G4Media.ro

Curtea de Conturi a publicat raportul de audit financiar la AEP: Plăţi…

Foto: Facebook

Curtea de Conturi a publicat raportul de audit financiar la AEP: Plăţi necuvenite în sumă de 118.830 lei, din cauza calculului eronat al indemnizaţiei / Toni Greblă s-a angajat să restituie 70.132 lei, însă suma a fost stabilită eronat

Curtea de Conturi a publicat raportul de audit financiar pe 2023 la Autoritatea Electorală Permanentă, arătând că s-au făcut plăţi necuvenite în sumă de 118.830 lei de la Titlul I „Cheltuieli de personal”, din cauza calculul eronat al indemnizaţiei preşedintelui instituţiei. Potrivit raportului, conducerea AEP a aprobat un nou cuantum al indemnizaţiei lunare pentru funcţia de preşedinte, însă şi acesta a fost stabilit în mod eronat prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară în sumă de 2.350 lei (prevăzut ca excepţie de art. 1 alin. (2) din HG nr. 937/2018), în loc de 2.080 lei. Astfel, preşedintele AEP s-a angajat să restituie, prin angajament de plată, suma netă de 70.132 lei, însă această sumă a fost stabilită erona, transmite News.ro.

Curtea de Conturi precizează că a auditat situaţiile financiare individuale ale AEP pentru exerciţiul financiar încheiat la 31.12.2023 care cuprind: bilanţul, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, situaţia modificărilor în structura activelor nete sau capitalurilor proprii, contul de execuţie bugetară, anexele care fac parte integrantă din situaţiile financiare şi notele explicative, inclusiv un rezumat al principalelor politici şi metode contabile.

”În opinia noastră, cu excepţia efectelor aspectelor descrise în secţiunea Baza pentru opinia cu rezerve din Raportul de audit, situaţiile financiare ale entităţii prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală şi fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil”, arată Curtea. Instituţia precizează că” auditul efectuat a relevat unele erori cu influenţe asupra situaţiilor financiare raportate de către AEP pentru anul 2023, semnificative prin natura şi contextul acestora”.

”Aspectele identificate au fost generate de interpretarea eronată a actelor normative de reglementare a salarizării personalului plătit din fonduri publice pentru funcţii de demnitate publică şi, implicit, de aplicarea în mod eronat a acestor reglementări”, se arată în document. Potrivit raportului de audit, din verificările efectuate a rezultat că începând cu data 30 martie 2023 (data numirii preşedintelui în funcţie), dintr-o eroare de interpretare a prevederilor legale incidente, AEP a stabilit un cuantum eronat al indemnizaţiei lunare pentru funcţia de preşedinte, prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată valabil începând cu data de 01.01.20232, de 3.000 lei, în loc de 2.080 lei.

”Calculul eronat al indemnizaţiei lunare a avut incidenţă, în mod implicit, şi asupra cuantumului diurnei zilnice de deplasare care se determină ca procent din indemnizaţia lunară, potrivit prevederilor art. 102 alin. (8) din Legea nr. 208/20.07.2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente şi ale art. 25 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Electorale Permanente, aprobat de Birourile Permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, aflat în vigoare în anul 2023”, arată raportul. În contextul prezentat, au fost efectuate plăţi necuvenite în sumă de 118.830 lei de la Titlul I „Cheltuieli de personal”, raportate prin Contul de execuţie bugetară, având ca efect supradimensionarea în mod corespunzător a indicatorului „Cheltuieli cu salariile şi contribuţiile aferente angajaţilor”, raportat prin Contul de rezultat patrimonial din situaţiile financiare ale anului 2023.

”În timpul misiunii de audit financiar, prin Ordinul preşedintelui nr. 552/28.03.2024 cu aplicabilitate de la data de 01.03.2024, conducerea AEP a aprobat un nou cuantum al indemnizaţiei lunare pentru funcţia de preşedinte, însă şi acesta a fost stabilit în mod eronat prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară în sumă de 2.350 lei (prevăzut ca excepţie de art. 1 alin. (2) din HG nr. 937/2018), în loc de 2.080 lei”, arată Curtea de Conturi. Potrivit instituţiei, ”preşedintele AEP s-a angajat să restituie (prin angajament de plată) suma netă de 70.132 lei, însă această sumă a fost stabilită eronat întrucât reprezintă diferenţa dintre indemnizaţia lunară calculată prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară de 3.000 lei şi cea determinată prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară de 2.350 lei, în loc de 2.080 lei aşa cum este prevăzut de lege”.

”Până la aprobarea raportului de audit financiar conform prevederilor art. 30 din Regulamentul privind activitatea de audit public extern, conducerea Autorităţii Electorale Permanente a transmis Curţii de Conturi următoarele documente în completare: ordinul preşedintelui nr. 2031/05.09.2024 de stabilire a indemnizaţiei lunare prin raportare la salariul de bază minim garantat în plată de 2.080 lei şi angajamentul individual de plată pentru recuperarea diferenţei încasată necuvenit. Aspectele prezentate, cu impact asupra situaţiilor financiare, au condus la modificarea opiniei exprimate de echipa de audit”, spune Curtea de Conturi.

Curtea de Conturi afirmă că ”deficienţele constatate au condus la majorarea nejustificată, cu suma de 65.715 lei, a ”Cheltuielilor cu salariile şi contribuţiile aferente angajaţilor” raportate prin „Contul de rezultat patrimonial” aferent exerciţiului financiar auditat, precum şi la efectuarea de plăţi necuvenite de la Titlul I „Cheltuieli de personal”, raportate prin Contul de execuţie bugetară – Cheltuieli. ”Pentru sumele încasate necuvenit în cuantum de 65.715 lei au fost încheiate angajamente individuale de plată, urmând ca debitorii salariaţi să restituie aceste sume potrivit graficului de rambursare lunară. Ca urmare a stabilirii de către Biroul Executorului Judecătoresc (BEJ) a calităţii de terţ poprit a AEP, în solidar cu un debitor al BEJ, entitatea a înregistrat suma de 1.860.326,93 lei pe seama datoriilor curente şi a cheltuielilor în avans, fără ca această sumă să reprezinte o obligaţie de plată a entităţii potrivit reglementărilor contabile6 , conducând astfel la o supraevaluare a valorii indicatorilor bilanţieri „Cheltuieli în avans” şi „Datorii comerciale”, arată raportul de audit.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...