G4Media.ro

Cum se face publicitate mascată în emisiunea pe teme agricole realizată de…

Sursa Foto: Captură TVR

Cum se face publicitate mascată în emisiunea pe teme agricole realizată de Vlad Macovei la TVR / Reacția jurnalistului: Grupul Agrointeligența a urmat toate regulile deontologiei profesionale Membru CNA: ”Se califică pentru o sesizare”. Răspunsul sfidător al postului public

Mai multe ediții ale emisiunii Agrostrategia de la postul de televiziune TVR1 conțin publicitate mascată pentru afaceri din domeniul agricol, fapt sancționabil prin Legea Audiovizualului. Co-producător al emisiunii este site-ul agrointel.ro deținut de Vlad Macovei, fost redactor-șef al publicației Evenimentul Zilei. Macovei respinge acuzația și spune că ”am respectat și vom continua să respectăm Legea Audiovizualului în toate emisiunile noastre”, vorbind și despre existența, în ultima vreme, a unor ”atacuri mediatice” la adresa grupului său de presă.

  • Într-un răspuns pentru G4Media.ro, postul public a refuzat să răspundă la întrebări, afirmând că un comentariu pe tema publicității mascate de la Agrostrategia nu se încadrează în sfera informațiilor de interes public, așa cum sunt definite acestea de Legea nr. 544/2001. Este cel de-al doilea caz, din acest an, în care într-o emisiune de la un canal al Televiziunii Române există suspiciuni de publicitate mascată.

Emisiunea Agrostrategia este difuzată de luni până joi, între orele 10 și 11, în baza unui contract încheiat în prima parte a acestui an, durata acestuia fiind până în decembrie 2022. Co-producător al emisiunii este site-ul cu profil agricol agrointel.ro aparținând jurnalistului Vlad Macovei, cel care prezintă multe dintre ediții. Invocând secretul comercial, postul public a refuzat să divulge suma pe care o încasează de la Macovei în baza acestui contract. O sursă G4Media.ro a dezvăluit, însă, că ar fi vorba de 250 de euro pentru o ediție.

O analiză G4Media.ro arată că mulți dintre invitații emisiunii sau afacerile lor au apărut, anterior și ulterior, în texte publicitare, nemarcate, pe site-ul agrointel.ro și/sau au participat la un târg de profil organizat de o asociație a lui Macovei. În edițiile Agrostrategia de la postul public de televiziune, aceștia beneficiază de expunere pentru afacerile lor, fie prin vocea moderatorilor, fie a unor bannere/mash-uri care apar în cadre.

În presa scrisă și online, acest tip de abatere de ordin etic nu este sancționabilă de vreo autoritate, deoarece pentru aceste canale media nu există cadru legal pentru așa ceva. Cu totul diferit este situația pentru posturile de radio și televiziune: Legea Audiovizualului nr. 504/2002 interzice publicitatea mascată (art. 27, alin 4) și o definește (art. 1, lit. i) drept ”prezentarea în programe, prin cuvinte, sunete sau imagini, a bunurilor, serviciilor, denumirilor, mărcilor comerciale sau activităţilor unui producător de bunuri ori prestator de servicii, dacă această prezentare este făcută în mod intenţionat de radiodifuzor, în scop publicitar nedeclarat, şi care poate crea confuzie în rândul publicului cu privire la adevăratul său scop; o asemenea formă de prezentare este considerată intenţionată mai ales atunci când este făcută în schimbul unor avantaje materiale, a unor servicii reciproce sau al altor beneficii cu efect similar.”

Încălcarea acestei prevederi constituție contravenție și se sancționează cu amendă de către Consiliul Național al Audiovizualului.

Studiu de caz: organizarea, luna trecută, de către Asociația Forța Fermierilor (printre fondatori: Vlad Macovei) a unui târg la care nume mari din domeniul agricol și-au putut expune produsele, plătind o taxă către organizatori. Reprezentanții acestor afaceri au fost invitați, în paralel, în edițiile din 17 și 18 octombrie ale emisiunii Agrostrategia de la TVR1.

În cadrele în care apar invitații apar și mash-uri/bannere/diferite tipuri de inscripționări cu numele/produsele societăților/afacerilor pe care le reprezintă aceștia. Deși, de-a lungul emisiunilor, pe titraje, după numele lor apar specificații neutre, de genul ”reprezentant al unei firme de…”, moderatorul rostește, inițial, numele brandurilor/societăților. Faptul că nimic nu este întâmplător în aranjamentele materialelor publicitare este indicat și de faptul că, în ediția din 17 octombrie, schimbarea unui invitat (reprezentantul Hektar) a dus și la schimbarea unui banner (a venit un reprezentant Natur Grup/Daymsa). Așadar, fiecare invitat a fost ”acompaniat” de un mash specific afacerii sale.

Sursa Foto: Captură TVR

Exemplu2.jpg În partea a doua a emisiunii din 17 octombrie, invitatul din dreapta s-a schimbat, în paralel fiind înlocuit și unul dintre mash-uri: a fost amplasat unul cu însemnele afacerii/produselor noului participant
Sursa: Captură emisiune de pe youtube

Unul dintre invitații acestei ediții a fost prezentat pe titraj ca ”reprezentant companie de agribusiness”, dar, anterior, moderatorul a spus că reprezintă brandul Daymsa. Acesta purta și un tricou pe care apărea numele firmei care distribuie produsele Daymsa, iar în spatele său se putea vedea o umbrelă pe care era inscripționat numele unui mare jucător de pe piața îngrășămintelor chimice – Agricover.

Sursa Foto: Captură Youtube

În același registru, în ediția din 18 octombrie, moderatoarea a prezentat pe larg produse ale Titan Machinery Romania și Netafim:

Sursa Foto: Captură Youtube
Sursa Foto: Captură Youtube

Diana Vasilescu, reporterul emisiunii, l-a completat pe invitatul de la Titanic Machinery Romania care a expus, pe larg, calitățile echipamentelor sale: ”Mașina devine un fel de inginer agricol”, ”Suntem răsfățați de tehnologie”, ”Am văzut o chestie de finețe, o pictură făcută cu acest utilaj… Vorbim despre Leonardo da Vinci adus în agricultură cu acest utilaj”.

Natur Grup/Daymsa, Hektar, Agricover, Titan Machinery Romania și Netafim au apărut, anterior și ulterior Târgului și edițiilor din 17-18 octombrie, cu mai multe materiale publicitare pe site-ul co-producătorului emisiunii, agrointel.ro.

Sursa Foto: Capturi agrointel

Pe data de 28 octombrie, invocând Legea nr. 544/2001 privind informațiile de interes public, am trimis către Biroul de Presă al Societății Române de Televiziune două întrebări în care am solicitat comentarii legate de prezența publicității mascate în emisiuni și potențiala folosire a TVR în scopul promovării mascate a unor societăți/afaceri care, anterior, au încheiat contracte de publicitate cu site-ul agrointel.ro al moderatorului Vlad Macovei.

Pe 7 noiembrie, la ambele întrebări, am primit următorul răspuns: ”Comentariul/opinia asupra unei situații nu se supune Legii 544/2001”. În aceeași zi, am revenit cu solicitarea, menționând că aceasta nu mai este trimisă în baza Legii nr. 544/2001, dar, până la ora editării acestui articol, nu am primit nici o reacție.

Într-un răspuns pentru G4Media.ro, Vlad Macovei a transmis că ”Grupul Agrointeligența a avut, în cei zece ani de la fondare, două obiective principale: informarea și susținerea fermierilor români. Pentru atingerea obiectivelor menționate ne-am bazat întotdeauna și pe comunicarea profesională: de a prezenta publicului nostru cele mai noi și eficiente produse și servicii din piața de agribusiness, soluții de top la nivel mondial, din partea unor companii de prestigiu. Am mizat pe prezentarea acestor informații, pentru ca fermierii să poate lua cele mai bune decizii pentru activitatea lor, în deplină cunoștință de cauză.

Grupul Agrointeligența a respectat întotdeauna legea, a plătit taxe și impozite, a urmat toate regulile deontologiei profesionale iar obiectivele noastre, de informare și susținere a fermierilor, au fost asumate transparent și complet. În aceste condiții și cu această misiune a fost construit și parteneriatul cu TVR, pentru o emisiune zilnică dedicată sectorului agroalimentar. Considerăm că pentru publicul care activează în sectorul agroalimentar sau este interesat de acesta, Agrostrategia este un demers jurnalistic util și eficient, în concordanță cu interesul public.

Grupul Agrointeligența nu va comenta public, niciodată, detalii din contracte comerciale și nici nu va reacționa, în mod oficial, altfel decât prin instrumente juridice. Considerăm că am respectat și vom continua să respectăm Legea Audiovizualului în toate emisiunile noastre. Legat de contractul cu TVR putem spune doar atât: este un contract de coproducție care nu presupune nicio plată a TVR către Grupul Agrointeligența. Din contră, Grupul Agrointeligența plătește pentru edițiile difuzate și are dreptul să preia comunicare comercială, inclusiv reclamă, în cadrul emisiunii Agrostrategia. Pentru aceasta, Grupul Agrointeligența plătește diferite sume, în baza termenilor contractuali, către TVR, nivele de plată conforme cu cele din piața publicității audiovizuale din România.

Grupul Agrointeligența consideră că atacurile mediatice din ultima perioadă au, ca punct de plecare, frustrarea unor entități, persoane fizice sau juridice, legată de poziția de lider al presei agricole, după audiența măsurată oficial. Aceste entități, fizice sau juridice, nu pot accepta succesul parteneriatelor pe care le construim și credibilitatea uriașă de care se bucură Grupul Agrointeligența în rândul reprezentanților sectorului agroalimentar și a partenerilor comerciali din agribusiness. Vom continua, cu responsabilitate, să fim lideri în informarea și susținerea fermierilor din România!”

Ce spune CNA

Elementele și capturile care au constituit baza acestui articol au fost trimise de reporterul G4Media.ro, pe e-mail, lui Mircea Toma, unul dintre membrii Consiliului Național al Audiovizualului, instituția avilitată prin lege să analizeze astfel de situații. Acesta a evitat să exprime un punct de vedere asupra încălcării Legii Audiovizualului, declarând doar: ”Cele expuse se califică pentru o sesizare” la instituția pe care o reprezintă.

Cine este Vlad Macovei

Inițial, Vlad Macovei a fost jurnalist în presa generalistă, la Monitorul de Iași și Evenimentul Zilei. Ulterior, a intrat în nișa reprezentată de presa specializată pe domeniul agriculturii, lansând mai multe site-uri, cel mai cunoscut fiind agrointel.ro. Ulterior, Macovei s-a afirmat ca purtător de cuvânt al fermierilor în relația cu media și a devenit fondator al unor asociații de profil – Agrointeligența și Forța Fermierilor, sub egida ultimeia organizând, în fiecare an, un târg agricol de amploare.

Macovei este fondator al Asociațiilor Agrointeligența (venituri în 2021 2,1 milioane lei, profit net 660.869 lei) și Forța Fermierilor (venituri în 2021 – 183.162 lei, pierderi 4.149 lei), ambele dublate de societăți comerciale cu același nume: Agrointeligența SRL (Activități de consultanță în domeniul relațiilor publice și al comunicării; în 2021 cifră de afaceri de 1,1 milioane de lei și profit net de 732.454 lei; Macovei deține 45%, asociația omonimă 55%) și Forța Fermierilor SRL (Activități de consultanță pentru afaceri și management; înființată în 2021, an în care nu a avut cifră de afaceri; Macovei și Asociația Forța Fermierilor dețin câte 50%).

În luna mai a acestui an, suspiciuni similare  au existat asupra altei emisiuni de la TVR2, un alt canal al Societății Române de Televiziune. „Iubesc pădurea și sunt îndrăgostit de lemn” era difuzată în fiecare sâmbătă și avea o rubrică de reportaje despre industria lemnului. ”Sunt 10 minute de emisie în care reprezentanții companiilor de prelucrare a lemnului își fac reclamă și discută despre cum sprijină comunitățile cu sute de angajați și cât de eficientă este utilizarea lemnului de către ei.

Rolul de reporter e asumat deseori de Cătălin Tobescu, președintele Prolemn, organizație neguvernamentală finanțată de marii procesatori de lemn – unii acuzați sau sancționați chiar pentru comerț cu lemn tăiat ilegal. Tobescu apare alături de intervievați discutând despre chestiuni tehnice și plusvaloarea pe care companiile respective o aduc economiei naționale.

Alteori, rolul este preluat de către Răzvan Petrișor, jurnalist TVR și realizatorul proiectului de televiziune”, scriau jurnaliștii de la la Riseproject care au mai descoperit că, în timp ce Răzvan Petrișor realiza materialele video care au fost difuzate de TVR, soția lui primea bani, prin intermediul firmei Imediat Vision SRL, de la Asociația Prolemn. Ulterior, TVR a comunicat că a fost sesizată Comisia de Etică din instituție pentru a analiza conținutul emisiunii și potențialul conflict de interese.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Agricultura este măcinată de evaziune fiscală și muncă la negru. Toți mafioții vânători de subvenții și beneficii din bugetul statului sug din acesta ramura a economiei care nu aduce plus valoare. O rușine de tara cu un asa potențial agricol importăm mancare alimente de proasta calitate expirate cancerigene pâine congelata etc. Subvențiile sunt adevărate ajutoare sociale bani nemunciti care încurajează falsul în declarații și trebuie acordate doar acelor care se asociază produc procesează și valorifică materia prima în produse românești finite de calitate au angajați cu caracter permanent cu forme legale.

  2. Frâţiwareeei facem şi noi un ban cinstit mâncaţeaş! Să aibă şi noi BMW!

    Ai o problemă?

    Vi la noi, bagi banu’ – te rezolvăm!

    Scurt pe doi!

    INFORMARE: Posibile taxe suplimentare de protecţie s-ar putea aplica în funcţie de dificultatea cazului.

    ©️ Televiziunile Interlope Curling SRL

  3. SI voi acum ce faceti? repostati sau reportati ?

    • Sincer, am observat că toate emisiunile de profil fac reclamă mascată brandurilor din domeniu. Digi, A3, toate. Nu încerc să cauționez pe nimeni ci doar să spun că problema e mai gravă decât atât.

  4. „Inițial, Vlad Macovei a fost jurnalist în presa generalistă, la Monitorul de Iași și Evenimentul Zilei.”

    Sigur nu si la Cotidianul?

  5. Sa fie sesizat sau sa se sesizeze CNA ,care poate lua o decizie.Sa se vada daca sunt fatise, directe ,asimilabile unei intentii de scop publicitar postarile, mesajele sau comentariile in discutie, ori sunt elemente de decor grafic,de fundal greu perceptibile sau elemente de sustinere fara referinta directa a pozitiei despre o tema cu continut agricol.Ceea ce nu inteleg este de ce grupul de presa agricola relevat plateste taxe publicitare TVR ,daca emisiunile in sine nu au caracter publicitar, ori o fi vorba de postari publicitare separate,fara legatura cu emisiunile in discutie.Doar CNA poate lamuri situatia.

  6. Editiile respective pot fi vazute online, este halucinant ce apare acolo. Vlad Macovei are un tupeu fantastic, autorul articolului plus Mircea Toma au fost eleganti: publicitatea e pur si simplu pe fata, fara absolut nicio jena. Iar raspunsul TVR la aceasta porcarie nu arata decat ca cei de acolo au fost prinsi cu mata-n sac. Se stie ca Vlad Macovei este protejatul lui Dan Turturica, fostul sau coleg de la EvZ. Turturica a bagat pe gat aceasta emisiune celor de la TVR1, fara nicio noima, e ca nuca-n perete. Fie Turturica e naiv, fie are bucurii cu Macovei la aceasta afacere. Sa faci reclama desantata in halul asta luni de zile este o adevarata delapidare a banului public.

  7. Pentru chestii absolut minore dl Dan Turturica a dat cu barda prin TVR. De pilda, se da justitiar in cazul lui Marian Olaianos, dar a inchis ochii in cazul lui Razvan Butaru. Acum are ocazia sa fie obiectiv, sa faca dreptate si sa-l zboare pe Vlad Macovei (adus de el!). Majoritatea emisiunilor Agrostrategia sunt niste ciubucuri de la un capat la altul. Sfideaza Legea Concurentei si prejudiciaza banul public. Priviti-le pe TVR Plus sau pe youtube.

  8. Vlad Macovei este un sustinator infocat al P$D. In suitab”materialelor” de pe site ul cu agricultura apar lacrimogene articole la adresa P$D. Omul este true believer of P$D.