Curtea Constituțională a decis că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituţională, în ansamblul său / Cătălin Drulă: CCR a apărat interesul mafioţilor
CCR a decis, marţi, că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituţională, în ansamblul său. USR şi Forţa Dreptei, care au sesizat Curtea cu acest proiect de lege, acuzau că prevederile lui întârzie liberalizarea transportului interjudeţean şi apără interesele mafiei protejate politic. Cătălin Drulă a declarat, după decizia judecătorilor, că CCR a apărat interesul mafioţilor care au monopol în transporturile interjudeţene de persoane.
CCR a anunţat că în şedinţa din data de marţi, în cadrul controlului de constituţionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România şi de deputaţi neafiliaţi şi a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere este neconstituţională, în ansamblul său.
”În esenţă, Curtea a reţinut că, prin actul normativ criticat, orice operator de transport rutier de persoane poate solicita efectuarea unor servicii regulate la nivel interjudeţean numai în privinţa rutelor care nu sunt deservite deja de operatorii care deţin licenţe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023, respectiv, a căror valabilitate a fost prelungită până la data de 31 decembrie 2024, prin noile autorizaţii de transport prevăzute de legea criticată. Această soluţie legislativă exclude posibilitatea ca alţi operatori de transport care nu aveau licenţe de traseu valabile la data de 30 iunie 2023, să solicite autorizaţii de transport naţional de persoane pentru servicii regulate interjudeţene pentru orice traseu interjudeţean, în condiţiile legii criticate”, precizează CCR în comunicat.
Curtea a constatat că ”atribuirea serviciilor de transport rutier de persoane, prin servicii regulate, la nivel interjudeţean, reglementată prin legea criticată, restricţionează şi chiar înlătură concurenţa pe această piaţă relevantă prin stabilirea unor condiţii discriminatorii pentru operatorii care solicită pentru prima dată accesul pentru efectuarea de servicii regulate de transport rutier pe o anumită cursă de pe un traseu interjudeţean”.
”Totodată, Curtea a reţinut că, fiind vorba de o piaţă reglementată, în care concurenţa se manifestă doar la momentul atribuirii curselor, prelungirea duratei programului de transport interjudeţean prin măsuri neconcurenţiale conduce, automat, la lipsa concurenţei, blocând în mod nejustificat accesul pe piaţă al potenţialilor operatori în domeniu. În plus, lipsa unui criteriu de atribuire concurenţială a rutelor de traseu, precum criteriul tarifului de călătorie practicat pe traseu/km, care să aibă ponderea cea mai mare atunci când este acordată o exclusivitate pe un traseu, denaturează concurenţa pe această piaţă specifică a transporturilor rutiere şi conduce la un monopol sui-generis, în favoarea operatorilor actuali care deţin licenţe de traseu pentru cursele/traseele respective, ceea ce echivalează cu încălcarea dispoziţiilor constituţionale referitoare la economia de piaţă şi la obligaţia statului de a asigura protecţia concurenţei loiale”, subliniază judecătorii CCR.
Totodată, Curtea a mai reţinut că deţinătorii actuali de licenţe de traseu valabile până la data de 30 iunie 2023 sunt favorizaţi faţă de noii operatori şi prin prelungirea, iniţial până la data de 31 decembrie 2024 şi ulterior, pentru o durată maximă de 3 ani, a autorizaţiilor de transport, iar în lipsa stabilirii celui mai important criteriu de evaluare, cel al tarifului de călătorie, şi a unor criterii tehnice şi de calitate a mijloacelor de transport care să permită creşterea calităţii vieţii şi asigurarea unui nivel de trai decent (precum respectarea normelor de poluare sau de siguranţă în trafic, gradul de confort al autovehiculelor – dotarea cu instalaţii de aer condiţionat, vechimea maximă de 9 ani a autovehicului, asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi ori transportul persoanelor aflate în localităţi izolate, fără acces la infrastructura feroviară etc.), este afectat însuşi scopul legitim al Legii concurenţei nr.21/1996 constând în protecţia finală a consumatorilor, motiv pentru care aceste soluţii legislative încalcă principiile constituţionale ale egalităţii în drepturi, concurenţei loiale şi aduc atingere libertăţii economice şi nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituţie.
”Prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu/autorizaţiilor de transport la nivel interjudeţean conduce la distorsionarea mediului concurenţial, prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care ar fi putut să efectueze aceste servicii în condiţii economice şi de calitate superioare”. mai arată CCR.
USR a transmis că. la aproape 18 luni de la sesizare şi după 15 amânări, Curtea Constituţională a admis, marţi, sesizarea depusă de USR şi Forţa Dreptei pe legea PSD-PNL care amână liberalizarea transportului interjudeţean şi apără interesele mafiei protejate politic.
”Între timp, din mai 2023 încoace, „băieţii deştepţi” ai partidelor lui Ciolacu şi Ciucă şi-au văzut nestingheriţi de afaceri, chiar dacă asta a însemnat condiţii jalnice pentru oamenii nevoiţi să facă naveta la muncă”, acuză USR.
„CCR şi-a făcut treaba în interesul mafioţilor care au monopol pe transporturile interjudeţene. A depăşit orice record pe un control de neconstituţionalitate înainte de promulgare: 18 luni. De 13 ori a amânat Curtea Constituţională judecata pentru ca, între timp, monopolul să continue. Avem o Curte Constituţională ticăloasă, care lucrează pentru interese de grup şi împotriva României. Ăsta este rezultatul guvernării Iohannis-Ciolacu-Ciucă”, declară deputatul USR Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor.
USR afirmă că în 2019, Ministerul Transporturilor condus de Răzvan Cuc de la PSD a prelungit valabilitatea programului de transport interjudeţean şi a licenţelor de traseu, dar decizia a fost desfiinţată de Consiliul Concurenţei, care a stabilit şi paşii concreţi pe care trebuia să-i facă MT pentru a deschide complet piaţa, cu interdicţie fermă ca programul de transport să fie prelungit după data de 30 iunie 2023.
”PSD şi PNL au ignorat însă decizia Consiliului Concurenţei şi au vrut să prelungească programul şi licenţele, din nou, până la finalul anului 2024, cu foarte mici cosmetizări, care nu se pot numi în niciun caz liberalizare a transportului judeţean, astfel încât să existe concurenţă adevărată pe piaţă, iar călătorii să beneficieze de servicii moderne, de secol XXI. Prin urmare, în mai 2023, USR şi Forţa Dreptei au atacat la CCR legea PSD-PNL, invocând mai multe încălcări ale unor drepturi constituţionale, precum libertatea economică şi egalitatea în drepturi, precum şi încălcarea obligaţiei statului de protecţie a libertăţii comerţului şi a concurenţei loiale”, spune USR.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
2 comentarii