G4Media.ro

De ce trebuie să creștem competentele de evaluare ale profesorilor romani? (Advertorial)

Foto: Vlad Cupsa, #TEDxCluj, Facebook Dragos Iliescu

De ce trebuie să creștem competentele de evaluare ale profesorilor romani? (Advertorial)

În 2017, OCDE și UNICEF au realizat o analiză care vizează sistemul de evaluare și examinare din România. Rezultatele acestei analize au indicat că țara noastră a înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește evaluarea și examinarea elevilor. Dar raportul arată și că nu suntem nici pe departe acolo unde ar trebui să fim.

Există numeroase discuții în spațiul public despre rezultatele elevilor la examenele naționale sau la testele PISA. Atunci când aceste rezultate sunt sub așteptări (ceea ce se întâmplă aproape de fiecare dată), discuția se muta către cadrele didactice și modul în care se face predarea la clasă. Se uită, însă, de cele mai multe ori, un aspect-cheie: competențele de evaluare ale profesorilor.

Modul în care se fac evaluarea și examinarea are un impact direct asupra predării. “Ne gândim în mod eronat că predarea este anterioară testării. Dar dacă testele s-ar aplica așa cum trebuie, adică regulat și constant de-a lungul anului școlar, modul în care se face predarea ar putea fi adaptat în funcție de aceste rezultate. Nu poți avea testare doar la final de an sau de ciclu școlar, pentru ca apoi să te arați profund mirat de rezultatele slabe. Testarea trebuie să fie un process continuu și orientat către aprofundarea acelor părți din materie care pun probleme elevilor. Însă nu poți ști care sunt aceste părți fară testare corectă și obiectivă. Iar în Romania competențele de testare ale profesorilor sunt cel puțin lacunare”, spune Dragoș Iliescu, fondator al platformei de testare standardizată BRIO, Director al Școlii Doctorale de Psihologie de la Universitatea București și Colaborator OECD la crearea testelor PISA.

Competențele de testare ale profesorilor influențează întregul sistem educațional

“Trebuie să încetăm să privim testarea ca pe un soi de pedeapsă aplicată elevilor. Cu toții avem coșmaruri cu acel “scoateți o foaie de hârtie” neprevăzut. Când competențele de testare ale profesorilor cresc, beneficiază toată lumea, mai ales elevii. Iar testele vor ajunge, în sfârșit, să fie văzute ca ceea ce sunt de fapt: un instrument foarte valoros în procesul de învățare”, adaugă Dragoș Iliescu.

Studiile recente arată că elevii care percep evaluarea ca fiind corectă și obiectivă vor fi mai mulțumiți de profesorii lor și vor avea rezultate mai bune în școală.

Din păcate, majoritatea elevilor percep ca nedrepte evaluările pe care le primesc. Printre motivele acestei percepții se numără: faptul că examinările de final de an nu acoperă toată materia, adeseori elevii nu știu care sunt criteriile de evaluare și nu primesc feedback pentru notele obținute, tradiționalele teste scrise vizează mai degrabă capacitatea de a memora și mai puțin capacitatea reală a elevului de a se implica în sarcini.

Ca atare, îmbunătățirea competențelor de testare ale profesorilor poate schimba în bine întregul act educațional. Iar testarea standardizată este cel mai sigur și mai rapid mod de a asigura evaluări corecte, obiective și care să stimuleze elevii să-și îmbunătățească performanța fară masuri percepute ca fiind punitive.

Fă cunoștință cu BRIO – prima platformă de testare standardizată din România

Testele standardizate disponibile pe platforma BRIO elimină subiectivitatea prezentă în evaluările tradiționale. Mai mult, ele permit realizarea de comparații utile intre elevii de aceeași vârstă, comparații care le oferă profesorilor informațiile de care au nevoie pentru a îmbunătăți actul de predare.

Dacă subiectivitatea este eliminată din corectarea testelor, elevii se vor simți mai în siguranță și mai mulțumiți de ceea ce le oferă scoală. De asemenea, conform unor studii recente, elevii evaluați corect și obiectiv sunt mai puțin tentați să copieze, să lipsească de la anumite ore sau să aibă manifestări psiho-somatice de tipul durerilor frecvente de cap.

Testele de pe platforma BRIO sunt un pas important în asigurarea oportunităților de învățare printr-o evaluare corectă. Testarea standardizata facilitiează oportunități de învățare adaptate nevoilor particulare ale fiecărui elev, prin evidențierea lacunelor individuale.

Ești părinte, profesor sau director de școală? Testează gratuit competențele de literație ale copilului tău sau ale elevilor tăi pe BRIO. Află care sunt punctele lor forte și care sunt domeniile unde aprofundarea este necesară.

Dragos Iliescu / Foto: Vlad Cupsa TEDx Cluj Facebook Dragos Iliescu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. ….pt a avea o societate competenta/ competitivă si de ce nu, elite in domenii in care odinioară ne faleam.

  2. Vrei sa ramana tara fara profesori? Asa ramane tara fara profesori:)))
    Maresc competentele de ievaluare si o sa-si dea seama ca profesorii sunt mai prosti decat au anticipat, in consecinta nici unul nu o sa treaca si ramana tara fara ei:)))nu ca ar face vreo diferenta, cu sau fara profesori tot acolo suntem, poate o sa avem mai multi bani ca nu mai platim meditatii.
    Asa de bine isi fac treaba profesorii romani ca elevii au nevoie de meditatii ca sa treaca clasa:)))).
    „Profesori”, eu zic amatori

  3. Degeaba testam daca prin spate se aranjeaza concursurile si ajung tot felul de pilaraie si neica nimeni sa se ocupe de viitorul copiilor. Mai bine va ocupati de starpirea coruptiei din invatamant.

  4. Ionel are dreptate 1000% .În timp ce majoritatea anonimilor care iubesc meseria se chinuiesc cu examene f.grele ,pilele, multe dintre ele cu incompetență dovedită ( după mulți ani de învățământ nu au fost capabile sa- si gradele, deci nu fac fata unui examen) sunt titularizate fără examen ca, deh, legea permite.
    Decât să măriți competențele, nu ar fi mai bine sa umblati la lege?

  5. Propun ca elevii sa nu mai fie testati. Ba, mai mult, pentru a fi in ton cu dorintele lor, ei sa-i testeze pe profesori. Intrebare: vor fi capabili?

  6. Din comentarii îmi dau seama că nici unul din cei ce comentează nu au tangenta cu școală cu adevărat. Dacă ar fi așa bine că profesor de ce sunt mai puțin absolvenți de facultate care aleg învățământul, in special la materiile de examen. De ce sunt mai slabi pregătiți cei care vin și chiulesc sau nu fac orele. De ce daca e așa de bine în învățământ vin numai incapabili care nu au loc în privat unde trebuie să muncești sa iei bani. Profesori adevărați sunt cei pe care ii numiți voi „învechiți” cu metode vechi. Ce teste Pisa ? Teste in care se poate copia pe rupte și sunt de genul „mănăstire într-un picior ghici ciuperca ce ” . Să dim serioși. Dacă vreți evaluare cu adevărat puneți elevii să gândească nu sa fure sau să ghicească răspunsurile. La ENVIII se obține nota 7 fara prea mult efort și el nu știe mai nimic. Fie copiază răspunsurile fie le ghicește. O astfel de evaluare nu e reprezentativă ptr elevi.

  7. Pentru ca unii isi dau asa cu parerea fara sa gandeasca,care habar n-au ca profesorii n-au cum sa le educe copiii fara participarea lor ca parinti,parintii cand vin beti acasa si dau cu pumnu-n masa,ce sa vada copilul ala decat:violenta,limbaj vulgar,injuraturi etc…ti-e aproape imposibil ca dascal sa lucrezi cu un astfel de copil traumatizat