G4Media.ro

Cum stimulează școlile forestiere sistemul imunitar al copiilor. La o grădiniță din…

Sursa foto: captură video BBC

Cum stimulează școlile forestiere sistemul imunitar al copiilor. La o grădiniță din Helsinki, copiii își petrec toată ziua în pădure / „Nu contează dacă plouă sau ninge. Fiul meu spune că întotdeauna este vreme bună”

La o grădiniță din Helsinki, copiii își petrec toată ziua în pădure. Erika Benke analizează modul în care învățarea în aer liber este benefică pentru sănătatea copiilor și îi învață să prețuiască natura.
„Diminețile sunt acum ușoare. Când spun «e timpul să ieșim din casă», el își ia geanta și spune »Bine, să mergem»”, spune Juho Pietarila, al cărui fiu Kauko, în vârstă de patru ani, a început recent să frecventeze grupul de pădure de la grădinița Hopealaakso din capitala finlandeză Helsinki, potrivit unui reportaj BBC.

Este o mare schimbare, spune el. Kauko făcea în mod regulat crize de furie înainte de a schimba grupa.

Kauko este acum în grupul Samoojat al grădiniței. „Samoojat” este un cuvânt finlandez de modă veche care desemnează persoanele care caută hrană în pădure.

Kauko nu petrece aproape deloc timp înăuntru la grădiniță. El este toată ziua în pădure.

„Acești copii sunt tot timpul în aer liber, explorând natura, chiar și iarna”, spune Pietarila. „Nu contează dacă plouă sau ninge. Fiul meu spune că întotdeauna este vreme bună pentru Samoojat.”

Este o afirmație destul de mare din partea unui copil de patru ani care locuiește într-un oraș în care temperatura medie pe timp de zi în timpul iernii este de -2C și cu zăpadă permanentă timp de cel puțin două luni.

Pe tot parcursul anului, în diminețile de luni, marți și miercuri, grupul Samoojat, format din 21 de copii cu vârste cuprinse între trei și cinci ani, parcurge până la 40 de minute prin pădure pentru a ajunge la tabăra lor de bază. Ei petrec șapte ore în aer liber, mănâncă prânzul într-un adăpost deschis și trag un pui de somn într-un cort înainte de a se întoarce pe jos la grădiniță la mijlocul după-amiezii.

Școlile și grădinițele forestiere în stil scandinav se răspândesc în întreaga lume. Învățarea în aer liber este considerată din ce în ce mai mult ca o modalitate importantă de conectare a copiilor cu natura.

O mulțime de studii au arătat că petrecerea timpului în spații naturale are numeroase beneficii pentru sănătate și psihologice pentru copii, cum ar fi reducerea obezității, îmbunătățirea bunăstării mentale, creșterea rezistenței și dezvoltarea cognitivă mai rapidă. De asemenea, poate încuraja dezvoltarea unui comportament conștient față de mediu prin promovarea aprecierii și respectului pentru lumea naturală.

Un aspect notabil al dezvoltării cognitive în rândul copiilor care iau parte la învățarea în aer liber este un sentiment de responsabilitate față de spațiile locale. „Acești copii vor înțelege mult mai ușor de ce este important să recicleze și să strângă gunoiul”, spune Annina Kuusisto, profesor de educație timpurie la Universitatea din Helsinki. „Este un lucru mărunt, dar este important, deoarece ajută la construirea respectului pentru mediu. Ei vor fi mai predispuși să acționeze în viitor pentru a proteja natura și a lupta împotriva schimbărilor climatice.”

Când pământul este înghețat, din noiembrie până în martie, copiii din Samoojat iau prânzul și trag un pui de somn într-o casă din apropiere. Chiar și atunci, ei stau afară timp de cinci-șase ore, de multe ori pe o vreme geroasă.

Cea mai mare parte a zilei se desfășoară după o rutină bine stabilită, cu mai mult de jumătate din timp dedicat jocului liber, când copiii se plimbă liber prin pădure și pe malul mării. Ei construiesc poduri din crengi, culeg fructe de pădure, se urcă în copaci și observă viața marină. Ei sunt supravegheați de trei profesori în veste portocalii foarte vizibile, pe care știu că trebuie să îi aibă mereu în câmpul vizual.

Joia, copiii pleacă într-o excursie undeva în zona Helsinki. Vinerea este o zi de cuib: singura zi în care grupul se află la grădiniță.

„Chiar și atunci, ei sunt în curte în cea mai mare parte a timpului. Avem nevoie cu adevărat de o zi de cuib doar pentru a mă putea ocupa de tot ceea ce ține de administrație”, spune râzând Samuli Rabinowitsch, educatoarea care conduce grupul de la grădiniță.

Pădurile conțin în sol o diversitate mai mare de specii și microbi decât alte medii. S-a demonstrat că intrarea în contact cu bacteriile prietenoase este benefică nu numai pentru copiii care se plimbă toată ziua prin pădure, ci și pentru cei care frecventează grădinițele din orașe. 

Un studiu finlandez a constatat că joaca în iarbă și în subarboretul pădurii, cum ar fi urzica și afinele plantate în curțile din patru grădinițe, a stimulat sistemul imunitar al copiilor cu vârste cuprinse între trei și cinci ani în decurs de 28 de zile.

Cercetătorii au constatat că diversitatea microbiană crescuse pe pielea și în intestinele copiilor care se jucau în mod regulat afară printre astfel de plante, ceea ce indică un sistem imunitar mai sănătos. Aceștia aveau, de asemenea, un număr mai mare de celule T, care joacă un rol important în răspunsul nostru imunitar, iar proporția de molecule antiinflamatorii din plasma sanguină crescuse și ea.

Potrivit lui Aki Sinkkonen, cercetător la Institutul de Resurse Naturale din Finlanda, care a condus studiul, rezultatele susțin ipoteza conform căreia contactul cu natura previne tulburările sistemului imunitar, cum ar fi bolile autoimune și alergiile.

Descoperirile oamenilor de știință se potrivesc cu propria experiență a lui Rabinowitsch. „Copiii din grupul meu au tot timpul murdărie în gură și sunt mai rezistenți la infecții. Rareori răcesc”, spune el.

Copiii de cinci ani din grupul din pădure conduc pe rând grupul în fiecare zi. Ei decid ce poteci să urmeze pe drumul spre și dinspre tabăra de bază. În ziua în care am vizitat-o, Ronja a condus cu încredere grupul prin teren stâncos. După sosire, a numărat copiii și, după ce a confirmat că nu lipsea nimeni, a condus o sesiune de cântece și rime.

De asemenea, le-a pus celorlalți câteva întrebări simple despre perioada anului, despre răsăritul și apusul soarelui și despre vreme. Copiii au ascultat, au ridicat cu nerăbdare mâinile și au așteptat până când Ronja a ales pe unul dintre ei să răspundă.

A fost o demonstrație strălucită a unora dintre beneficiile psihologice cheie ale învățării în aer liber descrise de cercetători: îmbunătățiri în comportament, abilități sociale, autocontrol, creșterea rezistenței și a asertivității.

Acești copii pot face orice. Rezolvă probleme împreună. Se ajută unii pe alții. Se vor ridica după o căzătură și se forțează chiar și atunci când sunt obosiți”, spune Rabinowitsch.

Rabinowitsch spune că educația în aer liber în timpul iernii aduce aceleași beneficii ca și vara. El respinge sugestiile potrivit cărora copiilor le este frig. „Vremea rea nu există, ci doar hainele proaste”, spune el, spunând răspunsul standard al finlandezilor pentru străinii care pun la îndoială sănătatea mintală când e vorba de statul afară pe vreme geroasă.

Grădinița Hopealaakso spune că toți copiii se joacă în aer liber cel puțin două ore pe zi, timp standard în creșele finlandeze, indiferent de vreme. Aceștia sunt bine echipați cu straturi de haine termice.

„Este un echipament standard în acest climat. Nu cumpărăm aceste haine doar pentru că fiul nostru merge la această grădiniță: toată lumea de aici le are oricum”, spune Pietarila, tatăl lui Kauko.

Dar grupul Samoojat trebuie să se încălzească timp de până la șase ore în iarna din Helsinki, uneori cu vânturi puternice care suflă în zăpada umedă, la temperaturi sub zero grade. Copiii au nevoie de mai mult decât de haine călduroase pentru a se simți confortabil. Rabinowitsch spune că cheia este să se miște în continuu.

„Ne batem cu bulgări de zăpadă, schiem, patinăm pe gheață și ne dăm cu sania. Îi învățăm pe copii că nu pot sta pe loc. Și, bineînțeles, le verificăm echipamentul tot timpul”, spune el.

Este esențial să ne asigurăm că copiii au o protecție adecvată, deoarece sunt mai sensibili la frig decât adulții.

Proporțional cu greutatea lor, pielea copiilor este mai mare decât cea a adulților, ceea ce afectează semnificativ termoreglarea.

„Copiii au, de asemenea, mai puțin țesut adipos subcutanat, care acționează ca un izolator, și o cantitate mai mică de masă musculară, ceea ce înseamnă că copiii sunt mai puțin eficienți decât adulții în producerea de căldură corporală prin frisoane”, spune Tiina Ikäheimo, profesor la departamentul de medicină comunitară de la Universitatea Arctică din Norvegia din Tromso.

Deci, cum este posibil ca copiii să nu înghețe? Ei trebuie să fie îmbrăcați corespunzător și supravegheați în permanență, spune Ikäheimo. „Dacă există amorțeală, durere sau pete palide pe piele, acestea sunt semne că un copil prezintă un risc crescut de rănire prin frig. În acel moment, trebuie să fie dus în casă”, spune ea.

Ikäheimo spune că adesea copiii sunt atât de absorbiți de joacă încât nu observă că le este foarte frig. „Copiii nu-și monitorizează picioarele. Este treaba îngrijitorilor.”

Protejarea extremităților, cum ar fi mâinile și picioarele, este deosebit de importantă pentru copii, adaugă Ikäheimo.

„Hainele și cizmele ude trebuie schimbate imediat. O alimentație suficientă și consumul de lichide calde este, de asemenea, important: toate acestea ajută la protecția împotriva frigului.”

Copiii au un avantaj față de adulți atunci când vine vorba de a face față frigului: ei sunt, în general, mai activi.

„Exercițiile fizice sunt o modalitate excelentă de a produce căldură corporală care îi împiedică pe copii să se răcească chiar și la temperaturi mai scăzute decât cele din Helsinki”, spune Ikäheimo.

„Frumusețea unei păduri de iarnă, cu zgomotul său redus, este că are, de asemenea, beneficii semnificative pentru sănătatea mintală: ridică moralul și facilitează dezvoltarea unor strategii pentru a face față frigului, cum ar fi jocurile și exercițiile în zăpadă. Cheia este să vă mențineți în mișcare: exercițiile fizice produc căldură corporală”, spune ea.

Înțelegerea riscurilor într-un mediu rece este esențială, spune Mike Tipton, profesor de fiziologie umană și fiziologie aplicată la Universitatea din Portsmouth, în Marea Britanie.

Există mai multe leziuni cauzate de frig în locuri precum Italia, unde oamenii nu sunt obișnuiți cu vremea de iarnă, decât în Finlanda. Copiii din țările scandinave învață de mici cum să se comporte în frig și, dacă poartă hainele potrivite, nu au nicio problemă în a menține temperaturile pentru a rămâne în siguranță și sănătoși.

Nu au existat cercetări științifice privind modul în care copiii reacționează la vremea rece, dar știm că organismul adulților se adaptează bine după expuneri repetate. „Dacă înotați în apă rece sau înotați în gheață în mod regulat, corpul dumneavoastră se va aclimatiza”, spune Ikäheimo. „Devine mai puțin stresat și nu vei mai simți acel frig.”

Împingându-ne corpul să se obișnuiască cu frigul ne ajută, de asemenea, să ne menținem capacitatea de a ne regla temperatura corpului.

„Ca specie, am devenit ceea ce eu numesc termostatic: ne controlăm temperatura peste tot: în mașină, acasă, la serviciu. La fel ca în cazul oricărui alt sistem din corpul nostru, dacă nu îl folosești, îl pierzi”, spune Tipton.

Comportamentul copiilor este o altă cheie pentru a înțelege cum te poți simți în frig.

Faptul de a face parte dintr-un grup precum Samoojat face o mare diferență, spune Tipton.

„Acești copii nu merg pur și simplu într-un mediu rece: ei sunt cu prietenii, se distrează într-o aventură într-un loc frumos. Cu alte cuvinte, sunt distrați și asta îi face să reziste remarcabil la frig”, spune el.

Cum pot beneficia de educația în aer liber copiii care trăiesc în jungle de beton?

Școlile forestiere sunt din ce în ce mai populare în întreaga lume. Dar nu sunt la îndemâna oricui: potrivit Băncii Mondiale, 56% din populația lumii trăiește în prezent în zone urbane dens populate. Cu toate acestea, experții spun că copiii care cresc în orașe nu sunt neapărat excluși de la beneficiile educației în aer liber.

Biodiversitatea într-un oraș nu va fi niciodată la fel de bogată ca în pădure – dar este totuși importantă.

Îngrijirea plantelor are beneficii pentru dezvoltare, spune Kuusisto. „Hrănirea animalelor de companie și udarea plantelor ajută la dezvoltarea respectului copiilor pentru mediu. Chiar și copiii foarte mici vor înțelege că plantele și animalele au nevoie de îngrijire pentru a trăi și a crește. Această conștientizare le construiește o relație cu natura, care este foarte importantă pentru ei.”

Kuusisto spune că a întâlnit copii foarte mici cu anxietate climatică. „Când au o relație de grijă cu natura, vor vedea că există lucruri pe care le pot face. Încurajarea acestui rol activ este cel mai bun lucru pe care îl putem face pentru a-i ajuta să își construiască reziliența pentru a atenua aceste îngrijorări.”

Kuusisto a realizat un studiu în cadrul căruia a oferit unui număr de 45 de copii un iPad timp de o săptămână și i-a rugat să deseneze, să facă fotografii și videoclipuri despre cea mai semnificativă parte a zilei lor.

„Mediul natural a ieșit pe primul loc. Toți copiii l-au menționat în fiecare zi.”

Carol Murdoch, un consultant care îi ajută pe profesorii din Marea Britanie să ofere învățare în aer liber, spune că ieșirea din școală pentru a vizita o bibliotecă sau un supermarket poate fi la fel de benefică precum prezența într-o pădure. Chiar și un loc de joacă din beton este un loc bun pentru a-i învăța pe copii despre natură, spune ea.

Recent, Murdoch a organizat o sesiune pentru copiii de școală primară care învățau despre animalele din ocean în micul sat Strathaven, în apropiere de Glasgow, în Scoția.

„Aveau ideea că o balenă este uriașă, dar au apreciat cât de mare este după ce i-au măsurat lungimea, au desenat-o cu cretă în locul de joacă și au văzut cât spațiu ocupă”, spune ea. „Rareori există șansa de a explora măsurile la scară mare într-un mod semnificativ în interior, dar există un loc de joacă din beton.”

Înapoi la grădinița Hopealaakso din Helsinki, Rabinowitsch primește un telefon de la o asistentă medicală de la o școală locală care a observat că capacitatea pulmonară, abilitățile motorii de bază și condiția fizică generală a unor copii erau mult mai bune decât media. Ea a întrebat părinții la ce grădiniță au fost copiii, iar pista a dus la Rabinowitsch.

„M-a întrebat ce naiba fac cu acești copii”, spune Rabinowitsch cu un zâmbet.

Rabinowitsch radiază de mândrie în timp ce descrie starea fizică și sănătatea mintală excelentă a copiilor. Dar gloria supremă este legătura solidă a Samojaat cu natura. „Ochii lor se luminează când plecăm dimineața spre tabăra noastră de bază. Iar când se întorc acasă după-amiaza, nu vor să meargă la locul de joacă. Le tot cer părinților lor să meargă în schimb în pădure. Sunt copiii pădurii.”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Cel mai bun sistem de invatamant, cel scandinav.