G4Media.ro

De ce CFR Călători are trenuri puține și cu probleme: în perioada…

Sursa foto: Facebook/CFR Călători

De ce CFR Călători are trenuri puține și cu probleme: în perioada 2017-2019 s-au investit prea puțini bani în vagoane și locomotive. Raportul Corpului de control al premierului a fost trimis la DNA

Corpul de Control al prim-ministrului și-a încheiat ancheta la CFR Călători. Acțiunea de control a vizat perioada ianuarie 2017 – finalul anului 2019. Raportul rezultat a fost trimis premierului Ludovic Orban și ministrului Transporturilor, Lucian Bode, cât şi Direcției Naționale Anticorupție (DNA) „spre informare şi valorificare”.

Angajații Corpului de control au costatat nereguli în derularea mai multor contracte. Raportul oferă și o explicație pentru care parcul rulant al CFR Călători este insuficient, nereparat și cu probleme: investiții puține realizate în repararea și modernizare sa în ultimii 3 ani, precum și derularea defectuoasă a unor contracte de reparații, inclusiv a automotoarelor Desiro.

Potrivit raportului, jumătate din Săgețile Albastre, care ar fi trebuit reparate, potrivit unui contract din 2018, zac și acum nereparate la firma plătită de CFR Călători tocmai pentru a le repara. În perioada 2017-2019, CFR Călători a fost condusă de următorii directori generali: Iosif Szenteș, Leon Bărbulescu și Valentin Dorobanțu.

Aici puteți citi sinteza raportului întocmit de Corpul de control al prim-ministrului. 

„Din cele peste 1.000 unități motoare (locomotive și rame electrice) conținute în parcul inventar al societății, activitatea de transport feroviar a CFR Călători este asigurată prin intermediul a aproximativ 460 de unități motoare, din care 125 rame și automotoare”, scrie în raportul întocmit de cei Corpul de Control al prim-ministrului.

„În aceste condiții deficitul estimat de societate este de 75-100 de rame și automotoare”, conchid aceștia.

Deficit se înregistrează și la capitolul vagoane. „CFR călători a estimat un deficit de aproximativ 25.000-30.000 de locuri și a identificat diverse probleme la diferitele categorii (serii) de vagoane deținute, care împiedică respectarea standardelor de confort și accesibilitate”, spune același raport.

La finalul lunii august a anului trecut, „parcul de vagoane al CFR Călători era compus din 731 vagoane operabile (parc activ), 101 vagoane aflate în reparație”. Alte 487 vagoane aveau și ele nevoie urgență de lucrări de reparații. Numărul vagoanelor pentru care, fie s-a luat decizia să fie casate, fie nu s-a luat nici decizia să fie vândute la fier vechi, dar nici hotârârea de a le repare, era de peste 700.

Investițiile realizate de companie în repararea și modernizarea parcului rulant s-au situat în perioada 2017-2019 între 9,75% și 84% din cât s-a aprobat. În aceeași perioadă cheltuielile cu personalul au crescut, ajungând la circa 38% din totalul cheltuielilor de exploatare, în condițiile în care numprul angajaților a scăzut ușor

Raportul corpului de control atrage atenția și asupra proastei gestionări a unor contracte de reparație și modernizarea a automotoarelor Desiro deținute de CFR Călători, cunoscute sub numele de Săgețile Albastre.

Așa se face că la doi ani de la încheierea unui contract prin care ar fi trebuit reparate 12 automotoare, CFR Călători a primit încapoi doar 6 dintre ele, restul afându-se încă la uzina reparatoare. „Indisponibilizarea unui număr de 6 automotoare în uzina reparatoare, peste termenul contractual, a fost cauzată de nerespectarea prevederilor caietului de sarcini și ale contractului precum și de demersurile întârziate ale CFR Călători cu referire la depășirea duratei de imobilizare, demersuri care au fost materializate în acțiuni în instanță la peste un an de la data la care automotoarele ar fi trebuit restituite în stare de funcționare către CFR Călători”, scrie în raportul care a ajuns pe masa procurorilor DNA.

„Până la momentul finalizării prezentului control, nu s-a procedat la încheierea unui acord între reprezentanții CFR Călători și cei ai prestatorului în care să fie cuprinse: modul de preluare a automotoarelor aflate la prestator, proceduri, termene clare și precise privind finalizarea serviciilor de reparații rămase neefectuate în contextul în care durata contractului a expirat”, se mai arată în documentul citat.

Nereguli au constat cei de la Corpul de control al premierului și în legătură cu numirile la conducerea companiei.

Citește și: Efectele COVID-19 asupra CFR Călători: numărul de trenuri s-a redus cu 43%, încasările cu 75%

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Si DNA o sa puna dosarul la pastrare..si peste cativa ani,daca presedentele o cere o sa faca un dosar politic,ca si pana acum…

  2. vroiati sa faca pesedistii ceva? pai nu de aia exista psd! psd exista sa va stoarca de bani!

  3. Pe vremea lui Szentes sau mărit salariile cu diferente enorme intre Cfr Marfa, si Infrastructura la aceleasi functii.
    Pe vremea lui Barbulescu nu s a fscut nimic.Doar s a continuat spre nicaieri.
    Apoi a venit Dorobantu care avea obligatii politice si a facut praf totul. Dintre toti trei niciunul nu a fost mai breaz.
    Sa zicem ca Szentes a fost mai aproape de salariati.
    Barbulescu nu avea decat interese personale si obligatii catre cei care l au numit.
    Dorobantu in schimb nu avea niciun Dzeu si sentimente nici atat.. Un smecheras de Corbeanca, plin de el, oprtunist, increzut si materialist pe masura.
    Sindicatele aveau aceleasi metehne prin a si pastra functiile, masinile , telefoanele si neamurile in functii bine platite.
    In aceste conditii cu acesti oameni ar putea sa mearga vreo institutie in tara asta?
    Noroc ca exista DNA – ul care sper de data asta sa si faca treaba.
    Si in sfarsit sa raspunda adevaratii
    vinovati din calea ferata.