G4Media.ro

De ce să vorbim despre lucruri incomode: sănătate mentală și stare de…

De ce să vorbim despre lucruri incomode: sănătate mentală și stare de bine la locul de muncă. De la un subiect tabu la o prioritate strategică

Atunci când nu ne este bine în mintea noastră

Anxietatea, depresia, burn-out-ul sau alte probleme care ne afectează echilibrul mental nu sunt asemeni unor musafiri politicoși care verifică din timp când și dacă ne pot deranja, limitându-și vizitele strict în spațiul pe care îl permitem noi. Atunci când nu ne este bine în mintea noastră, acest lucru se simte peste tot – și acasă, și la job.

Sunt studii care spun că problemele de sănătate mentală reprezintă acum cea mai frecventă  cauză a afecțiunilor care limitează capacitatea de muncă și productivitatea în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 18-44 de ani. De teama stigmatizării, nu discutăm despre astfel de probleme, strângem din dinți și mergem mai departe.

Dar, cum spun americanii, there’s no free lunch: la un moment dat, costul ascuns al problemelor ignorate va afecta individul, echipa și organizația în care acesta lucrează.

Crizele cu încărcătură emoțională pot distruge idei, echipe și companii

O organizație care ignoră importanța unei culturi bazată pe siguranță psihologică și nu are grijă de starea de bine a angajaților se va confrunta cu fenomene de tipul:

  • Pierderea angajaților valoroși
  • Conflicte frecvente între membrii unei echipe
  • Lipsă de cooperare reală
  • Costuri crescute (concedii medicale sau procese de recrutare frecvente)
  • Implicare redusă a angajaților și neîndeplinirea obiectivelor de business

Prin urmare, starea de bine psihologic la locul de muncă nu mai e doar o problemă individuală, periferică sau tabu, ci una organizațională și economică.

Există soluții

Echilibrul mental la job devine astfel o responsabilitate colectivă tradusă în practici de HR, cultura organizației și în modelul de leadership.

  • Normalizarea conversațiilor pe teme de sănătate mentală și wellbeing.
  • Practici prin care se promovează flexibilitatea (munca hibrid, program flexibil, etc), autonomia și relațiile pozitive între colegi.
  • Strategii complexe de Mental Health at Work.
  • Programe de tip EAP (employee assistance programmes) prin care sunt acoperite financiar de către companie ședințe 1:1 de suport psihologic pentru angajați.
  • Programe de conștientizare și informare pe teme care țin de comportamentul uman și funcționarea minții.
  • Workshop-uri și traing-uri menite să le dezvolte angajaților abilitățile necesare asigurării unui climat de siguranță psihologică.
  • Pregătirea managerilor pentru a identifica semnele de stres emoțional și pentru a utiliza eficient resursele disponibile în organizație.

Nu există o soluție universală, dar un prim pas important ține de alinierea vieții organizației la realitate: oamenii sunt cea mai importantă resursă a unei companii, iar investiția în sănătatea emoțională și comportamentală a acestora este o mișcare înțeleaptă.

Text de: Cami Dumitru, Psiholog Clinician, Psihoterapeut și Trainer în cadrul Clinicii The Mind.

web: www.themind.ro | mail: office@themind.ro |  tel: 021.781.22.59

social: facebook | instagram | linkedin

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Interesant. Fara discutie ca o atmosfera constructiva, tratamente egale la toti angajatii si o incarcare corespunzatoare sunt importante, dar pana la urma pana unde angajatorul este responsabil de performanta angajatului si pana unde este angajatul responsabil de performanta lui?