G4Media.ro

De ce s-a grăbit România? Consiliul Europei nu încurajează statele membre să…

Sursa Foto: Facebook/ Korodi Attila

De ce s-a grăbit România? Consiliul Europei nu încurajează statele membre să ceară derogari de la CEDO/ Purtător de cuvânt: Măsurile de urgență adoptate pentru combaterea epidemiei nu justifică activarea articolului 15

Consiliul Europei nu încurajează satele membre să ceară derogări de la CEDO, deoarece măsurile adoptate deja penru combaterea epidemiei de coronavirus, printre care limitarea libertății de mișcare și de asociere, sunt acoperite de articolul 11 din Convenție. Acest articol permite deja adoptarea unor restricții prevăzute în lege, dacă sunt măsuri necesare într-o societate democratică pentru protejarea sănătății publice, a declarat pentru agenția de presă Agence Europe un purtător de cuvânt al Consiliului Europei.

Precizările vin după ce cinci țări, între care și România, au cerut activarea articolului 15 din Convenție, care prevede că ”în caz de război sau de alt pericol public care ameninţă existenţa unei naţiuni”, un stat membru ”poate lua măsuri derogatorii de la obligaţiile prevăzute în Convenţie, în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu contravină altor obligaţii care decurg din dreptul internaţional”.

Cele cinci țări care au cerut până acum activarea articolului 15 sunt Letonia, Estonia, România, Republica Moldova și Armenia.

Europarlamentarul PLUS, Ramona Strugariu, care a cerut vineri președintelui Klaus Iohannis și premierului Ludovic Orban, să retragă activarea articolului 15, a semnalat pe pagina de Facebook poziția oficială a Consiliului Europei.

  • ”Am veşti proaste pentru guvernul României. Aşa cum am semnalat, este disproporționat şi excesiv față de situația curentă să soliciți derogare de la cadrul drepturilor fundamentale, asigurat prin Convenție. Mai mult decât atât, România s-a grăbit să se asigure că poate lua măsuri care nu sunt acoperite de Convenție, fără măcar să definească aceste măsuri şi limitele lor, ceea ce este un semnal politic extrem de prost. Purtătorul de cuvânt al Consiliului Europei spune clar că măsurile luate de diferitele state sunt deja acoperite în principal de art. 11 par. 2 din Convenție şi că statele membre CoE trebuie să activeze art. 15 doar dacă plănuiesc să implementeze măsuri care nu sunt acoperite de Convenție.”, a scris Strugariu pe Facebook.

Mai mulți juriști au criticat acțiunea autorităților române de a cere derogare de la CEDO.

Avocata pentru drepturile omului, Diana Hatneanu a declarat pentru G4Media.ro că declararea stării de urgență nu implică automat și imediat invocarea articolului 15 din Convenție, adică derogarea de la aplicarea regulilor CEDO.

Conveția Europeană, explică Hatneanu, este un instrument flexibil, nu cuprinde drepturi absolute, cu excepția articolului 3 (interzicerea torturii), așa încât permite limitări ale drepturilor în funcție de circumstanțe. Altfel spus, ceea ce reprezintă o încălcare a drepturilor omului în vremuri normale poate fi considerat acceptabil în stare de urgență.

Doar în momentul când situația este atât de gravă încât să pună statele în situația de a nu mai putea respecta deloc Convenția Europeană a Drepturilor Omului s-ar impune activarea articolului 15, adică derogarea de la Convenție”, a mai spus Hăaneanu. Chiar și în această situație este nevoie de precizarea clară a conținutului derogării, de o formlare concretă, precisă și justificată.

Altfel, CEDO ar putea considera că statul a încălcat Convenția chiar dacă a derogat de la ea. Cel mai bun exemplu este dreptul la liberă întrunire, care a fost restrâns în România și în alte țări. În vremuri normale acest drept nu poate fi restrâns, dar pe timpul stării de urgență apare justificată limitarea lui.

„Ungaria cu tot iliberalismul ei, deși se află în stare de urgență, nu s-a grăbit să deroge Convenția, nici Italia, Franța, Germania etc. Poate că o vor face și aceste țări, dar la momentul potrivit și cu toate explicațiile necesare”, mai precizează Hatneanu.

Judecătorul Cristi Dănileț acuză, la rândul său, într-o declarație pentru Radio Europa Liberă, lipsa de transparență a autorităților, care iau decizii bruște, fără ca măcar să se consulte cu juriștii și fără să explice oamenilor hotărârile pe care le iau. De pildă, în cazul suspendării drepturilor omului apar, din punctul lui de vedere, următoarele îngrijorări: „Ar putea fi organizate procese sumare, neechitabile și fără să avem judecătorii de drept”.

În plus, mai spune judecătorul, formulând o altă ipoteză, ar putea fi aduși „judecători militari făcuți peste noapte”, care să rezolve probleme la ordin, eventual „fără să se asigure dreptul la apărare al părților”.

„Intervenția armată pe stradă, în diferite scopuri, ar putea fi un alt motiv al derogării României de la articolul 15 din Convenția Europeană pentru Drepturile Omului”, mai adaugă Cristi Dănileț, revoltat că liderii români care au luat aceste decizii nu le-au explicat deloc, lăsându-i pe juriști, dar nu numai, să facă speculații. „Nu vrem să stârnim îngrijorări nejustificate”, declară judecătorul Dănileț, dar „retragerea din tratatul CEDO, care era garanția cea mai puternică pentru respectarea drepturilor noastre, ne îngrijorează”.

Nici Ordonanța militară nr. 1, dată la începutul săptămânii, nu pare în regulă și nu a fost argumentată de autorități: „cum e posibilă o ordonanță militară dată de un ministru civil? Eu ca judecător – mărturisește Cristi Dănileț – nu știu ce înseamnă acest lucru, pentru că nicăieri în legislația românească nu se definește ordonanța militară: ce forță are? Sunt exceptate astfel de ordonanțe de la controlul Curții Constituționale? Pot fi atacate în contencios administrativ?”

Ar putea urma Ordonanța Militară nr. 2 prin care oamenii nu vor mai avea voie să iasă din casă și nimeni nu va putea contesta niciunde un astfel de act, subliniază Dănileț, mirându-se că Ordonanțele de Urgență trec prin parlament, dar Ordonanțele Militare, date de un ministru, nu pot fi cenzurate de nicio instanță. Constituția menționează (Art.126, Al. 6) că „actele comandamentelor militare” nu pot fi supuse controlului judecătoresc. Încă nu e clar dacă ordonanța militară este un act al unui comandament militar sau nu.

Spre deosebire de Letonia, care a cerut la rândul ei aplicarea Articolului 15 din Convenție, România nu a precizat care sunt drepturile pe care ar vrea să le suspende, de unde s-ar înțelege, potrivit juriștilor, că liderii politici aflați la putere vor să renunțe la toate drepturile enunțate în document, cu excepția celor care nu pot fi suspendate, cum ar fi dreptul la viaţă şi cele care interzic tortura şi sclavia.

Citește și

Ramona Strugariu, europarlamentar PLUS: Nu există justificare pentru derogările activate de România de la Convenția Europeană pentru Drepturile Omului/ Scrisoarea transmisă președintelui Iohannis și premierului Orban

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

22 comentarii

  1. CEDO greseste.

  2. Asa e. DAr guvernul de „liberali” Orban 1, 2 vrea sa escamonteze ca vreme de 3 luni s-a preocupat de ciolan, nu de epidemie. Si acum sunt niste incompetenti care nu pot gestiona criza. Numele lui Orban, Cîțu, Costache, Vela , Arafat, Despescu vor rămane in istoria României ca niste CRIMINALI.

  3. Vela, in trening ca sambata, o sa va dea ordonante militare pana o sa mergeti toti in patru labe. Se unifica smecherii intr-un singur sistem si voi nici nu va dati seama. voi injurati pensionarii ca umblau la piata sambata.
    hai Vela, baga armata pe strazi pana nu trece epidemia singura.

    • Poate se trezeste Vela,asta,din amorteala,ca altfel nu stiu ce mai debiteaza,era flancat de militar si de Arafat ca sa nu adoarma de-abinelea,daca era la noi situatia din Italia cred ca plecau pe Luna cu totii,ordonanta militara…,pe cand Legea martiala „!

  4. Da, mai bine aveqm parte de o guvernare plusere, ei măcar stiau ce sa facă, dadeau trotinete și pâine gluten free la toată politi, eram salvați

  5. Țara arde și pluserița se piaptănă!

  6. Ideea in sine nu este neaparat rea. Sa nu fie folosita cu rea-credinta, asta conteaza. Insa sunt convins ca nici cu armata nu ii baga in case pe idiotii aia de prin piete si parcuri, indiferent de varsta acestora.
    Apropo, stie cineva daca virusul rezista la gaze? Ca ar putea sa scoata ” testoasele” din 10 August sa dea cu gaze prin toate orasele. Sau aia bat doar oameni?

    • Draga necunoscut,

      Ceea ce tu numesti „idee in sine nu neaparat rea” se bazeaza pe ce? Stii ca iesind din CEDO, in afara de dreptul la viata si cel de a nu fi facut sclav, alt drept nu iti mai este garantat la nivel european/ international? Pe scurt- ca am impresia ca nu intelegi problema- poti fi abuzat in orice fel, si daca dupa ce trece nebunia si starea de urgenta vrei sa te adresezi unor organe europene pentru a te plange ca ti-au fost incalcate drepturile, nu vei putea face asta, adica statul roman nu va putea fi in niciun fel responsabil sau tras la raspundere pentru abuzurile comise…poate ar fi indicat fii mai bine informat/ informata inainte de a face afirmatii…

  7. Bai, lingăi pluseriști, în ultimile 24 de ore au fost confirmate 143 de cazuri, de ce s-a grăbit România???

  8. Se cheama „reflexe ceausiste” si tentatia miini forte. Prezente de altfel la foarte multi speriati de la noi.
    Oricum, am sa va dau o veste: trebuie sa intrati de urgenta in „scenariul X” in care sint acum chinezii: am invins, virusul vine din afara, la noi e doar unu’, ratacit, l-a luat din aer si nu s-a vazut cu nimeni. Veti fi fortati, chiar fara sa vreti, in curind spre „victorie” de inchiderea usor-usor a economiei si de lipsa de bani.
    Cui ma adresez? Las’ ca stiu ei.

  9. România știe ce face pentru ca nu se numără printre orașele Europei!

  10. Pai bine bre,nu cere boborul sa fie trimisa armata pe strazi?Nu tzipa politrucii Ponta si Ciolos ca nu cu recomandari se rezolva criza ci cu masuri impopulare? Voi ce blide lingeti pe aci?

  11. Citesc mai multe comentarii cu „armata pe strazi”. F bine, sa circule, daca situatia o cere. Pt asta nu trebuie sa ceri derogare de la CEDO, cretineilor care comentati aiurea. Deja in unele tari din UE armata este pe strada, in plus dupa atentatele teroriste armata era peste tot si niciun stat n-a cerut derogari CEDO

  12. Este o masura absolut justificata!
    Suntem una dintre putinele tari in care revin zeci de mii de oameni acasa di zonele puternic afectate (Italia, Spania, Germania).
    Trebuie salutata decizia luata in momentul asta de criza!
    O sa fie timp de intalniri dupa ce se termina toata nebunia asta!

  13. Atentie mare, Ordonanta militara reglementata de OUG nr. 1/1999 nu este un act de comandament militar in sensul art. 126 alin. 6 din Constitutie. Ca nu este asa sta dovada art. 5 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, care prevede ca „În litigiile referitoare la actele administrative emise pentru aplicarea regimului stării de război, al stării de asediu sau al celei de urgenţă, cele care privesc apărarea şi securitatea naţională ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice, precum şi pentru înlăturarea consecinţelor calamităţilor naturale, epidemiilor şi epizootiilor nu sunt aplicabile prevederile art. 14”.

    Dupa cum vedeti, textul LEGAL (nu constitutional si nici militar) pe care l-am indicat vorbeste despre acte administrative pentru punerea in aplicare a starii de urgenta. Adica tot ce inseamna acte emise in baza decretului 195/2020 a privind instituirea starii de urgenta sunt ACTE ADMINISTRATIVE, CARE POT FI SUPUSE CONTROLULUI JUDECATORESC PE CALEA CONTENCIOSULUI ADMINISTRATIV.

    Ceea ce diferentiaza aceste acte administrative de actele administrative obisnuite este ca executarea lor nu poate fi suspendata chiar daca sunt atacate in contencios administrativ.

  14. Inca ceva: in tota lumea democratica, ordinea publica se afla in administrarea structurilor civile ale statului (chiar daca politia, jandarmeria si alte structuri cu drept de interventie in forta sunt inarmate). Seful acestei administratii este un civil – ministrul de interne.
    Prin urmare, niciodata un ordin dat unei struturi de ordine publica sau emis de o structura de ordine publica nu este un ordin militar.
    Istoric, in Romania, caracterul militar al structurilor de ordine publica a fost instaurat de regimul comunist, odata cu Legea nr. 364/30.12.1947, cand ministru de interne a fost numit Teohari Georgescu.

  15. Deci n-avem voie pe strada in grupuri mai mari de 3…cu exceptia perioadei in care suntem in autobuze sau metrou…Chiar asa?
    Ce vorbim de CEDO, de masuri? Suntem comici…

  16. Tara arde si baba se piaptana..
    Lasati drobul de sare, Romania NU a luat nici o masura NEAPROBATA de Parlament, veniti cu SOLUTII pentru ACUM, maine va fi prea tarziu si vom avea Armata pe strazi DACA Romanii NU vor intelege GRAVITATEA, plimbandu-se aiurea inca!
    Oameni in IZOLARE absolut iRESPONSABILI incalca Regulile, zi de zi, depsre ce vorbim?!
    E usor sa critici, SOLUTII nu aud, NU vad!
    Lasati vorbaria, SOLUTII!
    Maine poimaine Spitalele din Romania vor fi DEPASITE, uitat-va la Filmuletul de pe Corriere de la Serra, la Madrid Spitale depasite cu pacientii tusind, intinsi pe HOLURI, pe cimentul rece, e socanta imaginea, voi bateti campiile populismului desantat!
    https://www.g4media.ro/video-spitalele-din-spania-depasite-de-criza-coronavirusului-pacienti-intinsi-pe-podea-pe-holurile-de-la-terapie-intensiva.html

    Comentati DUPA ce vedeti VIDEOul de pe Corriere de la serra…
    Asa vreti sa ajungem?!

  17. Într-o țară de reclamagii, în care hoții si-au facut legi proprii ,iti trebuie o protecție extremă !Derogarea
    ne apara de hoții care striga hotii !