G4Media.ro

Daniel David, despre începerea școlii: Nu poți să ceri mereu autonomie, dar…

Daniel David, despre începerea școlii: Nu poți să ceri mereu autonomie, dar când este să o folosești te întorci la stat să-ți aranjeze studenții/elevii în clasă

Văd în aceste zile multe păreri și mulți experți în legătură cu începerea anului școlar în condițiile pandemiei. Unii întăresc ideea de reluare a anului școlar în regim de normalitate (cerând statului să controleze riscurile), alții de rămânere în regim de pandemie (totul online), iar alții vin cu scenarii hibride, unele însă atât de complicate că nu se pot implementa.

E bine că discutăm și propunem, dar să o facem rațional, fără a ne lăsa pradă tendințelor noastre psihoculturale de exagerare a pozitivului (până la un optimism iluzoriu) și negativului (în termeni catastrofali). Mai precis:

1. Să ne amintim, totuși, în ce context suntem, și anume de “război” cu pandemia

Cine se așteaptă la soluții care să ducă la aceleași standarde educaționale ca înainte de pandemie, cred că nu înțelege noțiunile de “război” și de “pandemie”. Putem ținti însă acum la standarde de onorabilitate educațională și/sau să căutăm să inițiem unele schimbări paradigmatice în educație, care poate după pandemie vor funcționa în logica unei “dezvoltări post-traumatice” (o evoluție față de perioada pre-pandemie).

2. Realist vorbind, evident că nu putem avea activitățile școlare obișnuite controlând acum toate riscurile pandemiei, din cauza unor limitări clare:

  • 2a. Infrastructură educațională insuficientă și subdezvoltată, sigur cu eterogenitatea proprie, având puține zone foarte bine dezvoltate și multe zone subdezvoltate. Spre exemplu, nu știu care universitate/școală poate să spună ca are toate condițiile administrative (de cămin și de spațiu didactic) și financiare pentru începerea în completă siguranță a noului an academic pentru toți studenții/elevii (ex. implementând adecvat distanțarea fizică/făcând testări medicale periodice).
  • 2b. Resurse financiare insuficiente pentru a extinde rapid infrastructura și/sau pentru a asigura toate condițiile de siguranță (ex. măști necesare pentru toată lumea; testare periodică pentru toți cei angajați în sistem).

3. Nu putem însă nici ține închisă societatea pe termen lung, prin izolare fizică și comunicare doar online.

4. Așadar, activitățile școlare trebuie gândite în condiții de “război/pandemie” și cu constrângerile reale pe care le avem, cu angajamentul că se va face tot posibilul pentru a se desfășura într-o formă sau alta, pentru a nu afecta parcursul de viață al elevilor/studenților.

În aceste condiții, nu avem ce norme detaliate să cerem autorităților naționale, că nu se pot oferi. Făcând asta intrăm toți într-o zonă de ipocrizie, accentuată de contextul alegerilor. Autoritățile trebuie/pot doar:

  • 4a. să întărească implementarea principiilor generale de control al pandemiei (ex. distanțare/igienă/control medical-testare/psihoeducație), atât în instituțiile educaționale, cât și la nivelul societății;
  • 4b. să caute să asimileze rapid tratamentele/vaccinurile care vor apărea și să întărească sistemul medical pentru cazurile clinice când vor apărea;
  • 4c. să întărească autonomia unităților educaționale, cu asumarea responsabilității, pentru a putea lua rapid decizii majore (ex. închiderea cursurilor/achiziția de noi materiale etc.);
  • 4d. să mobilizeze maximum de resurse pe care le pot mobiliza acum și să creeze un instrument transparent prin care unitățile educaționale să știe că pot accesa unele din aceste resurse pentru nevoi imediate/neprevăzute, cu precădere în zonele defavorizate/pentru populațiile vulnerabile, pentru a nu se accentua decalajele deja existente în educație;
  • 4e. să pună la dispoziție consultanță diversă unităților educaționale (la cerere/rapid/eficient), prin colaborare strânsă cu asociațiile profesionale/grupuri de experți.

Într-un astfel de scenariu general (condițiile de la punctul 4), scenariile specifice trebuie și vor fi diferite de la o unitate educațională la alta! Așadar, scenariul la nivel de țară este că nu trebuie să avem un scenariu comun la nivel de țară sau că scenariul comun la nivel de țară înseamnă de fapt scenarii specifice fiecărei unități educaționale, cu factorul comun al unui standard de onorabilitate educațională (poate definit minimal de minister, mai ales în zona preuniversitară, unde factor comun este mai important).

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii

  1. Absolut de acord! Mai mult, acei care bagă batul prin gard mereu trebuiesc monitorizati si in final izolati sau expulzati cu o anumită delicateta politică. Adică sa nu stie cine si de ce l a lovit.

  2. O situatie de anormalitate ce trebui tratata corespunzator si ce trebuie sa contina implicarea comunitatilor la nivel de -scoala- cu toate componentele ei . Asigurarea de catre comunitati cu ajutorul statului (acolo unde este nevoie ) de tablete , de retele extinse de telefonie mobila , de refacerea infrastructurii ce face legatura dintre locuintele elevilor si scoli , renovarea tuturor scolilor functionale (care mai au elevi )reorganizarea la nivel local si comasarea unor entitati educationale ce nu au suficienti elevi . O mai buna legatura intre institutiile de invatamint si cele medicale (policlinici ,spitale )cu organaizarea periodica a unor controale epidemiologice , Pe cit posibil scoaterea din circuitul educational a scolilor cu WC in curte si ce nu detin apa curenta (focare clare de infectie ) asigurarea transportului elevilor catre scoala in conditii de maxima securitate epidemiologica , Implicarea parintilor in depistarea precoce a unor simptome asociate gripei si obligativitatea acestora de a anunta de indata astfel de probleme . Cursuri , pentru profesori , de predare online si chiar organizarea unor concursuri ce ar trebui sa contina si notiuni de folosire a telefoanelor mobile si a tabletelor .

    • Valeeeu, valeleu: într-o comuna cu 6000 locuitori, zona de deal, unde înca nu exista retea de canalizare, ce s-ar putea face cu elevii? Sa-i ducem pe toti cu microbuzul scolar (care ofera conditii de distantare „optime”) în alta parte? Sa facem învatamânt online prin care învatam prichindeii de la clasa zero sa scrie (vreun exemplu de reusita avem)? Sa fim un pic lucizi…

  3. Cred ca e prima data cand aud de la o personalitate publica ca suntem “in situatie de razboi”.
    De acord cu ideea generala de descentralizare si de asumarea responsabilitatii la nivel local.
    Dar rectorul celei mai mari universitati din tara nu are proprietatea termenilor cand se lanseaza in astfel de hiperbole inutile (stare de razboi).
    Poate ca pare un aspect minor exprimarea, dar omul asta e psiholog de profesie, stie bine ce putere au cuvintele, mai ales cele venite de la o autoritate. El ar trebui sa indemne la calm, cumpatare si echilibru, nu sa mai puna si el niste vreascuri pe focul panicii si fricii din randul populatiei cu astfel de exprimari.

  4. In sfârșit, o voce echilibrată și o viziune structurată. Fără isterie și ego gonflat. Cea mai importantă idee este cea evidențiată în titlu. Nu poate ministerul, indiferent cine îl conduce, să decidă ce se întâmplă la o școală dintr-un sat, de vreme ce deciziile trebuie luate rapid, în cazul apariției de cazuri de infectare.

    • Pai da, nu tipau toata ziua leprele ca vor o anumita autonomie? Uite acum o au si dau din colt in colt. Autonomia era buna pentru cheltuiala banului public asa inteleg eu. Ma rog, daca o comunitate inca accepta astfel de lucruri, sa le fie de bine!

    • Corect!!
      Uite ce spune LEGEA Nr. 1/2011 din 5 ianuarie 2011, Legea Educaţiei naţionale care prevede:
      „ART. 3. Principiile care guvernează învăţământul preuniversitar şi superior, precum şi învăţarea pe tot parcursul vieţii din România sunt:
      a) principiul echităţii – în baza căruia accesul la învăţare se realizează fără discriminare;
      b) principiul calităţii – in baza căruia activităţile de învăţământ se raportează la standarde de referinţă şi la bune practici naţionale şi internaţionale;
      c) principiul relevanţei – in baza căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare personală şi social-economice;
      d) principiul eficienţei – în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
      e) principiul DESCENTRALIZARII – în baza căruia DECIZIILE principale se iau de către actorii implicaţi DIRECT în proces;
      f) principiul răspunderii publice – în baza căruia unităţile şi instituţiile de învăţământ răspund public de performanţele lor;
      ……..

  5. De acord cu observatiile obiective, fara patima politica:
    „Nu poți să ceri mereu AUTONOMIE(descentralizare!), dar când este să o folosești te întorci la stat să-ți aranjeze studenții/elevii în clasă!!
    Așadar, scenariul la nivel de țară este că NU trebuie să avem un scenariu comun la nivel de țară sau că scenariul comun la nivel de țară înseamnă de fapt scenarii specifice fiecărei unități educaționale, cu factorul comun al unui standard de onorabilitate educațională (poate definit minimal de minister, mai ales în zona preuniversitară, unde factor comun este mai important).”
    Adica, descentralizare pana la RESPONSABILITATI in vremuri grele, de pandemie, cand avem ocazia unica sa atacam Guvenrul de diminata pana seara, asa vor PSD si ALDE si mai ales UDMR, cel mai cel amator de descentralizare, al carui lider Kelemen Hunor acuza guvenrul Orban plangand efectiv dupa Guvernul Vioricai Dancila, unde cererile UDMR aveau prioritate si inca AU printre PSDei!
    Ieri, senatorul PMP, Marius Pascan acuza ca PSD repeta matrapazlacurile din Aprilie 2020(cand cu Legea pentru Autonomia tinutului secuiesc Adoptata tacit de Camera Deputatilor condusa de Marcel Ciolacu!!), cu 3 Legi depuse de UDMR(toate pe tema Educatie!), care urmeaza sa treaca TACIT de Camera Deputatilor, nefiind puse de PSD pe Ordinea de zi la dezbateri in plen:
    https://www.stiripesurse.ro/deputatul-marius-pascan-acuza-un-nou-asalt-legislativ-al-udmr-impotriva-limbii-romane_1499520.html

    Aseara la TV5, surpriza: Franta NU asigura Masti de protectie pentru TOTI elevii care vor incepe Scoala!
    „Decat”(cum ar spune PSDeii!!) pentru cei cu „venituri precare”, de la caz la caz, dupa cum a anuntat Ministrul Educatiei Jean Michel Blanquer!
    In Romania, PSDeii urla din gaura de sarpe acuzand Guvernul ca nu asigura masti de protectie si pentru copiii milionarilor de la PSD!!!

  6. Domnul psiholog isi cam depaseste competentele! Mai bine ar vb de traumele psihice la care vor fi supusi copii in cele trei scenarii. Posibil ca domn psiholog sa aibe aspiratii politice , zicerile dansului se pliaza prea bine pe hotararile guvernamentale.

    • Nu mai bine vorbim de traumele psihice la care suntem supusi atunci cand iti citim comentariul?

    • Ala da! 🙂

  7. E greu sa ai responsabilitate. Mai ales cand e vorba de viata unor copii si nu numai.
    Este momentul sa trecem de la decizii centrale la cele locale.
    Valabil si pentru crearea de conditii decente la scoala si de ce nu, contributii la asigurarea cu tablete, laptop-uri si internet.
    Deh, mai putini bani pentru pomeni si furturi ceea ce e greu de acceptat.
    Si mai am un fix – biserica – acum este momentul sa demonstreze ca este intr-adevar un ajutor de minte, suflet dar si material. Pentru comunitatile pe care le pastoresc. Pentru copii, batrani si pentru cei ce au realmente nevoie de ajutor. Ca de vorbe, ne-am saturat toti.

  8. Lasand la o parte titulatura pompoasa a domnului psiholog, dansul nu spune absolut nimic nou din ceea ce stim despre sistemul de invatamant. Si acum venind sa arunci chestia cu autonomia e un lucru complet deplasat atata timp cat se anunta un „razboi”. La vreme de”pace „nu s au lasat lucrurile la indemana localelor acum cand e groasă le dam liber la asumarea responsabilitatilor. Singurul responsabil ramane guvernul pt tot ceea ce se intampla si trebuie sa lase lasitatea la o parte si sa si asume!

    • Asa, asa, totul sa vina de la centru, ca noi asa suntem invatati!
      Noi muncim, noi nu gandim.
      Partidul e in toate.
      GUvernul e de vina pentru toate, mai ales daca nu e PSD.

  9. In toate tarile din vest guvernul si a asumat masurile, nu s a pasat responsabilitate nici in landuri si nici in provincii,asa ca las o asa cum a picat.