De ce garniturile de metrou de pe magistrala Pipera-Berceni tot nu vor circula la intervale mai mici de două minute la orele de vârf în ciuda lucrărilor de modernizare anunțate. Explicațiile Asociației Metrou Ușor
Asociația Metrou Ușor critică într-un comunicat proiectul de modernizare a Magistralei 2 Pipera – Berceni, dar susține că frecvența trenurilor și capacitatea de transport nu vor fi îmbunătățite în urma acestor lucrări. Asociația explică faptul că la cele două capete de întoarcere a trenurilor înapoi pe traseu sunt adoptate soluții tehnice diferite, care nu permit frecvențe mai mici de două minute.
”Configurația în X, implementată în stația Pipera, poate manevra în acelaşi timp 4 trenuri, asigurând astfel un interval de succedare mic (tehnic posibil 90 de secunde). Însă, configurația în diagonală de la Berceni permite manevrarea ineficientă a doar 3 trenuri simultan, astfel că aceasta nu poate oferi frecvențe mai mici de două minute”, explică Asociația în comunicat.
Asociația Metrou Uşor solicită revizuirea proiectului de modernizare a magistralei 2 în maniera indicată, pentru ca bucureştenii să poată circula în deplină siguranță și confort, la o frecvență de 90 de secunde.
Redăm mai jos integral comunicatul Asociaței, cu explicațiile tehnice aferente:
”Recent, Metrorex a demarat licitația pentru modernizarea Magistralei 2 Pipera – Berceni, proiect mult așteptat și foarte necesar. Lucrările ar trebui să se desfășoare pe o perioadă de 4 ani (timp în care circulația nu va fi întreruptă, dar se va desfășura mai dificil decât în prezent) și presupun refacerea căii de rulare prin schimbarea soluției tehnice de prindere a traverselor, schimbarea instalațiilor electrice și a altor echipamente responsabile de buna circulație a trenurilor de metrou și refacerea unor încrucișări de tip X, demontate la începutul anilor 2000, odată cu sosirea ramelor Bombardier.
Cu toate acestea, Asociația Metrou Uşor trage un puternic semnal de alarmă cu privire la faptul că, chiar şi după cei 4 ani de şantier şi de circulație perturbată, frecvența trenurilor şi capacitatea de transport NU vor fi îmbunătățite semnificativ în urma acestor lucrări. Cu alte cuvinte, garniturile tot nu vor circula la intervale mai mici de două minute la orele de vârf, iar aglomerația va rămâne aceeaşi.
Mai mult, proiectul de modernizare nu rezolvă nici problema stațiilor cu o singură cale de acces, deși normele pentru siguranța și protecția la incendiu cer existența a minimum două căi de evacuare distincte, de preferat situate în capete opuse ale stației. Practic, proiectul actual nu rezolvă decât o parte din problemele magistralei 2, ocolindu-le pe cele cu adevărat critice.
Concret, frecvența unei magistrale de metrou este dată de capacitatea stațiilor de la cele două capete de a „întoarce” trenurile în direcția opusă, înapoi pe traseu. Acest proces se numeşte rebrusment, iar acesta necesită timp, indiferent de configurația liniilor. Printre aceste configurații, cele mai răspândite sunt cea în X(4 macazuri) și cea diagonală(2 macazuri).
Configurația în X, implementată în stația Pipera, poate manevra în acelaşi timp 4 trenuri, asigurând astfel un interval de succedare mic (tehnic posibil 90 de secunde). Însă, configurația în diagonală de la Berceni permite manevrarea ineficientă a doar 3 trenuri simultan, astfel că aceasta nu poate oferi frecvențe mai mici de două minute.
De asemenea, configurația de tip X își demonstrează cu adevărat eficiența doar dacă este amplasată DUPĂ stația terminus, aşa cum este la Pipera şi nu înaintea acesteia, aşa cum este eronat propus în planul de modernizare a stației Berceni.
Așadar, capacitatea mărită a rebrusmentului și amplasarea corectă a acestuia după stație înseamnă eficiență, deci un timp de succedare între trenuri mult mai mic, timpul câștigat reflectându-se mai ales în calitatea și confortul călătoriei pentru pasageri. Revoltător este că planul de modernizare NU aduce nicio îmbunătățire în acest sens, deoarece încrucişarea în X a fost proiectată eronat înainte de stația Berceni, în loc să fie după stație, ca la Pipera.
În ceea ce privește stațiile de pe magistrala 2, se observă că o bună parte din acestea nu beneficiază de cea de-a doua cale de acces în incinta acestora, situată diametral opus de cea existentă. Acest lucru contravine normelor P.S.I, deoarece ineficiența evacuării în cazul unui incendiu sau a unui alt fel de incident poate avea urmări extrem de grave, în special la orele de vârf, când numărul călătorilor ce ar trebui evacuați este foarte mare.
Îngrijorător este că pentru stațiile aflate în această situație – Berceni, Apărătorii Patriei, Piața Sudului, Brâncoveanu, Eroii Revoluției, Aurel Vlaicu, Pipera – proiectul de modernizare propus nu prevede construcția unor noi căi de acces, deși un precedent există, respectiv la stația Tineretului, unde în 2018 a fost dat în folosință, cel de-al doilea acces.
Astfel, cea mai aglomerată magistrală din capitală riscă să rămână cu un interval de succedare între trenuri nepermis de mare din cauză că stația Berceni a fost deficitar proiectată, iar procesul de modernizare nu rezolvă aceste deficiențe.
Mai mult, în ciuda controalelor ISU, mare parte din stații vor funcționa în continuare fără autorizația de securitate la incendiu, în lipsa celei de-a doua căi de evacuare, o altă problemă pe care planul de modernizare nu o rezolvă.
Asociația Metrou Uşor solicită revizuirea proiectului de modernizare a magistralei 2 în maniera indicată, pentru ca bucureştenii să poată circula în deplină siguranță și confort, la o frecvență de 90 de secunde, limita permisă de sistemul curent de conducere automată a trenurilor, mărind astfel capacitatea de transport şi reducând aglomerația de la orele de vârf. Fără aceste modificări, cei 4 ani de trafic îngreunat nu vor aduce niciun beneficiu concret bucureştenilor.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii