G4Media.ro

Curtea de Apel Craiova cere Curții Europene de Justiție să anuleze decizia…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Curtea de Apel Craiova cere Curții Europene de Justiție să anuleze decizia CCR care susține că Secția Specială e constituțională și impune judecătorilor să nu aplice direct dreptul european în cazul SIIJ

Curtea de Apel Craiova a sesizat, marți, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) cerând anularea efectelor Deciziei CCR nr. 390/2021 care susține că Secția de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) este constituțională și impune judecătorilor să nu aplice direct dreptul european (care dezaprobă activitatea SIIJ) în acest caz.

O astfel de sesizare, prin care se solicită CJUE anularea unei decizii CCR pentru că intră în contradicție cu dreptul european, este o premieră în România, au declarat surse judiciare pentru G4Media.

Inițiativa Curții de Apel Craiova apare în contextul unei lungi controverse stârnite de hotărârea Curții Constituționale a României de a contrazice Curtea Europeană de Justiție în privința activității Secției de investigare a magistraților.

În timp ce CJUE susține că aceasta funcționează contrar legislației europene, CCR susține că activitatea SIIJ este constituțională, iar judecătorii români nu pot aplica direct dreptul UE în cazul Secției Speciale. Primul judecător care a decis aplicarea dreptului european este cercetat disciplinar de Inspecția Judiciară pentru exercitarea meseriei cu rea-credință.

Avocatul general al Curții de Justiție a UE (CJUE), Michal Bobek, a arătat că înființarea Secției Speciale pentru investigarea magistraților încalcă legislația UE. Oficialul CJUE arată că SIIJ e contrară legislației europene în absența unor garanții de independență față de politic:

  • ”Avocatul general consideră că este dificil de susținut că înființarea SIIJ a fost justificată în mod clar, neechivoc și accesibil. În plus, reglementarea SIIJ nu oferă garanții suficiente pentru a înlătura orice risc de influență politică asupra funcționării și a compunerii sale”, se arată în comunicatul Curții de Justiție a UE.

Ulterior, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că este de competența autorităților naționale din România să decidă dacă înființarea Secției speciale pentru anchetarea magistraților (SIIJ) respectă cererile de independență. Curtea s-a pronunțat într-o cauză inițiată la CJUE de Forumul Judecătorilor, Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor și câteva instanțe din România.

După decizia CJUE, Curtea Constituțională a României a emis Decizia 390/2021, cu majoritate de 7 la 2, că Secția Specială de anchetare a magistraților este constituțională, iar desființarea ei nu poate fi decisă decât de Parlament. În același timp, CCR a atras atenția judecătorilor de la instanțele ordinare de judecată că nu pot aplica decizia Curții de Justiție a UE (CJUE) în detrimentul deciziilor CCR:

24 de organizaţii din România şi străinătate s-au alăturat atunci demersului asociaţiei Iniţiativa pentru o Cultură Democratică Europeană solicitând demisia membrilor CCR care au adoptat decizia prin care interziceau judecătorilor români să constate încălcarea dreptului european cu privire la Secţia specială de anchetat magistraţii.

În 7 iunie 2021, judecătorul Costin Andrei Stancu de la Curtea de Apel Pitești a stabilit, în baza deciziei CJUE din 18 mai 2021, că Secția Specială funcționează contrar legislației europene.

La scurt timp, Inspecția Judiciară (IJ) condusă de controversatul magistrat Lucian Netejoru, a început cercetarea disciplinară pentru exercitarea funcției cu rea credință sau gravă neglijență față de judecătorul de la Curtea de Apel Pitești, care a declarat nelegală Secția Specială (SIIJ) din perspectiva dreptului european, după decizia Curții de Justiție a UE din 18 mai 2021.

Comunicatul Forumului Judecătorilor:

”Astăzi, 29 iunie 2021, Curtea de Apel Craiova – Secţia penală şi pentru cauze cu minori a sesizat Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu următoarea cerere de decizie preliminară:

  1. Principiul independenței judecătorilor, consacrat de art.19 alin.1 al doilea paragraf TUE cu referire la art.2 TUE și art. 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, se opune unei dispoziții naționale, precum aceea a art. 148 alin.(2) din Constituția României, astfel cum a fost interpretată de Curtea Constituțională, prin Decizia nr.390/2021, conform căreia instanțele naționale nu mai au abilitarea de a analiza conformitatea unei dispoziții naționale, constatate ca fiind constituțională printr-o decizie a Curții Constituționale, cu dispozițiile de drept al Uniunii Europene?
  2. Principiul independenței judecătorilor, consacrat de art.19 alin.1 al doilea paragraf TUE cu referire la art.2 TUE și art. 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, se opune unei dispoziții naționale, precum aceea a art. 99 lit. ș din Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, care permite inițierea unei proceduri disciplinare şi sancţionarea disciplinară a judecătorului pentru nerespectarea unei decizii a Curții Constituționale, în condițiile în care judecătorul este chemat să stabilească prioritatea de aplicare a dreptului Uniunii Europene, în raport de considerentele unei decizii a Curții Constituționale, dispoziție națională ce îi înlătură judecătorului posibilitatea de a aplica hotărârea CJUE pe care o consideră prioritară ?
  3. Principiul independenței judecătorilor, consacrat de art.19 alin.1 al doilea paragraf TUE cu referire la art.2 TUE și art. 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, se opune unor practici judiciare naționale care interzic judecătorului, cu consecința antrenării răspunderii disciplinare, să facă aplicarea jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene în proceduri penale precum contestația privind durata rezonabilă a procesului penal, reglementată de art.488 ind.1 din Codul de procedură penală din România?”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

36 comentarii

  1. „În timp ce CJUE susține că aceasta funcționează contrar legislației europene,”
    cateva randuri mai jos
    „Ulterior, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că este de competența autorităților naționale din România să decidă dacă înființarea Secției speciale pentru anchetarea magistraților (SIIJ) respectă cererile de independență. „.
    Pai ce facem baieti? FAKE NEWS, nu-i asa?

    • Autorități naționale = parlament, care a decis deja desființarea

    • Asta e frate cu “rezistenții” … cu un tupeu nemăsurat îți arată în față că ce e alb de fapt e negru. Curtea Europeană a zis – nici mai mult nici mai puțin decât – că Secția Specială nu e treaba lor. Dar în mintea bizară a haștagiștilor, Curtea a zis ce ar vrea ei, “că Secția Specială nu poate exista”. Asta e …
      Nu-i nimic. Să sesizeze. Și-o vor lua așa cum și-au luat-o și prima dată …

    • @Mihai În același timp CJUE a zis că prevederile din MCV sunt obligatorii, iar în MCV scrie clar că SIIJ trebuie desființată.

    • @Andrei, Parlamentul nu a decis ce spui tu. Singura decizie in vigoare a Parlamentului este Infiintarea SIIJ si ca este constitutionala. Mai rezistentule nepriceput.

  2. Poate greşesc, dar impresia mea este că oficialii europeni au preferat şi-i probabil că vor prefera ȋn continuare, ca românii ȋnşişi să se spele de mâzga cu care se mânjesc ȋntre ei; preferinţa lor mi se pare de ȋnţeles, chiar dacă pe toţi ne-a ȋmproşcat PSD cu materii fecale, mai precis, cu căcat.

    • Avem 2/3 care dau cu materii fecale in cei care-i „Țin” cu pomeni sub diverse forme… astia sunt patriotii pro rusi… hauritii violenti si patrihotii psdisti

  3. Va ma mira ceva in Romania.Cand a fost demis Iancu de la instituția Avocatul Poporului, CCR a hotărât că este constituțional., după 9 ani in cazul lui Weber demisia este constituțională.Ce sa mai intelegem într-un stat eșuat în dezvoltarea sa Asa este si cu SJ.depinde pe pe cine judeca si de partea ca-i esti.

  4. Judecatorii de la C.A.C. sunt analfabeti functionali. Ar trebui dati afara.

    • Tara focilor

  5. Va dura un an cel puțin pana CJUE se va pronunța, dacă această speță ar fi venit de la Comisia Europeană, atunci da se rezolva în maxim 3 luni.
    Oricum CCR e legiuitor pozitiv, își multe din prerogativele parlamentului, împarte și desface… În România orice reforma nu este posibila cu un CCR ca asta de azi, UDMR-ul care numai reformist nu este, un PNL care mai mult un PSD vopsit…

  6. Romania este un stat eșuat. Doar o revolta populara generala mai poate scoate tara din impas.

  7. Niste gunoaie tradatoare. Au jurat sa apere Constitutia si legile tarii. Ce ar trebui sa faca mai mult pentru a fi exclusi imediat in magistratura? In ce tara eropana s-a mai pomenit asa ceva? Domnilor de la SRI care ati jurat la randul dvs. sa aparati tara si Constitutia, cine sunt aceste personaje sinistre si cine sunt finantatorii si papusarii lor externi? Intelegeti gravitatea gestului lor?
    Asta a fost soarta noastra in toata istoria. O lunga lista de Bicilis dispusi sa muste mana care i-a hranit.
    Fara suprematia Constitutiei, Romania inceteaza sa mai fie stat national, suveran si independent. Vom deveni oficial ceea ce suntem de facto, o colonie, un pamant unde traieste o populatie, nicidecum o natiune si o tara.

    • @Takeda Că tot vorbești de Constituție (pe care cel mai probabil nu ai citit-o), caută și citește articolul 148.

  8. Bine ca sij e constitutional. Nu mai pot de bucurie. Si tot asa de bine imi pare si ca pensiile speciale ale magistratilor is constitutionale. Abia astept sa vad judecatorii de la curtea de apel craiova cand o sa ceara la uie sa ne zica daca e constitutional sa fim lacomi. Nu vi se pare ciudat ca judecatorii au dreptu sa rastalmaceasca legile lor de organizare dupa cumpractic au ei chef?

  9. @alazor… CJUE a decis ca autoritatile nationale trebuie sa decida daca SIIJ respecta regurile de independenta….- MCV recomanda desfintarea…- CCR a decis ca forul care poate desfinta sectia este parlamentul…nu un judecator. Unde este contradictia din capul #rezist? Apropo rezistentilor!!! Vedeti ca alergati pe contrasens!!! Intr-o democratie puterea judecatoreasca nu poate desfinta institutii, nu poate legifera si nu poate judeca dupa recomandari( MCV). Recomandarile sunt obligatorii pentru legiuitor. Cand o putere a statului( Putera judecatoreasca, in cazul de fata), isi aroga mai multa putere decat prevede ordinea constitutionala , te confrunti cu dictatura institutionala. Deci nu poti sustine demersul judecatorilor in numele democratiei, pentru ca una din cele mai importante fatete ale democratiei o reprezinta separatia puterilor in stat. @corector Andrei… vezi ca parlamentul nu a dus procesul de legiferare la bun sfarsit. Deci nu exista o lege de desfintare a SIIJ.

    • „CJUE adaugă că normele legislative naționale în cauză nu pot avea ca efect ignorarea obligațiilor specifice care îi revin României în temeiul Deciziei privind MCV în domeniul luptei împotriva corupției.” Sursa: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/qanda_21_2882

      „În ceea ce privește fondul, recomandările MCV indică o serie de domenii în care Comisia va acorda o atenție deosebită rezultatului revizuirii legilor justiției. Acestea includ aspecte
      legate de structuri și proceduri, cum ar fi desființarea SIIJ, regimurile de răspundere
      disciplinară, civilă și penală pentru judecători și procurori, răspunderea și numirea
      conducerii Inspecției Judiciare, procedurile de numire și de revocare din funcție a
      procurorilor de rang înalt, precum și rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție și al CSM.” Sursa: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/com2021370_ro.pdf

    • Rezon monșer.

  10. @alazor Unde vezi tu contradictia dintre CJUE si CCR?
    CCR spune ca recomandarile trebuiesc legiferate si nominalizeaza institutia care trebuie sa duca la bun sfarsit recomandarile. Judecatorii rezistenti sustin ca le aplica ei, fara un proces de legiferare.

  11. Nici trupele NATO conduse de Geoana, complicele infractorului Vantu mai poate neutraliza atrocitatile bandei CCR comise asupra populatiei.

  12. Bravo lor ! Jos pălăria în fața Curții de Apel Craiova !

    • numai oameni cu „demnitate” acolo la craiova… ca peste tot in sud si est… declaratia este, ca s-o intoarca in 2 zile… ca se poate in romania lui peste…

  13. despre pensiile speciale, nimic, nimic?

  14. Chiar mu se poate reforma aceasta hazna de CCR ?

  15. Decizia CCR !! Nu miră pe nimeni din România. Nici nu avea cum să dea altă soluție! în condițiile în care în România nu sa introdus legea lustrației ( după revoluția din 89!). În sfârșit după 32 de ani poporul Român este pus în fața faptului împlinit ce facem cu bolșevicii din eșalonul doi și trei !! Deșteptarea Români ! cam dormit destul.

  16. ! Baba Yaga

    ce bine era pe vremea lui Ceasca, nu era nici un Avocat al poporului, ce hotara el se executa rapid!

    si, in plus, pe vremea aceea, erati cat de cat potent, chiar daca asta nu ajuta la creier cu nimic!

  17. N-om scăpa niciodată de kaghebistul ăsta nenorocit ?

  18. Mult respect pentruCA Craiova!

  19. Karma României: poemul Miorița, balada Monastirea Argesului, expresia „curat constituțional” inter alia.

  20. ! cumgranosalis

    cand incultura de pe-afara! si nu e din cauza caldurii….

    dar despre mitul lui Cain si Abel nimic, nimic?

  21. E foarte hastagist sa negi independenta SIIJ stiind ca a apărut urmare unor cazuri Portocala sau Man (cele mai cunsocute); seful sectiei fiind numit de CSM nu are cum sa fie independent, dar cei de la PG, DNA, DIICOT sunt pt ca sunt numiti de politicieni. Asta’i gandire de hastagist!
    Apoi doar panza de hastag de pe ochi te face sa vezi doar alineatele care-ti convin, ignorand restul. O recomandare, fie ea de la MCV, nu poate fi obligatorie. Asta in primul rand. In al doilea recomandarile sunt pentru legislativ, sa le ia in discutie si sa le transforme in legi ca doar acestea au caracter obligatoriu si tb respectate de toti, inclusiv de judecatori (desi unii cred ca mancand hastag pe paine sunt deasupra legii).

  22. Nun e permis ca niste aseviti sa dicteze intr-o tara democratica, unde nimeni nu trebuie sa fie prea putarnic si necontrolat.