. Pe lângă creșterea pedepselor, propusă de inițiatoare, în lege a fost introdusă și eliminarea prescripției pentru pedofilie.
Pe 3 august, legea a fost atacată de guvern la CCR.
Scrisoarea integrală transmisă de premierul Orban organizațiilor non-guvernamentale:
Către
Asociația Necuvinte, Asociația Ajungem MARI, Asociația femeile se Implică, Asociația Femeilor Jurnaliste din România „Ariadna”, Asociația Femeilor Românce din Italia –ADRI, Asociația Lindenfeld, Asociația Reaching Out România, Asociația Tineri pentru Tineri, Asociația VedemJust, Centrul Romilor Romani Criss, Fundația Centrul de Mediere și Securitate Comunitară, Fundația Corona, Fundația Ușă Deschisă, Societatea de analize feministe AnA, Societatea de Educație Sexuală și Contraceptivă, FONSS-Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, Romanian Women’s Lobby, FONPC-Federația ONG pentru Copil, Federația Dizabnet –Rețeaua prestatorilor de servicii pentru persoane cu dizabilități, Consiliul Național al Dizabilității din România
Am primit scrisoarea dumneavoastră deschisă și vreau să vă asigur de la bun început că tezele transmise în spațiul public de anumiți politicieni și care v-au trezit îngrijorarea sunt în totalitate false.
Doresc să vă expun în continuare realitatea și faptele așa cum sunt ele pentru a concluziona singuri asupra manipulării pusă la punct de politicieni fără scrupule doar de dragul beneficiului electoral.
Acești politicieni acționează după principiul hoțul strigă hoții, pentru că după ce au eliberat din pușcării zeci de mii de infractori acum plâng, cu lacrimi de crocodil, de mila victimelor.
Sesizarea transmisă de Guvernul României la Curtea Constituțională nu urmărește blocarea majorării pedepselor pentru agresorii sexuali de minori, așa cum în mod voit au lăsat să se înțeleagă anumiți politicieni care dovedesc din nou că sunt capabili să exploateze orice în beneficiul propriu, călcând în picioare adevărul și manipulând cu cinism cetățenii.
Intrarea într-o logică de campanie electorală nu este motivul pentru care adevărul să fie denaturat.
Tocmai pentru că nu doresc să permit exploatarea suferințelor unor persoane, dar și din respect pentru organizațiile neguvernamentale care, pe bună dreptate, solicită informații despre procedura de sesizare a CCR pentru acest proiect legislativ am ales să explic motivele reale care au dus la sesizarea judecătorilor constituționali.
Astfel, vreau să încep prin a aminti faptul că Guvernul României și-a adus o contribuție substanțială la procesul de adoptare a Propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi pentru modificarea art.223 alin.(2) din Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală (Plx 101/2020), atât prin emiterea unui punct de vedere favorabil, cât și prin formularea de amendamente în cursul dezbaterilor parlamentare, inclusiv prin formularea unor soluții legislative concrete privind înăsprirea regimului sancționator pentru toate infracțiunile contra libertății și integrității sexuale, precum și pentru cele privind traficul de persoane și minori sau pornografia infantilă, și nu doar pentru cele care au format obiectul inițial al propunerii legislative, acesta fiind mult mai restrâns.
Doresc să subliniez aici un aspect pe care politicienii care au creat o strategie de manipulare în jurul acestui subiect îl cunosc, dar îl ignoră pentru că le-ar strica întreaga construcție.
Intervenția Guvernului în procedura de verificare a constituționalității legilor înainte de promulgare nu are în vedere blocarea promovării actului normativ, ci eliminarea oricăror vulnerabilități de ordin constituțional, în scopul necompromiterii întregului demers legislativ, ca urmare a unor eventuale sesizări ulterioare ale Curții Constituționale prin intermediul excepțiilor de neconstituționalitate ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti.
Sesizarea nu vizează majorarea pedepselor propuse prin lege ci se referă la o singură prevedere, care a fost introdusă în cadrul dezbaterilor din Comisia Juridică a camerei decizionale, sub formă de amendament, afectând coerența instituției prescripției răspunderii penale.
Concret, soluția legislativă privind imprescriptibilitatea răspunderii penale pentru infracțiunile de viol și act sexual cu un minor vine în distonanță cu soluțiile legislative existente în Codul penal în cazul celorlalte infracțiuni din același domeniu (având același obiect juridic), precum cele de trafic de persoane (art. 210 din Codul penal), trafic de minori (art. 211 din Codul penal), proxenetism (art. 213 din Codul penal), agresiune sexuală (art. 219 din Codul penal), pornografie infantilă (art. 374 din Codul penal), care ar urma să fie în continuare supuse prescripției răspunderii penale, doar violul și actul sexual cu un minor fiind imprescriptibile, ceea ce ar crea și o discriminare privind victimele unor astfel de infracțiuni.
Sunt conștient că traumele unui copil victimă a unei agreisuni sexuale lasă urme pentru tot restul vieții și acest tip de infracțiune trebuie fără doar și poate pedepsit cât se poate de aspru și cercetat și judecat în orice moment după producerea ei.
Asta nu înseamnă însă că un copil victimă a proxenetismului sau traficului de persoane este mai puțin afectat și că bestiile care comit aceste infracțiuni nu trebuie să suporte aceleași măsuri legale.
Prin sesizarea transmisă Curții Constituționale, Guvernul a urmărit respectarea principiilor constituționale, având în vedere că o lege adoptată cu vulnerabilități de ordin constituțional va genera dificultăți ulterioare în aplicarea sa, spre exemplu, declararea ca neconstituțională ulterior adoptării sale, cu afectarea dosarelor în curs şi va avea efectul opus celui scontat.
Concluzionând, sesizarea către CCR nu apără infractorii, așa cum susțin tocmai politicienii partidului care a propus, susținut și adoptat legi pentru eliberarea din pușcării a zeci de mii de infractori, inclusiv a unora care au comis infracțiuni sexuale împotriva minorilor.
Sesizarea urmărește respectarea principiilor constituționale în procesul de elaborare a legislației penale, proces obligtoriu și esențial într-un stat de drept și, mai ales, eliminarea unei vulnerabilități juridice prin adoptarea unui cadru legislativ care ar fi discriminatoriu pentru victimele unor infracțiuni și care ar putea duce la compromiterea întregii legi, inclusiv la posibilitatea ca cei care comit infracțiuni sexuale și infracțiuni sexuale împotriva minorilor să scape de pedepse din acest motiv.
Vă asigur că toate acțiunile guvernului pe care îl conduc au ca scop protejarea cetățenilor și sprijinirea oamenilor onești.
Cu respect,
Ludovic Orban,
Prim-ministru al Guvernului României
Președinte PNL.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii