
De ce atât de multe branduri destinate femeilor sunt conduse de bărbați?
Trei sferturi dintre studenții la cursurile de modă sunt femei și, totuși, aproape 90% dintre joburile de top în design sunt ocupate de bărbați, relatează The Telegraph.
Industria modei înlocuiește monogamia cu aventuri de scurtă durată. Rata schimbării directorilor de creație este amețitoare, dar, indiferent de toate despărțirile și împăcările, un lucru rămâne constant: dominația masculină.
Fiind astăzi Ziua Internațională a Femeii, această săptămână ar trebui să fie un moment de triumf pentru noi. Ieri, Sarah Burton și-a prezentat prima colecție mult așteptată pentru Givenchy, săptămâna trecută Silvia Fendi a fost lăudată pentru linia feminină a brandului său, iar influența brandurilor conduse de femei, precum The Row și Khaite, modelează tendințele globale.
Și totuși, acestea par doar niște excepții într-o industrie care încă se înclină în fața „geniului masculin”. Nu pot fi singura care găsește deprimant faptul că, în timp ce trei sferturi dintre studenții de la Central Saint Martins sunt femei, aproape 90% dintre designerii de top sunt bărbați, conform unui studiu realizat de platforma creativă 1 Granary.
Și situația nu se îmbunătățește: dintre cele nouă noi numiri de directori de creație anunțate la marile case de modă pentru 2025, doar trei sunt femei: Sarah Burton la Givenchy, Veronica Leoni la Calvin Klein și Louise Trotter la Bottega Veneta, în timp ce Matthieu Blazy a înlocuit-o pe Virginie Viard la Chanel. Anul trecut, Chemena Kamali – care a fost desemnată director de creație la Chloé – a fost una dintre puținele femei numite la conducerea unui brand de renume, într-o industrie dominată de înlocuiri masculine.
Mai rău, în 2023, când Seán McGirr a fost anunțat ca înlocuitor al lui Burton la Alexander McQueen, toți directorii de creație din cadrul grupului Kering – adică designerii principali de la McQueen, Gucci, Saint Laurent, Brioni, Bottega Veneta și Balenciaga – erau bărbați albi. Această realitate a devenit chiar un meme pe rețelele sociale (unul care, evident, nu a oferit prea multă speranță tinerelor studente la design vestimentar).
Situația de la LVMH arăta doar puțin mai bine, datorită prezenței Mariei Grazia Chiuri la Dior. Acum, i se alătură Sarah Burton, care îl înlocuiește pe Matthew M. Williams la Givenchy, dar cercul de putere al lui Bernard Arnault rămâne copleșitor de masculin.
Dacă ne uităm la câștigătorii British Fashion Awards din ultimii zece ani, observăm un tipar – și nu unul favorabil femeilor. Deși femeile câștigă frecvent premii în diverse categorii, titlul suprem de Designerul Anului este echivalentul Oscarului pentru Cel Mai Bun Regizor (adică „trebuie să fii bărbat ca să-l obții”). Ultima dată când o femeie a câștigat acest premiu a fost în 2012, când Stella McCartney (care și-a lansat propriul brand) a urcat pe scenă. Cei mai recenți câștigători? Exclusiv bărbați albi.
Este evident că plafonul de sticlă din modă este indestructibil în marile conglomerate – dar de ce? Liniile vestimentare pentru femei generează majoritatea vânzărilor, colecțiile feminine primesc mult mai multă atenție decât cele masculine, femeile conduc aproape toate departamentele de PR, marketing și comunicare ale marilor branduri, iar modelele și influencerii feminini sunt infinit mai celebri decât omologii lor masculini.
„Misoginia este omniprezentă în această industrie”, a declarat Jeanie Annan-Lewin, director de creație la Perfect Magazine, într-un interviu. „Vindem haine femeilor, dar aproape toate sunt create prin filtrul privirii masculine.”
O parte a problemei ține de percepție. Moda nu este încă văzută ca o formă de artă „înaltă” în aceeași măsură ca alte industrii creative, dar își dorește să fie luată în serios – iar, din păcate, una dintre metodele prin care își proiectează o aură de importanță este numirea unui bărbat în poziția de top.
Apoi, mai există și problema maternității. Programul modern din industria modei – cu colecțiile de prêt-à-porter, cruise și couture – este extrem de solicitant, iar femeile aflate la vârsta de 30 de ani sunt deseori trecute cu vederea pentru promovări în favoarea colegilor lor bărbați. Drept urmare, multe aleg să-și lanseze propriile branduri – și demonstrează astfel că pot avea succes fără ca cineva să le pună piedici.
Tory Burch, de exemplu, a vorbit despre cum și-a lansat imperiul de milioane de dolari „din necesitatea de a avea un loc de muncă care să ofere flexibilitate și să înțeleagă provocările cu care se confruntă femeile care încearcă să echilibreze viața de mamă și cariera.”
„Îngrijirea copiilor este cel mai mare obstacol în calea echității salariale și de carieră pentru femei”, confirmă Tamara Cincik, președinta grupului de lobby Fashion Roundtable. „Femeile și fetele au rezultate mai bune decât bărbații la universitate și domină industria timp de ani de zile după absolvire. Este un fenomen uriaș. Dar nu ajungem în poziții de conducere în numărul în care ar trebui, pentru că trebuie să luăm pauze pentru creșterea copiilor.”
Ironia este că multe dintre cele mai iubite colecții de modă au fost realizate de femei. Designurile lui Phoebe Philopentru Celine au umplut garderobele tuturor editorilor de modă ani la rând, iar hashtag-ul #oldceline rămâne în continuare popular pe Instagram. Hedi Slimane, care a înlocuit-o, a creat haine frumoase, desigur, dar clienții nu s-au atașat de ele în aceeași măsură, descriindu-le pur și simplu drept „mai puțin purtabile.”
Philo, cu propriul ei brand, a refuzat până acum să intre în circuitul săptămânilor modei – și, cu toate acestea, colecția sa de debut s-a vândut în câteva ore.
Iar dominația masculină nu este prezentă doar în design. Primul raport Fashion Diversity, Equality and Inclusion a arătat că doar 39% dintre membrii echipelor executive și 24% dintre posturile de putere sunt ocupate de femei. Acest ciclu se perpetuează, deoarece bărbații sunt mai predispuși să numească alți bărbați în poziții de conducere.
„Sincer, cel mai bun mod prin care o femeie poate ajunge CEO este să aibă un tată care conduce afacerea”, spune biografa Amy Odell, făcând referire nu doar la Delphine Arnault, fiica lui Bernard Arnault, CEO la Dior, ci și la Marta Ortega, care a preluat conducerea Zara la doar 38 de ani, după retragerea tatălui său.
„Este ridicol ca atât de multe branduri care vând haine femeilor să fie conduse de bărbați de peste 50 de ani” – și totuși, realitatea industriei modei arată exact așa.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.