G4Media.ro

Curtea Constituțională a stabilit termen pentru sesizarea împotriva Codului Administrativ abia pe…

Sursa Foto: Inquam Photos / Autor: Octav Ganea

Curtea Constituțională a stabilit termen pentru sesizarea împotriva Codului Administrativ abia pe 21 ianuarie / Pensiile speciale ale primarilor intră în vigoare pe 1 ianuarie

Curtea Constituțională a stabilit abia pentru 21 ianuarie primul termen de dezbatere a sesizării formulate de Avocatul Poporului împotriva Codului Administrativ adoptat prin ordonanță de urgență de fostul Guvern Dăncilă, potrivit unui comunicat de presă transmis de CCR.

Deși sesizarea a fost depusă la finalul lunii august, abia după patru luni a fost stabilit termenul de judecată, în condițiile în care pensiile speciale ale primarilor, viceprimarilor, președinților și vicepreședinților de Consilii Județene intră în vigoare d ela 1 ianuarie.

Avocatul Poporului, funcție ocupată de Renate Weber (ALDE), a ridicat pe 28 august o excepție de neconstituționalitate la CCR legată de ordonanța de urgență pentru aprobarea Codului Administrativ, potrivit unui comunicat al instituției.

Demersul lui Weber la CCR a venit la doar două zile după ce Tăriceanu a anunțat că ALDE rupe coaliția cu PSD și iese de la guvernare.

Reamintim că PSD a impus Codul Administrativ prin ordonanță de urgență, o decizie contestată puternic de opoziție și de societatea civilă. Codul Administrativ duce la politizarea totală a administrației centrale și locale și îi ajută pe baronii locali să își consolideze puterea.

Avocatul Poporului invocă trei motive în sesizarea de neconstituționalitate: OUG nu respectă cerințele prinvind delegarea legislativă, contravine cerințelor Constituției privind mandatul reprezentativ și afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului.

Comunicatul integral al Avocatului Poporului din 28 august:

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, invocând în principal trei motive :

1. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine art. 115 alin. (4) din Constituție, deoarece nu răspunde exigențelor Constituției privind delegarea legislativă, astfel cum aceasta a fost dezvoltată prin jurisprudența Curții Constituționale.

  • În urma analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanței sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe. Avocatul Poporului consideră că maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege.

2. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine prevederilor constituționale ale art. 69 privind mandatul reprezentativ, ale art. 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului și ale art. 111 alin. (1) privind controlul parlamentar al activității Guvernului.

  • Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern. Niciodată situația extraordinară si urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unica autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritățile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control.

3. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 contravine art. 115 alin. (6) din Constituție, întrucât afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul.

  • Analizând noua soluție legislativă, Avocatul Poporului constată că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe negative prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu. Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru ca mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieși din situația de incompatibilitate, afectează în mod negativ credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică Președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situație de incompatibilitate.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

20 comentarii

  1. Vela e un neconflictual. Trebuia ca, dupa investitura, din mers – de pe treptele parlamentului sa desfinteze Jandarmeria ca institutie. Dupa care, toti pe la DNA la declaratii, convorbirile sa fie facute publice pe site-ul ministerului sa le auzim toti.

    • In plin asalt populist impotriva pensiilor de serviciu (zise speciale) Comisia de munca din Camera Deputatilor, camera decizionala, propune eliminarea plafonarilor acestora, introduse prin OUG nr. 59/2017. Acest OUG a blocat din 2017 actualizarea pensiilor de serviciu (zise speciale, inclusiv ale militarilor, mai putin ale magistratilor) cu salariile/soldele aflate in plata, in sensul ca acestea se actualizau doar cu rata medie anuala a inflatiei.
      Exceptional e ca deputatii PNL si USR au votat la unison revenirea la modul de calcul anterior al pensiilor speciale, adica la majorarea lor.

  2. Rareș Bogdan le dăm sau nu le dăm dracului de pensii speciale???Alo PNL ne mișcăm sau facem joc de gleznă?!
    PNL=PSD!#rusinemincinosilor!

  3. Fără presiune psihică pe aceşti Zei ai CCR nu se va realiza nimic. Şi cum noi, ca popor, lâncezim de 30 de ani, ne complacem în minciună şi hoție şi adulăm falşi conducători ai națiunii avem slabă nadejde. Nici PNL, nici PSD dar nici USR nu au de gând să se atingă de pensiile speciale/nesimțite.

  4. Hai cu OUG uri mai rpd!!!!

    • Stai linistit, PNL a spus raspicat ca sustine acordarea de pensii speciale alesilor locali.

  5. Normal, Dorneanu e complicele lui Dragnea și a găștii lui, care jefuiesc țara pentru a-și păstra puterea. Nu-i mai scoți comunismul din sânge lui Dorneanu și de-ar fi ultimul comunist de pe planetă.

  6. PENSII SPECIALE

    In plin asalt populist impotriva pensiilor de serviciu (zise speciale) Comisia de munca din Camera Deputatilor, camera decizionala, propune eliminarea plafonarilor acestora, introduse prin OUG nr. 59/2017. Acest OUG a blocat din 2017 actualizarea pensiilor de serviciu (zise speciale, inclusiv ale militarilor, mai putin ale magistratilor) cu salariile/soldele aflate in plata, in sensul ca acestea se actualizau doar cu rata medie anuala a inflatiei.
    Exceptional e ca deputatii PNL si USR au votat la unison revenirea la modul de calcul anterior al pensiilor speciale, adica la majorarea lor.
    BV

  7. Contestația depusă la instanță, chiar și cea constituțională, suspendă punerea în aplicare a normelor juridice contestate, ?

  8. au așa multă treabă rahații ăștia?

  9. Adoptati tactica lui Puie Monta. OUG, chiar daca e pe justitie, desfiintata CCR si atributiile date la ICCJ. Tradatorul de tara, Dorneanu, rusofil declarat, sa fie tras pe dreapta. 2 pensii+ indemnizatia de la CCR si el tot isi tradeaza tara si poporul.

  10. CCR tradeaza interesele Romaniei . A dovedit-o in nenumarate randuri si acum . blocand interese ec. ale Romaniei.

  11. Pensiile nesimțite Speciale sunt Pensii de serviciu Nesimtite la care nimeni nu va renunța.
    Pnl,Psd Usrplus Pnl,Pro România, Alde,au ca strategi oameni cu pensii speciale nesimțite.
    Voi nu înțelegeți că pensiile primarilor/viceprimarilor sunt de 3000lei ,maxim 4000lei si sunt foarte puțini.
    Grosul pensiilor nesimtite sunt la Militari 178.000 pensii,Magistrati pensii 5000,ETC.

  12. CCR -a mai pronunțat pe speța la care face referire articolul, ?

  13. @Deci, CCR s-a mai pronunțat chiar despre speța la care face referire articolul, ?

  14. USR cerea intemeiat OUG!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  15. Sunt pe mana toti! Mafie !

  16. Toți politicienii din România bag seamă că sânt o gașcă de escroci și mincinoși, hoți și bandiți care trebuie intii ologiti și apioi închiși la pușcărie să își vindece ologile , poare așa vor avea timp să reflecteze ls ce au lucrat diavoli roșii, galbeni și 7ndiferent de culoare aceleași componente demafioți.