G4Media.ro

Deicidul – “Evreii l-au ucis pe Hristos” – un mit creștin vechi…

Foto: Wikipedia

Deicidul – “Evreii l-au ucis pe Hristos” – un mit creștin vechi de aproape 2000 de ani cu efecte devastatoare în timp, care refuză să moară

Isus Hristos a fost răstignit la Ierusalim în jurul anului 30 al erei care-i poartă numele, iar Pilat din Pont – pe atunci prefect (sau guvernator) roman al Iudeii, colonie romană din anul 63 înainte de Hristos – a prezidat procesul lui Isus și a dat ordinul de executare a sentinței.

În Noul Testament se spune că Isus a fost judecat de un organism judiciar iudaic numit Sanhedrin, înainte de a fi predat autorităților romane. În repetate rânduri, aceste circumstanțe au fost citate ca dovadă a deicidului evreiesc – uciderea fiului lui Dumnezeu.

Textul invocat cel mai frecvent în sprijinul acuzației de deicid apare în Evanghelia după Matei, 27:25: Și tot norodul a răspuns: „Sângele Lui să fie asupra noastră și asupra copiilor noștri”.

Foto: Wikipedia

Acest text îl înfățișează pe Pilat din Pont ca indecis asupra verdictului împotriva lui Isus, iar evreii prezenți sunt înfățișați ca o gloată de linșaj însetată de sânge. În fapt, în timp ce anumiți lideri religioși evrei din comunitatea evreiască locală au considerat că învățăturile lui Isus erau subversive din punct de vedere politic, experții au concluzionat că Iisus nu a fost perceput ca fiind deosebit de amenințător pentru evreii din jurul său.

Textul evanghelic, scris probabil la o jumătate de secol după răstignirea lui Isus, apare ca polemic la adresa evreilor și iudaismului, dar la vremea crucificării creștinismul nici nu exista ca religie.

Mitul deicidului evreiesc a persistat timp de două milenii. De-a lungul timpului, acest mit a inspirat mituri derivate, cum ar fi acuzațiile că evreii profanează Euharistia, otrăvesc fântânile pentru a ucide sătenii creștini sau răpesc și ucid copii creștini pentru a le lua sângele în scopuri rituale (calomnia sângelui).

Omorul este interzis în mod expres în Tora (Pentateuhul, primele cinci cărți ale Bibliei ebraice), la fel ca și sacrificiile de sânge care erau practicate de religiile păgâne antice. De fapt, legile dietetice evreiești (kașrut), interzic consumul de sânge în mâncare și cer ca tot sângele să fie scurs de la animalele sacrificate înainte de a fi consumată carnea.

Acest mit a avut consecințe devastatoare pentru evrei. Primul pogrom anti-evreiesc din Europa bazat pe calomnia sângelui a avut loc în 1144 în orașul Norwich din estul Angliei. Astfel de pogromuri au avut loc în Evul Mediu nu doar în Anglia, ci și în teritorii care azi se află în Franța, Germania sau Italia.

Foto: Wikipedia

Mitul a căpătat o justificare teologică și mai puternică în lucrarea reformatorului religios german Martin Luther în cartea sa Evreii și minciunile lor publicată în 1543.

Pogromurile antievreiești inspirate de calomnia sângelui au continuat chiar și în secolul XX. Cel mai vestit a fost pogromul de la Chișinău din 1903, pe atunci în Imperiul Țarist. Pogromul a plecat de la uciderea unui băiat creștin în orașul Dubăsari. Incitat de articolele publicate în ziarul antisemit de limbă rusă „Basarabia”, pogromul a izbucnit la 19 aprilie 1903 (Duminica Paștelui). În decursul a trei zile de revolte, aproape 50 de evrei au fost uciși și sute au fost răniți. Sute de case și afaceri evreiești au fost jefuite și distruse.

Deși erau mai degrabă atei, naziștii au folosit în mod eficient acuzația de calomnie a sângelui în propaganda lor antisemită. În 1923, Julius Streicher a înființat ziarul său virulent antisemit, Der Stürmer, care folosea frecvent motivul calomniei sângelui. Volumul din mai 1934 al Der Stürmer a fost dedicat în mod special calomniei sângelui, acuzându-i pe evrei că practică omorul ritual pentru a obține sângele creștinilor pentru a-l folosi în ritualurile religioase evreiești, cu titlul „Planul de crimă evreiască împotriva umanității neamului dezvăluit”.

Foto: Muzeul Holocausutului Washington

Chiar și după Holocaust, în Polonia a avut loc ultimul mare pogrom anti-evreiesc din Europa, la Kielce, pe 3 iulie 1946. Pogromul a fost declanșat de acuzațiile potrivit cărora un băiat ne-evreu în vârstă de nouă ani, Henryk Blaszczyk, care își părăsise casa din Kielce fără a-și anunța părinții, fusese răpit și ascuns în subsolul clădirii Comitetului Evreiesc local din Kielce. Deși s-a întors acasă două zile mai târziu, acuzația a dus la un pogrom care s-a soldat cu moartea a 42 de evrei și a declanșat emigrarea a mii de evrei din Polonia, unde naziștii nimiciseră trei milioane de evrei în perioada 1939 – 1945.

Biserica Catolică, sub conducerea Papei Paul al VI-lea, a discreditat în cele din urmă noțiunea de deicid evreiesc în 1964, în „Declarația privind relația Bisericii cu religiile necreștine” (Nostra aetate), publicată de Conciliul Vatican II. În termeni fără echivoc, Declarația afirmă că răstignirea lui Isus „nu poate fi imputată tuturor evreilor, fără deosebire, care trăiau atunci, și nici evreilor de astăzi „.

Foto: Wikipedia

Cu toate acestea, mai există fețe bisericești care continuă să colporteze teoria deicidului. Cel mai vestit este episcopul englez Richard Williamson, care scria la 13 aprilie 2019 „A fost toată mulțimea din fața lui Pilat, pe punctul de a se răscula… care l-a făcut pe Pilat să cedeze prin faptul că au chemat asupra lor și a urmașilor lor responsabilitatea pentru deicid (moartea lui Dumnezeu în natura Sa umană). Or, această mulțime era în proporție covârșitoare evreiască, iar mulțimea s-a identificat ca atare (‘Noi și copiii noștri’). Prin urmare, vina pentru deicid se poartă asupra acestor urmași, până când, în mod colectiv, nu-l vor recunoaște și nu-l vor adora pe adevăratul Mesia al lor, dar Scriptura spune că acest lucru se va întâmpla doar la sfârșitul lumii….”

Williamson, care a negat în repetate rânduri Holocaustul și are și o condamnare penală pentru aceasta în Germania, a fost excomunicat în 1988 de Papa Ioan Paul al II-lea, excomunicare ridicată de Papa Benedict al XVI-lea în 2019, după care a fost excomunicat a doua oară sub pontificatul Papei Francisc în 2015.

„Catolicii au pierdut toate bătăliile în războaiele culturale pentru că nu se pot hotărî să rostească cuvântul evreu. Pentru că nu pot rosti cuvântul evreu, nu pot identifica inamicul. Spun eu că evreii sunt dușmanul nostru? Da, evreii sunt cei care l-au ucis pe Hristos. Ei sunt dușmanii întregii rase umane”  scria în 2018 E. Michael Jones, un ideolog antisemit catolic tradiționalist.

Islamul, care ca și creștinismul își trage originile din iudaism, respinge în mod explicit ideea deicidului. Coranul scrie (4.157):  “și pentru că se laudă: ‘Noi l-am ucis pe Mesia, Iisus, fiul Mariei, mesagerul lui Allah.’ Dar ei nici nu l-au ucis, nici nu l-au răstignit – doar au fost făcuți să pară așa. Chiar și cei care susțin această ˹crucificare˺ sunt în eroare. Ei nu au niciun fel de cunoștințe – făcând doar presupuneri. Cu siguranță nu ei l-au ucis.” Dar anti-iudaismul și antisemitismul își au alte surse în Coran și sunt virulente în multe țări musulmane.

Și dacă ne referim la omul de rând, puteți merge pe internet să căutați “Evreii l-au ucis pe Isus” și veți găsi nenumărate exemple.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. Iisus nu a spus despre sine că ar fi Dumnezeu. Discipolii lui cu siguranță nu credeau că este Dumnezeu. Iisus a predicat exclusiv evreilor. Iisus a afirmat că misiunea sa era destinată exclusiv evreilor, spunând: „Eu n-am fost trimis decât la oile pierdute ale casei lui Israel.” (Matei 15:24). Când și-a trimis cei 12 apostoli, le-a spus: „Să nu mergeți pe calea păgânilor și să nu intrați în vreo cetate a samaritenilor, ci să mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel.” Pontius Pilat, guvernatorul roman al provinciei Iudeea, l-a executat pe Iisus pentru că se numea „Regele Iudeilor” și îl percepea ca pe o amenințare pentru hegemonia romană. Pentru mai multe detalii, recomand excelenta carte a lui Bart Ehrman „Iisus Profet Apocaliptic al Mileniului”

  2. Matei 27:11-26
    Este explicat clar cine a cerut crucificarea lui Isus! Nu stunt xenofob, antisemit (arabii sunt semiti) sau antisionist, dar daca am ajuns sa contestam si Bilblia de dragul politicii corecte, nu este in regula. Eu nu-i pot si nici nu vreau, sa-i acuz pe evreii de azi sau cei de ieri, de moartea lui Isus, dar sa respectam macar d.p.v religios realitatea de acum 2000 de ani. Trebuie sa acceptam, cel putin teoretic, ca evreii manipulati de cler a decis moartea lui Isus.

    • Dumneavoastră faceți aici mai multe confuzii. În primul rând termenul „antisemitism” introdus de publicistul german Wilhelm Marr în 1879 se referă exclusiv la ură de rasă împotriva evreilor. Până atunci ura împotriva evreilor fusese aproape exclusiv religioasă (anti-iudaism).

      Apoi nu este vorba de „contestarea Bibliei” (pe care o poate face oricine și oricând, fie că vă convine, fie că nu). Este vorba de versetul 27,25 din Evanghelia lui Matei care a fost interpretat timp de 1.900 de ani încât a aruncat anatema asupra TUTUROR evreilor. Dacă nu este așa, de ce s-a simțit nevoită Biserica Catolică să declare în mod explicit în 1964 că evreii contemporani lui Isus sau cei care au trăit după acea dată, inclusiv cei contemporani NU SUNT RESPONSABILI DE MOARTEA LUI ISUS? Singurul care putea decide moartea lui Isus era guvernatorul roman al Iudeii adică Pilat. Că la răstignire a asistat o gloată dornică de linșaj nu înseamnă că era reprezentativă pentru întreg poporul evreu. Dacă era așa, de să nu fie considerată reprezentativă mulțimea care-l întâmpinase pe Isus cu flori la Ierusalim cu cinci zile înainte. În sfârșit, vă contraziceți de unul singur. „Eu nu-i pot si nici nu vreau, sa-i acuz pe evreii de azi sau cei de ieri, de moartea lui Isus” de vă delimitați, ca și Biserica Româno-Catolică în 1964, de acuzația de deicid implicată de Matei 27,25. Până la urmă trebuie să vedeți care au fost consecințele acuzației de deicid, care a contribuit și ea, fiind folosită în mod perfid de naziști, la Holocaust.

    • @Petru Clej Daca evreii nu au uneltit ca Isus sa fie condamnat atunci sunt de acord cu dvs. In rest cum a zis si Mayugu, oricum nu mai contează azi, oricine a ucis si știa o cale cum sa nu o facă e vinovat.

    • Și tradus într-o formulare inteligibilă, asta ce înseamnă?

    • @Petru Clej Daca un procuror acuza pe cineva știind ca e nevinovat sau dintr-o bezna a mintii care e si condamnat de judecător, atunci procurorul e chiar mai vinovat ca judecătorul care s-a lăsat convins de acuzațiile false. Si sa nu uitam cat de greu a fost condamnat, tot pasata responsabilitatea de la unul la altul, pana la urma cel convins sa o facă fiind Pilat dar pentru cu totul alte argumente decât cele pentru care Sinedriul ii căuta moartea pentru ca faptele pentru care Sinedriul ii căuta moartea nu erau motive sa fie ucis in dreptul roman – adică au mințit cum ca El ar fi vrut sa conducă iudeii in locul Romei(si implicit al lui Pilat).

    • Și care e legătura dintre dreptul roman, Pilat și acuzația de deicid la adresa TUTUROR evreilor, care este de fapt subiectul acestui articol?

  3. Petru Clej

    Ca sa nu mai existe cofuzii, sau daca anti-semitism nu va place, propun sa-i spunem anti-iudaism, asa ii eliminam din discutie pe ”fratii” lor semiti, arabii.
    Sunt de acord cu faptul dovedit istoric si arheologic ca biblia a fost srisa la cel putin 80-100 de ani de la moartea lui Isus. Trebuie insa sa amintim de sectele precrestine, care aveau dispute serioase fata de doctrina iudaica, initial si apoi crestina. Sigur au existat mai multe evanghelii, unele au fost cenzurate altele eliminate cu totul. Totusi ca punct de reper observ ca insistati pe vina lui Pilat fata de moartea lui Isus desi acesta a fost trimis de la Ana la Caiafa, intr-un final Pilat cerand ca alegerea sa fie facuta de cetatenii evrei, acestia alegandu-l pe Barabas. Ce putea sa faca Pilat? Daca nu ar fi respectat vointa evreilor, s-ar fi confruntat cu o rascoala a evreilor care erau deja pregatiti. Puteti sa criticati Biblia, dar ce faceti cu dovezile istorice, arheologice. Exista manuscrisele de la Marea Moarta, dovezi despre sectele iudaice, disputele filozofice si religioase dintre acestea, rolul jucat de Ioan Botezatorul, influenta mortii sale, ura evreilor fata de romani etc. Da, eu nu-i acuz pe evrei, dar de dragul politicii corecte nu pot sa reneg istoria si rolul evreilor in moartea lui Isus. Stiu si accept ca s-au facut greseli monstruoase asupra evreilor din cauza lui Matei, un evreu. Condam holocaustul asupra evreilor, dar nu-mi cereti sa schimb datele istorice.

    • Trăiți într-o stare de confuzie generalizată.

      1) Nu puteți înțelege de niciun fel că antisemitismul – termen introdus în 1879, care nu are nicio legătură cu semiții și se referă STRICT la ura rasială împotriva evreilor. Anti-iudaismul este precursorul antisemitismului și constituie ura religioasă împotriva evreilor. Nu știu cum să vă explic mai simplu ca să pricepeți.

      2) Fals. Evangheliile (nu Biblia, care pentru creștini este compusă din Vechiul Testament, echivalentul Bibliei ebraice, și Noul Testament) au fost scrise approximativ 40 – 80 de ani după moartea lui Isus: Marcu 66 – 70 AD, Luca și Matei 80 – 90 AD, Ioan 100 – 110 AD.

      3) Nu există dovezi contemporane cu privire la procesul și răstignirea lui Isus. Evangheliile nu sunt documente istorice. Nu se cunoaște nici măcar data nașterii lui Isus (undeva între anii 6 – 4 înaintea erei creștine).

      4) Aveți o obsesie cu corectitudinea politică, inexistentă în dezbaterea de față care este mult mai veche.

      5) Nu ați înțeles nimic din esența acestui articol care se referă la acuzația de deicid, care înseamnă vinovăția colectivă a evreilor contemporani sau care au trăit după Isus de moartea acestuia, și nu se rezumă doar la gloata însetată de sânge sau la înalții clerici evrei din Sanhedrin care l-au judecat și apoi predat lui Pilat. Cât privește atitudinea romanilor, aceștia nu s-au sfiit să reprime în sânge revolta evreilor începută în 66, cu distrugerea Templului de la Ierusalim in 70 și apoi distrugerea completă a Ierusalimului evreiesc de Hadrian în 132 – 135. Așa că nu se sfiau să fie cruzi, chiar genocidari, dacă dominația lor era amenințată. Nu ați înțeles efectele devastatoare ale extinderii acuzației la adresa unor evrei contemporani lui Isus la ÎNTREGUL popor evreu, acuzație de care Biserica Catolică a simțit nevoia să o denunțe, dar abia în 1964, după Holocaust.

      6) Nu v-a acuzat nimeni de antisemitism, dar vorba frencezului, qui s’excuse…

  4. Cred că toată lumea nu a băgat de seamă un element esențial în dizertația domnului Clej. Este în chiar titlul articolului. Autorul se refera la „deicid”. Să înțelegem de aici că domnul Petre Clej îl consideră pe Iisus fiul lui Dumnezeu, El însuși Dumnezeu adevărat? Dacă e așa restul nici nu mai contează.

    • Se pare că nu înțelegeți termenul de deicid, pe care, deși mă măguliți, nu l-am inventat eu. Un comentariu irelevant care frizează trolling-ul. Nu știu dacă știți, dar Conciliul de la Nicea din 325 a a statuat natura duală a lui Isus, omenească și divină, deci de 1700 de ani (ce se vor împlini anul viitor) teologia creștină îl consideră pe Isus Fiul lui Dumnezeu. Pe cale de consecință, acuzația creștină de ucidere a lui Isus – considerat de creștini fiul lui Dumnezeu – se numește deicid. Nu știu dacă e prea subtil pentru dumneavoastră.

  5. Într-una dintre adnotările sale intitulate “ Despre originile sufletului “, Leonardo Da Vinci face următoarea remarcă:
    „Deși ingeniozitatea umană poate face diverse invenții care, cu ajutorul diferitelor mașini care răspund aceluiași scop, nu va concepe niciodată invenții mai frumoase, nici mai simple, nici mai potrivite decât o face Natura; pentru că în invențiile ei nu lipsește nimic, și nimic nu este de prisos și ea nu are nevoie de contrapoziție atunci când își face membre adecvate pentru mișcare în corpurile animalelor.”
    Această remarcă este, aparent sursa de inspirație a doamnei Clare Booth Luce care într-o piesă a introdus sintagma “ culmea rafinamentului este simplitatea” și ulterior, criticul de artă Leonard Thiessen a venit cu varianta
    “ cea mai înaltă formă de sofisticare este simplitatea” , variantă care este și astăzi atribuită tot unui Leonardo, însă nu Thiessen ci Da Vinci.
    Indiferent de autor, duhul din aceste cuvinte este mai viu decât cuvintele care îl exprimă.
    Înțelegând demersul autorului articolului, trebuie să avem totuși noblețea acurateții afirmațiilor. Nu putem să abordăm un subiect atât de complex făcând referire la experți ( cine, Marx !? ) pentru a susține afirmații false.
    Distincția dintre putere și autoritate este lupa prin care acest subiect trebuie abordat. Contextul istoric indică autoritatea evreiască și puterea romana, teritoriul fiind sub ocupație romană la acea vreme.
    Evreii au condamnat pe Isus Hristos și romanii ca putere au autorizat și executat pedeapsa impusă de evrei.
    Argumente de genul, “ omorul este interzis în Tora “ și referirile la legile dietetice, referire cel puțin bizară în contextul subiectului abordat nu fac nimic altceva decât să dilueze scopul articolului.
    Realitatea istorică a existenței lui Isus Hristos, precum și veridicitatea crucificării sale nu mai reprezintă de mult un subiect de analiză, toate părțile au căzut de acord că existența și crucificarea lui Isus Hristos este un fapt istoric. Nici cei mai vocali atei nu neagă existența și crucificarea lui Hristos.
    Apoi folosirea peiorativă a termenului “ mit” folosind un fir logic când logica se află într-o inextricabilă interdependență de mit ne face să apărem a avea o profunzime epidermică.
    Indiferent de opiniile noastre, care nu de puține ori nici măcar nu ne aparțin ci doar ne posedă conștiința, fiind produsul altor conștiințe, acel eveniment NU justifică ura față de evrei, iar justificarea acestei uri prin afilierea la dogma creștină nu are nici o legătură cu creștinismul în sine, cu atât mai puțin cu Isus Hristos.

    Hristos a înviat!

    • Comentariul dumneavoastră eludează tema articolului: Deicidul este o calomnie cu efecte grave în istorie extinse la TOȚI evreii, inclusiv la cei care au trăit după răstignirea lui Isusd. Fapt recunoscut în mod explicit de Biserica Romano-Catolică în 1964. Uar cu privire la procesul lui Isus, dacă sunteți dispus să acceptați și un alt punct de vedere, citiți cartea scrisă de fostul judecător al Curții Supreme a Israelului, Haim Cohn, Procesul și moartea lui Isus https://www.amazon.co.uk/Trial-Death-Jesus-Haim-Cohn/dp/1568525028

  6. Etimologic cuvântul Israel, israeliți are o vechime de peste 3300 de ani și înseamnă “ cel ce se luptă cu Dumnezeu”.
    Comentariul nu eludează ci devoalează premisa falsă pe care articolul o insinuează și anume faptul că așa zisul mit este cauza pentru care evreii sunt urâți.
    Cu mult înaintea întrupării Logosului, avem evenimentul “ex hodos”, eveniment ce nu găsesc potrivit a-l dezbate, fiind elementul central ideilor și credințelor religioase care formează modelul de raportare la existența al evreilor și nu numai, până la urmă trăim într-o societate iudeo-creștină.
    Faptul că avem ca circumstanță agravantă folosirea creștinismului de către clerici este o realitate- mulți și -au argumentat ura față de evrei și în esență față de poporul ales, folosind deicidul pentru a- și ascunde invidia și sunt mulți care încă o fac.
    Creștinismul nu este însă suspendat în istorie, el nu a apărut din neant, dimpotrivă este adânc ancorat în istoria umanității și urmează firul păstrat și transmis de poporul ales. Isus Hristos NU a negat și nici desființat tradiția ci a împlinit -o, arătând practic cum se transpune modelul de existență din Vechiul Testament în lumea intra psihică a fiecărui individ în parte, această dimensiune fiind ținta finală a oricărei religii. Isus Hristos ne oferă modelul suprem de a fi și ca modelul să fie divin, iar omul să își poată recăpăta sensul și să redevină imago dei, corporalitatea trebuie integrată cu toate atributele sale, deci pentru a fi creștin nu poți nega corporalitatea indiferent de bază -etnie, rasă, etc, ea fiind integrată deja în divinitate prin nașterea, trăirea, acceptarea sacrificiului ( facer sacre : a sfinți), moartea și apoi învierea și înălțarea cu totul, inclusiv trupul.., de evreu, la cer.
    În concluzie, eu nu cred în dumnezeul în care dumneavoastră nu credeți, iar asta face ca articolul să facă mai mult rău decât binele dorit, chiar să radicalizeze, după cum se poate constata din comentarii.
    Vă mulțumesc pentru sugestia de carte și vă urez un Paște fericit, fericire ce nu poate fi experimentată fără uciderea lui Isus pentru că fără această moarte învierea și deci eternitatea nu ar putea fi revelată.
    Hristos a înviat!