Detalii legate de ”Momentum”, primul concept de supercar electric dezvoltat integral în România. Interviu cu Ovidiu Toma, CEO al CryptoDATA
Primul concept de supercar electric dezvoltat integral în România de compania CryptoDATA Tech, va fi prezentat în cadrul unui eveniment organizat sâmbătă la București, în cadrul evenimentului Decentralized Connectivity Redefined.
”Momentum”, cum a fost denumit conceptul, reprezintă primul supercar complet electric cu modul Blockchain dezvoltat integral în România.
Compania românească CryptoDATA Tech organizează evenimentul în București, în data de 19 martie 2022, în cadrul căruia vor fi prezentate o serie de proiecte inovatoare menite să faciliteze integrarea dispozitivelor smart în platforme revoluționare.
Potrivit organizatorilor, co-fondatorul Tesla, Martin Eberhard, vine special în România pentru a participa la acest eveniment.
G4Media.ro a discutat cu Ovidiu Toma, CEO al CryptoDATA, care a explicat o serie de detalii legate de acest concept unic în România.
Reporter: Cum ați ajuns să dezvoltați ceva atât de complex, cum este un autoturism electric? De cât timp lucrați la el?
Ovidiu Toma: Proiectul a pornit acum 4 ani de zile de la conceptul și patentul de comunicații și de transmisiuni de date securizate pe care le-am dezvoltat și anume VOBP. Practic, în dorința de a extinde domeniul de aplicabilitate al patentului de aplicații securizate, ne-am uitat și la alte industrii la care am putea să le aplicăm.
Printre alte industrii, cum este cea aerospațială unde am făcut niște mini-proiecte, să spunem, am considerat că domeniul automobilelor electrice, în special al automobilelor smart, așa cum le numim noi, nevoia de securitate și securizare a utilizatorului, a individului și a datelor pe care aceste IV-uri le transmit, le comunică, le colectează, este iminentă.
Ne gândim cu toții că industria auto se transformă în fiecare zi și din industrie mecanică devine mai mult industrie smart, industrie electro-mecanică, inteligentă. Și atunci primejdiile din mediul online, precum atacurile cibernetice, virușii, precum hackerii… se aplică și sunt primejdii și în domeniul auto-motive.
Practic de la conceptul de securizare și securitate a informațiilor și a individului, aplicate în domeniul auto-motive, am început să scriem diverse tehnologii și patente pe care ulterior trebuia să le și punem în practică.
Nu poți construi tehnologie doar scriptic, doar pe hârtie. Am pornit timid de la ideea hai să facem un proiect în care să evidențiem tehnologiile pe care le-am dezvoltat, tocmai pentru a avea tehnologie scriptică, patent și proof of concept. Este un proof of concept funcțional sută la sută, folosind toată tehnologia pe care noi am dezvoltat-o in house. De patru ani lucrăm la el.
R.: Care e cel mai greu lucru când începi un asemenea demers?
O.T.: În general la astfel de proiecte, aș zice că resursa umană în primul rând, pentru că bani, până la urmă, dacă ai un proiect serios și o echipă serioasă, cu siguranță îi poți găsi pentru o asemenea idee.
Dar problema este resursa umană, de unde începi, pentru că resursa umană calificată în acest domeniu, ingineri de creație, nu doar ingineri executanți, programatori de creație… pentru că tot timpul este o diferență între inginerul de la locul de muncă stabil și inginerul de creație care vine să adauge ceva, să facă ceva nou, să construiască de la zero.
La fel și în programare. Și atunci cred că cel mai greu lucru este resursa umană calificată, dar foarte important, cu abilități de creație și de inovare. Și binenînțeles, finanțarea. Având aceste două componente, sky is the limit, din punctul nostru de vedere.
R.: Ce performanțe are Momentum: autonomie, viteză, accelerație, putere motor, dotări?
Încă lucrăm foarte mult pentru a optimiza. Să nu uităm că noi am construit un concept de tehnologie și un proof of concept de fapt, pentru tehnologiile pe care noi le-am construit. Într-adevăr performanța precum autonomie, accelerație, putere, dotări, toate aceste performanțe se definitivează în momentul în care faci procedeele și procesele de fabricație în masă.
Fabricația în masă nu este meseria noastră, noi suntem dezvoltatori de tehnologie. Am făcut acest concept dar bineînțeles suntem conștienți că în momentul în care vom ajunge să o punem în fabricare în masă într-un parteneriat, pentru că singuri nu avem puterea, dar într-un parteneriat cu o companie externă, aceste lucruri vor trebui trecute prin mâinile unor specialiști în fabricare în masă, pentru că este o cu totul altă meserie.
Ca și performanțe astăzi la nivel de concept funcțional, măsurate de noi, autonomia se duce în jur de 400 de kilometri maxim, 350 – 400, depinde de regimul de condus, viteza maximă, sincer să fiu nu am măsurat-o. Pe bancul de probe am depășit 220 de kilometri la oră dar n-am avut o licență să ieșim cu ea pe drumurile publice încă, iar pe circuit am măsurat alți parametri decât viteza maximă, pentru că am fost în faza de teste. Accelerație… depinde de configurația de putere motor și de bateriile instalate… între 2,8 și 5,2 secunde, depinde de foarte multe, de motor, de tracțiune, momentan noi am construit-o doar tracțiune spate.
R.: Ce înseamnă de fapt concept, care sunt pașii de urmat până vom vedea această mașină pe stradă?
O.T.: Practic concept înseamnă creația, înseamnă tehnologie implementată funcțională, într-o manieră funcțională, documentată și bineînțeles patentată.
În momentul în care ai tehnologie, documentație, patente și funcționalitate, construiești conceptul funcțional. De la conceptul funcțional, până la fabricarea de masă, este într-adevăr cale lungă, pentru că nu este de ajuns să construiești un concept, se cheltuiesc foarte mulți bani în primul rând, nu salvezi costuri, nu produci în masă ca să poți salva costuri și nu ai operațiuni de producție industrializată, de producție de serie efectiv a componentelor, pentru că până la urmă un vehicul se construiește din componente. Produsul de serie este o altă meserie decât cea de proiectare și concepție și de inovare tehnologică.
Eu sunt un inginer care desenez o nouă piesă cu o nouă funcționalizare, mi-o imaginez, o pun în aplicare, demonstrez funcționalitatea acestei piese și plusurile pe care le aduce, sau inovația pe care o aduce, o pun în operă, dar de acolo până la fabricarea de masă, să dau această piesă unui fabricant care să facă 10.000 de unități într-un timp perfect definit, cu niște costuri minime, cu o durabilitate maximă și așa mai departe, atunci într-adevăr este puțin de muncă și este munca celui care face industrializarea.
Noi cu siguranță, nu vom putea să industrializăm, noi CryptoData, sau cel puțin nu cu resursa umană și capacitățile financiare de astăzi și tocmai din acest motiv ne orientăm spre a merge cu acest proiect într-un parteneriat cu un constructor cu experiență și cu reputație.
R.: Când am putea cumpăra Momentum?
O.T.: Cred că cel puțin 2,5 ani, 3, de acum înainte, realist.
R.: Există o estimare a prețului cu care ar putea fi vândută?
O.T.: Momentan nu putem estima prețul. Vorbim despre foarte multe variabile, practic vorbim despre un super-car. În momentul în care vorbim despre așa ceva, este clar că este un preț prohibitiv penru unii, este un vehicul prohibitiv din punct de vedere al funcționalității pentru alții și automat că nu se produce în serii foarte, foarte mari.
Asta înseamnă că optimizarea costurilor este destul de anevoioasă. Mai mult de atât, până la faza de producție, peste 2 ani, câdn poate intra în producție efectiv, trebuie să treacă peste munca celui care face industrializarea pentru a ajunge la costuri cât se poate de realiste.
În general vorbim despre o plajă între 80.000 de euro și 150.000 de euro, deci cam atât de mare poate fi marja în funcție de cantități, cine este industriașul care merge în faza de industrializare, de piețele de distribuție și așa mai departe.
Câteva detalii legate de faptul că este dezvoltat 100/100 în România: dacă ti lucrat totul inhouse sau ati externalizat unele activitati cum ar fi designul de exemplu.
R: Ne puteți oferi câteva detalii legate de faptul că este dezvoltat exclusiv în România? Ați lucrat totul in house sau ați externalizat o parte dintre activități?.
O.T.: Este dezvoltată sută la sută în România, sută la sută cu ingineri și cu echipe din România. Am cumpărat foarte puține componente din piață… foarte, foarte puține, cum ar fi anvelope, jante, etriere, discuri de frână și cam atât… și mă rog și mini-componente precum rulmenți și alte jucării, dar integral este construit în România de către echipa noastră de ingineri și destul de multe echipe de ingineri, n-aș spune subcontractori deși legal cam asta este definiția.
Practic sunt peste 50 de persoane care au lucrat la acest proiect în ultimii 3,5 – 4 ani, plus angajații noștri din KryptoData, tehnicieni IT, care au dezvoltat separat de echipele mecanice și echipele care au pus în operă pe teren. Deci aș zice că în total 40-50 de oameni au lucrat în zona de mașină fizică alți 20-25 de tehnicieni IT au lucrat din birou pentru a veni în sprijinul tehnicienilor din teren cu proiecte, cu măsurători, cu software, cu implementare și cu soluții.
Tot conceptul de design, de funcționalitate, ne aparține. Noi suntem inițiatorii proiectului, noi am conceput designul de la zero și practic plecând de la design și plecând de la conceptul de funcționalitate, am pus în operă jucăria.
Subcontractorii care au lucrat sunt persoane dedicate pe diverse domenii cum ar fi cei care au construit fizic șasiul proiectat de noi, pentru că ei au mai multă experiență decât noi când e vorba despre suduri industriale și materiale, și rezistanța materialelor industriale, practic proiectul, statica, rezistența, toate au venit de la noi, dar au fost puse în operă în parteneriat cu un subcontractor care în mod uzual aceste lucruri.
La cel și zona de propulsie. Noi am proiectat, am desenat, am conceput la partea de propulsie, dar a fost pusă în operă de o echipă parteneră care are mult mai multă experiență decât noi în domeniul fabricării și implementării de motoare electrice.
Foto: CryptoDATA
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii