G4Media.ro

De ce e România reticentă față de schimbarea în viteză a Constituției…

Sursa foto: Pixabay/ michelbossart

De ce e România reticentă față de schimbarea în viteză a Constituției UE propusă de Macron și Ursula von der Leyen: pierderea dreptului de veto, teamă de derapajele populiste ale Parlamentului European și lipsa capacității administrative

România s-a alăturat luni seară, fără vreo dezbatere sau măcar comunicare publică internă, poziției exprimate de țările din Nordul și Estul UE prin care acestea respingeau ”încercările necugetate și premature de a lansa un proces de modificare a Tratatului UE”. O rară ocazie în care România a făcut figură aparte față de Franța și Germania, motoarele UE și principalii promotori ai unei eventuale modificări a Tratatului UE (practic, Constituția care guvernează Uniunea Europeană). Cum se explică acest comportament?

  • Întreaga discuție are loc pe fondul dezbaterilor inițiate de Franța cu cetățenii europeni sub numele Conferința pentru viitorul Europei. Au fost zeci de dezbateri publice și instituționale, coordonate de cele trei mari instituții comunitare – Consiliu, Comisie și Parlament – prin care UE a cerut opinia cetățenilor. La finalul exercițiului de consultare a fost publicat un document cu propunerile făcute de cetățeni, multe dintre ele în sensul creșterii atribuțiilor UE, completate cu cereri ale instituțiilor comunitare.

Pe lângă acestea, președintele francez Emmanuel Macron, a cărui țară deține și președinția rotativă a Consiliului UE, și președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen au cerut luni în Parlamentul European modificări radicale în arhitectura de putere a UE: schimbarea Tratatului UE, renunțarea la regula unanimității pentru adoptarea deciziilor în anumite domenii – cheie în Consiliul UE. La rândul său, Parlamentul European a cerut o modificare esențială: să aibă drept de inițiativă legislativă.

Aceste modificări radicale au provocat reticența statelor din estul Europei, în rândul cărora persistă temerea că fie vor fi mai ușor excluse de la decizie (cazul renunțării la unanimitate în Consiliul UE), fie vor fi marginalizate și forțate să facă reforme pe care le consideră nesustenabile (cazul politicilor ecologice cerute de Parlamentul European).

Temeri similare au exprimat și statele din nord – Suedia, Danemarca și Finlanda, cunoscute pentru faptul că primesc excepții pe bandă rulantă de la UE în privința anumitor politici-cheie (așa-numitele ”opt-out”).

În cazul România, reticența față de schimbările propuse de Macron, Ursula von der Leyen și Parlamentul European vin pe următoarele paliere:

– renunțarea la regula unanimității, adică pierderea puterii veto-ului. România nu a utilizat și nici nu a amenințat vreodată în mod serios să deraieze o politică europană esențială, așa cum o fac uneori Ungaria sau Polonia. În schimb, Bucureștiul știe că instrumentul numit drept de veto în Consiliul UE poate fi util în chestiuni precum politicile față de Republica Moldova sau Serbia, dar și pentru a bloca o eventuală uniformizare a fiscalității la nivel UE, ceea ce clasa politică din România consideră nesustenabil. Mai mult: la nivel de principiu, această renunțare ar însemna un dublu avantaj pentru statele mari, care acum pot bloca ușor eventualele propuneri din partea statelor mai mici. Iar dacă regula unanimității dispare, aceste state mari vor putea să-și treacă aproape nestingherite propunerile FĂRĂ pericolul unui veto.

Practic, pierderea dreptului la veto ar însemna o cedare de suveranitate. Așa se traduce o asemenea mișcare politică. De exemplu, România s-ar putea trezi la un moment dat că politicile sale fiscale nu mai respectă regulile jocului stabilite la Bruxelles. Și că România nu mai poate fi competitivă prin impozitarea scăzută, ci chiar trebuie să-și reformeze companiile de stat ori piața pensiilor ca să rămână atractivă. Sau va fi obligată să nu mai amâne la nesfârșit intrarea în Zona Euro și convergența reală cu regulile jocului. Or, așa ceva e deocamdată de neimaginat la București, la fel ca și în alte state din regiune.

– dreptul de inițiativă legislativă pentru Parlamentul European. La București, ca și în alte state membre, există temerea că Parlamentul European poate avea derapaje populiste în domenii precum economie, ecologie sau cel social, așa cum se poate constata uneori în cazul unor rezoluții adoptate în ultimii ani. Un singur exemplu: în 2020, o rezoluție a Parlamentului European prevedea că gazele naturale și energia nucleară nu pot fi utilizate ca soluție de tranziție către economia verde. A fost nevoie de un lobby intens al României și altor state ca UE să accepte, în final, aceste instrumente energetice.

– lipsa capacității administrative. Pentru România, un asemenea efort ar fi acum o pălărie prea mare. Procedura de modificare a Tratatului UE este una extrem de complicată, cu mii de discuții și negocieri pe toate palierele politice. În paralel, trebuie și comunicare internă, care va implica subiecte extrem de sensibile despre suveranitate și cedarea de prerogative către Bruxelles. Într-o perioadă marcată de războiul declanșat de Rusia în Ucraina, statul român are acum cea mai mare parte a energiei îndreptată spre gestionarea situației. Cum capacitatea administrativă a statului român e oricum diminuată semnificativ de starea precară a instituțiilor minate de angajări pe criterii politice, o nouă sarcină de acest gen pusă în cârca aparatului de stat îl va cocoșa.

– declanșarea unei noi crize, de data asta politică, ce s-ar suprapune peste crizele provocate de război și criza economică post-covid. Pentru orice stat din UE, cu atât mai mult pentru unul slab echipat, precum România, așa ceva e aproape imposibil de gestionat. Cu atât mai mult în prezența unui partid populist, anti-european și extremist ca AUR, care abia așteaptă discuții despre presupuse cedări de suveranitate.

În plus, instituțiile din România nu privesc cu ochi buni modul în care Franța a gestionat proiectul de consultare europeană, potrivit informațiilor G4Media. Bucureștiul crede că Parisul nu s-a comportat ca un ”honest broker”, nu a strâns statele membre la masa de dialog, iar propunerea de modificare a Tratatului UE a fost una intempestivă.

Pe de altă parte, poziționarea foarte dură a României în dezbaterea privind reforma UE a ridicat semne legitime de întrebare. Delegația USR din Parlamentul European, condusă de Dacian Cioloș, a reacționat virulent și a cerut președintelui Iohannis și guvernului să explice urgent ”motivele pentru care România s-a alăturat scrisorii statelor membre care se opun reformei Uniunii Europene și resping concluziile Conferinței pentru viitorul Europei”.

Ieșirea lui Cioloș a fost una în linie cu temerile multor cetățeni sau a unei părți a societății civile, care remarcă scăderea dramatică a apetitului pentru reforme în majoritatea PSD-PNL-UDMR moșită de Klaus Iohannis.

Cu toate acestea, scrisoarea publică a USR a supralicitat reacția instituțională. Prin scrisoarea semnată alături de alte 12 state, România nu a respins categoric revizuirea Tatatului UE, ci a arătat că există acum alte priorități pentru Uniune și că nu e nevoie de ”distragerea energiei politice de la sarcinile importante de a găsi soluții la întrebările la care cetățenii noștri așteaptă răspunsuri și de a face față provocărilor geopolitice urgente cu care se confruntă Europa”.

Care va fi rezultatul acestei opoziții explicite formulate de România, Suedia, Danemarca, Finlanda și statele estice față de ambițiile crescute ale motorului franco-german?

În mod evident va apărea o tensiune politică suplimentară în Europa, cu Parisul și Berlinul presând pentru declanșarea greoiului proces de revizuire a Tratatului UE, în timp ce țările estice și nordice vor încerca să frâneze procesul.

De asemenea, va apărea și o tensiune politică internă. Cel mai probabil, USR va presa pentru deschiderea dezbaterilor interne, în timp ce coaliția de guvernare va temporiza cât mai mult posibil discuțiile. Iar AUR va urla împotriva oricărei tentative de transfer de la București la Bruxelles a unor atribuții, fie și în domenii precum sănătatea, unde UE a demonstrat că gestionează mult mai eficient crizele majore.

Va fi taxată cumva România pentru poziția exprimată? Sigur vor exista discuții mai contondente cu partenerii care își doresc reforma rapidă a UE, iar România va părea o țară care a ratat ocazia de a se înscrie în dezbaterea privind modul în care va arăta Uniunea. De asemenea, posibil să scadă șansele ca președintele Klaus Iohannis să primească sprijinul dorit pentru o eventuală funcție de conducere în fruntea unei instituții comunitare. În fond, fără sprijinul Franței și Germaniei nu există șanse pentru ocuparea unei astfel de post.

În același timp, ce s-a întâmplat luni e o nouă demonstrație a aroganței și militarizării omniprezente în statul român. România a semnat documentul fără o minimă dezbatere publică, fără a comunica public nici o secundă opțiunile sale, fără a explica societății mizele și rațiunile din spatele deciziei. Nici președintele Iohannis, nici guvernul nu au organizat o conferință de presă, o dezbatere în care să explice o poziționare cu consecințe semnificative. A venit abia la 24 de ore un comunicat de la Ministerul de Externe cu explicații detaliate.

E o atitudine tot mai des întâlnită în ultima perioadă. Autoritățile nu mai dau socoteală, nu mai consideră firesc să își informeze cetățenii. Și asta în timp ce presa tot mai complezentă, alimentată cu bani de la guvern și de la partide, a renunțat să mai tragă la răspundere capii statului. (Sursa foto: Pixabay/ michelbossart)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

42 comentarii

  1. Excelent articol! Bravo domnule Pantazi!

    • Germania si altii din UE vor sa elimine dreptul de VETO al tarilor ca nu cumva sa se opuna vreuna oricarei masuri care va veni in viitor. De exemplu: acceptarea OBLIGATORIE a migrantilor din Africa in valuri de 200.000 / an

      etc

      de fapt nu e o reforma a UE ci o incercare de blocare a oricarei tari ar avea alta opinie decat majoritatea (Polonia, Ungaria etc) Dar poate fi si cazul romaniei la un moment dat!

      Cei care vor aceasta reforma sunt de nevotat

    • Da ca idee e bună,primul pas administrativ spre statele unite europene,am fi peste China,SUA,rusia am deveni adevăratul motor al civilizației umane.Acum să lucri cu 27 de orgolii e cam greu mulți d raci își bagă ici coada,România ca de obicei stă în pluton și așteaptă la comandă cică are grijă de Moldova .În legătură cu migratorii,macroeconomic are sens da decalajul dintre zonele EU e încă prea mare așa că falia de bunăstare se va adânci din ce în ce mai mult,vom fi iarăși în situația de a-ne alege stăpînii ca de obicei.Bineânțeles că SUa va fi vehement împtorivă mai ales dacă folosim același sistem de creditare ca și ei.Rusia mai mică,China pe afară,SUA cu botniță,trai european neneacă.

    • Exact ce-i trebuie lui Putin, o Europă dezbinată, cu centru și periferie.

    • Întradevăr, guvernul României nu stârnește dezbateri pe care nu le vrea în societate.In cazul de față dezbaterile oricum vor apărea, cu întârziere și vor fii inutile și sterile.
      O dezbatere între Ciolos și Simion de exemplu.

  2. Franța, în marja presedentiei semestriale a UE, a incercat sa creeze o discutie, da vine ka alegerile lor interne, Ciolos, coada de topor a lui Macron, normal ca votează cedarea suveranitatea cu bucurie, ar fi bune niște liste europene pentru PE, altfel riscă să nu mai ajungă europarlamentar, ori nu face pragul, ori nu îl mai pune Drula pe lista în primii 2….

  3. In viteza sau nu, pozitia Romaniei si a Estului este corecta. E bine ca scandinavii voteaza si ei cu asta desi din alte motive. Daca dispare veto-ul atunci brusc Anglia a avut dreptate sa se care din UE.

    • Anglia nu e Romania 🙂 Anglia isi permite o astfel de miscare.

    • @Perus, noi de ce nu ne-am permite, doar pentru că avem o mentalitate de sclav ca a ta și că avem cozi de topor în Parlamentul European precum Cioloș? Ei află că nu toți românii suntem sclavi, majoritatea da, am văzut la protestele din 2017 și 2018, dar nu toți după cum îți spuneam.

  4. Doar politrucii PSD PNL HAUR si UDMR sunt reticienti pentru ca ei vor sa fure in continuare si prin noile directive vor trebui sa faca puscarie calumea nu din 10 ani sa faca 2 ca varanu voiculescu si sa ramana si cu furtul de 50 mil de euro trecute pe numele lu fisa

    • Da mă in timp ce politicieni de la Bruxelles ne vor binele nostru in special și binele tuturor ( europenilor) in general. Cum de nu ne-am gândit la asta ( noi români ).

  5. Doar politrucii PSD PNL HAUR si UDMR sunt reticienti pentru ca ei vor sa fure in continuare si prin noile directive vor trebui sa faca puscarie calumea nu din 10 ani sa faca 2 ca varanu voiculescu si sa ramana si cu fuuuurtul de 50 mil de euro trecute pe numele lu fisa

  6. România e condusă de hoți votați de proști.

    • Sigur mă ca_ kt usr ist. Toti suntem pro_ sti, numai voi destepti!
      Marș in gura mă_ ti in franta si pupă la coo_ ru lu macron cat vrei!
      Dar nu de aici….si mai ai pretentia sa o facem si noi!
      ‘Te dreaqu de progresel cre_ tinel!

    • @Catalin,
      După limbaj se pare că te incadrezi fie într-o categorie fie în cealaltă, deci te-a cam supărat adevărul…

    • Pai vezi? Așa că nu mai votați tu și alții ca tine să ne fie și nouă bine.

    • bravo @catalin ai demostrat prerfect ceea ce esti

  7. Foarte bun articolul, felicitari pentru modul coerent si impartial de a prezenta situatia alaturi de atentia la detalii si prezentarea tuturor faptelor si implicatiilor imediate.

  8. Romania are elite de sec xx, comunistoide, să nu se bage Occidentul in trebile noastre interne, da să fim și cu ea in cu.r și cu sufletul în rai…Cu politicienii de carton ,predați cu arme și bagaje, serviciilor secrete, nu vom fi niciodată în rândul țărilor civilizate…

  9. Toate cele 4 puncte sunt legitime si trebuie luate in considerare in scenariul reformarii UE – daaar.
    Nu astea au fost motivatiile lui Iohannis, stapanul inelelor care nici nu se mai streseaza sa explice sau sa dea vreo declaratie atunci cand ia o decizie majora pentru interesul national.
    Doar interesul de grup politic a fost la mijloc.
    Ma indoiesc de altfel ca citit propunerile.
    In spatele scenei este o lupta politica intre Renew Europe si PPE.
    Iar Ioha vrea doar sa fie parte din club si el si remorca penele.
    Iarasi, cu cea mai mare problema – dreptul de veto – scenariul cu R. Moldova nu pare plauzibil.
    Problemele sunt tari ca Ungaria care abuzeaza de dreptul de veto pentru a bloca aproape orice, fara consecinte.

  10. Reforme, tată! USL2.0 este pusă pe furaciune și gargară multa! Sunt niste incapabili, ca să nu spun ca avem o clasa politica de (k)kt !

  11. UE ramane exact cum este, nu va mai excitati. Cititi declaratiile lui E Macron si VD Leyen, pentru a realiza despre ce este vorba.
    Noua entitate, va permite aderarea rapida, a altor state democratice, fara sa astepte zeci de ani. Regatul Unit poate reveni, Ucraina, Moldova, tarile balcanice, Georgia, etc. Si aceasta entitate se va face rapid. Pentru a permite circulatia persoanelor, a marfurilor si a fluxurilor monetare, etc. Usor de pus in practica.

    Cat despre unanimitate, nu este grav daca anumite tari nu sunt de acord. Unanimitatea poate ramane neschimbata, in actuala UE. Insa, in viitoarea entitate, nu vom mai face asa ceva. Este o pura pierdere de timp. Nicaieri nu exista unanimitate… in afara de dictaturile feroce 😉 Ideea a fost frumoasa, insa cu 27 de participanti, pierderea de timp si energie, este mult prea mare. Asadar, nu schimbam actuala Uniune Europeana, ci creem o alta entitate paralela.
    Cu cat mai rapid, cu atat mai bine.

    • Sincer îmi doresc că într-o bună zi Europa să fie un singur stat precum SUA. Să văd că ai noștri pierd ciolanul și din speciali ajung oameni obișnuiți.

  12. E o plăcere să vezi cât de incompetent este Pantazi. Cristi! Bă Cristi! Nu există o Constituție a UE. A picat la referndumuri. Așadar …

  13. „România s-a alăturat luni seară, fără vreo dezbatere sau măcar comunicare publică internă……”
    USR este ultimul partid care ar avea dreptul să comenteze! Ghinea de la ei a „negociat ” PNRR complet secret. Ne-a angajat pentru următorii 50 de ani.
    Susțin pozitia României chiar și numai pentru că USR este împotrivă! Probabil PNL și PSD au o agendă proprie dar cu siguranță USR vrea ceva împotriva României!

    • Cu indivizi ca tine Românica va fi forever , adică întotdeauna pe ultimele locuri in Europa..

    • Romania a facut alegerea corecta, si daca era referendum in tara majoritatea vota 100% deci nu-i inteleg pe useristi, voi aparati interesele bruxelului sau a Romaniei?

  14. cand a fost aprobata Constitutia UE ? 🙂

    • Niciodată, dar atunci Franța și Olanda s-au opus. La vremea aceea influenta Rusiei nu era asa de mare în UE, iar liderii Europei nu cantau după partitura Rusiei.

  15. Jet la „Moscau „

  16. Bravo Iohannis! Federalizarea UE nu trebuie sa existe vreodată. Este o incercare a Rusiei și Chinei de a desprinde Europa de SUA. Putin ar fi foarte fericit cu o Europa federala, un suprastat în care orice influenta americana dispare și unde politicile vor fi făcute de niște eurocrati precum Borell. Probabil că dreptul de veto va dispărea în timp, iar deciziile se vor lua exclusiv la Bruxelles cu acordul Kremlinului.

  17. Si de ce ar trebui sa ne informeze despre politica federativa a bruxelului? Foarte bine, cat despre usr, „bajeti” v-ati dat arama pe fata cu iesirea asta anti romaneasca, nu vreti sa fiti deportati in Bruxel?

  18. tot ce vine de la ursula e contaminat. sa ne explice mai intai cum a scos 40 de miliarde din casierie pt vaccinul fix pix, si mai vorbim.

  19. Evident, cica sa scoata dreptul de veto pe sanatate si aparare. Deci sa fure aia miliarde de euro de pe Romania si sa injecteze romanii cu FORTA cu ce s-a demonstrat a fi o frauda planetara, anume injectia Pfizer, de mai sigur e CoVidul decat injectia lor. E de iesit in strada si revolutie daca incearca careva din Romania sa faca asa ceva. Deci daca sanatatea ajunge pe mainile astora, ne omoara. Dictatura efectiv. Ne pun pe abonament la BigPharma si baga obligatoriu certificat de credit social ca-n China, rahatul de certificat verde. Deci e de iesit cu furcile. Fareasca toti sfintii fara referendum national sa aprobe asa ceva.

  20. Pai daca l-au semnat pe repede inainte fara sa explice de ce, de unde stii matale motivele?
    Reiese din explicatii o anumite culoare politica dar nu a guvernului (care e mafiot, cleptocrat, nimic mai mult) ci a autorului, ori asta nu are nici o valoare pentru cititor.

  21. Am constatat că unii dintre dvs nu sunteți suficient de recunoscători Însltei Porți , nici lui Cioloș Spirală , și nici minunatului USR care se dedică cu abnegație pentru salvarea , și bunăstarea „babu_ionilor din Românica ” . Sper că realizați ce ” SUCCESURI ” au livrat barna,ghinea,drulă și toți USR-iștii care au făcut parte din guvern , cât despre cei din autoritățile locale , ce să spun decât că sunt niște valori inestimabile .

  22. România nu a fost, nu este și nu va fi niciodată pregătită pentru reforme. Pentru contra reforme?!… Oooo, și încă cum! Evident că este nevoie de o revizuire a tratatului de organizare și funcționare a Uniunii Europene! Evident că e necesară o rebrenduire a legilor după care se organizează și funcționează Uniunea! Doar în urma unor discuții serioase și ample se pot obține compromisuri și includerea în textul final al acestora a prevederilor dorite, mai lasă unii, mai lasă ceilalți și astfel se ajunge la un consens. În momentul în care tu resping aceste propuneri, să fim serioși, e clar că se dorește păstrarea stării de fapt actuale. Băieții și fetele din politichia românească se tem să nu le fie șubrezită posibilitatea promovării și consolidării corupției, să nu le fie limitată capacitatea de-a fura. Se concentrează să gestioneze criza conflictului armat… Ce glumă bună! Și cum o fac? Ce rol au ei în conflictul din Ucraina? Gestionează ei cumva ofensiva sau defensiva în Ucraina? Doamne apără și păzește, dacă s-ar fi ocupat ai noștri, biata Ucraina, era cucerită de rusnaci de când e lumea, în celebrele 48 de ore visate de sceleratul morcovit! Uniunea Europeană nu este perfectă, prezintă suficiente lacune, are destule minusuri, dar în raport cu catastrofele promovate de mizerabilii din România, să fim corecți, se află la ani lumină, e de preferat în toate cazurile UE. Pentru „luminații” care susțin că România a devenit colonie și că din această pricină nu se dezvoltă sau nu progresează… Băieți și fete, până în 2007 nu eram colonie, iar până în 2004 nu eram colonie NATO, întrebarea mea onestă: de ce până atunci nu ne-am dezvoltat? De ce la intrarea în UE eram rupți în fund, iar bunăstarea noastră era comparabilă cu a Republicii Moldovei? De ce până în acel moment nu am reușit să dezvoltăm niciun domeniu de activitate? Că, na, puteam, doar nu eram colonie, nu-i așa?! Când ăia de la UE îți pun la dispoziție zeci de miliarde pentru dezvoltare, infinit mai mult decât contribuția pe care o achiți tu, dacă ăia îți oferă expertiză, dacă te ajută logistic etc., dar ești incapabil să le accesezi și să te folosești de ele, alții sunt de vină și nu incompetența și hoția tale?…

  23. PSD si PNL se tem de reforme.Vor veto.Se tem că UE va cere desființarea pensiilor speciale,o reformă a pensiilor.Se tem de o justiție nespusă comenzii politice de la noi.Vor să aibă liber la furat.

  24. Romania (adica guvernantii si cei care ii voteaza) este reticenta pentru ca ii e frica sa nu se impuna legi normale si corecte pentru omul de rand in Romania

  25. Adevarul sta poate la centru,dar daca tot e o uniune at trebui sa se discute la toate nivelurile pe o singura voce,cu exceptii foarte putine,strict si riguros definite si eventual cu o perioada de tranzitie limitata in timp in care sa poata fi invocate aceste exceptii.

  26. Buna ziua
    Nu cred ca cineva normal la minte din Romania ar accepta ca lindicul principesei francez si ursula lindik sa ne oblige pe viitor la acceptarea parinte unu si parinte doi, caci despre asts este vorba anticrestinidmul sa fie politica dominanta. Noi, romanii suntem- indiferent ce se spune buni crestini si aceste lucruri nu se vor intampla. Sa ne fereasca Bunul Dumnezeu sa ajungem la mana acedtor swabi, rockfeleri, gated si alti dementi ca ei.