De ce în România modelul subscripției pentru presa online nu funcționează
Adevărata independență și libertate pentru presă este cea pe care o asigură cititorii, iar soluția pe termen lung pentru mass-media constă în abonamente, a declarat Toni Hrițac, redactor șef la Ziarul de Iași, în conferința „Presa locală, pilon esențial pentru o democrație autentică”, organizată de Sierra Quadrant.
„Dacă vom reuși, să spunem, să introducem abonamentele, cred că libertatea adevărată și independența adevărată este cea pe care ți-o asigură cititorii, cei care plătesc pentru asta, și mai puțin publicitatea, cu atât mai mult cu cât publicitatea, acum, aproape este dictată pe Facebook şi Google”, a afirmat Hrițac.
Acesta a menționat că analizează inițiativele la nivel internațional legate de introducerea subscripției în mass media și crede că aceasta este soluția pe termen lung pentru o presă independentă și puternică.
Deocamdată, însă, cititorul din România nu este pregătit pentru a plăti pentru un conținut de calitate, așa cum arată experiența Ralucăi Avram, editor șef online la ebihoreanul.ro. Ziarista a explicat că la nivelul redacției s-a încercat un proiect pentru conținutul ziarului în format PDF, „mult mai bogat în anchete și reportaje decât știrile pe care le găsim, în mod constant, pe site”.
„Am făcut un sistem de subscripție prin care, cei care doresc, pot să vadă conținutul, formatul PDF al ziarului, încă de la prima oră la care apare. N-am avut foarte mare succes, deși prețurile sunt modice. Nu știu dacă este o particularitate a pieței din Bihor, nu știu dacă este o particularitate a presei din România. Ne-am oprit aici”, a explicat ea.
De ce nu este dispus cititorul să plătească pentru un conținut de calitate? Raluca Avram crede că oamenii s-au obișnuit să primească conținutul gratis și repede și foarte mulți consideră că „li se cuvine să primească totul gratis”. În plus, un procent important din populație nu mai apreciază conținutul jurnalistic în fața exploziei rețelelor de socializare, unde toată lumea emite judecăți de valoare și „spune lucruri ca și când ele ar fi adevărate”, fără ca nimeni să mai verifice acest lucru.
„Sunt foarte mulți oameni care nu știu ce înseamnă să fii jurnalist, care nu știu să discearnă între un conținut elaborat de către un jurnalist și nu de un utilizator de Facebook sau de un cetățean care pretinde că este jurnalist în mediul online, pentru că internetul îți permite foarte multe. Cred că de aici ni se trag o foarte mare parte din probleme”, a mai spus Raluca Avram.
Și Cristian Andrei Leonte, cofondator Info Sud-Est, crede că soluția ideală ar fi abonamentele: „Dacă am reuși să îi convingem pe oameni să plătească pentru munca noastră, asta ne-ar face, și pe noi, mai puțin legați de banul public, de afacerile care miros, uneori, destul de urât și ne-ar duce către o zonă de finanțare curată, practic, cea pe care toţi ne-am dori-o”.
Însă criza etică pe care o traversează mass-media „face ca publicul să se îndepărteze de presă și să nu își dorească să finanțeze, să plătească contentul de calitate”.
„Și asta s-a întâmplat și din cauza noastră, a jurnaliștilor, care am alimentat această criză etică”, a subliniat el.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.