Cutie de viteze manuală sau automată: Care este cea mai bună opțiune?
Cutiile de viteze automate încep să fie din ce în ce mai frecvente, inclusiv pe modelele de autoturisme populare. Confortul oferit de o astfel de transmisie și echipamentele de siguranță compatibile cu aceasta fac din cutia automată cea mai bună opțiune pentru mulți, mai ales pentru cei care circulă preponderent în traficul urban. Dar cum rămâne cu fiabilitatea, consumul și costurile de întreținere?
În acest articol vom prezenta o comparație între cutia de viteze automată și cea manuală, cu avantajele și dezavantajele lor specifice. Menționăm că toate observațiile expuse în acest articol sunt furnizate de către experți auto din cadrul companiei carVertical în baza miilor de rapoarte pe care aceștia le analizează în fiecare zi.
Avantaje și dezavantaje ale cutiei de viteze automate
Cutiile de viteze automate sunt clasificate în mai multe categorii, fiecare cu plusuri și minusuri. Acestea sunt tipurile principale:
- Cutia cu dublu ambreiaj (populară în grupul VAG dar nu numai) – așa cum îi spune și numele, această cutie dispune de două ambreiaje, fiecare fiind responsabil pentru anumite trepte de viteză;
- Cutia CVT (Continuosly Variable Transmission) – acest sistem permite păstrarea unei turații constante a motorului, neexistând un schimb propriu-zis de viteză. CVT este des întâlnit pe mașini japoneze precum Toyota, Nissan, Suzuki, etc;
- Cutia cu convertizor de cuplu (hidramată) – cea mai răspândită transmisie automată, renumită pentru schimburile de viteze line, fără șocuri. Din păcate, generațiile mai vechi ale acesteia tind să schimbe prea lent, oferind o senzație de „sincopă” între viteze. Această variantă este în oferta multor producători auto, inclusiv mărci premium precum Mercedes, BMW sau Audi;
- Cutia robotizată – practic o cutie manuală operată automat mulțumită unui ansamblu electronic-hidraulic. Unii consideră că este denumită impropriu „cutie automată”, mai ales din cauza schimbului de viteze uneori smucit, cu precădere la viteze mici.
- Cutia secvențială – o tehnologie foarte rar întâlnită în zilele noastre pe mașinile de serie. Aceasta este în sine o cutie manuală cu ambreiajul comandat de un actuator electronic, eliminând astfel pedala de ambreiaj. Spre deosebire de o cutie manuală obișnuită, în cazul cutiei secvențiale nu se pot „sări” trepte, de exemplu din treapta a IV-a într-a II-a ș.a.m.d. Cutia secvențială este prezentă astăzi preponderent pe mașinile de raliu.
Avantaje:
- Lipsa pedalei de ambreiaj face condusul unei mașini cu cutie automată mult mai facil și relaxat;
- Sisteme precum Adaptive Cruise Control pot funcționa la întreaga capacitate deoarece mașina poate fi oprită în mod autonom până la 0 km/h, în contrast cu o cutie manuală unde sistemul este limitat să frâneze până la 5 – 20km/h;
- În unele cazuri, consumul este redus la o cutie automată însă depinde de tipul de transmisie la care ne referim. (O cutie manuală condusă „la consum” poate avea eficiență sporită însă factorul uman este, în general, entropic);
- Plecarea de pe loc nu mai este niciodată o provocare, indiferent de gradul de declivitate al rampei;
- Poate fi condusă și de către șoferii cu handicap;
- Autohold, moduri de condus și padele pe volan.
Dezavantaje:
- Întreținerea unei cutii automate poate fi considerabil mai scumpă din cauza schimbului de lichid de transmisie și diverselor elemente ce pot ceda în timp;
- Plăcuțele de frână pe puntea față vor trebui înlocuite mai des;
- Unele cutii automate (de obicei cele robotizate sau CVT) nu permit un stil de condus mai dinamic din cauza schimbului de viteze întârziat;
- Cutiile automate cântăresc mai mult și necesită o mentenanță mai „prevăzătoare”.
- Un permis de conducere obținut pe o cutie automată nu vă permite să conduceți legal și o mașină cu o cutie de viteze manuală.
Avantaje și dezavantaje ale cutiei de viteze manuale
Opțiunea cea mai populară în prezent în țara noastră și unele state europene, cutia de viteze manuală este general acceptată ca fiind mai robustă și mai ușor de întreținut. Mai mult decât atât, unele persoane consideră abilitatea de a conduce o cutie manuală ca fiind un act de „bărbăție”. Noi vom descrie doar ce am concluzionat din experiența auto, lăsând aprecierile masculinității pe seama altora.
Odată cu creșterea în popularitate a cutiei de viteze automate, cutia manuală a primit și ea anumite îmbunătățiri. Astfel avem în prezent mașini care fac rev-matching fără a fi nevoie să călcăm accelerația (Honda Civic Type R, Ford Focus ST, Nissan 370Z).
Avem, de asemenea, mașini care nu necesită apăsarea pedalei de ambreiaj la fiecare schimb de viteză (Clutchless Manual Transmission sau iMT sau e-Pedal, așa cum o denumesc cei de la Hyundai sau Kia).
Sisteme precum anti-stall, ce accelerează automat motorul dacă există posibilitatea să îl opriți involuntar la plecare, sunt prezente aproape pe orice mașină modernă dotată cu o cutie manuală.
Astfel, conducerea unei mașini cu o cutie de viteză manuală este mai simplă decât era acum 10-20 de ani.
Avantaje
- Întreținere ieftină – lichidul de transmisie al cutiei manuale nu trebuie schimbat la un anumit interval de timp sau kilometri;
- Șoferul este nevoit să fie mai prezent când conduce deoarece trebuie să schimbe singur treptele de viteză;
- Poate fi condusă dinamic cu ușurință prin utilizarea treptelor inferioare (chiar dacă mașina nu are un motor performant);
- Deținerea unui permis de conducere obținut pe cutie manuală vă permite oricând să treceți pe o cutie automată, fără restricții.
Dezavantaje
- Indiferent de stilul de condus va trebui schimbat la un moment dat kitul de ambreiaj, deseori împreună cu volantul, operațiune costisitoare și care necesită timp;
- Plecarea de pe loc este diferită la fiecare mașină și astfel este necesară o perioadă de acomodare;
- Plecarea în rampă poate fi o provocare în cazul mașinilor mai vechi sau care nu sunt echipate cu HSA (Hill Start
- Assist – asistență la plecarea în rampă);
- Consumul poate fi mai mare, mai ales când sunt folosite treptele inferioare de viteză;
- Unele sisteme de siguranță nu pot fi folosite la întreaga capacitate din cauza limitării impuse de pedala de ambreiaj. De exemplu, cruise-controlul adaptiv nu va putea opri mașina pe loc când detectează un obstacol, fiind limitat la o viteză de 5 – 20km/h. La o viteză inferioară ar exista posibilitatea opririi motorului, lucru ce ar duce la o situație periculoasă;
- Nici funcția „low speed follow” nu poate fi utilizată în cazul mașinilor cu cutie manuală deoarece este nevoie ca șoferul să utilizeze pedala de ambreiaj pentru plecarea de pe loc.
Așadar, cutia automată pare să câștige în fața cutiei manuale pe partea de siguranță, confort și consum. În schimb, cutia manuală poate fi mai distractivă de condus, iar întreținerea sa este considerabil mai ieftină. Din păcate (sau din fericire), în cazul unui viitor dominat de vehiculele electrice, cutia de viteze manuală nu-și va mai găsi locul, devenind un element de domeniul trecutului.
Sursa Foto: 4tuning.ro
Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
25 comentarii