Derapajul sexist al lui Buhnici. Cum o șuetă pe plajă cu un influencer a aprins o dezbatere publică / Reacția societății civile, a sferei politice și a mediului privat
Afirmațiile făcute de vloggerul George Buhnici privind „vergeturile” femeilor de pe plaja de la festivalul Neversea au declanșat o dezbatere aprinsă în societate și au atras critici vehemente atât din partea societății civile, organizațiilor pentru promovarea drepturilor femeilor, mediului privat și, rezervat, a sferei politice.
Influencerul cu 1,1 milioane de abonați pe YouTube a criticat într-o intervenție pentru Antena Stars, în direct de pe o plajă din Constanța, în timpul festivalului Neversea, aspectul femeilor prezente la eveniment, pline de „vergeturi”, și le-a recomandat să meargă la „săliță”. Buhnici susține că scopul pentru care oamenii vizitează litoralul în timpul verii este pentru a „vedea piele” și „țâțe și buci”.
„Venim la mare ca să vedem piele, aș vrea ca pielea aia să n-aibă vergeturi. Deci, dacă ați investi în săliță cât investiți în tatuaje, cred că am fi toți mai bine.
Încurajez pe toată lumea să dea un pic pe la sală. Pentru că de ce? Dacă vrei să vii la mare, îmi arăți piele și sigur vrei să ne împrietenim, ar trebui să mă convingi și cu altceva decât cu decolteul.
Putem fi de acord că e normal să ne uităm la țâțe și la buci? Aia vreau să văd la mare!”, a afirmat vloggerul.
El a continuat oferind exemplul soției sale, despre care a spus că arată ca o „minoră”, iar aceasta este „șanse vieții” sale.
„Eu am noroc că am o nevastă care arată ca o minoră. Asta e șansa vieții mele”, a declarat George Buhnici.
În urma derapajului său, o întreagă dezbatere a pornit pe rețelele de socializare, unde Buhnici a fost bombardat cu critici din partea internauților, atât pe Facebook, Instagram, cât și pe TikTok.
Consultantul media Mirel Axinte explică într-o postare pe Facebook că „mitul «TikTok e pentru copii» are succes pe Facebook, o platformă în care activi sunt cei de la 45 la 78 de ani. În realitate, majoritatea celor sub 35 sunt public (dar și creatori) de TikTok.
Cei de la 35 la 45 încă mai rătăcesc pe un Instagram intrat în derivă. Restul, ăia care-și făceau adolescența în ’93 sau ’81 sau ’57 sunt pe Facebook… comunitatea de pe TikTok trece pe sub radar, dar e mult mai politică decât Facebook. Evident, când zic politic nu mă gândesc la ce înțeleg prin politic oamenii de la girafă, ăia care au crescut în suflet cu Ciorbea, Băsescu și Kovesi”.
Totodată, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a declarat marți pentru G4Media.ro că membrii colegiului director al CNCD au decis să se autosesizeze cu privire la afirmațiile lui Buhnici.
”Se va analiza limita libertății de exprimare în raport cu dreptul la demnitate al femeilor și în general al oamenilor din perspectiva aspectului fizic. O astfel de analiză durează 90 de zile în principiu, dar când e vorba mesaje publice, ne străduim să dăm o soluție cât mai repede”, a spus Csaba Asztalos.
Întrebat dacă e vorba despre o atitudine larg răspândită în societate, Csaba Asztalos a declarat că ”în principiu, condiția femeii în societatea din România e una dificilă. Suntem pe primul loc în UE la mame minore, pe primele locuri la traficul de ființe umane – toate acestea au legătură cu tratamentul în societate.
Există și violența de familie cu femei ucise în fiecare an. Toate acestea au legătură cu un comportament în societate față de femei, unele moștenite istoric, altele create în diferite conjuncturi – competiție politică, publicitate etc, în care este exploatată sexualitatea femeii”.
Dacă se constată o faptă de discriminare, colegiul CNCD poate aplica o amendă contravențională între 2.000 și 100.000 de lei.
Reacția politică
Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de șanse, Gabriela Firea, este, până în prezent, singurul politician de rang înalt care a criticat derapajul sexist al vloggerului George Buhnici.
Ea a spus într-o postare pe Facebook că afirmațiile lui Buhnici „duc spre pedofilie, misoginism și instigă la violență contra femeilor”.
„Condamn cu fermitate declarațiile care aduc atingere drepturilor și integrității femeilor! Femeile sunt egale cu bărbații! Este de neiertat orice declarație care le tratează pe femei ca pe niște obiecte sau care îndeamnă bărbații să considere că femeile sunt bune doar la cratiță.
Afirmațiile făcute la un post național de televiziune sunt extrem de jignitoare la adresa femeilor. Este impardonabil să aduci în discuție cuvinte care pot fi interpretate ușor că îndeamnă la pedofilie, misoginism și chiar instigă la violență împotriva femeilor.
E dreptul femeilor să decidă pentru viața și corpul lor! Ca și în cazul bărbaților, sunt cele care trebuie să aibă grijă de sănătatea și aspectul lor, în funcție de decizia personală. Există, însă, și persoane care se confruntă cu probleme de sănătate, dar toată lumea are dreptul să se simtă bine în pielea lui. Extrem de gravă este declarația care duce spre pedofilie și care consideră foarte normal ca bărbații să se uite la copile minore. O astfel de exprimare poate fi un model pentru bărbații care ascultă o persoană publică! Anul trecut, 166 de fete care nu au împlinit vârsta majoratului au fost violate.
Femeile luptă pentru egalitate din totdeauna. Un „influencer” nu poate ieși public să spună lucruri care afectează femeile și care îngreunează munca pentru apărarea drepturilor acestora.
Subliniez încă o dată: nu accept astfel de declarații care sunt, de altfel, imposibil de justificat! Sunt revoltată că un om cu experiență în media a putut face o asemenea greșeală, sper să fie o greșeală, ceea nu scuză deloc afirmațiile făcute”, a declarat Firea, într-o postare pe Facebook.
Reacția mediului privat
De asemenea, Banca Comercială Română (BCR), unul dintre principalii parteneri cu care Buhnici colaborează și de la care primește bani pentru a promova imaginea băncii, a reacționat într-un comunicat pe pagina de Facebook în care se disociază de declarațiile influencerului.
„La BCR lucrăm cu mulți influenceri. Plecăm de la premisa că putem fi parteneri de proiecte și de valori. Dar am vrea să fim foarte clari: ne disociem ferm de sexism și discriminare, indiferent de formă – nuanțe, aluzii sau interpretări. Avem, de asemenea, așteptări ferme de limbaj, de atitudine și de conștientizare a greșelii când există derapaje:
– Credem că, deși sănătatea primează, nimeni nu trebuie judecat, cu atât mai puțin făcut de rușine pentru cum arată. Dimpotrivă, educația în acest sens este necesară cu blândețe, înțelegere, incluziv;
– Credem că limbajul public, cu atât mai mult al unor lideri de opinie, trebuie să evite orice nuanță despre sexism și obiectificare sexuală la adresa oricărei persoane;
– Și credem că, în ceea ce privește tinerele și tinerii din România, este necesar să evităm sexualizarea la vârste fragede, cu atât mai mult cu cât România ocupă un neonorant loc în ceea ce privește sarcinile și avorturile în rândul tinerelor minore.
Credem că cel mai util și corect demers în acest moment este ca subiectul prevenției discriminării și cel al drepturilor femeilor să fie adresat în mod direct și responsabil printr-o dezbatere la nivel public cu potențial educațional relevant”, se arată în comunicatul BCR.
George Buhnici, fost jurnalist, este acum influencer și unul dintre cei mai urmăriți realizatori de conținut din România, în mai multe domenii, dar în special tehnologie. El are 311.000 de urmăritori pe Instagram, 638.000 pe Facebook, 1,14 milioane de abonați pe YouTube și 210.000 pe TikTok, potrivit Liberatatea.
Și soția lui Buhnici, Lorena, s-a remarcat printr-un mesaj jignitor la adresa unei femei, potrivit România TV. Ea a postat pe Facebook în urmă cu mai mulți ani fotografia unei femei aflate pe plajă, alături de mesajul ”balenuța rusească”.
Potrivit Click, Lorena Buhnici a lucrat timp de 12 ani la stat, la revista auto a Registrului Auto Român – RAR. A urmat promovarea la postul de purtător de cuvânt al RAR, apoi la cel de șef al biroului de presă. După ce cariera Lorenei a luat avânt, aceasta a ajuns la Ministerul Transporturilor, unde a fost consilier de imagine al unui Secretar de stat, pentru o perioadă de patru ani.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
119 comentarii