Cum ne protejăm de înșelăciunile prin telefon: Teama, manipularea și furtul de informații, printre armele favorite ale escrocilor
Nimeni nu crede că este în pericol de a cădea vreodată în capcana escrocilor, dar acest lucru s-ar putea întâmpla oricui, scrie The Washington Post.
Astăzi, s-ar putea să râdem de consultanta financiară care a devenit virală pentru că a pus 50.000 de dolari într-o cutie și i-a înmânat unui străin. Mâine, oricare dintre noi sau cineva drag nouă ar putea cădea în plasa unei înșelăciuni mai puțin dramatice.
În articolul său pentru revista din New York, The Cut, jurnalista Charlotte Cowles descrie în detaliu cum a căzut în plasa unei înșelătorii elaborate care s-a folosit de frică, tehnologie și de datele sale pentru a o convinge că este reală. Un apelant s-a dat drept cineva de la Amazon, apoi a transferat-o la cineva care se dădea drept agent de legătură al Comisiei Federale pentru Comerț, apoi la cineva care pretindea că este de la CIA și, în cele din urmă, escrocii au convins-o să retragă bani și să îi dea unui străin în fața casei sale.
Rezultatul final sună nebunesc, dar, defalcată pas cu pas, escrocheria a inclus genul de detalii convingătoare care îi păcălesc frecvent pe oameni. Iată ce putem învăța cu toții din această înșelătorie.
Nu vă încredeți în identificarea apelantului
Când sună telefonul și pe ecran apare „Mama”, nu avem niciun motiv să ne îndoim. Tehnologia de identificare a apelurilor există încă de la telefoanele fixe – și, în cea mai mare parte, este precisă și utilă. Cu toate acestea, escrocii dispun de o tehnologie care le permite să falsifice orice număr pentru a simula proveniența unui apel. Aceștia pot imita un membru al familiei, o agenție guvernamentală sau, în cazul lui Cowles, o companie cunoscută, cum ar fi Amazon. Ei pot chiar să falsifice o locație, convingându-vă că este un apel local de la un număr necunoscut.
Dacă există ceva puțin ciudat în conversație, închideți și sunați direct persoana sau organizația respectivă folosind un număr care a fost căutat separat.
Escrocii pot, de asemenea, să falsifice vocile anumitor persoane folosind inteligența artificială. Deși nu este încă foarte răspândită, aceasta este o altă tehnică care trebuie luată în calcul.
Escrocii au toate informațiile tale private
Avem tendința de a ne gândi că înșelăciunile vizează oamenii la întâmplare, dar operațiunile moderne sunt mult mai avansate. Escrocii dețin baze de date cu informații personale și financiare detaliate despre dumneavoastră și familia dumneavoastră – și le folosesc pentru a părea oficiale. De exemplu, un escroc poate avea adresa dumneavoastră, numele membrilor familiei, numărul de asigurare socială și chiar sumele datoriilor anterioare. O mare parte din aceste informații provin din încălcări ale securității datelor și din hacking-uri de-a lungul anilor și sunt comercializate și revândute în mod regulat altor escroci pe dark web.
- Mai multe informații despre comerțul de date de pe Dark Web, aici.
Dacă primiți un apel de la o companie, o bancă, o agenție de colectare a creanțelor sau o organizație guvernamentală care vă solicită informații personale, acesta este un semnal de alarmă. Încă o dată, închideți și sunați înapoi folosind un număr oficial de pe site-ul lor.
Frica este un semn că ești înșelat
Panica și frica sunt instrumente pe care escrocii le folosesc în mod regulat. Dacă vă pot declanșa răspunsul de tip „luptă sau fugi”, vă pot împiedica să gândiți critic pe moment. Printre exemple se numără afirmația că contul dvs. a fost piratat, că au fost efectuate plăți nedorite pe cardul dvs. de credit, că vi s-a furat identitatea, că sunteți cercetat pentru o infracțiune sau chiar că copilul sau nepotul dvs. este în pericol sau a fost răpit. O escrocherie actuală care vizează adolescenții îi determină să împărtășească fotografii cu caracter sexual, apoi se folosește de teama de a le da publicității pentru a-i șantaja pe adolescenți pentru bani.
De asemenea, escrocul se va folosi de frică pentru a vă izola și pentru a vă împiedica să contactați alte persoane care v-ar putea ajuta. În cazul lui Cowles, infractorii i-au spus să nu spună nimănui ce se întâmplă, deoarece comunicațiile erau monitorizate, iar prietenii și familia ar putea fi suspecți.
Metodele de plată neobișnuite sunt escrocherii
Metodele de plată ciudate par a fi un semnal de alarmă evident, dar deseori nu apar până când cineva nu este implicat până la gât în procesul de înșelăciune. Atât de multe semnale de alarmă au apărut și au dispărut, încât s-ar putea ca încă una să nu se înregistreze.
Toate companiile și agențiile guvernamentale folosesc metode de plată de încredere și nu vor cere niciodată bani lichizi, carduri cadou, criptomonede sau plata prin intermediul aplicațiilor de plată peer-to-peer, cum ar fi PayPal sau Venmo. Nu plătiți niciodată prin telefon sau printr-un link pe care vi-l trimite cineva prin SMS. Conectați-vă la contul dvs. existent și plătiți doar acolo, dacă aveți într-adevăr datorii.
În cazul Cowles, victima nu a crezut că plătește pe cineva, ci că își protejează proprii bani, scoțându-i din conturi care ar putea fi înghețate. Nicio organizație sau agenție legitimă nu vă va cere vreodată să scoateți bani lichizi.
Ei folosesc trucuri subtile pentru a construi încrederea
Există lucruri mărunte pe care escrocii le fac pentru a vă câștiga încrederea și pe care s-ar putea să nu le observați. În acest caz, ei au imitat detaliile pe care le-ai găsi într-un apel real la serviciul clienți. Au existat numere de identificare a cazului, alerte că apelul este înregistrat, numere individuale pentru a suna înapoi. Dar poate că cel mai eficient truc a fost să nu ceară nimic prea curând. Ne așteptăm ca escrocii să încerce imediat să obțină informații sau bani de la noi într-un mod stângaci și evident. Profesioniștii joacă un joc mai lung. Nu-i subestimați pe cei de dincolo de telefon: Ei au resurse, experiență și știu cum să manipuleze oamenii.
Rușinea îi ajută doar pe escroci
Internetul s-a îngrămădit asupra acestui autor pentru că a căzut într-o înșelătorie care pare dureros de evidentă din exterior. Batjocura poate face mai mult rău decât bine. Oamenii care cad în capcana escrocheriilor simt adesea rușine sau jenă, iar acest lucru îi poate împiedica să caute ajutor. Chiar și după ce a avut loc o înșelătorie, există lucruri pe care victimele ar trebui să le facă pentru a se proteja pe ele însele și pe viitoarele ținte. Tăcerea nu este în beneficiul persoanei care a căzut în capcana unei escrocherii, ci doar îi protejează pe escroci.
Încurajați persoanele din viața dumneavoastră să vă contacteze dacă sunt îngrijorate că sunt înșelate și fiți suficient de curajoși să faceți același lucru dacă vi se întâmplă vreodată.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank