G4Media.ro

De ce au început locuitorii din San Francisco să se opună mașinilor…

sursa foto: captură video

De ce au început locuitorii din San Francisco să se opună mașinilor autonome/ Un „robotaxi” a fost incendiat de o mulțime furioasă

Sâmbăta trecută, o mulțime de oameni din San Francisco a înconjurat o mașină fără șofer, i-a spart geamurile, a pus artificii în interior și i-a dat foc. Vehiculul, în care nu se afla niciun pasager în acel moment, era deținut și operat de Waymo – unitatea de conducere autonomă a companiei mamă a Google, Alphabet – și era unul dintre primele taxiuri complet autonome din lume. Unii cred că a fost, de asemenea, un simbol al resentimentelor tot mai mari împotriva AI și a Big Tech, scrie The Independent.

Acesta a fost cel mai recent incident dintr-o serie de atacuri asupra vehiculelor care se conduc singure în oraș, care a început vara trecută când un grup de activiști a dezactivat robotaxiuri prin plasarea unor conuri de trafic pe capota acestora. Frustrările împotriva acestei tehnologii provin de la o gamă largă de locuitori din San Francisc: de la oficialii orașului care se plâng că acestea obstrucționează vehiculele de urgență până la sindicatele taximetriștilor care spun că vor costa locurile de muncă ale șoferilor umani.

O teamă și mai mare este că pun în pericol viețile oamenilor. Scriitoarea Rebecca Solnit, care locuiește în San Francisco, descrie comportamentul lor ca fiind „neregulat, imprevizibil și tulburător” pentru ceilalți participanți la trafic. „De asemenea, încă nu am văzut un răspuns bun la întrebarea de ce avem nevoie de ele”, a scris ea pe Twitter/X în urma incendierii.

Săptămâna trecută, un taxi Waymo a intrat în coliziune cu un biciclist în San Francisco, a noua coliziune între vehicule autonome în California de la începutul anului, potrivit evidențelor Departamentului pentru Autovehicule (DMV) al statului. Anul trecut, au avut loc peste 130 de incidente, unele soldate cu răniți – și chiar cu moartea unui câine.

Două dintre aceste incidente din 2023 tocmai au determinat prima rechemare în service a flotei de robotaxi a Waymo. Într-o secvență bizară de evenimente în decembrie anul trecut, două taxiuri Waymo separate s-au ciocnit cu același camion la câteva minute distanță unul de celălalt în Phoenix, Arizona. Waymo a dat vina pe un „scenariu rar” cauzat de unghiul camionului pe șosea, care a făcut ca mașinile fără șofer să „prezică incorect mișcarea viitoare” a vehiculului.

„Această rechemare voluntară reflectă cât de serios ne luăm responsabilitatea de a ne desfășura în siguranță tehnologia și de a comunica transparent cu publicul”, a declarat Mauricio Pena, directorul de siguranță al Waymo, într-un comunicat. „Pe măsură ce deservim tot mai mulți călătorii în tot mai multe orașe, vom continua abordarea noastră de siguranță pe primul loc, lucrând pentru a câștiga încrederea și pentru a promova o comunicare transparentă cu călătorii noștri, cu membrii comunității, cu autoritățile de reglementare și cu factorii de decizie politică.”

Rechemarea voluntară urmează unei rechemări obligatorii pentru Cruise, rivalul Waymo, după ce DMV din California a revocat licența operatorului de taxi autonom. Interdicția din noiembrie anul trecut a venit după ce unul dintre vehicule a târât un pieton pe o stradă din San Francisco.

Interdicția statului a dus la oprirea serviciilor Cruise în alte orașe, inclusiv în Phoenix, care a fost unul dintre primele două orașe din SUA, alături de San Francisco, care a legalizat utilizarea robotaxiurilor pe drumurile publice. La fel ca San Francisco, Phoenix se confruntă și el cu propriile împotriviri. Cetățenii vigilenți au căutat, de asemenea, să se răzbune pe vehicule: au tăiat cauciucuri, au aruncat cu pietre și chiar au îndreptat arme de foc spre ele în ultimii doi ani.

Pe măsură ce testele de transport de persoane fără șofer încep să se deruleze în Los Angeles și Austin, nemulțumirea față de această tehnologie pare să se răspândească și la un public mai larg.
În timpul Super Bowl de duminica trecută, unul dintre cele mai profitabile spoturi publicitare a fost dedicat boicotării Tesla, care a subliniat pericolele pe care le prezintă software-ul de conducere autonomă. Organizația din spatele campaniei, numită The Dawn Project, folosește motto-ul „Making computers safe for humanity” (Să facem computerele sigure pentru umanitate).

De la apariția ChatGPT, la sfârșitul anului 2022, sistemele de inteligență artificială au stârnit atât promisiuni, cât și panică, una dintre cele mai persistente îngrijorări fiind aceea că acestea vin după locurile noastre de muncă. Taxiurile care se conduc singure sunt în prezent unul dintre singurele exemple de mașini alimentate de AI care pătrund cu adevărat în forța de muncă, oferind o priză unică pentru ca oamenii să își descarce frustrările.

Martorii oculari ai ultimului incident au declarat că atacul părea să înceapă spontan, însă modul în care oamenii s-au alăturat a sugerat nemulțumiri subiacente.

Anchetatorii încearcă încă să determine ce a determinat atacul, care a fost cel mai distructiv atac asupra unei mașini fără șofer din SUA de până acum, deși se răspândesc deja temeri că ar putea fi începutul unei situații mai grave.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...