Cum se poate implica statul în dezvoltarea industriei muzicale? Studiu de caz: Germania (Parteneriat)
Industria muzicală nu este doar un factor economic important, dar joacă și un rol decisiv ca element de coeziune socială. Muzica este un pilon de bază al societății, iar statul ar trebui să se implice activ în dezvoltarea și susținerea acesteia. Artiștii au nevoie de sprijin pentru a-și dezvolta carierele și pentru a crea muzica, dar fără ca cineva să interfereze cu deciziile lor artistice.
Neus Lopez este Head of Export and Structural Funding la Initiative Musik, biroul guvernamental de export și de finanțare a industriei muzicale din Germania, dar și membru în board-ul EMEE – European Music Exporters Exchange. Neus Lopez va fi speaker în cadrul Mastering The Music Business – cea mai mare conferință dedicată industriei muzicale din România – ce va avea loc în București, în perioada 6-8 septembrie. Artiști, agenți de booking, oameni de comunicare, sunetiști, reprezentanți ai celor mai mari case de discuri și nu numai se vor întâlni la Hotel Caro pentru a discuta cele mai importante subiecte ale momentului cu scopul de a duce industria muzicală românească la următorul nivel. 3 zile de workshopuri, paneluri, concerte și studii de caz cu speakeri din toate colțurile lumii.
Neus Lopez a explicat pentru G4media cum funcționează biroul guvernamental – Initiative Musik, cum ajuta el artiștii din Germania, de unde vin banii, care ar trebui să fie rolul statului în dezvoltarea industriei muzicale și, mai ales, ce poate face România pentru a o sprijini.
Programele Initiative Musik oferă finanțare muzicienilor la început de drum, dar și cluburilor în care se consumă muzică live și business-urilor din industria muzicală și crează rețele de promovare pentru muzica rock, pop și jazz. În plus, programul special de export ajută business-urile mici și medii, dar și artiști individuali să-și expună muzica peste granițe. Initiative Musik colaborează cu evenimente internaționale cheie (cum este MMB) pentru ca Germania să fie prezentă acolo unde contează cu adevărat. Mai toți banii vin de la Comisia federală pentru Cultură și Media, de la societățile de colectare a drepturilor de autor, dar și de la Ministerul Economiei și a Schimbărilor Climatice.
Toate programele de finanțare și proiectele Initiative Musik au ca rol principal să sprijine și să dezvolte industria muzicală din Germania, fie că vorbim de artiști și trupe sau de business-urile din spatele lor (de la agențiile de booking, la manageri și case de discuri). Totodată, există și programe specifice care ajută cluburile din Germania, dar și festivalurile. Procesul prin care sunt selectați cei care primesc sprijin este unul complex. Odată trecuți de etapa administrativă, aplicațiile sunt trimise către un juriu format din experți din industria muzicală, care decide cine primește finanțare. Sunt multe criterii de care se ține cont, de la calitatea actului artistic până la planul de acțiune bine întocmit sau o strategie de business solidă și experiența acumulată.
Evident, programul nu poate finanța pe toată lumea, bugetul fiind limitat, iar una dintre cele mai mari dificultăți este tocmai selecția celor care pot primi sprijin. Fiind bani publici, procesul de selecție este unul transparent și foarte strict cu cerințele din aplicație tocmai de aceea uneori e complicat ca un începător să acceseze fondurile din lipsă de experiență, însă programul oferă și consultanță și info-calls pentru a fi accesibil tuturor.
Un exemplu de trupă care a primit sprijin prin programul Initiative Musik este duo-ul BOY care a scos primul album și a mers în primul tur internațional prin program, dar și Alice Merton și Hamburger Marching Band Meute care au avut evoluții foarte bune datorită Initiative Musik.
În Europa există mai multe programe de finanțare însă cel mai important este EMEE (European Music Exporters Exchange) care este de fapt o rețea de sprijin european în care sunt incluse 25 de țări. Neus spune că România are evenimente și profesionaliști excepționali care ar putea contribui la dezvoltarea unei strategii care să acopere nevoile particulare ale industriei muzicale locale. Proiectele europene nu au cum să ofere soluții general valabile pentru că fiecare țară vine cu provocările ei, însă schimbul de bune practici este extrem de util, iar relațiile internaționale sunt mereu de bun augur.
În cadrul MMB, Neus Lopez va participa în panel-ul Is there a glass ceiling? Building the female future of the music industry (EN) alături de Codruța Vulcu, Sandy Graham, Anca Lupeș și Corinne Sadki.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii