G4Media.ro

De ce amână România cu o lună planul crucial pentru relansarea economică

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

De ce amână România cu o lună planul crucial pentru relansarea economică

România a anunțat oficial că va trimite Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) cu întârziere de o lună la Comisia Europeană. Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat că România propune executivului european să amâne până la 31 mai depunerea formală a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Termenul inițial agreat de Comisia Europeană cu statele membre era 30 aprilie, dar Ghinea a spus că din informațiile sale mai multe state UE – printre care Olanda, Bulgaria și Polonia – vor cere și ele o amânare.

În ceea ce privește negocierea cu Comisia, Ghinea a spus că există probleme tehnice și probleme politice. În ceea ce privește problemele politice, Ghinea a dat ca exemple sistemele de irigații, extinderea infrastructurii de furnizare de gaze și investițiile în infrastructura de transport, pe care Comisia Europeană nu le-ar vrea finanțate prin acest instrument. ”Nimic nu a fost respins pentru că nimic nu a fost depus oficial”, a mai spus oficialul la finalul ședinței de la Palatul Cotroceni pe tema PNRR.

Motivele reale pentru care România amână PNRR. Guvernul a început discuțiile cu Comisia Europeană pe baza unei propuneri de PNRR care include o supracontractare de 135% față de suma maximă alocată, adică aproape 40 de miliarde de euro în total. Ministrul Ghinea a explicat că decizia de a începe negocierile pentru o sumă mai mare decât cea alocată este o tactică asumată, prin care România se asigură că dacă unele proiecte din planul maximal sunt respinse pe motiv de neconformitate, să le poată înlocui rapid cu altele deja pregătite din același pachet.

Cauzele care au dus la amânarea depunerii PNRR țin de neconformitatea unor proiecte dorite de România cu regulamentul care supervizează funcționarea Mecanismului european de Redresare și Reziliență (MRR), adică programul UE prin care statele membre își realizează planurile naționale de relansare post-pandemie.

Acest regulament stipulează clar că proiectele incluse în PNRR trebuie să aibă o componentă majoră de reformă și, în plus, investițiile trebuie să contribuie în proporție de 37% la obiectivul de combatere a schimbărilor climatice și în proporție de 20% la obiectivul de digitalizare.

Or, Comisia Europeană consideră că multe dintre proiectele incluse de România în draftul de PNRR nu respectă aceste condiții esențiale. Vicepremierul Dan Barna a dat ca exemplu proiectele de irigații, neconforme cu regulamentul MRR. Experți consultați de G4Media.ro au declarat că aceste proiecte de irigații datează de câteva decenii și sunt bazate pe o tehnologie care presupune un consum major de energie. Or, UE vrea să descurajeze acest tip de proiecte.

Și în privința reformelor asumate prin PNRR la acest moment există rezerve majore din partea Comisiei Europene. Oficialii comunitari au cerut guvernului să explice în ce constau aceste reforme și cum sunt ele finanțate prin PNRR.

Context. Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este documentul care prevede modul în care România va cheltui cei 29,2 miliarde de euro veniți de la UE în următorii patru ani sub formă de granturi și împrumuturi pentru relansarea economiei.

Investițiile și reformele din PNRR trebuie să respecte Recomandările Specifice de Țară elaborate de Comisia Europeană, iar investițiile vor contribui în proporție de 37% la obiectivul de combatere a schimbărilor climatice și în proporție de 20% la obiectivul de digitalizare.

După 1 mai, Comisia Europeană realizează evaluarea planurilor trimise de statele membre. Până la finalul lunii iunie, Comisia Europeană discută formal cu statele membre fiecare plan în parte. Ulterior, Comisia va propune Consiliului UE o recomandare de aprobare sau de respingere a planurilor individuale ale țărilor membre UE. Consiliul UE, format din reprezentanții statelor membre, va vota apoi prin majoritate calificată fiecare plan în parte, procesul urmând a se va finaliza cel mai devreme în septembrie 2021, potrivit calendarului propus de Comisia Europeană.

România este unul dintre cei mai mari beneficiari ai acestui mecanism de redresare de la nivelul UE, primind o alocare de granturi nerambursabile și împrumuturi în valoare totală de 29,2 miliarde euro. Banii pot fi obținuți doar dacă proiectele acceptate de Comisia Europeană sunt terminate până la finalul anului 2026. PNRR este gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care a strâns contribuții de la toate ministerele, dar și de la administrația locală și societatea civilă.

 

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și G4 Media în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”, un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

18 comentarii

  1. Neputință, numele tau e Ghinea
    Valea, Ghineo! Tara nu are nevoie de impotenti

    • Ne poti explica si noua de ce e vinovat Ghionea ca interesul Romaniei e sa investeasca in retelele de gaze si CE nu e de acord?

    • „Ghinea a spus că din informațiile sale mai multe state UE – printre care Olanda, Bulgaria și Polonia – vor cere și ele o amânare.”

      Deci noi amanam cu o luna ca are Ghinea informatii ca amana inca vreo 2-3. Nu din vreun alt motiv real. Sau ascundem motivele reale, zicem doar in fuga ca „există probleme tehnice”.

      Daca interesul Romaniei este sa investeasca in retele de gaze si retele de irigatii asta e interesul. La fel cu retele de apa si canalizare. Este vina lui Ghinea ca nu reuseste sa explice si sa convinga. Nu poti sa schimbi interesul ca un pierde vara nu stie sa-si faca temele.

      Hai sa nu mai avem niciun interes, ca sa-i fie usor lui master chef pe fonduri UE Ghinea!

  2. Ghinea trebuia sa fie dat afara din USR pentru ca a ajutat PSD demisionand din parlament exact inaintea unei motiuni . In loc de asta , omul mafiei de la sefia USR, Barna, l-a facut ministru
    Acum Barna numeste alt om.al mafiei la CNA, institutie fundamentala in starpirea televiziunilor mafiotilor
    Barna si Ghinea sunt doi incompetenti care au rol de a distruge USR

  3. DECI: prima m”solutie” e AMANAREA cu 1 LUNA!
    Cred ca si 1 AN daca ar permite Comisia Europeana tot nu le-ar fi de-ajuns sa reuseasca sa faca ce trebuie!!
    Uitati-va ca Romania nu e-n stare sa depuna la Termen nici macar un Plan national cu PROIECTELE de care are nevoie ca de aer, Plan national care e REALIZAT de Ministri bine pregatiti, de oameni cu Scoala, cu experienta, nu?!
    Ca d-aia sunt Minsitri!
    Pai, atunci ce sperante sa avem ca Proiectele ce vor fi aprobate au vreo sansa sa fie si IMPLEMENTATE la TERMEN(Anul 2026!!), pentru ca Implementarea lor va depinde de si mai multi oameni, nu toti cu pregatirea necesara(stim bine ce clientela incompetenta colcaie peste tot!), iar noi STIM bine cat de „performanta” e Romania la implementarea proiectelor pentru Fonduri europene!!??
    Romania va trebui ca in anii 2022(cred ca in 2021 va veni cel mult acel Avans de 4 Miliarde Euro pentru fiecare Tara!) si 2023-2024-2025-2026 adica in 5 ANI sa reuseasca sa aduca in Tara cei 30 de Miliarde Euro!

    Stiti cat a reusit Romania sa aduca in tara(sa trimita la Brussels Facturi spre decontare!) in cei 7(SAPTE!) Ani din exercitiul financiar european 2014-2020?!
    18.02.2020, ziarulfinanciar: „Din cele 31 mld. euro Fonduri structurale(de coeziune) alocate perioadei 2014-2020, România a luat doar 11,6 mld. euro – o rată a absorbţiei de 38%.
    România a absorbit până la finalul lui ianuarie 2020 11,6 miliarde euro din cele 31 miliarde euro fonduri alocate de Comisia Europeană în exerciţiul financiar 2014-2020.
    România are o rată a absorbţiei fondurilor europene de 38%, sub media europeană de 41%, arată datele Ministerului Fondurilor Europene.”

    CUM va reusi Romania in numai 5(CINCI!) Ani sa aduca in Tara cele 30 Miliarde Euro?!(sa deconteze Facturile proiectelor REALIZATE)??!!!

    INTREBARE: sa intelegem ca Johannis a decis CE si CUM, adica pentru CE au mers la Cotroceni, ei NU erau in stare sa decida fara Johannis?!!

    • Pai poate interesele noastre nationale sunt nitel divergente de alea ale UE in privinta cheltuirii banilor. De exemplu, noi vrem sistem de irigatii si dezvoltarea retelellor de gaz plus diverse auostrazi care ne intereseaza pe noi, UE e interesata sa finanteze ceea ce e in interesul UE…

    • Ce ne intereseaza pe noi TREBUIE sa se incadreze in Criteriile Comisiei europene pentru a accesa BANII aia multi prin PNRR!
      Criteriile sunt aceleasi pentru TOATE Statele UE, Romania trebuie sa se alinieze!
      Expertii UE au avut un raspuns pentru astfel de proiecte respinse: „exista alte Programe europene in cadrul Exercitiului financiar european unde acei BANI pentru acele Proiecte se pot incadra”, asa a declarat Comisarul european Paolo Gentiloni la o Conferinta la Bucuresti!!

    • Asha e, dar asta nu trebuie sa ne impiedice sa incercam sa negociem niste exceptii de la regula care ne avantajeaza. Pana la urma nu toate tarile au nevoie de autostrazi cum avem noi. Inafara de Bulgaria, care sta oricum mai bine ca noi, restul si-au rezolvat de mult problema asta. La fel, nu toate au clima si cantitatea de teren agricol care sa necesite sisteme de irigatii. Si tot asha. Deci eu nu vad nimic rau in cerccarea guvernului de a forta nitel nota si de a incerca sa mute parte din fondurile alea spre zonele care ne dor pe noi cel mai tare. Si nu vad de ce am acuza guvernul pentru asta.

    • @Bogdan: Lucrurile stau mult mai grav decat ne spun ei, a dat de inteles chiar Cristian Ghinea:
      22.04.2021: „Ghinea: Am primit 100 de pagini de feedback de la Comisia Europeană, pe PNRR.
      El a subliniat că, în prima variantă a planului, era o alocare mai mare pentru irigaţii, care a fost redusă tocmai ca urmare a feedback-ului iniţial de la Comisie, iar discuţia pe acest subiect continuă.
      Întrebat dacă poate da şi alte exemple de opinii diferite ale Comisiei, ministrul a răspuns că este bine ca negocierile să nu se desfăşoare în spaţiul public.
      “Doar săptămâna asta am primit 100 de pagini de feedback. Nu pot da (alte exemple n.r), nu e bine ca negocierile şi analizele să se facă în spaţiul public.(…) discreţia are o valoare a ei în aceste negocieri care sunt totuşi tehnice şi pe principiu de parteneriat. Nu înseamnă că ne certăm, înseamnă că avem negocieri cu Comisia Europeană”, a punctat Ghinea.

      PNRRul afisat pe Site-ul oficial al MFE are 142 de pagini, iar Ghinea spune ca a primit 100 de pagini FEEDBACK de la Comisia Europeana „doar saptamana trecuta”!!!
      Doar pentru irigatii si transporturi 100 de pagini FEEDBACK „doar saptamana trecuta?!!???

    • @Bogdan: Si mai e ceva: Irigatiile au fost si in PNRRul trimis de fostul Ministru Marcel Bolos: Expertii CE l-au respins!
      DE CE Ghinea si restul au insistat cu Irigatiile, Comisarul european Paolo Gentiloni la o Conferinta la Bucuresti a spus clar ca „exista alte Programe europene in cadrul Exercitiului financiar european unde acei BANI pentru acele Proiecte se pot incadra”, asta cu Irigatiile e minciuna lor acum sa scuze acum situatia rusinoasa!
      Mai ales ca Ghinea a fost ironic cu PNRRul lui Marcel Bolos de anul trecut, RESPINS de CE, a spus chiar europarlamentarul Cristian Ghinea!
      Cititi in celalat articol pe G4media, cititi cat de avansate sunt Tarile UE cu acest PNRR, cred ca Romania va ramane ultima!!!
      In plus, atata secretomanie arata clar faptul ca sunt depasiti!

  4. …s-a furat tot ce era de furat in țara asta si acum vor să facă proiecte mult prea mult întârziate.

  5. Newsweek.ro, 26.04.2021: „Spor de 50% pentru bugetarii lui Ghinea, care au ratat PNRR-ul. În 2020, critica dur aceste practici.
    Spor de 50% pentru bugetarii care lucrează la Planul Național de Redresare și Reziliență, a decis, în aprilie 2021, Guvernul, printr-o Ordonanță de urgență inițiată de ministrul Cristian Ghinea. Deocamdată, proiectul PNRR a fost returnat, cu observații majore, de la Comisia Europeană.
    În septembrie 2020, europarlamentarul USR Cristian Ghinea și colegul său Vlad Botoș îl criticau dur pe ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, pentru că folosea bani europeni pentru plata unui spor de 75% destinat funcționarilor care gestionau proiecte europene.

    “Au luat bani de la fondul pentru autostrăzi şi mediu (unde nu avem proiecte) ca să se suplimenteze banii din fondul consumat pe sporul funcţionarilor Ministerului Fondurilor Europene, care e folosit la asta în loc să fie folosit la dezvoltarea de proiecte“, afirma Ghinea, la acel moment.
    Ordonanța de urgență inițiată de el, acum, în calitate de ministru al proiectelor europene, face aproximativ același lucru: ia bani din PNRR pentru plata funcționarilor.

    “Se alocă Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, prin Planul National de Redresare și Reziliență, un procent din bugetul PNRR, în limita negociată cu Comisia Europeană, corespunzător alocărilor aprobate pentru granturi pentru fiecare componentă în parte, pentru acoperirea cheltuielilor legate de activitățile de pregătire, monitorizare, control, audit și evaluare, inclusiv cheltuieli de salarizare, care sunt necesare pentru gestionarea PNRR și îndeplinirea obiectivelor acestuia“, scrie în textul ordonanței.
    În plus, la nivelul tuturor ministerelor implicate în PNRR și a SGG se vor înființa noi structuri, TOTI angajații urmând să beneficieze de acest spor de 50%.
    Nota de fundamentare NU precizează care va fi Impactul bugetar și câți oameni vor beneficia de acest spor.

    În septembrie 2020, Ghinea și Vlad Botoș susțineau ca sporul salarial de 75% să fie încasat în FUNCTIE de Sumele rambursate de la Comisia Europeană.
    Deocamdată, proiectul PNRR nu a fost trimis, oficial, pentru aprobarea Comisie Europene, datorită numărului foarte mare de observații ale experților europeni.”

  6. De parca nu ne-ajunge „chinul facerii” acestui PNRR, Bogdan Aurescu a atras atentia in Sedinta de Guvern:
    17.03.2021, cursdeguvernare.ro: „MAE avertizează Guvernul: Pe lângă PNRR, la Bruxelles mai trebuie trimise și un Program de Convergență și un Plan Național de Reformă.
    Coaliția de guvernare este preocupată în acest moment aproape exclusiv de elaborarea unei forme oficiale a Planului Național de Redresare și Reziliență, însă Ministerul Afacerilor Externe atrage atenția că România trebuie să trimită la Bruxelles mai multe documente, nu doar PNRR.

    Potrivit unui Memorandum pregătit de MAE pentru ședința de miercuri, Guvernul este informat: ”conform Regulamentului (UE) 2021/241 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, PNRR ar urma să fie prezentat, în mod oficial, împreună cu Programul Național de Reformă 2021 și cu un Program de Convergență”.

    Ultimele 2 documente NU sunt lansate în dezbatere publică și NU se găsesc în acest moment pe site-urile ministerelor responsabile cu realizarea lor, respectiv MAE și MFP.
    Programul de Convergență se află pe lista actelor normative cuprinse în Planul Anual de Lucru al Guvernului 2021, pentru luna aprilie.
    Programul de Reformă nu se găsește în această listă.

    În 2020, Planul Național de Reformă a fost prezentat guvernului în luna aprilie, iar Programul de Convergență în luna mai.
    Pentru accesarea fondurilor Mecanismului de Redresare și Reziliență, statele membre UE trebuie să prezinte la Bruxelles planurile naționale de redresare până cel târziu la data de 30 aprilie.
    În același orizont de timp, Comisia ar trebui să fie în posesia și celorlalte 2 documente: Planul Național de Reformă 2021 și Programul de Convergență 2021.

    În lunile mai și iunie, urmează un proces de negociere cu Comisia Europeană pe structura și proiectele specifice incluse în PNRR, în urma căreia va rezulta forma definitivă a planului pe care România se angajază să îl implementeze în următorii 6 ani.

    Procesul de elaborare a PNRR este gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Planul Național de Reformă de către Ministerul Afacerilor Externe, în calitate de coordonator național al Semestrului European. Elaborarea Programului de Convergența revine Ministerului Finanțelor.

    De precizat că Planul Național de Redresare și Reziliență trebuie să cuprindă reforme și investiții care să contribuie la punerea în aplicare a Recomandărilor Specifice de Țară 2019 și 202, precum și la tranziția ecologică și digitală.
    De altfel, documentul analitic de evaluare a PNRR elaborat de România va înlocui, în anul 2021, Raportul de țară publicat, în mod obișnuit, în luna februarie, în cadrul Semestrului European.”

    Pana sa citesc acest articol, NU am auzit nici un Oficial al Statului roman discutand pe subiect!
    NU-i vad in stare, sunt total depasiti!!!

    • Este mai mult decit evidenta situatia in care ne aflam si nu numai noi . PNRR nu este ceva singular ,de sine statator ,nu este decit o particica dintr-un program mai mare ce modifica multe parti ale contractului tuturor tarilor componente cu UE . Legislatia trebuie modificata , cheltuirea banilor este controlata obligatoriu , programele din PNNR trebuiesc facute cu termene clare ce trebuie respectate , cu legislatie specifica atasata, cu transparentizarea firmelor executante fara posibilitati de realocare a activitatilor catre alte firme , cu contractarea de lucrari cu firme preponderent din UE , cu prezentarea unui plan national de reforma care la rindul sau trebuie sa contina dat si angajamente precis exprimate . Cine crede ca este usor se inseala , dar nu avem incotro .Acolo unde nu stim vom fi ajutati ca si acolo unde nu putem .

    • @paranormalul: Portugalia a depus PNRR si a fost laudata, expertii Comsiei europene NU au avut ce sa le reproseze!
      De ce Portugalia a putut?!
      Si urmeaza si alte State in zilele urmatoare!
      Da, nu e usor, DAR cine nu e-n stare, sa PLECE, sa vina oameni competenti, priceputi, instruiti precum cei acre au redactat PNRRul Portugaliei, oameni care POT!!!
      De ce tinem oameni incompetenti in fruntea Institutiilor publice de 30 de ANI?!
      O Romanie subdezvoltata tocmai din aceasta cauza: INCOMPETENTA si hotia celor ajunsi in fruntea Institutiilot publice, NU sunt in stare, sa PLECE!
      CUM in Tarile UE se poate, doar in Romania NU se poate!
      Si culmea: NU se poate la Stat, in mediul privat nebagat in seama de guvernanti, SE POATE, firme private FAC PERFORMANTA fara pic de ajutor de la Statul incompetenti si corupt!
      Uitati-va la acesti mincinosi cum ne aburesc, fix cum o afc ei de 30 de ANI(vad ca USR PLUS imediat s-a ‘adaptat”!) de parca am fi votantii analfabeti ai PSDragnea!

    • Lili nu trebuie decit sa asteptam pina la 31 mai si atunci vom avea in fata un adevar . Criticile sunt insa si ele bune atunci cind mesajul este de atentionare .Pina la urma situatia de fata nu a mai existat .Sa fim rabdatori si vom afla . Eu sunt optimist – nu cred ca exista alta solutie .

  7. Uite asa miliardele alea anunțate cu surle și trâmbițe de Johannis acum un an se îndepărtează. Însă restricțiile planului verde european se vor impune indiferent ce își asuma România în pnrr.
    În concluzie ne vom alege cu praful de pe tobă.