G4Media.ro

Cum testezi o mașină second-hand înainte de cumpărare? Cei cinci pași care…

Cum testezi o mașină second-hand înainte de cumpărare? Cei cinci pași care te pot scuti de surprize neplăcute

Dacă alegeți să achiziționați un autoturism la mâna a doua, precauția este cuvântul cheie. O verificare minuțioasă poate arăta defecte bine ascunse, unele foarte dificil sau costisitor de reparat. În acest articol vă vom oferi câteva sfaturi pentru a întocmi o diagnosticare atentă care vă poate ajuta în scăderea prețului sau în a vă feri de o mașină cu probleme.

1. Analizați starea exterioară și interioară. De obicei, mașinile SH sunt „pregătite pentru vânzare” prin diverse metode, de la detailing exterior-interior și până la revopsiri efectuate mai mult sau mai puțin profesionist. Un ton de culoare mai întunecat pe unele părți ale caroseriei indică o revopsire necorespunzătoare, cu un lac de calitate slabă.

De asemenea, uzura pronunțată a schimbătorului de viteze, volanului, scaunului șoferului sau comenzilor pentru geamuri în contrast cu un kilometraj mic pot fi indicii unei posibile falsificări ale acestuia. Cumpărătorii se feresc de mașinile cu mulți kilometri și uneori aleg autovehicule cu un număr de kilometri neverosimil doar pentru confortul psihologic. În timp, este posibil ca un „chilipir” să aibă nevoie de reparații mai semnificative decât un exemplar cu kilometraj mare dar întreținut corespunzător.

Fiți atenți la dotările mașinii – dacă, de exemplu, mașina este echipată cu senzori de parcare față-spate dar observați că aceștia lipsesc este posibil ca această să fi fost implicată într-un eveniment, iar bara de schimb să fi fost aleasă cât mai ieftin în scopul vânzării. Mai mult decât atât, fisuri, urme de accident în scutul motor sau praguri sau un eșapament prea zgomotos pot fi și ele indiciile unui eveniment rutier.

Verificați starea lonjeroanelor din compartimentul motor și a elementelor de caroserie de sub carpeta portbagajului. De asemenea, asigurați-vă că aripile sunt de la același producător și blocurile optice (farurile) sunt fabricate la aceeași dată.

Suprafețele vitrate trebuie să fie și ele de la aceeași firmă și cu aceeași dată de fabricație. Dacă unul sau mai multe geamuri nu corespund cu restul, întrebați vânzătorul care ar fi motivul pentru neconcordanță. În cel mai rău caz este posibil să aveți de a face cu o mașină furată sau, într-un caz mai fericit, cu un eveniment rutier sau un act de vandalism anterior asupra autovehiculului. Investigați mai departe, probând ambele chei ale mașinii și căutând urme de zgârieturi adânci la încuietori, contact sau piese din plastic lipsă sau deteriorate sub volan.

2. Verificați seria de șasiu și asigurați-vă că aceasta este aceeași și pe mașină. Unele anunțuri de pe site-urile de vânzări auto nu precizează seria de șasiu (VIN) a autovehiculului. Dacă vânzătorul nu este dispus să v-o ofere, există posibilitatea ca mașina să aibă „kilometri dați înapoi” sau evenimente rutiere în istoric.

Un instrument on-line care vă poate ajuta în verificarea istoricului este decodorul VIN oferit de carVertical. Aici veți putea afla kilometrajul mașinii, înregistrat în bazele de date oficiale, evenimentele rutiere în care a fost implicată, date tehnice, defecte comune și alte informații utile.

3. Efectuați o verificare cu o diagnoză auto sau într-un service autorizat/reprezentanță. Dacă starea estetică a mașinii este promițătoare, pasul următor ar fi să aflați ce erori sunt prezente în calculatorul mașinii prin intermediul unei diagnoze OBD (On-Board-Diagnostics). Dacă aveți un astfel de dispozitiv (de preferință dedicat mărcii – VAGCOM – pentru mașinile din grupul VAG, Forscan – Ford, etc), puteți efectua o diagnoză la fața locului.

Dacă aveți experiență cu aceste dispozitive, puteți depista inclusiv o fraudă de kilometri, elemente precum cutia de viteze automată, filtrul de particule și altele înregistrând erorile împreună cu numărul de kilometri la care acestea au avut loc. De exemplu, o eroare pe transmisie, înregistrată la 240.000 km pe o mașină cu 150.000 km poate indica un kilometraj falsificat sau o înlocuire a cutiei de viteze cu una second-hand.

În cazul în care nu dispuneți de o diagnoză sau vânzătorul nu dorește să efectuați teste în regie proprie, propuneți-i verificarea într-un service autorizat R.A.R. sau într-o reprezentanță auto. Mecanicii de acolo pot observa probleme pe care nu le-ați fi descoperit fără să urcați mașina pe un elevator sau în lipsa unor cunoștințe tehnice.

Este de menționat că prețul unei verificări mecanice și electrice poate fi destul de consistent, mai ales când se optează pentru varianta reprezentanței, însă această procedură vă oferă un grad mai mare de siguranță al achiziției, știind anumite probleme și având posibilitatea întemeiată a negocierii prețului.

4. Faceți un test-drive. O etapă foarte importantă în cumpărarea unei mașini la mâna a doua este proba de drum. Dacă sunteți familiari cu modelul/motorizarea respectivă veți fi în măsură să observați dacă mașina se comportă normal și dacă toate echipamentele acesteia funcționează în parametri.

Conduceți în diverse situații – trafic urban, cu porniri și opriri repetate dar și scurte reprize în afara orașului. Astfel veți descoperi dacă trenul de rulare are sau nu anomalii, dacă direcția este precisă, dacă frânele țin, dacă vehiculul este stabil în viraje și multe altele.

De asemenea, circulați într-un regim variat de turații pentru a analiza atent comportamentul motorului – dacă vorbim despre o mașină pe benzină, fumul nu ar trebui să existe în nicio circumstanță. O cantitate de vapori de apă este normală dacă mașina a staționat o perioadă îndelungată, însă fumul negru, albastru, gri sau alb sunt indicii clare că nu ar trebui să achiziționați respectivul autoturism.

În cazul mașinilor diesel echipate cu filtru de particule (DPF) nu ar trebui să existe fum negru sau reziduuri de carbon pe evacuare. Fumul alb poate indica probleme la turbocompresor sau chiulasă, în vreme ce fumul negru poate să semnifice probleme pe injecție, un filtru de particule anulat sau aflat „la finalul vieții”.

Orice comportament rutier neconform al mașinii trebuie tratat cu deosebită atenție, în ciuda comentariilor vânzătorului de genul „Așa fac toate”, „E normal”, „E mașină SH”, etc. Erori în bord, zgomote ale suspensiei, ambreiajului sau motorului, funcționare greoaie a geamurilor electrice și altele pot fi reparații dificile sau scumpe, iar dacă sunteți în căutarea unui model popular, oferta este foarte variată și nu are rost să cumpărați o mașină care va necesita reparații când puteți găsi un exemplar mai bine întreținut.

5. Verificați cu atenție documentele mașinii. Dacă vorbim despre o mașină provenită din import trebuie să vă asigurați că aceasta are cartea de identitate din țara respectivă (brief-ul „mare” și brief-ul „mic”), factura de achiziție, cu numărul de kilometri (contractul de vânzare-cumpărare), iar cel care vinde mașina în țară este cel care a cumpărat-o din străinătate și vă poate oferi un certificat de atestare fiscală pentru a întocmi procedura de înmatriculare.

Mai mult decât atât, documentele din țara de proveniență vă pot oferi informații despre proprietarul/proprietarii anteriori (persoane fizice, firme de leasing/închirieri etc), inspecții periodice, revizii și altele.

Atenție la vehiculele radiate în țara de proveniență și vândute în alte state deoarece acestea sunt aproape imposibil de înmatriculat din cauza conflictului legal. De obicei, mențiunea că vehiculul a fost radiat este scrisă în cartea de identitate a mașinii. Studiați cu atenție modele ale acestor documente pentru a fi pregătiți să le citiți și să evitați situațiile neplăcute.

Așadar, dacă v-ați decis să achiziționați un autovehicul second-hand, luați în considerare că va trebui să efectuați o analiză atentă, riscurile fiind mari și diverse. Totuși, dacă găsiți un exemplar bine păstrat și cu acte în regulă, veți economisi o sumă consistentă în comparație cu achiziția unei mașini noi.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. Acest articol este un ghid simplu, scurt, dar informativ, care ar putea ajuta la cumpărarea unei mașini SH bine întreținute. Buna treaba!

  2. Daca e schimat un far sau o aripa sau are un element revopsit gata nu mai e buna masina? Intreb ce pasi sunt aste vrei totul ok achizitionezi una noua totusi cuperi o masina la mina 2-a

  3. Verificarea unei mașini pe Carvertical este ca și cum ai citi compoziția alimentelor. Unii oameni nu fac asta, așa că în acest fel s-ar putea face rău pe ei și familiile lor. Atunci când cumperi o mașină, te gândești și la bunăstarea ta și a familiei tale. Dacă nu știi ce cumperi, acționezi foarte neglijent. Deci, cred că verificarea istoricului mașinilor uzate este un pas esențial.

  4. Am achiziționat un raport pt o mașină de pe Car vertical și nu pot decât sa ma declar total dezamagit… Mașina era din 2015 și în raport la nr de km îmi spunea ca în 2015 avea 11 km, în noiembrie 2020 avea 16 km și în februarie 2021 avea 141000km…bani aruncați pe fereastra… O sa le fac și plângere la Protecţia Consumatorului…

    • car vertica în cazul meu nu a folosit la nimic, deși km corespundeau altceva nimic interesant. Am căutat pe Vin-info și surpriza. Am aflat că mașina inițial înscrisă în Belgia s a plimbat prin Polonia deși carvertical nu suflă un cuvintel, apoi a fost vându din nou la licitație în Belgia. Că orice mașină vândută la licitație Vin-info prezenta și fotografiile de la licitație cu diferitele defecte de aspect și estetică. In cazul meu carvertical a primit nota 2 și a rămas repetent 🙂