G4Media.ro

De ce Președintele României nu ar trebui să participe la Congresul electiv…

Sursa Foto: Facebook/ Madalin Irinel Niculeasa

De ce Președintele României nu ar trebui să participe la Congresul electiv al unui partid politic

De ce Președintele României (oricare ar fi acesta) nu ar trebui să participe la Congresul electiv al unui partid politic (independent de numele acestuia).

În lumea politică, rece și indiferentă, populată de interese și scopuri politico-electorale imediate, problema participării Președintelui României la Congresul electiv al partidului politic ce l-a propulsat în respectiva funcție publică poate părea o normalitate ce nu are menirea să stârnească nicio discuție principială cu privire la legalitatea/constituționalitatea acestei participări.

Dar dincolo de percepția politică a demersului Președintelui României, rămâne drept esențială modalitatea în care Constituția privește un astfel de demers. Iar din această perspectivă, abordarea constituțională nu este una restrictivă, menită să stabilească interdicții și restricții pentru Președintele României, ci este o abordare valorizatoare, menită să dea substanță și putere funcției de Președinte al României.

Constituția nu caută să limiteze activitatea Președintelui României (astfel cum vom arăta în continuare) ci încearcă să dea conținut respectivei funcții, astfel încât aceasta să fie cât mai efectivă în cadrul structurii constituționale.

Există 3 (trei) dispoziții constituționale exprese ce contribuie la această perspectivă, și un argument ce rezultă din economia Capitolului II – Președintele României.

  • i) Președintele României reprezintă statul român – art. 80 alin. 1.
  • ii) Președintele României veghează la buna funcționare a autorităților publice, scop în care exercită o funcție de mediere între puterile statului precum și între stat și societate – art. 80 alin. 2.
  • iii) În timpul mandatului, Președintele nu poate fi membru al unui partid și nu poate îndeplini nicio altă funcție publică sau privată – art. 84 alin. 1
  • iv) Atribuțiile Președintelui României se îndeplinesc de principiu/de regulă pe calea colaborării inter-instituționale și pe cale de excepție prin negociere politică (formarea Guvernului) – argument ce rezultă din economia Capitolului II.

Statul nu se implică în activitatea unui partid politic. După cum rezultă fără putință de tăgadă din art. 80 alin. 1, Constituția României, Președintele reprezintă statul român. Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român, iar Guvernul exercită conducerea generală a administrației publice.

Nicio altă autoritate publică nu a primit un rol atât de expres în ceea ce privește reprezentarea statului român. Doar Președintele reprezintă statul român.

Or, statul român nu se implică în niciun fel în activitatea unui partid politic, nu participă la congresul electiv al partidelor politice legal constituite. Este împotriva firii ca statul să se implice în campania internă a unui partid politic, fiind o intervenție dincolo de limitele constituționale.

Activitatea politică (Dreptul de asociere – art. 40 Constituție) este o activitate ce se desfășoară fără implicarea nemijlocită a statului român, altfel decât prin asigurarea cadrului legislativ ce permite exercitarea acestui drept.

Implicarea statului, dincolo de acest moment de început – când se stabilește cadrul legislativ – echivalează cu o imixtiune pur politică în exercitarea unui drept reglementat și acceptat juridic.
Statul nu trebuie să participe la congresele elective ale partidelor politice cu atât mai mult la congresul electiv al partidului politic din partea căruia Președintele României a candidat pentru respectiva funcție.

Înfrângerea normei constituționale este și mai evidentă dacă statul român prin Președintele României participă la respectivul congres electiv pentru a influența rezultatul respectivei competiții politice. În acest sens este și punctul de vedere al Comisiei de la Veneția în ceea ce privește implicarea autorităților statului în activitatea unui partid politic.

  • State authorities shall treat political parties on an equal basis and, as such, remain impartial with regard to the establishment, registration and activities of political parties. Authorities should refrain from any measures that could be seen as intended to privilege some favored political parties and disadvantage others. This holds good insofar as these parties are in similar positions with respect to size and influence. Thus, parties that are already in parliament may receive higher levels of state support than parties that are not (yet) in parliament, but may then also be subjected to stricter reporting obligations (see also para. 136). All political parties should be given opportunities to participate in elections free from distinction or unequal treatment by authorities

Funcția de mediere se golește de conținut. Art. 80 stabilește pe lângă reprezentativitatea funcției de Președinte al României și funcția de mediere, rol ce în contextul particular al Constituției României este la fel de important.

Particularitatea Constituției României este dată de faptul că fiind născută la răscrucea de vânturi a trecerii de la comunism la democrație politică, este centrată pe instituții și funcționarea acestora și mai puțin pe valori și principii.

Multe din conflictele constituționale dezlegate în decursul timpului de instanța constituțională au avut la bază această lacună constituțională – prea multe discuții exprese despre instituții și prea puține dispoziții constituționale despre principii și valori constituționale.

Dacă asumăm și înțelegem această particularitate constituțională, nu putem să negăm importanța esențială a funcției de mediere atribuită Președintelui României. Stenogramele publicate de CIA cu privire la discuțiile din perioada Decembrie 1989 – Ianuarie 1990 explică în bună parte de ce s-a ajuns la această structură constituțională – era o schimbare și nu o transformare completă a funcției de Președinte din perioada comunistă.

Dar, dincolo de acest aspect, merită precizat faptul că legiuitorul constituant a dorit să profite de legitimitatea democratică a Președintelui României (este persoana cea mai votată; nicio altă persoană nu poate ajunge într-o altă funcție publică cu cel puțin același număr de voturi precum Președintele României), conferindu-i funcția de mediere între puterile statului respectiv între stat și societate.

Nicio altă funcție publică, exceptând autoritatea judecătorească nu beneficiază de acest rol și statut. De aceea la esență, funcția de Președinte al României se apropie cel mai mult nu de puterea executivă, ci de puterea judecătorească (de activitatea judecătorilor, mai exact).

Funcția de mediere nu are o sferă de aplicabilitate nelimitată ci privește puterile constituite în stat respectiv statul și societatea. Orice altă intervenție a Președintelui României este dincolo de această funcție, constituțional recunoscută.

Implicarea în activitatea unui partid politic atât de direct și de imediat este dincolo de funcția de mediere în condițiile în care partidele politice nu sunt nici stat, nici puteri constituite în stat și nici societate, dincolo de faptul că nu există un interes instituțional de protejat.

Implicându-se în activitatea partidului politic Președintele României, se delegitimează în sensul că își pierde obiectivitatea, constituțional recunoscutâ situație în care nici medierea firească, în limitele Constituției nu mai poate fi ulterior îndeplinită.

În fapt sau în drept, Președintele României nu poate fi membru al unui partid politic. De principiu, dispozițiile constituționale sunt dispoziții principiale, ce stabilesc ideea și mai puțin procedura.

Or dispoziția cuprinsă în art. 84 alin. 1 atunci când stabilește interdicția aferentă pentru Președintele României, are în vedere ambele ipoteze ale apartenenței politice – de fapt, sau de drept membru al unui partid politic.

Implicându-se în congresul electiv al unui partid politic, arătând sensibilitate și emoție față de unul sau altul dintre candidați, este evident că Președintele României se comportă ca un membru de fapt al respectivului partid politic.

Interdicția din art. 84 capătă sens dacă o raportăm la funcția de mediere și la legitimitatea /obiectivitatea prezumată cuprinsă în această funcție, în condițiile în care Președintele României trebuie să fie mai presus de activitatea unuia sau altuia dintre partidele politice legal constituite, astfel încât sfera de aplicare a funcției de mediere să fie în mod real și efectiv îndeplinită.
Implicarea în activitatea unui partid politic afectează funcția de mediere, astfel cum aceasta constituțional a fost determinată.

Atribuțiile Președintelui României se realizează mai curând pe calea discuțiilor/relațiilor inter-instituționale decât pe cale politică, iar implicarea în activitatea unui partid politic nu este o cale politică recunoscută constituțional.

După cum rezultă din economia întregului Cap. II – Președintele României, atribuțiile Președintelui României sunt atribuții de natură juridică, ce au un conținut clar stabilit de lege, ce pot și trebuie să fie aduse la îndeplinire pe calea juridică/procedurală/inter-instituțională.

Prin excepție, Președintele României are posibilitatea ca anumit atribuții să fie aduse la îndeplinire pe cale strict politică/a negocierii pur politice (formarea Guvernului spre exemplu). Participarea cu anumite scopuri și intenții la congresul electiv al unui partid politic constituie o activitate pur politică ce nu se încadrează în excepțiile constituțional menționate, fiind și dincolo de atribuțiile legal conferite Președintelui României.

Nu există niciun temei pentru ca funcția de Președinte al României să fie implicată într-o activitate exclusiv politică. Nicio atribuție constituțional atribuită nu permite o astfel de participare.

PS: Decizia Curții Constituționale nr. 284 din 21 mai 2014 referitoare la cererea de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională dintre Președintele României și Guvernul României, formulată de prim-ministrul Victor-Viorel Ponta, Publicată în Monitorul Oficial nr. 495 din 03.07.2014, nu soluționeaza/nu dezleagă problema de mai sus (în ce măsură Statul prin Președintele României poate să se implice în activitatea unui partid politic) întrucât analizează condițiile conflictului constitutional respectiv în ce măsură opiniile politice ale Președintelui afectează activitatea Guvernului. Dincolo de faptul că Decizia CCR nu a analizat argumentele mai sus menționate.

Notă: Madalin-Irinel Niculeasa este avocat specializat pe probleme de taxe, regulatory și drept constitutional, fiind doctor în drept fiscal.  Din 2012 este coordonatorul primului Boutique Law Firm din Romania specializata pe probleme de Tax, Regulatory and Litigators.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

44 comentarii

  1. Ăsta cine îi ?

    • unul care scrie bine. nu iti place? scrie tu mai bine.

    • Nu e chinez de-al tau,scrie romaneste si foarte important,nu slaveste dictatura!!

    • independenta presedintelui este fantezie pura.
      un om politic isi creaza relatii dar si obligatii in viata de partid.

      toate astea nu dispar peste noapte odata cu accederea intr-o functie.

    • Troll kgbist,nu te mai da dupa nume japoneze,ca stim de unde trollati:sediul sputnik de langa guvern!!!

  2. Ciolanis nu iese din tiparul politrucului roman: sfidator, nesim..tit, plin de sine …. etc

    • cand PNL cu ajutor de la PSD a dat jos guvernul Dancila era blat PSD – Iohannis ca si acum
      PSD era in cadere libera dupa epoca Dragnea si a fost ajutat de Iohannis ca sa supravietuiasca si sa castige procente bune trecand in asa-zisa opozitie
      PSD a pastrat controlul la MAI si Justitie prin Vela si Predoiu dar mai ales la DIICOT prin.numirea lui Hosu ca sa musamalizeze dosarele 10 august si Black Cube.
      La schimb, Iohannis a primit cadou de la PSD.pe Dancila ca si candidata la presedintie si mandatul sigur de presedinte
      Dancila a fost angajata la BNR drept recompensa ca l-a ajutat pe Iohannis
      Isarescu e prietenul puscariasilor Catu si Voiculescu, individ cu ajutorul caruia varanul a pus mana pe sutele de milioane ale securitatii
      Varanul e cel care l-a vrut pe Iohannis premier
      Varanul a intervenit direct la AUR sa-si retraga motiunea
      Iohannis nu a fost si nu este altceva decat Premierul de la GRIVCO, care a fost alaturi de PSD tot timpul
      PSD era pana acum singurul partid din Romania care a ales un infractor ca si presedinte dar Iohannis face toate eforturile posibile ca si PNL sa aleaga tot un infractor ca si presedinte

  3. Gasiti in presa cum in 2015 PNL si PDL il acuzau pe Ion Iliescu ca va participa la Sedintele BPN al PSD sau la Consiliul National al PSD!
    Rusine!!!

  4. Presedintele poate fi si TREBUIE suspendat pentru asta.

    Trebuia suspendat pentru nereprezentarea loiala a intereselor Romaniei in C.E. si cedarea lor in relatia cu SUA si in NATO, am ajuns o anexa ignorata in NATO, evitata de toate proiectele geostrategice majore din regiune.
    Trebuia suspendat pentru afacerile penale in care s-a implicat din pozitia de PRESedinte pentru prietenii, nasii sai.
    Trebuia suspendat pentru distrugerea relatiei vechi cu China si definitia Rusiei in CSAT drept singurul stat inamic (suntem SINGURA TARA din Europa care a facut acest lucru, Romania nu isi permite un razboi cu un gigant)
    Trebuia suspendat pentru promovarea si ratificarea tratatului militar RO-UK, pentru care Romania risca sa fie stat beligerant iesit de sub art. 5 al Aliantei, niciun alt stat NATO nu si-a asumat o astfel de alianta militara cu un stat in razboi.
    Trebuia suspendat pentru implicarea pe fata, obsesiva si constanta in campania electorala.
    Trebuia suspendat cand nu a lasat partidele sa coaguleze o majoritate si sa dea premierul.
    Trebuia suspendat cand a chemat si s-a implicat neconstitutional in coagularea unei aliante politice si a hotarat EL ce partide trebuie sa ia ce minister decide EL.

  5. O prostie . Klaus Iohannis nu este invitat din postura de Sef al Statului ci din postura de fost presedinte PNL. Ar fi o timpenie sa nu participe .

    • Să meargă la congres!
      Este o alegere personală între a fi sau nu presedintele României.
      Se poate chiar demostra deja că Iohanns nu mai este de facto presedintele României.

    • Iar ai aparut, hot de identitate rus??Nu msi te onosi sa scrii romaneste,nu iti iese deloc!!NOI NU SCRIEM „TIMPENIE”,CI ALTFEL.

    • Din cauza furiei ,mai apas pe tastele alaturate,dar la individul care mi-a confiscat numele e o diferenta mare,este sigur angajat tiraspolean la Sputnik !!

    • @Corrie
      Nasol ca G4 permite genul asta de trolli care fura identitatea altora.

      Dar indivizii ( sunt mai multi, coordonati, cu acces la aceleasi conturi) nu sunt rusi sau din Tiraspol.

      Cel care isi spune Gica, fake Corrie, fake Lili este oltean. Foloseste des perfectul simplu.
      E slab educat si probabil trecut de 50 de ani, nu s-a obisnuit sa scrie cu ‘â’.

      Si sunt toti coordonati direct din penele si platiti din bugetul de stat, la fel cum a facut Cîțu de la inceput cu campania interna. Asta ultima e presupunere bazata pe observatie dar se vede ca isi schimba strategia in functie de ce auzim si de la Rares Bogdan in spatiul public.

    • Fugarii de la USR ajuta PSD si pe AUR odata cu ajutorul dat fostului premier PNL. Nu Iohannis e vinovat .El este cel care ce a tinut cu dintii de coalite . Au crezut aia de la USRPLUS ca sunt ei destepti . Iaca ca nu-i asa . Ii asteapta dezastrul in interiorul partidului . Nici la congres nu vor mai ajunge .Isi inchipuie cineva ca Ciolos o sa fie subalternul lui Barna . Nici la congres nu ajung se rup in mii de bucatele .

    • Ce tragi pe nas,drăguță? Klausica e trei un 1 ca cafeaua? Nu zici ca e o tîmpenie să participe??? De ce sa nu participe la congresul AUR? Ce ei sunt cetățeni de mâna a doua? Poate ne gândim tură următoare și nu mai votăm de silă!!!! Sa ii fie rușine!!! Să fac ceva în buzunarul paltonului lui!!!! Si dacă și tu susții asta si in al tău!!!!!

    • Nu asta e problema. Problema e ca se comporta de facto ca un membru de partid. Si ia uite ce lista frumoasa se poate face (nu e scrisa de mine)

      1. Anunță că are un favorit în cursa internă pentru puterea din PNL – acest sprijin fățiș și mai ales public arată tentativa (ultimă, pentru că au mai fost) de influențare directă a votului, pentru obținerea unui folos personal, ie controlul partidului.

      2. Promite funcția de prim-ministrul favoritului pe care l-a anunțat, adică dă asigurări liberalilor care îl vor urma că vor avea acces la resursele guvernării;

      3. Klaus Iohannis face tot ceea ce ar face un membru de partid – opțiune de vot, lobby pentru puterea partinică – , justificând încălcarea Constituției prin litera textului fundamental. Îi lipsește carnetul de partid, totuși nu și calitatea de membru de partid.

      4. Folosește prerogativele prezidențiale pentru a obține votul politic pe care îl vrea în PNL – când spune că Florin Cîțu va rămâne prim-ministru, pune prerogativa prezidențială în rolul unei recompense.

      Nici macar Basescu nu a ajuns pana aici.

  6. Este un fost sef PNL . Asadar poate participa .

    • nu prea conteaza ce ai fost, conteaza ce drepturi ai in clipa in care esti intr-o functie in clipa in care participi. si s-ar putea sa nu prea aiba dreptul ca presedinte. indiferent ca a fost sef pnl. putea sa fie si seful americii candva, tot aia era.

    • Este presedinte in functie. Asadar nu poate participa.

      Dar Constitutia in Romania a devenit o fitzuica.

    • PNL se va sparge in bucati daca alege un puscarias ca si presedinte
      Bratianu se rasuceste in mormant daca PNL va incapea pe mana unui puscarias betiv si tepar, falsificator de CV

  7. Bate sampul la greu textierul .

    • PNL se va sparge in bucati daca alege un puscarias ca si presedinte
      Bratianu se rasuceste in mormant daca PNL va incapea pe mana unui puscarias betiv si tepar, falsificator de CV

  8. Iohannis o ia pe panta anti-UE și ne trage pe toți după el.

    Are pașaport diplomatic și îl doare la patină, nu-l interesează că s-ar putea să rămânem din nou după cortina de fier.

  9. USRPLUS se sparge inainte de congres

  10. Pe iohannis nu-l mai interesează Constituția României. Puterea i-a luat și lui mințile…ca și supermanului

  11. Bun articol! Participarea presedintelui la congresul unui partid e un motiv clar de suspendare. Eu sper sa participe.

  12. ROMANICA NORMALA EDUCATA NU reprezinta romanii
    NU mai reprezinta nici macar dreapta
    ficusu’ reprezinta DOAR PeNaLii si cu extindere reprezinta USL

    • Fugarii de la USR ajuta PSD si pe AUR odata cu ajutorul dat fostului premier PNL. Nu Iohannis e vinovat .El este cel care ce a tinut cu dintii de coalite . Au crezut aia de la USRPLUS ca sunt ei destepti . Iaca ca nu-i asa . Ii asteapta dezastrul in interiorul partidului . Nici la congres nu vor mai ajunge .Isi inchipuie cineva ca Ciolos o sa fie subalternul lui Barna . Nici la congres nu ajung se rup in mii de bucatele .

    • PNL se va sparge in bucati daca alege un puscarias ca si presedinte
      Bratianu se rasuceste in mormant daca PNL va incapea pe mana unui puscarias betiv si tepar, falsificator de CV

    • „El este cel care ce a tinut cu dintii de coalite ”

      Ha, ha, ce gluma buna. El i-a cerut capul lui Stelian Ion toata luna august. Cand sluga Citu l-a demis, ce a facut herr Iohannis? A chemat imediat partidele la mediere? Ca era clar ca se sparge coalitia, Citu incalcase grav protocolul de colaborare. NU, A SEMNAT DEMITEREA IMEDIAT.

      La doua zile dupa asta, a avut o iesire publica in care i-a facut in toate felurile pe cei de la USR, mai avea un pic si ii acuza de tradare nationala.

      Prima consultare cu cei de la USRPlus a avut la 7 zile de la demiterea lui Stelian Ion, dupa ce toti ministri USRPlus demisionasera deja. Superba mediere! Cum a tinut el cu dintii de coalitie, nu-i asa?

      In fapt, Iohannis e cel care e decis ca nu se mai poate cu USRPlus, pentru ca nu ii putea controla. Cel mai tare il ustura ministerul Justitiei, care tinea mortis sa faca selectia de procuori sefi. Iohannis e cel care a decis spargerea coalitiei, pentru ca isi dorea controlul numirilor in justitie si controlul PNL-ului, prin Citu.

      Si toate astea in plina criza medicala si cu o situatie grea economica: preturile au explodat la alimente si energie. Lui Iohannis nu i-a pasat.

  13. Un președinte puturos care face ce-i trece prin cap ,nu ce spune constituția.
    Dar istoria nu iartă!

  14. Constitutia Romaniei este o fantezie plasmuita de cuplul Iorgovan-Iliescu ca sa serveasca intereselor feseniste de la inceputul anilor 90.

    Un om politic ales in functie cu sprijinul unui partid nu are cum sa devina brusc independent politic si mediator intre partide. Viata de partid este viata sociala, nu viata tehnica. Iti creezi relatii, prietenii, antipatii, datorii… Odata cu accederea intr-o functie toate astea nu dispar ca prin minune.

    Singurul care poate fii independent politic este un rege, pentru ca el nu este ales la alegeri, deci nu are datorii fata de niciun partid. El are datorie doar fata de popor pentru ca numai poporul prin referendum poate abroga monarhia, deci sa-l lase fara fisa postului.

    Cred ca Romania trebuie sa revina la constitutia legitima a tarii, cea din 1923.
    Alta oricum nu se poate face pentru ca politrucii de acum nu se pot pune de acord, si nu au puterea sa convinga populatia sa iasa la referendum sa o valideze, in conditiile in care 70% nu au participat la ultimele alegeri.

    Sigur, ce scriu aici este idealism.
    Realitatea este ca ramanem cu constitutia aceasta pe termen nedefinit si cu tot felul de politruci cinici care vizeaza „functia suprema in stat”.
    Consolarea este ca macar expertii in drept constitutional au subiect de scris articole si analize… sa nu ne plictisim.

    • Fugarii de la USR ajuta PSD si pe AUR odata cu ajutorul dat fostului premier PNL. Nu Iohannis e vinovat .El este cel care ce a tinut cu dintii de coalite . Au crezut aia de la USRPLUS ca sunt ei destepti . Iaca ca nu-i asa . Ii asteapta dezastrul in interiorul partidului . Nici la congres nu vor mai ajunge .Isi inchipuie cineva ca Ciolos o sa fie subalternul lui Barna . Nici la congres nu ajung se rup in mii de bucatele .

    • PNL se va sparge in bucati daca alege un puscarias ca si presedinte
      Bratianu se rasuceste in mormant daca PNL va incapea pe mana unui puscarias betiv si tepar, falsificator de CV

  15. Orban e fumat.

  16. Să ne amintim de perioada lui Băse. Dacă făcea Băsescu așa ceva, să participe la congresul PDL sau PMP, era suspendat imediat. De fapt, USL a încercat să îl suspende pentru găselnițe mai firave decât la ce se înhamă Iohannis acuma.

    (A nu se înțelege că îi iau apărarea lui Băse… pur și simplu ajută să ne amintim)

    În România se conturează o restaurație a Sistemului (cu epoleți sau fără), iar Iohannis nu a avut demnitatea lui Constantinescu de a se retrage de la un al doilea mandat înainte să fie acaparat complet de Sistem.

    Cred că niciodată nu am văzut o rupere mai mare de realitate la clasa politică conducătoare ca acum. Ei știu că nu vor mai fi mult timp la putere, dar au acces la bani, enorm de mulți bani, iar pentru asta fac orice să își umple buzunarele și să construiască noi căpușe pentru viitorul lor de lepre.

  17. „Venerabilul” are grija lui Gagamita,nu cumva sa se intample vreun „balotaj”j,sau-Doamne fereste,”sa nu se aleaga”stimabililor ! „Aceasta tara va fi fericita cand nu-l va mai intelege pe Caragiale”–Augustin Buzura

  18. USR si AUR faima si mindria natiunii romane .

  19. O analiză logică și juridică corectă. Felicitări!

  20. Congres organizatia mafiota Camora PNL pe model PCR:votam un nou epochimen betiv,încrezut si înfumurat cu ifose de dictator spre propasirea si bunastarea hotilor si mafiotilor cu înca 10 mld de euro din bugetul fraierilor contribuabili care voteaza,uraaaa,uraaaa,uraaaa