G4Media.ro

Cum răspunde Parchetul General la acuzația că a cenzurat comunicate ale Secției…

Cum răspunde Parchetul General la acuzația că a cenzurat comunicate ale Secției de investigare a magistraților în cazul Kovesi

Parchetul General a postat, sâmbătă seara, un mesaj pe pagina de Facebook în care explică de ce au fost eliminate date cu caracter personal din două comunicate ale Secţiei de investigare a magistraţilor cu privire la dosarul în care a fost pusă sub acuzare fosta şefă a DNA, Laura Codruţa Kovesi. Secţia de investigare a magistraţilor susţine că a transmis Parchetului General două comunicate de presă, însă a fost dat publicităţii unul singur, din care lipsesc mai multe date, transmite Agerpres.

Astfel, în comunicatul oficial difuzat de Parchetul General nu apare numele Laurei Codruţa Kovesi, ci se vorbeşte de „un fost procuror general al PÎCCJ”. De asemenea, nu apar iniţialele D.M. şi I.A. (ofiţeri SRI), G.S.A (Ghiţă Sebastian) sau „Cursa Charter – Galaxy (YR-TII) Otopeni – Jakarta Otopeni.

În mesajul postat pe Facebook, Parchetul General explică faptul că emiterea comunicatelor de presă trebuie să respecte dispoziţiile legale interne privind prezumţia de nevinovăţie şi caracterul nepublic al urmăririi penale, dar şi Regulamentul UE privind protecţia datelor cu caracter personal.

„Luând act de anumite afirmaţii folosite în articole apărute în mass-media, referitor la ‘cenzurarea’ unor comunicate ale Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, Biroul de informare şi relaţii publice este abilitat să aducă la cunoştinţa opiniei publice următoarele. În conformitate cu dispoziţiile art.3 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public: ‘Asigurarea de către autorităţile şi instituţiile publice a accesului la informaţiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relaţii publice sau al persoanei desemnate în acest scop’. Prin urmare, emiterea unor comunicate de presă reprezintă o atribuţie a Biroului de informare şi relaţii publice, ce trebuie adusă la îndeplinire cu respectarea tuturor dispoziţiilor legale incidente”, spune Parchetul General.

Art.62, alin.(3) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 207/2018 şi prin OUG nr.92/2018 prevede: „Procurorii trebuie să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, prezumţia de nevinovăţie, dreptul la un proces echitabil, principiul egalităţii de arme, independenţa instanţelor şi forţa executorie a hotărârilor judecătoreşti definitive. În comunicarea publică, parchetele trebuie să respecte prezumţia de nevinovăţie, caracterul nepublic al urmăririi penale şi dreptul nediscriminatoriu la informare”.

Art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 stipulează: „(1) Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 11(1), următoarele informaţii: (…) d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii”.

Parchetul General menţionează că practica de comunicare a Ministerului Public s-a aliniat noilor exigenţe legale privind protecţia datelor cu caracter personal, a prezumţiei de nevinovăţie, a caracterului nepublic al urmăririi penale, urmând exemplul altor state europene şi având în vedere acte normative aplicabile României: Regulamentul general privind protecţia datelor – Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE; Directiva (UE) 2016/343 a Parlamentului European şi a Consiliului privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie.

Directiva UE garantează faptul că autorităţile publice şi deciziile judiciare nu pot să facă niciun fel de referire publică la vinovăţia unei persoane înainte ca aceasta să fie dovedită.

Parchetul General invocă şi legislaţia internă, existând o jurisprudenţă bine conturată.

Astfel, în considerentele deciziei nr.611/3 octombrie 2017 a Curţii Constituţionale se arată că: dosarul de urmărire penală, independent de stadiul în care acesta se află, (faza de urmărire penală în desfăşurare sau cauză soluţionată prin clasare) cade sub incidenţa dispoziţiilor art.285 alin. 2 din Codul de procedură penală potrivit cărora: ‘Procedura în cursul urmăririi penale este nepublică’.

Mai mult, caracterul nepublic al informaţiilor conţinute într-un dosar de urmărire penală este confirmat şi de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, art.12 alin. 1 lit.e) şi f).

„Din interpretarea ‘per a contrario’ a textului legal, rezultă că pot constitui informaţii de interes public, deci care pot fi accesate în condiţiile legii, doar informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale care nu periclitează rezultatul anchetei, nu dezvăluie surse confidenţiale ori nu pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare, precum şi informaţiile privind procedurile judiciare a căror publicitate nu aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces. Curtea arată că legea face vorbire despre caracterul public al unor ‘informaţii privind procedura în timpul anchetei penale’, respectiv al unor ‘informaţii privind procedurile judiciare’, deci al unor aspecte punctuale (privind, de exemplu, evoluţia procedurilor într-o cauză penală, stadiul lor sau eventualele măsuri procedurale dispuse), nicidecum despre caracterul public al dosarului de urmărire penală sau al dosarului aflat pe rolul unei instanţe judecătoreşti, în integralitatea sa, care rămâne guvernat de regimul juridic al informaţiilor nepublice”, spune Parchetul General.

Parchetul General explică şi faptul că varianta prescurtării numelor sub forma acronimului poate duce, indirect, la identificarea persoanei.

„Pe cale de consecinţă, persoanele şi autorităţile publice care deţin astfel de informaţii răspund pentru protejarea acestora, sunt ţinute să respecte cadrul legislativ în vigoare care le impune măsuri de protecţie a informaţiilor aparţinând categoriilor menţionate. Aceste argumente sunt reluate şi se regăsesc şi în motivarea deciziei nr.633/12 octombrie 2018 a Curţii Constituţionale. Jurisprudenţa a conturat şi faptul că varianta prescurtării sub forma acronimului nu îndeplineşte obiectivul anonimizării efective, deoarece acronimul, fiind susceptibil să conducă indirect la identificarea persoanei, reprezintă informaţie cu privire la datele personale. Atragem atenţia asupra faptului că furnizarea de informaţii în alt cadru decât cel legal este de natură a prejudicia înfăptuirea justiţiei şi drepturile persoanelor implicate în orice modalitate într-o procedură penală, precum şi de a pune în discuţie imparţialitatea cu care se derulează anchetele penale”, mai spune Parchetul General.

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: George Călin

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Mula asta de Florea are impresia ca e procuror la Cocina 3. Totusi, in afara de Cocina, nimeni nu a stabilit ca ar fi vreo neregula cu dosarul respectiv.

    • erata: in dosarul respectiv

    • @doru,
      Ai vrut sa scrii „muia sau ”nula”? E important, pentru ca varianta ref la nulitate e evidenta, dar nu sunt sigur ca in cealalta varianta si-ar putea gasi vreun fraier care sa si-o sacrifice pe o asa purtatoare de bigudiuri….!

    • @Scara, e ca-n următorul banc :
      ”Un tânăr întră într-o farmacie și pentru că avea o întâlnire ”specială” solicită 30 de prezervative. Farmacista : – să vă dau și-o pungă?
      Tânărul : – nu, nu-i chiar așa de urâtă.”
      Norocul lui că nu o văzuse pe madam inchiziție.

  2. Spectacol ieftin, razbunare absurda… in timpul asta cine-i motiveaza pe restul procurorilor sa-si faca treaba?
    Daca tot e Facebook asta asa de ‘popular’ de ce nu publicam acolo toate ofurile populatiei in legatura cu coruptia pe care o intalnesc la tot pasul in viata de zi cu zi. Doar conturi validate, grup public patronat de ce sfant justitiar vreti voi…

  3. Justitia din Romania a ajuns o batjocura.

  4. Dementul de dragnea l-a contaminat si pe slugoiul bubos cu virusul turbarii. Ca este asa, sta dovada planul acestuia din urma de a scoate o noua OUG, ce va avea drept scop ridicarea sectiei de investigare a magistratilor, la rangul de instanta suprema in stat, care sa anuleze orice tentativa a DNA de a urmari penal pe infractorii notorii din GIO psd &alde,. In plus, sacalul bubos vrea ca secta nulitatii cea cretina, aka adina florea, sa nu depinda nici de Parchetul General, nici de CSM, ci doar de cele trei bube de pe fatada sa decrepita.
    Fostul procuror comunist, rudotel toader adica, da dovada azi ca nu si-a pierdut reflexele de procuror stalinist, nici dupa 30 de ani de la plecarea din procuratura, ci dimpotriva, imbarbatat de sustinerea infractorilor de la putere, vrea sa transforme tara intr-un iad pentru toti cei care i se vor opune.
    Striviti, insecta tudorel, fiindca ea este purtatoare virusului dementei si al urii impotriva omului!!!