G4Media.ro

De ce educația riscă să intre în colaps fără salarii mărite: veniturile…

De ce educația riscă să intre în colaps fără salarii mărite: veniturile sunt umilitoare, absolvenții buni fug de catedră, profesorii sunt îmbătrâniți, în școli sunt sute de pensionari sau necalificați

Rezultatele sistemului de educație din România sunt catastrofale, cu analfabetism și scădere dramatică la matematică. Una dintre principalele cauze este resursa umană: cu salariul de intrare în profesie de 2.400 de lei, mai puțin decât un șaormar din București, meseria de profesor sau învățător a devenit sinonimă cu sărăcia. Coaliția PSD-PNL-UDMR are datoria să crească rapid și substanțial salariile pentru a evita colapsul sistemului. Bani are, voința politică lipsește.

Imaginea de moment a resursei umane din sistemul de educație e catastrofală. Un studiu Eurostat din 2022, citat de Economedia, arată următorul fenomen: îmbătrânire accelerată a cadrelor didactice și lipsa de sânge proaspăt în sistem. Motivul: salarizarea sub orice critică.

Iată câteva cifre relevante:

  • Din cei 47.414 de profesori din învățământul primar din România, mai mult de jumătate (28.376) aveau, în 2020, vârsta de peste 50 de ani. 7.734 dintre ei aveau vârsta între 55 și 64 de ani
  • Datele Ministerului Educației arată că în învățământul preuniversitar românesc lucrează, în prezent, numai aprox. 19.000 de cadre didactice cu vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani, în condițiile în care numărul total al profesorilor din țara noastră era în anul școlar încheiat în 2022 de 208.642.
  • 4.152 de cadre didactice sunt necalificate (fie predau altă specialitate decât cea în care sunt calificați – matematică în loc de fizică, fie nu au studii superioare)
  • 820 de cadre didactice pensionare predau doar în învățământul primar (clasele pregătitoare – IV) cu toate că au trecut de 65 de ani. Dacă extindem statistica la nivelul întregului învățământ preuniversitar, înseamnă că numărul total ajunge la câteva mii de cadre didactice pensionare
  • Profesorii sunt plătiți conform Legii salarizării nr 153/2017, care cuprinde salarizarea tuturor categoriilor bugetare. Iar salariile sunt foarte mici față de alte categorii bugetare. Salariul net al unui cadru didactic debutant e puțin peste 2.400 de lei, adică sub 500 de euro. Un profesor cu doctorat, cu 10 ani vechime, ajunge la 3.400 lei salariu
  • Deficitul de profesori e cronic mai ales în județele neuniversitare, unde e dificil pentru școli să atragă cadre didactice din alte județe pe salarii de mizerie

Toate aceste statistici se reflectă într-un act educațional de calitate tot mai slabă. Adăugați lipsa de instrumente pentru sancționarea elevilor cu mari probleme de disciplină și veți înțelege peisajul dramatic din școli, care se traduce în generații întregi cu educație deficitară.

Necesitatea creșterii salariilor profesorilor e un truism. Sigur că ideal ar fi ca salarizarea să se facă în funcție de criterii de performanță, cum prevedea legea Miclea – Funeriu din 2011, masacrată de PSD și PNL în ultimul deceniu. Doar un cretin găsește motive să se opună creșterii salariilor.

Miza e viteza și amplitudinea cu care se va produce creșterea salariilor. Pentru că trebuie înțeles un lucru: schimbările făcute acum se vor vedea abia peste un deceniu. Creșterea salariilor din 2023 va atrage profesori buni în câțiva ani, iar rezultatele muncii lor se vor vedea peste alți ani.

Orice amânare a rezolvării acestei probleme e un act de trădare a interesului național. Perpetuarea actualei situații din educație periclitează, la propriu, dezvoltarea generațiilor viitoare. Iar coaliția PSD-PNL-UDMR nu are absolut nici o scuză, nici un alibi pentru a nu rezolva rapid situația.

Edupedu.ro a realizat un calcul bazat pe datele Ministerului Educației, care arată că o majorare a tuturor salariilor din Educație cu 25% s-ar traduce într-un impact bugetar de 2,7 miliarde de lei pentru cele șase luni care au mai rămas din acest an.

Lipsa de bani pe care o invocă liderii coaliției e o scuză patetică. Economedia a demonstrat cu cifre că există câteva soluții imediate, dincolo de măsurile care pot fi luate pe termen lung, de unde pot fi luate cele 2,7 miliarde de lei.

Iată cum se pot face economii la buget: eliminarea excepțiilor fiscale, tăierea pensiilor speciale, interdicția cumulului pensiei cu salariul, tăierea primelor acordate nejustificat de către companiile de stat chiar și atunci când au pierderi, reducerea armatei de funcționari publici, scăderea salariilor de mii de euro din companiile de stat, desființarea tuturor comitetelor și agențiilor ale căror membri au salarii de mii de euro, reducerea armatelor de șoferi și a parcurilor auto ale ministerelor, instituțiilor și companiilor de stat, reducerea sau tăierea subvențiilor de zeci de milioane de euro date partidelor, care ajung să bage acești bani în presă.

O altă sursă de economii: PNDL și programul Anghel Saligny. Ambele – programe prin care PSD, PNL și UDMR își îndestulează baronii locali, esențiali la alegeri pentru adunat voturile. PNDL are buget în acest an 3,1 miliarde lei, Anghel Saligny – un miliard de lei. Execuția bugetară până în martie arată că s-au cheltuit deja circa 800 milioane lei din bugetul PNDL și 176 milioane lei din Anghel Saligny. Liderii coaliției pot începe negocierile cu baronii locali pentru stoparea proiectelor care nu au demarat încă și mutarea banilor la profesori.

E treaba guvernului cum rearanjează bugetul pentru a găsi bani pentru profesori. Același guvern Ciucă a înregistrat un trist record în acest an: a alocat Ministerul Educației un buget de 2,1% din PIB, cel mai mic buget raportat la produsul intern brut din istoria recentă a României.

Răsturnarea scării valorilor din ultimele trei decenii a făcut posibilă cocoțarea în vârful ierarhiei de putere a unor politicieni plagiatori, gângavi, semianalfabeți, puturoși, certați cu cartea.

Ce vedem azi e răzbunarea educației. Zeci de mii de profesori care își strigă foamea în stradă – asta e definiția regimului Iohannis. România Educată s-a transformat în România Înfometată.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

24 comentarii

  1. Au salarii mizere.
    Un politist cu studii medii cu 1-3 ani vechime ajung la 4000net fara sa faca nimic
    La fel si jandarmii

    • Profesor cu doctorat și 10 ani vechime 3400!? Abureli.
      Oricum ar trebui să dispară minim 30-40% din angajații din educație (atenție, nu neapărat profesori ci personal auxiliar). E anormal că la un număr de elevi la jumătate față de câți erau în anii 90, ministerul educatiei să aibă tot 300k angajați. E anormal sa existe scoli cu 1-2 clase cu câțiva elevi. Acele scoli exista doar pt a oferi sinecuri, director, contabil, secretar, portar, femeie de serviciu, etc. Ar trebui sa dispara, școlile comasate și ar fi bani pe profesori.

    • @Impartial white knight, ne spui și nouă, in caz că ești la curent, care este rata orară a unui polițist începător și care a unui profesor?

    • @nepriceputeanu
      Un politist local debutant are salariul de 3000 ron net.
      In conditiile in care doar liceul este obligatoriu, precum si o scoala de subofiteri de 1 an. Testele de admitere la scolile de subofiteri de politie locala sunt absolut delicioasa. Va recomand sa le cautati pe net.

    • @bluechip, să îți repet întrebarea sau să îți desenez? Văd că n.ai prins.o din prima..PS: dacă nu ești capabil să dai rata orară de ce răspunzi doar ca sa te afli in treabă?

    • @Nepriceputeanu
      Cand sta politistul in masina de servici, parcata la umbra, si mananca o Șaorma, timp de o ora sau doua, asta intra tot la „rata orara” de munca pentru politist?

    • Nepriceputeanu, politist de meserie, are dreptate sa faca referire la rata orara, cum au dreptate si toti care zic ca profesorii merita salarii dublate (25% la 2500 lei este o bataie de joc). Din punctul meu de vedere, toti bugetarii (politist, profesor, medic, jandarm, pompier, magistrat, militar etc) – necesita rata orara identica, plus: plata dubla pentru orele peste program pana la ora 22:00, plata tripla pentru orele lucrate intre 22:00 si 07:00, spor de 100% pt politisti, jandarmi, militari, pompieri si orice serviciu ce isi risca in mod direct viata pentru a salva alt om, spor diferentit de 50-100% pentru studii superioare si spor diferential, proportional cu meritele fiecaruia, decis la nivelul fiecarei institutii, prin ministerul sau. Desigur, rata orara de baza poate fi foarte mica, ca sa nu ajungem la salarii de 10.000 euro. Iar absolut toata lumea iese la pensie in momentul cand si-a facut stagiul de cotizatie, fiecare minut muncit fiind numarat.

      Despre pensii speciale nici nu vreau sa comentez.

    • @cititor „impartial” : Oare cati au ce sa caute la catedra? Sistemul e un mare noroi, dar mereu sunt aratate cateva zeci de cazuri de excelenta, dar sistemul are spre 300k anagajati, care daca sa presupunem prin absurd ca o sa le faca 3000 euro salariu, maine o sa fie aceleasi nulitati si o sa traga sa iasa la pensie din invatamant. Care e beneficiul ? niciunu. Fara criterii de evaluare si de excludere a incompetentilor nu se poatre face nimic . Se vaita de numirile politice , dar nu vad sa zica , „facem greva, pana nu o sa mai fie numiti politic”, nu am auzit sa zica „facem greva pana o sa avem criterii de evaluare corecte” nu din pix . O mocirla asemenea 90% din aparatul bugetar si inca catreva sute de mii care depind de buget, gen CFR, posta etc..

  2. Aștept o analiză documentata și a pensiilor publice!

  3. Nu înțeleg ce trebuie să se modereze atât!

  4. Mai puneți și atitudinea. Atitudinea celor din învățământ care nu au ce căuta acolo și cum influențează atmosfera generală.
    Exemplu: X, profesoara de matematica, prietena buna și veche cu inspectoarea generala din judet, nu calca pe la școala un an întreg! Și are catedra plina. Directoarea ridica din umeri in fața părinților și spune „nu am ce sa ii fac…”
    Plus multi alti profesori care duc small talkulcu elevii la arta de a nu preda nimic timp de un an intreg!

    Salarii mai mari, da, sunt necesare, dar și un control și o curățenie generală!

    • Ce curățenie visezi? Ai auzit vreo revendicare în direcția asta? Că și sanatatea, e o castă cu circuit închis.

  5. Ce-aveți, G4, din 3 comentarii nu mi-ați acceptat niciunul! Am „vorbit” foarte civilizat! Deci, ce-aveți?!

  6. Ia mai duceți-vă și voi…..

  7. Anomalia este sistemică. Legea salarizării ”unitare” a bugetarilor amintită aici ( 153 din 2017 ) este unitară numai în denumire. A suferit modificări parțiale și neunitare , în sus, la unele categorii de bugetari, în funcție de cine a ”pus o vorbă bună” și ce greutate avea, precum și în funcție de anumite ”nemulțumiri” de felul actualelor, publice sau nu, sau pe șest. Pe de altă parte, unele activități/ ministere, cu ”greutate ” mai mică au rămas nealiniate la lege. Astfel că în acest moment, legea nu este nici unitară și nici echilibrată.
    Cu toată recunoașterea problemelor de natură salarială existente din educație, orice mărire”imediată” și ”generală” cu un anumit procent contribuie la dezechilibrul din sistem și garantează alte nemulțumiri, din alte sectoare, în plus nu rezolvă echitabil problemele din educație. Pe de altă parte menținerea unor câștiguri și sinecuri deadreptul abuzive din sistem sunt o altă garanție a nemulțumirilor viitoare. Subliniez, că vorbim aici de salariații statului și nu de cei din economia reală.

  8. Profesorii sunt imbratraniti nu pentru ca tinerii nu vor sa vina in invatamant, ci pentru ca ei nu vor sa plece si stau pe 3 catedre cumulate pensia si salariul. Tinerii nu vin in invatamant si din cauza bosotogilor care nu scot locuri la titularizare. Pe ce posturi sa vina tinerii ????? Pe 2 ore cu valabilitate 1 an???? Scoateți locuri la titularizare, jos mafia posturilor!!!!

    • Vorbești tâmpenii! Confunzi cu Sanatatea!

    • Asta e o aberatie.

      Azi baiatul meu a terminat liceul. Un liceu bun din Bucuresti, zic eu. Diriginta lui, care e o profesoara buna de matematica, aflata in prag de pensie, ne-a zis ca de mai mult de 5 ani de zile intreaba ca disperata elevii ei mai buni daca au de gand sa se faca profesori de matematica. Rezultatul pana acum e zero, zero, zero. Niciun elev cat de cat mai bun nu vrea sa devina profesor de matematica. O sa platim scump toata chestia asta, pe termen lung.

    • Aberatie e cand vorbiti din auzite. Verificați pe siteul titularizare cate locuri sunt scoase cu valabilitate de 4 ani va sa te poti titulariza. Nu mai vorbiti din ce auziți de la unul si de la altul sau de la tv. Profa d2 mare poate pleca linistita, nu e nevoie anume din elevii ei să vrea cineva sa se faca profesori, daca postul respectiv o sa fie scos la titularizare iti garantez ca se ocupa. Problema e ca ei stau si dupa pensie la catedra sau directorii împart posturile cum vor ei, numai sa nu vina cineva nou in sistem.

    • Tampenii vorbesti cand crezi ca te pricepi si la sanatate si la invatamant. Ai dat vreodata titularizarea si ai fost la împărțirea locurilor?? Evident Nu, dar iti dai cu parerea cine si ce confundă. Nu mai fiti specialiști în toate sistemele, nefacand parte din niciunul

    • „n” – ule, tu ai dat vreodată titularizare?!!

  9. Sunt licee cu promovabilitate 0 (zero) la bac și unde dacă vreun prof ajunge la ore, chiar și cu 10 minute înainte sa sune clopoțelul de pauza, e o performanta rara. Cam asta înseamnă performanta.

  10. Sindicatele și profesorii sunt, împreună cu ministerul și parlamentul, cauza dezastrului din învățământ și nu victime ale dezastrului.
    Greva asta e un fel de spălare de păcate. E ca și cum ai spune „ne-am bătut joc de elevi câteva decenii pentru că eram prost plătiți”.
    Ceea ce o minciună sfruntată.
    Toți care avem copii știm că undeva la 65-80% dintre profesori sunt zero, zero barat.
    Știu un fost director de liceu sub a cărui conducere liceul umanist a devenit o cloacă care azi e lider sindical și rupe facebookul cu mesaje mobilizatoare. Liceul umanist se afla într-un mare oraș ardelenesc.
    Observați că sindicatele n-au avut ever never vreo contribuție legată de calitatea procesului școlar. Ce metrici de performanță? Huoooo. Nici nu vor să audă.
    Profesorii vor să devină noua clasă specială din Ro.
    De ce nici o instituție de presă nu a pus pe masa lista beneficiilor pe care le primesc profesorii?
    Vouchere de vacanta si 62 de zile libere? Uauuu. Deci 3 luni de zile profesorii nu lucreaza! Vreti sa fac eu calculele?