G4Media.ro

„Dați-ne Mona Lisa dacă Louvre este atât de rău”. Șefa regională a…

Sursa foto: Unsplash / Juan Di Nella

„Dați-ne Mona Lisa dacă Louvre este atât de rău”. Șefa regională a culturii de la Milano a declarat că orașul ar fi casa ideală pentru „geniul italian” al lui Leonardo, în timp ce au apărut temeri cu privire la muzeul din Paris

Recunoașterea de către Muzeul Louvre de la Paris a faptului că vizitatorii nu pot aprecia în mod corespunzător Mona Lisa în situația sa actuală a sporit apelurile pentru ca cea mai cunoscută pictură a lui Leonardo Da Vinci să se „întoarcă acasă”, în Italia.

Francesca Caruso, șefa secției de cultură a regiunii Lombardia, a declarat într-o notă oficială că „suntem pregătiți să găzduim Mona Lisa” până când guvernul Franței va decide asupra „relocărilor și restaurărilor” la muzeul din Paris.

„Leonardo reprezintă geniul italian. Milano ar fi locația ideală pentru a expune opera”, a declarat Caruso cotidianului The Times.

Artistul și-a petrecut 25 dintre cei mai buni ani ai săi în Milano, creând capodopere, inclusiv pictura murală „Cina cea de Taină”, fresce luxuriante în pădure la castelul medieval Castello Sforzesco și proiectând o rețea de canale, dintre care unele încă funcționează.

Caruso a spus că Mona Lisa ar fi o piesă centrală potrivită pentru Jocurile Olimpice de Iarnă care vor fi găzduite de Milano și Cortina d’Ampezzo în Alpi în februarie anul viitor. „Numărul turiștilor ar fi extrem de mare”, a spus ea.

Într-o notă divulgată, Laurence des Cars, directoarea Muzeului Louvre, s-a plâns că muzeul este asediat de probleme precum pereții umezi, semnalizarea deficitară și aglomerația.

În documentul adresat lui Rachida Dati, ministra culturii a Franței, des Cars a adăugat că era nevoie urgentă de un nou spațiu de expunere pentru Mona Lisa, bijuteria coroanei muzeului, care este atârnată într-o sală plină cu alte opere și vizitată de până la 30.000 de persoane pe zi.

„Ridicată la rang de icoană, Mona Lisa a inspirat o fascinație neclintită timp de decenii. Ca urmare a entuziasmului popular, publicul curge prin cameră … fără a i se oferi cheia înțelegerii operei artistului”, a scris des Cars.

Biroul președintelui Emmanuel Macron a declarat ulterior că va vizita muzeul marți. Se afirmă că este nevoie de o renovare în valoare de 500 de milioane de euro, cu alte 400 de milioane de euro de lucrări necesare pentru camera în care se află Mona Lisa. O sursă apropiată lui Macron a declarat că ar fi „o greșeală să nu vedem riscurile care planează asupra muzeului”.

Mona Lisa a fost comandată în 1503 de negustorul de mătase Francesco del Giocondo și se crede că o reprezintă pe Lisa del Giocondo, soția sa burgheză.

Deși Leonardo a început să lucreze la tablou în Florența, experții cred că acesta era incomplet când a părăsit orașul patru ani mai târziu. În cele din urmă, pictura a intrat în colecția regelui Francisc I al Franței, sponsorul lui Leonardo din 1516.

Un mit concurent conform căruia Napoleon ar fi furat portretul în timpul campaniei sale italiene din 1796-1797 a inspirat apeluri pentru returnarea lucrării.

Acestea datează de mai bine de un secol. În 1911, Vincenzo Peruggia, un muncitor italian, s-a deghizat în lucrător al unui muzeu și a furat Mona Lisa de la Louvre. După ce opera a fost recuperată doi ani mai târziu de la Florența, Peruggia a mărturisit că a luat-o din motive patriotice.

În mai anul trecut, cea mai înaltă instanță administrativă din Franța a respins cererile International Restitutions, o organizație misterioasă ai cărei directori sunt necunoscuți, de a restitui Mona Lisa moștenitorilor lui Leonardo din Italia. Organizația a susținut că Francisc și-a „însușit” pictura.

Caruso, consilieră în cadrul partidului naționalist Frații Italiei, condus de prim-ministra Georgia Meloni,  a declarat că locurile ideale din Milano pentru tablou includ Biserica Santa Maria delle Grazie, unde fresca Cina cea de Taină este deja protejată de un sistem sofisticat de încălzire, ventilație și aer condiționat, și Pinacoteca di Brera, care găzduiește lucrări de Bellini, Caravaggio și Tițian.

Caruso a subliniat că nu cere restituirea permanentă a operei. „Sunt conștientă că Franța este proprietarul”, a spus Caruso. „Vreau o colaborare între instituții”.

Unii au susținut propunerea sa, inclusiv Natalia Guicciardini Strozzi, o actriță de televiziune care a fost identificată în 2007 de istoricul Domenico Savini drept descendentă a Lisei del Giocondo. „Ar permite multor oameni să o admire fără a fi nevoiți să meargă [la Louvre]”, a declarat ea pentru agenția de presă Adnkronos.

Cu toate acestea, Massimiliano Tonelli, directorul revistei Artribune, a respins ceea ce el a numit o manevră „păguboasă” și „superficială” pentru a câștiga voturi locale. „Toată lumea știe că Mona Lisa nu va părăsi Franța”, a declarat Tonelli pentru The Times. „Dificultățile unui muzeu important sunt exploatate pentru a stârni sprijinul popular”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.