De ce sunt tinerii din Generația Z atât de motivați de bani și ”obsedați” de salarii mari și care este legătura cu părinții lor din generația X?
Tinerii din Generația Z, adică cei născuți în perioada 1997-2012, își doresc să fie bine recompensați încă de la primul lor job, arată o analiză BBC despre motivațiile pe care tinerii le au și arată legătura dintre modul în care s-au format ca viitori adulți și ceea ce au văzut la părinții lor, cei mai mulți din Generația X. Încercarea lor de a obține salarii cât se poate de mari nu este doar o simplă dorință de a face bani.
Tinerii din Generația Z au avut banii în minte încă de când au intrat la primul loc de muncă – și mulți dintre ei au fost nemulțumiți de pachetele lor salariale. Datele arată că, pe măsură ce Generația Z intră și urcă pe piața forței de muncă, este tot mai motivată din punct de vedere salarial – și poate mai mult decât orice altă generație în acest moment.
Concentrarea maximă pe salariu nu este complet nouă – datele din 2016 ale site-ului de locuri de muncă Monster au arătat că 70% dintre americanii din Generația Z au numit salariul drept principalul motiv de muncă, alături de asigurarea de sănătate – dar, la câțiva ani distanță, experții spun că presiunea economică i-a făcut pe acești tineri lucrători și mai atenți la salariu. În ultimul an, sondajele arată că așteptările lor salariale au crescut vertiginos.
Acest lucru este cauzat în mare parte de faptul că Generația Z s-a aflat într-o poziție unică în rândul generațiilor. Au crescut privindu-și părinții, în mare parte din Generația X, cum se luptau cu banii pe fondul recesiunii economice, iar acum au absolvit în propriile turbulențe economice și sunt îngrijorați de asigurarea viitorului lor. Prin urmare, ei cer mai multă remunerație de la angajatorii lor decât oricând, și în stadii mai timpurii ale carierei lor.
Pentru unii oameni, Generația Z poate părea „obsedată” de salariu. În unele cazuri, spun experții, poate fi greu pentru generațiile mai în vârstă să înțeleagă de ce lucrătorii tineri au o atenție atât de intensă asupra salariului.
- „La vârsta generației Z, persoanele mai în vârstă lucrau 40 de ore pe săptămână și câștigau suficienți bani pentru a-și cumpăra o casă și a face grătare în weekend”, spune Corey Seemiller, educator, cercetător și vorbitor TEDx despre generația Z.
- „Gen Z lucrează 50 de ore pe săptămână la locul de muncă și alte 20 de ore pe săptămână în activități secundare, dar tot câștigă abia dacă le ajunge pentru a acoperi chiria”.
Dar povestea nu se rezumă doar la dorința umană de a câștiga cât mai mult posibil. Și mai mult decât atât: căutarea lor pentru salarii mai mari ar putea fi în beneficiul tuturor.
Crize și turbulențe
Cea mai mare parte a Generației Z, definită în general ca fiind născută între 1997 și 2012, a crescut pe fundalul mai multor recesiuni globale și recesiuni economice. Pentru unii, instabilitatea este tot ceea ce au cunoscut.
„Au fost crescuți în jurul conversațiilor părinților lor despre faptul că nu aveau suficienți bani și despre lucrurile rele care s-au întâmplat din această cauză – casele au fost poate vândute, iar economiile decimate”, spune Seemiller.
Deși este posibil ca stresul banilor să fi fost abstract pentru mulți dintre ei, observat în mare parte prin experiențele părinților lor, instabilitatea economică din ultimii ani i-a lovit personal – și frontal – când au intrat la locul de muncă.
Mulți dintre acești tineri lucrători au absolvit forța de muncă sau se aflau în primele lor roluri în timpul pandemiei Covid-19. Pe lângă faptul că au fost rămași în urmă din punct de vedere profesional și nu au putut urca pe scara salarială, ei au devenit, de asemenea, predispuși la disponibilizări – conform unor date, mai mult decât alte generații.
- „Astfel de experiențe le-au modelat valorile, iar această teamă de a nu avea suficient este profundă”, spune Seemiller.
De asemenea, ei au salarii de începători în vremuri economice extrem de dificile, ceea ce le-a agravat grijile financiare – și le-a transformat într-o caracteristică a vieții de zi cu zi. Inflația galopantă a crescut costul vieții; și, pe măsură ce costurile educației s-au umflat, mulți tineri au și credite pentru studenți. Datele Bank of America din 2022 arată că o parte semnificativă din Generația Z a raportat incapacitatea de a economisi și de a plăti datoriile în climatul actual.
Pe scurt, sunt extrem de îngrijorați de finanțele lor, și adesea mai mult decât alte generații. Un sondaj realizat de Cigna în rândul a 12.000 de lucrători la nivel mondial a arătat că 39% dintre cei din Generația Z menționează nesiguranța financiară ca fiind principalul factor de stres, comparativ cu 34% dintre mileniali și 29% dintre cei cu vârste cuprinse între 50 și 64 de ani. Lucrătorii mai tineri sunt deosebit de îngrijorați de creșterea costului vieții și de modul în care acesta le va afecta viitorul.
- „Atât din date, cât și anecdotic, lucrătorii din Generația Z doresc în mod clar să fie recompensați în mod echitabil și recunoscuți pentru valoarea pe care o aduc la locul de muncă, dar caută și stabilitate”, spune Sam Chen, fondatorul și directorul executiv al site-ului de potrivire a locurilor de muncă Fetti, cu sediul în SUA, care aparține Generației Z.
Într-adevăr, un sondaj din 2022 al comunității Handshake, care oferă locuri de muncă la început de carieră, arată că 74% dintre cei 1.400 de absolvenți americani din 2023 intervievați au declarat că acordă prioritate stabilității și salariului din partea angajatorilor, depășind factori precum un brand de angajator cunoscut (41%), un domeniu cu creștere rapidă (39%) sau beneficiile generale (66%).
În esență, spune Seemiller, Generația Z caută pachete salariale mari pentru a-și asigura această siguranță.
- „Vor să poată trăi din salariul lor și să nu-și facă griji cu privire la plata facturilor”, spune ea. „Studiile mele au arătat că a fi fericit și împlinit și a câștiga suficient pentru a trăi confortabil sunt în topul celor mai importante caracteristici ale carierei ideale a Generației Z – nu a fi bogat și a călători în întreaga lume”.
Așadar, nu înseamnă neapărat că Generația Z este lacomă sau avidă de bani; majoritatea, spun experții, vor doar să își acopere costurile. Lucrătorii din locațiile cu un cost de trai mai ridicat – mai ales din marile orașe – tânjesc în special după un salariu mai mare; de exemplu, conform unor estimări, salariul mediu de bază pentru lucrătorii din SUA la sfârșitul anului 2022 era de 55.260 de dolari (44.627 de lire sterline), însă un adult singur care locuiește în San Francisco ar trebui să câștige peste 74.280 de dolari (59.978 de lire sterline) – după impozitare – pentru a-și acoperi costurile.
În timp ce, desigur, toate generațiile se confruntă cu tensiunile legate de costul vieții, generația Z nu este la fel de avansată în etapele vieții și, prin urmare, este mai puțin sigură. Milenialii, de exemplu, au fost în câmpul muncii mai mult timp și au câștigat mai mulți bani cumulativ, unii dintre ei reușind să cumpere case înainte ca prețurile să crească brusc și să lovească Covid-19-inflația.
- „Generația Z pur și simplu nu va putea avea o viață comparabilă, din punct de vedere al stabilității financiare, în comparație cu generațiile mai în vârstă, atunci când intrau în câmpul muncii”, spune Seemiller.
- „Alte generații, cu excepția poate a milenialilor care au intrat pe piața forței de muncă în timpul recesiunii, nu s-au confruntat cu aceste circumstanțe când erau tineri adulți”.
Condițiile potrivite pentru creșteri salariale?
Va obține atunci Generația Z salariile mai mari pe care și le dorește? În unele cazuri, semnele sunt pozitive.
Condițiile actuale de pe piața muncii creează o situație bună pentru tinerii lucrători. Deși angajările s-au răcit de la nivelul maxim al pandemiei, piața persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă este încă „la roșu” în multe țări, ceea ce înseamnă că lucrătorii au încă puterea de a face cereri față de angajatorii potențiali și actuali.
Experții spun că acest lucru înseamnă că Generația Z are mai multă încredere în a cere un pachet salarial mai mare; încurajați de concurența intensă pentru talente, unele studii arată că aceștia se simt pozitivi în ceea ce privește satisfacerea nevoilor lor. Datele Handshake arată că peste 80% dintre respondenții la sondaj cred că pot găsi un loc de muncă bine plătit – și care să îi împlinească personal, pe deasupra.
Există totuși o avertizare. Datele platformei de recrutare-industrie Sonovate, care a intervievat 500 de proprietari de întreprinderi mici și mijlocii din Marea Britanie care au mărit salariile pentru a atrage și păstra talentele, arată că 54% se îndoiesc că vor putea menține acest ritm de creștere a salariilor pentru mult timp. Pur și simplu, chiar și cei mai plini de speranță dintre tineri s-ar putea trezi dezamăgiți de oferta angajatorului lor în viitor.
Mulți angajați din Generația Z ar putea fi nevoiți, în schimb, să își schimbe compania dacă doresc un salariu mai mare. Iar unii membri ai Generației Z iau și ei în propriile mâini dorința de a câștiga mai mult, mai ales dacă nu vor obține ceea ce au nevoie direct de la angajatorii lor. În fața unor salarii care nu reușesc să țină pasul cu inflația, aceștia caută noi surse de venit într-o rată mai mare decât generațiile mai în vârstă, Generația Z fiind cel mai probabil să își asume un al doilea rol (30%) și să își mărească numărul de ore (32%) – semnificativ mai mult decât Boomers, cu 17% și, respectiv, 13%, potrivit raportului Workmonitor 2023 al Randstad.
Un val în creștere
Seemiller spune că generațiile mai în vârstă ar putea beneficia de această motivație salarială. Da, Generația Z încearcă să își consolideze viitorul financiar, dar Seemiller crede, de asemenea, că căutarea salariilor este în mare măsură legată de radarele lor bine puse la punct pentru corectitudine și echitate.
- „Sunt o generație care atrage atenția asupra lucrurilor, care vorbește atunci când consideră că munca pe care o fac nu este plătită corect”, spune ea. „Făcând acest lucru, ei atrag atenția asupra problemelor și fac ca alte generații să se simtă împuternicite să ceară o parte mai echitabilă, o mai mare flexibilitate sau un orar mai potrivit.”
Multe companii resimt deja aceste schimbări. Datele Beamery din aprilie 2023 arată că 91% dintre cei 700 de lideri de afaceri britanici intervievați consideră că nevoile și așteptările exprimate vocal de angajații mai tineri ar putea avea un impact pozitiv asupra tuturor generațiilor.
În cele din urmă, chiar dacă unii lucrători mai în vârstă se plâng de pretențiile salariale mari ale Generației Z, salariile devin tot mai importante pentru toate generațiile. Gallup urmărește prioritățile americanilor aflați în căutarea unui loc de muncă încă din 2015, iar salariul a urcat de pe locul al patrulea în topul priorităților (cu 41% care îl consideră foarte important) pe primul loc (64%).
În ceea ce privește dacă salariul va continua să fie o prioritate pentru Generația Z, Seemiller consideră că este greu de imaginat că aceștia vor renunța sau vor rămâne statici odată ce vor ajunge la un anumit nivel de salarizare. „Indicatorii noștri indică o generație căreia îi pasă mai degrabă de fericire, de semnificație și de împlinire decât de un salariu mare doar de dragul acestuia”, spune ea. „În orice caz, sunt hiperconcentrați pe echitate și vor continua să fie primii care vor vorbi dacă nu primesc ceea ce cred că ar trebui să fie”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank