G4Media.ro

Cum poate platforma TikTok să influențeze călătoriile, atât în bine cât și…

sursa foto: Unsplash / Tommaso Pecchioli

Cum poate platforma TikTok să influențeze călătoriile, atât în bine cât și în rău: ”Au scăpat puțin de sub control pentru noi”

Platforma TikTok a devenit o sursă vitală de cunoștințe și inspirație atunci când vine vorba de explorarea lumii, de la videoclipuri captivante care scot în evidență destinații mai puțin cunoscute până la trucuri de împachetat bagajul rapid și sfaturi de transport, conform National Geographic.

Dar, este și o sursă de controverse, creatorii expunând locuri „secrete” care devin invadate de turiști și, uneori, promovând activități lipsite de etică. Iată tot ce trebuie să știți despre modul în care platforma schimbă călătoriile așa cum le știm noi.

Ce face TikTok-ul să fie diferit?

Relativ, un nou venit în comparație cu YouTube și Instagram, TikTok a fost lansat în 2016 și, de atunci, a crescut cu o audiență de peste un miliard de utilizatori activi lunar. Formatul său rapid – videoclipuri scurte, partajabile – și algoritmul său captivant s-au dovedit deosebit de populare în rândul tinerilor, 70% dintre utilizatori având sub 34 de ani. Conform datelor furnizate de TikTok, aplicația a înregistrat o creștere de 410% a numărului de vizualizări de conținut de călătorie începând cu 2021.

Creatoarea de conținut TikTok Emma Cooke (@petite.blondine) crede că sinceritatea videoclipurilor este cea care le face să aibă performanțe bune. „Dacă o imagine valorează 1.000 de cuvinte, un videoclip valorează 10.000”, spune ea. „Este foarte greu să le modifici în același mod în care ai putea face cu o imagine. Călătorii de pe TikTok caută autenticitate.”

Cum folosesc oamenii care călătoresc TikTok-ul?  

Peste 70% dintre utilizatorii TikTok din Europa spun că este probabil să rezerve o vacanță pe baza recomandărilor pe care le-au văzut pe platformă. De fapt, o cercetare realizată de Adobe a arătat că mai mult de 60% dintre americanii din Generația Z au folosit TikTok ca motor de căutare. Introducerea unui termen de căutare precum „cele mai bune lucruri de făcut în Paris” va afișa o mulțime de videoclipuri, ordonate în funcție de popularitate, iar algoritmul se va adapta acestor interese data viitoare când derulezi. TikTok s-a concentrat și pe funcția de geolocalizare, astfel încât îți oferă conținut bazat pe destinație pe măsură ce te deplasezi.  

Gen Mohacsy, o asistentă medicală de 25 de ani din Marea Britanie, spune: „Folosesc întotdeauna TikTok pentru a planifica itinerarii când călătoresc. Este adesea mai bun decât Tripadvisor. Vizionarea videoclipurilor îți oferă o perspectivă detaliată asupra unui loc, pe care nu o poți obține doar citind. Așa am descoperit piețele de noapte din Auckland când eram în vizită prin Noua Zeelandă”. 

Ce tendințe au apărut? 

Au apărut multe tendințe, de la unele bizare la unele utile. Anul acesta a adus moda „airport tray aesthetic” unde creatorii postau imagini cu echipamentele lor de călătorie, aranjate cât mai artistic în lăzile de la controlul de securitate al aeroportului. 

A existat și fenomenul „raw-dogging”, care se referă la parcurgerea călătoriilor lungi fără niciun fel de divertisment, precum și „grocery store tourism”, adică explorarea rafturilor supermarketurilor din străinătate. În plus, potrivit unui raport al Advantage Travel Partnership, a existat un interes ridicat pentru „travel dupes”, adică schimbarea destinațiilor faimoase cu alternative mai ieftine și mai puțin aglomerate (de exemplu, înlocuirea Croației cu Muntenegru).  

Care sunt dezavantajele TikTok-ului?  

TikTok atrage un număr extraordinar de creatori de conținut, ale căror informații pot fi de neprețuit pentru călători. Totuși, poate avea și efecte negative, uneori atrăgând mii de vizitatori în locuri care nu au infrastructura necesară pentru a face față acestui flux.  

Multe destinații au fost victimele propriului succes. Un videoclip viral din 2021 despre muntele Jianfengling și barajul Daguang Dam Reservoir din China a transformat aproape peste noapte această zonă într-o destinație obligatorie. Un studiu publicat în *Journal of Outdoor Recreation and Tourism* a constatat că „Deși turiștii au ajutat la îmbunătățirea situației economice, au adus și trafic și aglomerație… punând presiune pe infrastructură.”  

Unele afaceri au luat măsuri pentru a evita aceste situații. De exemplu, cafeneaua Dae din New York a introdus anul trecut o politică de interzicere a filmărilor, afirmând: „TikTok-urile… au scăpat puțin de sub control pentru noi”. 

Există și problema promovării turismului lipsit de etică. Călătoriile responsabile sunt un subiect de interes pentru utilizatorii TikTok, postările etichetate cu #SustainableTravel (#CălătoritSustenabil trad.), adunând 78,1 milioane de vizualizări. Totuși, când Dr. Natara Loose, un medic veterinar american, a vizitat Mauritius anul acesta, a spus că a fost „șocată de numărul de bărci care vindeau excursii pentru a înota cu delfini, o practică ilegală în Mauritius, dar promovată peste tot pe TikTok”. 

Fie că are efecte pozitive sau negative, este clar că influența platformei asupra turismului este enormă, în special în rândul generațiilor mai tinere, și nu pare că va dispărea prea curând.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.