De ce țin cu dinții transportatorii de monopolul ”ratei” interjudețene. Miza spargerii monopolului la transportul pasagerilor: afaceri de zeci de milioane de euro și siguranța călătorilor
Inițiativa ministrului Transporturilor, Lucian Șova, de a sparge monopolul transportatorilor abonați la transportul de pasageri între județe a stârnit o reacție masivă de respingere din partea acestora. Transportatorii care dețin monopolul acestor curse l-au acuzat pe ministrul Lucian Șova că vrea să schimbe regulile ”peste noapte”, deși proiectul de ordin e inițiat de două luni și urmează să intre în vigoare abia în iulie 2019.
Miza e una uriașă pentru companiile care dețin acum monopolul pe liniile de transport interjudețene: deschiderea competiției economice și concurența reală din partea unor companii care ar vrea să desfășoare această activitate.
Starea de fapt: În acest moment, 325 de firme de transport (circa 10% din totalul firmelor românești de transport) operează în regim de monopol aceste curse interjudețene din anul 2003, de când datează prezenta reglementare. Piața este estimată la peste 50 de milioane de euro anual, dar statisticile sunt irelevante pentru că mare parte din încasări sunt la negru, după cum arată experiența reporterilor G4Media.ro și zeci de articole de presă.
Problema instituirii monopolurilor pe aceste curse județene a provocat apariția unor fenomene generalizate:
- lipsa investițiilor în parcurile auto. Multe dintre autobuzele și microbuzele operate sunt vechi, stricate, nu respectă minime reguli
- aglomerație și punerea în pericol a pasagerilor. Sunt zeci de articole de presă care au documentat condițiile inumane în care se circulă deseori. Pasagerii,
- lipsiți de alternativă, sunt obligați să circule în condițiile impuse de patronii firmelor
- evaziune fiscală. Dat fiind că multe curse transportă mai mulți pasageri decât numărul legal de locuri din autobuze, călătorilor în plus nu le sunt tăiate bilete
- implicarea politicienilor în această activitate. Multe dintre firme sunt deținute prin interpuși de politicienii locali, care au avut instrumentele prin care au influențat concursurile pentru atribuirea licențelor de transport. Vezi aici un exemplu
Ce s-a întâmplat. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a lansat în urmă cu două luni în dezbatere publică un proiect de ordin de ministru care prevedea deschiderea pieței și eliminarea criteriului ”vechime” la atribuirea viitoarelor licențe de transport interjudețean. După mai multe runde de întâlniri cu transportatorii și preluarea unora dintre sugestiile acestora, transportatorii care au acum monopolul au anunțat o grevă, denunțând o presupusă ”schimbare peste noapte a regulilor”.
La finalul întâlnirii de la Ministerul Transporturilor de marți, 9 octombrie, transportatorii au anunțat grevă. Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, a declarat pentru Pro TV că ”ministrul și-a pus în cap să facă o liberalizare, nu avem nimic împotrivă, dar nu poţi să o faci peste noapte.” Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, a spus și el că ”în 48 de ore începând de acum, cheile trebuie scoase din contact”.
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a denunțat amenințările cu greva. Într-o conferință de presă de joi, 12 octombrie, el a spus că ”ceea ce se întâmplă astăzi este un boicot organizat, care vizează menţinerea unor monopoluri în piaţa de transport interjudeţean. Acest proiect de ordin dă posibilitatea pasagerilor să poată alege între mai multe oferte de transport. Acest ordin vizează îmbunătăţirea condiţiilor de confort pentru pasageri şi preţuri concurenţiale în piaţă. De asemenea, elaborarea acestui proiect de ordin, subliniez, prevede o deschidere a pieţei de transporturi rutiere de pasageri în România, lăsând libertatea oricărui transportator să aleagă dacă îşi doreşte să facă sau să nu facă un anume transport interjudeţean de pasageri”.
Șova a explicat că transportul pe cursele externe e liberalizat, în timp ce pe cursele interjudețene, operate în regim de monopol, neregulile sunt uriașe: „În mai puţin de 365 de zile s-au înregistrat 954 de reclamaţii doar cu privire la activităţi privind transportul interjudeţean şi cele mai multe dintre ele vizau: starea tehnică a maşinilor, numărul de persoane transportate peste numărul de locuri înscrise în certificatul de clasificare eliberat de Registrul Auto Român, nerespectarea graficului de circulaţie, nerespectarea timpilor de lucru şi de odihnă a conducătorilor auto, neeliberarea biletelor de călătorie”, potrivit Agerpres.
După conferința lui Șova și apelul Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților, transportatorii au renunțat la greva anunțată.
Dragoș Anastasiu, fondatorul companiei de transport Eurolines și președintele Camerei de Comerț Româno-Germane, a apreciat drept corectă inițiativa ministrului Șova de a deschide piața pentru concurență.
”Liberalizarea e must have, nici nu se pune problema că putem rămâne în stadiul actual, trebuie doar să întrebăm pasagerii dacă sunt multumiți, doar pentru ei se fac politicile publice. Vedem rezultatele monopolului, la fel ca și la taximetria din București. Singura variantă normală e liberalizarea, toată Europa merge spre liberalizare. De ce sunt unii rezistenți? Poate că nu conștientizează avantajele liberalizării. Și noi ne-am speriat acum 10 ani. Avantajele sunt evidente. Cei care fac acum transport sunt în pole position. Toată concurența lor e liberalizată, tren, avioane, transport internațional. În alte țări, în Germania de exemplu, liberalizarea a creat o piață nou incredibil de mare: oamenii care au renunțat la mașinile proprii sau turiști”, a declarat Dragoș Anastasiu pentru G4Media.ro.
VIDEO Vezi mai jos revolta călătorilor într-un maxi taxi operat în sistem de monopol:
Sursa foto: Captură Youtube.com
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
17 comentarii