G4Media.ro

Cutie de viteze manuală sau automată: Care este cea mai bună opțiune?

sursa foto: 4tuning.ro

Cutie de viteze manuală sau automată: Care este cea mai bună opțiune?

Cutiile de viteze automate încep să fie din ce în ce mai frecvente, inclusiv pe modelele de autoturisme populare. Confortul oferit de o astfel de transmisie și echipamentele de siguranță compatibile cu aceasta fac din cutia automată cea mai bună opțiune pentru mulți, mai ales pentru cei care circulă preponderent în traficul urban. Dar cum rămâne cu fiabilitatea, consumul și costurile de întreținere?

În acest articol vom prezenta o comparație între cutia de viteze automată și cea manuală, cu avantajele și dezavantajele lor specifice. Menționăm că toate observațiile expuse în acest articol sunt furnizate de către experți auto din cadrul companiei carVertical în baza miilor de rapoarte pe care aceștia le analizează în fiecare zi.

Avantaje și dezavantaje ale cutiei de viteze automate

Cutiile de viteze automate sunt clasificate în mai multe categorii, fiecare cu plusuri și minusuri. Acestea sunt tipurile principale:

  • Cutia cu dublu ambreiaj (populară în grupul VAG dar nu numai) – așa cum îi spune și numele, această cutie dispune de două ambreiaje, fiecare fiind responsabil pentru anumite trepte de viteză;
  • Cutia CVT (Continuosly Variable Transmission) – acest sistem permite păstrarea unei turații constante a motorului, neexistând un schimb propriu-zis de viteză. CVT este des întâlnit pe mașini japoneze precum Toyota, Nissan, Suzuki, etc;
  • Cutia cu convertizor de cuplu (hidramată) – cea mai răspândită transmisie automată, renumită pentru schimburile de viteze line, fără șocuri. Din păcate, generațiile mai vechi ale acesteia tind să schimbe prea lent, oferind o senzație de „sincopă” între viteze. Această variantă este în oferta multor producători auto, inclusiv mărci premium precum Mercedes, BMW sau Audi;
  • Cutia robotizată – practic o cutie manuală operată automat mulțumită unui ansamblu electronic-hidraulic. Unii consideră că este denumită impropriu „cutie automată”, mai ales din cauza schimbului de viteze uneori smucit, cu precădere la viteze mici.
  • Cutia secvențială – o tehnologie foarte rar întâlnită în zilele noastre pe mașinile de serie. Aceasta este în sine o cutie manuală cu ambreiajul comandat de un actuator electronic, eliminând astfel pedala de ambreiaj. Spre deosebire de o cutie manuală obișnuită, în cazul cutiei secvențiale nu se pot „sări” trepte, de exemplu din treapta a IV-a într-a II-a ș.a.m.d. Cutia secvențială este prezentă astăzi preponderent pe mașinile de raliu.

Avantaje:

  • Lipsa pedalei de ambreiaj face condusul unei mașini cu cutie automată mult mai facil și relaxat;
  • Sisteme precum Adaptive Cruise Control pot funcționa la întreaga capacitate deoarece mașina poate fi oprită în mod autonom până la 0 km/h, în contrast cu o cutie manuală unde sistemul este limitat să frâneze până la 5 – 20km/h;
  • În unele cazuri, consumul este redus la o cutie automată însă depinde de tipul de transmisie la care ne referim. (O cutie manuală condusă „la consum” poate avea eficiență sporită însă factorul uman este, în general, entropic);
  • Plecarea de pe loc nu mai este niciodată o provocare, indiferent de gradul de declivitate al rampei;
  • Poate fi condusă și de către șoferii cu handicap;
  • Autohold, moduri de condus și padele pe volan.

Dezavantaje:

  • Întreținerea unei cutii automate poate fi considerabil mai scumpă din cauza schimbului de lichid de transmisie și diverselor elemente ce pot ceda în timp;
  • Plăcuțele de frână pe puntea față vor trebui înlocuite mai des;
  • Unele cutii automate (de obicei cele robotizate sau CVT) nu permit un stil de condus mai dinamic din cauza schimbului de viteze întârziat;
  • Cutiile automate cântăresc mai mult și necesită o mentenanță mai „prevăzătoare”.
  • Un permis de conducere obținut pe o cutie automată nu vă permite să conduceți legal și o mașină cu o cutie de viteze manuală.

Avantaje și dezavantaje ale cutiei de viteze manuale

Opțiunea cea mai populară în prezent în țara noastră și unele state europene, cutia de viteze manuală este general acceptată ca fiind mai robustă și mai ușor de întreținut. Mai mult decât atât, unele persoane consideră abilitatea de a conduce o cutie manuală ca fiind un act de „bărbăție”. Noi vom descrie doar ce am concluzionat din experiența auto, lăsând aprecierile masculinității pe seama altora.

Odată cu creșterea în popularitate a cutiei de viteze automate, cutia manuală a primit și ea anumite îmbunătățiri. Astfel avem în prezent mașini care fac rev-matching fără a fi nevoie să călcăm accelerația (Honda Civic Type R, Ford Focus ST, Nissan 370Z).

Avem, de asemenea, mașini care nu necesită apăsarea pedalei de ambreiaj la fiecare schimb de viteză (Clutchless Manual Transmission sau iMT sau e-Pedal, așa cum o denumesc cei de la Hyundai sau Kia).

Sisteme precum anti-stall, ce accelerează automat motorul dacă există posibilitatea să îl opriți involuntar la plecare, sunt prezente aproape pe orice mașină modernă dotată cu o cutie manuală.

Astfel, conducerea unei mașini cu o cutie de viteză manuală este mai simplă decât era acum 10-20 de ani.

Avantaje

  • Întreținere ieftină – lichidul de transmisie al cutiei manuale nu trebuie schimbat la un anumit interval de timp sau kilometri;
  • Șoferul este nevoit să fie mai prezent când conduce deoarece trebuie să schimbe singur treptele de viteză;
  • Poate fi condusă dinamic cu ușurință prin utilizarea treptelor inferioare (chiar dacă mașina nu are un motor performant);
  • Deținerea unui permis de conducere obținut pe cutie manuală vă permite oricând să treceți pe o cutie automată, fără restricții.

Dezavantaje

  • Indiferent de stilul de condus va trebui schimbat la un moment dat kitul de ambreiaj, deseori împreună cu volantul, operațiune costisitoare și care necesită timp;
  • Plecarea de pe loc este diferită la fiecare mașină și astfel este necesară o perioadă de acomodare;
  • Plecarea în rampă poate fi o provocare în cazul mașinilor mai vechi sau care nu sunt echipate cu HSA (Hill Start
  • Assist – asistență la plecarea în rampă);
  • Consumul poate fi mai mare, mai ales când sunt folosite treptele inferioare de viteză;
  • Unele sisteme de siguranță nu pot fi folosite la întreaga capacitate din cauza limitării impuse de pedala de ambreiaj. De exemplu, cruise-controlul adaptiv nu va putea opri mașina pe loc când detectează un obstacol, fiind limitat la o viteză de 5 – 20km/h. La o viteză inferioară ar exista posibilitatea opririi motorului, lucru ce ar duce la o situație periculoasă;
  • Nici funcția „low speed follow” nu poate fi utilizată în cazul mașinilor cu cutie manuală deoarece este nevoie ca șoferul să utilizeze pedala de ambreiaj pentru plecarea de pe loc.

Așadar, cutia automată pare să câștige în fața cutiei manuale pe partea de siguranță, confort și consum. În schimb, cutia manuală poate fi mai distractivă de condus, iar întreținerea sa este considerabil mai ieftină. Din păcate (sau din fericire), în cazul unui viitor dominat de vehiculele electrice, cutia de viteze manuală nu-și va mai găsi locul, devenind un element de domeniul trecutului.

Sursa Foto: 4tuning.ro

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

25 comentarii

  1. Cel mai mult imi plac cutiile automate care permit si schimbarea manual a vitezei daca vrei o experienta si mai sportiva. In oras devine obositor sa tot schimbi viteza.

  2. Cutia automată pentru un condus mai ușor deci mai sigur. Prețul este singura diferența restul sunt amănunte; greutate, modul cum schimă etc. Teoretic dacă var avea același preț și cost de întreține ca cele manuale…atunci cele manuale ar trebui să fie ilegale. Cutia automată ar trebui considerată că sistem de siguranță în trafic.

  3. Cutia manuala este cea mai fiabila , cu costuri de intretinere minime!Pretul de achizitie al unei masini cu cutie automata este mai mare iar service ul unei cutii automate este minim 1000 de lei care in general trebuie facut la reprezentanta inclusiv cu diagnoza si readaptare!
    Plus ca in cazul cumpararii unei masini sh riscul e destul de mare daca nu ai istoric cu shimbarea uleiului si a filtrului!
    Cutia automata se justifica pe masini serioase nu pe ascuțitori!

    • Nu e musai la service autorizat, dar omul respectiv musai sa aiba experienta cu cutia respectiva. Si atunci costurile sunt mai Ok. Omul meu pe langa asta restaura si un Lamborghini Countach. Plus mai e si puterea si varsta bateriei, fara care poate sa schimbe mai greu.
      Ce am mai observat in articol este cica ar exista permis separat pentru cutie manuala si automata. De parca regulile de circulatie nu ar fi aceleasi pentru ambele? Really? wtf?

  4. Sa recunoastem, cutia automata este pentru cei lenesi. Cu cat mai multi, cu atat mai multe automate. Moartea termica a simturilor, unul dintre pacatele fundamentale ale omenirii civilizate ( Konrad Lorentz) inseamna ca orice impediment, cat ar fi el de mic, genereaza neplacere. Si ajungem sa justificam aceasta lene prin tot felul de ”beneficii”, un alt cuvant stupid izvorat in departamentele de marketing consumeriste.

    • De ce nu ești tu un bărbățel sârguincios până la capăt? Nu mai bine muiai pana în călimară și să-ți așterni ideile pe un papirus handmade by you, apoi să trimiți sulul cu poștalionul tras de șase armăsari până la Bucale, unde meșterii Tapalagă, Pantazi și Citre să-și arate măiestria cioplind în piatră comentariul, decât să postezi mesajul automat aici?

    • eu recunosc, habar nu ai ce vorbesti, clar nu ai condus vreo automata. la urmatoarea masina nici nu concep sa nu am asa ceva. dat fiind ca americanii au aproape numai automate si ca ei sunt un popor de oameni practici si muncitori cam greu sa argumentezi tu ca e pentru lenesi.
      dar abs de ce folosesti? nu mai bine faci o gaura in podea si pui piciorul? ca si ala tot pt lenesi e.

    • Ai mare dreptate @andrei, toate tehnologiile avansate ale automobilelor de azi sunt pentru lenesi, nu ar fi trebuit inventate:
      – Nu ne trebuie cheie de contact si demaror electric, ne puturosim invartind cheia sau mai rau, apasand un buton de start. Mai bine era pe vremuri, cand invarteam manivela si pornea motorul cand dorea el, nu?
      – Ce inchidere centralizata, sa apesi un buton si sa se incuie toate usile? Mai bine buton pe fiecare usa, sa faci miscare prin masina sa descui pt pasageri.
      – Ce geam electric, mai misto frecai la manivela de pe usa.
      – Am uitat de servo: directie, frana, nu esti barbat adevarat daca conduci masina la care volanul se invarte cu un deget, trebuie sa avem automobile la care faci muschi ca la sala invartind volanul; trebuie sa ai mega forta sa apesi frana, nu asa, cu varful piciorului.
      – Ce sisteme ABS, ESP, Radar pentru franare autonoma? Pentru lenesi, special inventate sa ne omoare simturile, sunt doar marketing.
      Daca tu conduci altceva decat Dacia 1300 inseamna ca si pe tine te-au pacalit nenorocitii astai cu marketingul lor…

    • By simply adjusting the gear ratio on a constant basis, a CVT allows you to stay at peak power throughout the curve. … In our book, dual-clutch transmissions are an acceptable alternative for track days, but math has just proven, the reality is CVTs are actually the fastest transmissions.Aug 1, 2016

      Are CVTs the fastest transmissions? – Motor Authority

  5. Pentru hartoapele de pe drumurile noastre si pentru mersul off road cutia manuala e recomandata. Cand vrei sa iesi din zapada sau noroi cutia automata nu-ti permite sa faci balansul pentru a te ajuta de inertia masinii si de motor in acelasi timp. Cand ai nevoie de „niste putere’ in plus treci intr-o trepta inferioara si te duci. Asta sunt cateva atuuri ale cutiei manuale. Ca sa nu mai spun ca un sofer adevarat stie si poate sa mearga si economic si sportiv numai cu o cutie manuala.

    • Dle explicati-mi va rog cum poate un sofer, cat este el de priceput, sa schimbe o treapta de viteza fix, cand motorul ajunge la turatia de consum minim, altfel spus cand turatia este in polul economic? Altfel spus omul sa inlocuiasca o decizie luata automat de un calculator pe baza informatiilor venite din mai multe surse cum ar fi: reistentele la inaintare, sarcina motorului, viteza de deplasare, etc.

    • Din 2004 am condus alternativ atat masini cu automata, cat si cu manuala. Sunt la a 3-a masina cu automata acum, nu o sa ma mai intorc niciodata la manuala daca imi voi permite automata.
      Nu am avut nicio problema pe drumurile noastre cu hartoape cu automata, nici in zapada. Am DSG cu ambreiaje clasice, una dintre cele mai „putin fiabile” cutii (vs. cea cu convertizor de cuplu care nu are moarte) deoarece ambreiajele se pot defecta daca nu conduci cum trebuie ca si cele de la cutia manuala. Chiar si asa, in 100.000 km pentru fiecare din primele 2 masini automate nu am avut nicio problema cu cutia/ambreiajul, chiar si frecat prin zapada, gropi, trafic infernal Bucuresti. Insa la toate masinile manuale am schimbat ambreiaje si nu obisnuiesc sa frec ambreiajul prin apasarea partiala a pedalei.
      Din punct de vedere al eficientei si mersului sportiv, DSG este mult peste manuala. Nu degeaba este pusa pe motoarele puternice ale masinilor sport din grupul VW. Timpul de schimbare al treptelor de viteza este mai mic decat poate orice pilot sportiv sa scoata schimband viteza in sistemul clasic cu pedala de ambreiaj. Fizic nu ai cum sa schimbi la fel de repede la manuala ca la DSG. Sa nu mai vorbim ca DSG schimba FIX cand trebuie, pe cand soferul cu manuala schimba intr-o plaja de turatii pe langa punctul optim, dar fix in punctul optim.
      Daca ai nevoie de „niste putere” cu automata, e deajuns sa faci „kick down”: o apesi la blana cum se zicea pe vremuri, lipesti pedala de podea. Iti retrogradeaza si 2-3 trepte odata, instant. Schimba apoi in zona de cuplu sau putere maxima, in functie de ce iti trebuie, pana schimbi tu manual 1 sau 2 trepte, DSG a trecut prin 3-4 cel putin.
      Ceea ce spui este valabil la cutiile vechi, robotizate. Cele noi sunt altceva, tehnologia a evoluat mult.

  6. „Un permis de conducere obținut pe o cutie automată nu vă permite să conduceți legal și o mașină cu o cutie de viteze manuală.”
    E valabil si in Romania ? Iti pune ceva mentiune pe permis ?

    • Se pare ca da :
      Romanii care au facut scoala de soferi pe masini care au cutii automate si dau examenul de obtinere a permisului de conducere pe astfel de masini nu le vor mai putea conduce legal pe cele cu o cutie manuala. Masura, decisa de Comisia Europeana, obliga statele membre “sa adopte actele cu putere de lege si actele administrative necesare” pentru conformare pana la sfarsitul acestei luni. Potrivit Directivei 2008/65/CE a Comisiei Europene, candidatii care trec probele de verificare a deprinderilor si a comportamentului pe un vehicul fara pedala de ambreiaj au aceasta mentiune pe respectivul permis astfel obtinut. “Orice permis cu aceasta mentiune poate fi utilizat numai pentru conducerea unui vehicul fara pedala de ambreiaj”, mai arata Directiva CE.
      Directiva din 2008 .. deci cred ca in primavara s-a implementat si la noi 😀

    • da, e valabil. e perfect normal sa fie asa.

    • …salut ȘTEFAN…da …se pune un număr( cod) pe reversul permisului…am permis din februarie 1980, B.C.E, obținut în armată ..în urmă cu câțiva ani am suferit un accident vascular, am rămas cu sechele, și actualmente am permis CONDIȚIONAT..CUTIE AUTOMATĂ, cod 10.02, ambreiaj automat,cod 10.02, și numai în categoria B….cu alte cuvinte, PERMIS PENTRU HANDICAPAT…..asta este viața….SALUTĂRI și……DRUMURI BUNE.

  7. Am avut si cutie automată si manuală…..masina cu cutie automată consumă mai mult clar,nu cum spuneați in incheiere:(Așadar, cutia automată pare să câștige în fața cutiei manuale pe partea de siguranță, confort și consum.)

    • asta era pe vremuri, astea noi consuma chiar mai putin decat manualele.

    • Cutiile robotizate, CVT sau cele automate cu roti dintate de tip stelar (cred ca asa e ZF de la BMW/Peugeot, dar nu sunt 100% sigur) de pe vremuri consumau intr-adevar mult. Cele de azi sunt mai eficiente si consumul a scazut la CVT sau ZF. In continuare au o problema cu pierderea eficientei in convertizorul de cuplu, dar castiga la fiabilitate – e fara moarte.
      DSG insa (sau DTC cum o numesc coreenii) este una dintre cele mai eficiente cutii de viteze automate, are ambreiaje clasice care ofera acelasi consum ca si manuala, dar intr-adevar nu sunt la fel de fiabile ca si convertizorul de cuplu.
      Calculatorul tine turatia motorului in plaja de consum minim daca soferul nu are nevoie de accelerare rapida, ceea ce inseamna ca optimizeaza consumul la maxim. Schimbarea treptei de viteza se face instant, fara pierdere de putere, fara turatie in gol a motorului, se reduce si de aici consumul.
      Pe verificate, am condus 4 ani VW Golf cu 1.6TDI manuala 5 trepte apoi alti 4 ani acelasi VW Golf cu acelasi 1.6TDI dar cu DSG 7 -> consumul mediu pentru DSG a fost cu aproape 2l/100KM mai mic! Aceeasi masina, acelasi sofer, aceleasi drumuri. DSG avand 7 trepte mai scurte decat cele 5 de la manuala mi-a permis un condus un pic mai sportiv, cu pedala la podea de multe ori (daca poti spune ca poti conduce sportiv un 1.6TDI…), deci am solicitat mai mult motorul automatei decat al manualei, in continuare am scos consum mai mic cu DSG.

  8. Mașinile cu cutie automata sunt foarte costisitoare după un număr de km….fiabilitatea lor este de 150000 km,fara probleme,după acești km te aștepți oricând să cedeze! Până să ai probleme,întreținerea este costisitoare, acest tip de mașină ,te transforma într-un handicapat , primele modele de mașini cu cutie automata ,au fost făcute pentru persoane cu probleme…că și periuță de dinți automata…..in Ro doar 20%din populație isi permite o mașină nouă ,in care sa nu bage bani….cutia manuala , într-o săptămână o stăpânești,te poate tine peste 1000000 de km!!! Normal o cutie de viteza manuala te tine doua motoare…

  9. Things of the past. O dezbatere care in cativa ani nu va mai fi de actualitate.
    Suntem deja in era vehiculelor electrice, care au o treime din piesele unei masini cu combustie. Mai putine piese, fiabilitate mai mare. Plus, risc de incendiu in masina aproape zero. Priviti accidentul lui Grosjean de weekendul trecut la F1 pt ce inseamna combustie interna – ajunsa combustie externa…

  10. Dupa 20 de ani de “barbatie” cu cutie manuala am avut sansa sa trec pe o cutie automata. E vis, nu m-as mai intorce niciodata la o cutie manuala. Mai ales daca conduci mult in orase aglomerate. Eu nu fac raliuri si intoarceri cu frana de mana, confortul si usurinta in utilizare primeaza pentru mine.

  11. Ce va tot plângeri ca niste muieri care e șofer conduce si pe automata si pe manuală! Conduc la fel ambele masini ..si poate unii sunteti in orase gen sate prin austria ! Nu imi displace nici una ..si conduc suficient prin Wiena !!

  12. De aproape 3 ani conduc automata CVT, acu doua luni m-a lovit un dobitoc si a trebuit sa o bag in service. Am primit la schimb un Duster cu manuala, pana m-am adaptat m-am facut de cacao de vreo doua ori in intersecții si mi-am dat mai bine seama de diferente. Nu ma mai intorc la manuala in veci.

  13. Lulu are perfecta dreptate, este singurul comentariu de aici care merita citit…