Cutiile negre ale avionului din Azerbaidjan prăbuşit au fost recuperate / Întrebările privind implicarea rusească se adună. Ce se ştie până acum
Primele indicii sugerează că un sistem rusesc anti-aerian ar fi putut doborî avionul de pasageri care s-a prăbuşit în Kazahstan, a declarat un oficial american pentru CNN, în timp ce autorităţile au recuperat o a doua cutie neagră despre care speră că va face lumină privind cauza dezastrului în care au murit zeci de persoane, transmite News.ro.
Semnele indică faptul că un sistem rusesc a lovit zborul Azerbaijan Airlines J2-8243 înainte ca acesta să se prăbuşească în apropierea oraşului Aktau, a declarat, joi, oficialul american.
Este pentru prima dată când SUA oferă o evaluare privind prăbuşirea de miercuri, în care au murit cel puţin 38 din cele 67 de persoane aflate la bordul avionului.
Dacă indiciile preliminare se vor confirma, ar putea fi vorba despre un caz de confuzie, a afirmat oficialul SUA, unul în care unităţile ruse slab antrenate au tras neglijent, după folosirea dronelor de către Ucraina.
Oficiali din Azerbaidjan, Kazahstan şi Rusia au cerut oamenilor să nu facă speculaţii despre prăbuşire până la finalizarea investigaţiilor.
Autorităţie braziliene şi reprezentanţi ai producătorului avionului Embraer sunt aşteptaţi să ajungă, vineri, în Kazahstan, potrivit agenţiei de ştiri de stat din Azerbaidjan, în timp ce autorităţile încep să pună cap la cap evenimentele care au dus la prăbuşire.
Ce se ştie până acum:
Care era ruta avionului?
Zborul Azerbaijan Airlines mergea din capitala Azerbaidjanului, Baku, la Groznîi, capitala republicii ruse Cecenia, înainte de a face o aterizare de urgenţă la circa 3 kilometri de Aktau, a anunţat, miercuri, transportatorul.
Presa de stat din Rusia a relatat că avionul a fost redirecţionat din cauza ceţii dense de la Groznîi.
Potrivit site-ului Flightradar24, care monitorizează zborurile, avionul a decolat miercuri, la ora 7.55 a.m. ora Azerbaidjanului şi s-a prăbuşit circa două ore şi jumătate mai târziu.
Oficialii nu au explicat deocamdată de ce avionul a traversat Marea Caspică, deşi Baku şi Groznîi sunt la vest de aceasta, iar Aktau se află la est.
O a doua cutie neagră a fost recuperată de la locul prăbuşirii, a relatat, joi, agenţia de ştiri de stat Kazinform, iar autorităţile speră că aceasta va oferi informaţii importante pentru a-I ajuta pe anchetatori să stabilească ce s-a întâmplat.
Ministrul Transporturilor din Kazahstan, Marat Karabayev, a afirmat, joi, că un centru de control kazah a primit un semnal din Rusia cu circa 45 de minute înainte ca avionul să se prăbuşească, spunând că sborul este redirecţionat.
Dispecerul rus a afirmat că aeronava se confruntă cu o defecţiune la sistemele de control şi că echipajul a decis să zboare la Aktau după ce a primit informaţii privind vremea rea, a spus Karabayev. Ulterior, dispecerul a spus că ”un rezervor de oxigen a explodat în cabina pasagerilor, iar aceştia şi-au pierdut cunoştinţa”, potrivit lui Karabayev.
În timp ce echipajul Azerbaijan Airlines a făcut două încercări de a ateriza la aeroportul din Aktau, avionul a deviat de la curs şi a pierdut legătura cu dispecerii când s-a prăbuşit, a spus Karabayev said.
Flightradar24 a arătat, într-o postare pe reţelele sociale, că aeronava a fost ”expusă bruiajului GPS şi interferenţelor în apropiere de Groznîi”. Bruiajul GPS poate afecta semnificativ abilitatea unui avion de a naviga şi de a comunica, a afirmat Flightradar24, creând potenţiale riscuri de siguranţă.
Datele şi imaginile video cu prăbuşirea ”indică de asemenea posibile probleme de control ale aeronavei”, a adăugat Flightradar24.
Câţi au supravieţuit prăbuşirii?
Cel puţin 38 dintre cei 67 de oameni aflaţi la bordul avionului au murit în urma prăbuşirii, au confirmat autorităţile din Kzahstan, inclusiv doi piloţi şi un însoţitor de zbor.
Circa 29 de supravieţuitori, dintre care doi copii, au fost scoşi din epavă, a afirmat premierul adjunct din Kazahstan, Kanat Bozumbayev.
Dintre cei aflaţi la bord, 37 de pasageri erau cetăţeni din Azerbaidjan şi 16 erau din Rusia, alături de şase din Kazahstan şi trei din Kîrgîstan, potrivit datelor preliminare de la Ministerul Transporturilor din Kazahstan.
Joi, vice-ministrul Sănătăţii din Kazahstan, Timur Muratov, a afirmat că nouă cetăţeni ruşi şi 14 cetăţeni din Azerbaidjan au fost repatriaţi în ţările lor, potrivit presei de stat din Kazahstan.
Şase pacienţi erau trataţi la Aktau, între care trei cetăţeni din Azerbaidjan şi trei din Kîrgîstan, a spus el. Patru dintre cei şase sunt la Terapie Intensivă, iar starea unui pacient rămâne extrem de gravă şi instabilă, a adăugat el.
Ce a cauzat prăbuşirea?
Filmările şi imaginile cu avionul după ce s-a prăbuşit arată perforaţii în corpul acestuia care arată similar cu avariile provocate de şrapnel sau resturi. Cauza acestor găuri nu a fost confirmată.
Azerbaijan Airlines a declarat iniţial AZERTAC că incidentul a fost cauzat de ciocnirea avionului cu un stol de păsări, a relatat publicaţia. Şi Agenţia Federală de Transport Aerian din Rusia a afirmat că avionul s-a prăbuşit după ce a lovit păsări.
Cu toate acestea, Andrei Kovalenko, şeful Centrului de Combatere a Dezinformării din Ucraina, parte din Consiliul Naţional de Securitate şi Apărare din Ucraina, a contrazis aceste informaţii, afirmând, pe reţelele sociale, că avionul a fost ”doborât de un sistem de apărare aeriană rusesc”.
Prăbuşirea a venit la scurt timp după ce au avut loc atacuri cu drone ucrainene în sudul Rusiei. Activitatea dronelor a mai închis, în trecut, aeroporturi din zonă şi cel mai apropiat aeroport rusesc aflat pe ruta de zbor a avionului era închis miercuri dimineaţă.
”Rusia trebuia să închidă spaţiul aerian deasupra Groznîi, dar nu a făcut-o”, a spus Kovalenko, speculând că autorităţile vor încerca să acopere adevăratul motiv al prăbuşirii, inclusiv găurile din avion, pentru că ar fi ”neconvenabil” să dea vina pe Rusia.
Justin Crump, un expert în spionaj, securitate şi apărare şi directorul companiei de consiliere privind riscul Sibylline, a declarat, joi, pentru BBC Radio 4 că lovirea avionului de către Rusia este ”cea mai bună teorie care se potrivit cu toate datele disponibile pe care le ştim”. Crump a adăugat că sistemele de apărare aeriană ruseşti erau active în Groznîi în jurul orei la care avionul a fost avariat.
”Nu cred că a fost intenţionat deloc”, a punctat el, arătând că Rusia este ”foarte îngrijorată” de dronele cu rază mai lungă de acţiune ale Ucranei, care ”foarte des nu sunt doborâte”.
Osprey Flight Solutions, o companie cu sediul în Regatul Unit care analizează riscurile de securitate în sectorul aviatic, a arătat, de asemenea, într-o alertă trimisă companiilor aeriene că zborul ”a fost cel mai probabil doborât de un sistem de apărare aeraină militar al Rusiei”, potrivit Wall Street Journal.
Oficialul SUA care a discutat, joi, cu CNN nu a spus ce tip de sistem ar fi putut doborî avionul de pasageri. Rusia are mai multe de sisteme anti-aeriene, inclusiv sistemele avansate de rachete sol-aer S-300 şi S-400, precum şi sistemul cu rază medie Panţîr şi altele.
Ce spun autorităţile?
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat, joi, că ar fi greşit să se speculeze privind cauza prăbuşirii înainte ca ancheta să se fi desfăşurat, potrivit RIA Novosti.
Maulen Ashimbayev, preşedintele Senatului din Kazahstan, a afirmat, joi, că ”natura acestor avarii şi cauzele dezastrului sunt în prezent necunoscute”.
O comisie a fost formată pentru a investiga prăbuşirea, incluzând reprezentanţi din Kazahstan, Azerbaidjan şi Rusia, a spus Ashimbayev.
Vice-ministrul Transporturilor din Kazahstan, Talgat Lastayev, a spus că experţii ar trebui să ajungă în ţară vineri şi că ”acest proces este în desfăşurare acum – fragmente, detalii sunt adunate”, potrivit agenţiei de ştiri de stat Kazinform.
Bozumbayev a spus că ”nici cauza preliminară nu poate fi stabilită încă, întrucât este nevoie de specialişti pentru asta”.
”Ei vor desfăşura munca şi apoi va fi clar”, a afirmat Bozumbayev.
Bozumbayev a mai spus că nu au primit relatări privind accidentul din Rusia sau Azerbaidjan. ”Astfel, este imposibil să negăm vreo versiune”, a afirmat el, potrivit Kazinform.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.