G4Media.ro

Dezbatere G4Media: 2,5 milioane de tone de alimente sunt risipite anual în…

Magazinul social Somaro/ Facebook

Dezbatere G4Media: 2,5 milioane de tone de alimente sunt risipite anual în România / Un ONG cu 8 persoane spune că reușește să recupereze și să dea familiilor sărace 600 de tone / ”Nu dăm această mâncare pe gratis, pentru că noi credem în demnitate”

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale susține că 49% din risipa alimentară din România se realizează la nivelul gospodăriilor individuale ale populației și ar însemna anual 2,5 milioane de tone de alimente.

G4Media a abordat acest subiect în cadrul unei dezbateri online, cu speakeri și participanți din mai multe țări, pe tema risipei alimentare. Intitulată „From Plate to Purpose: become a changemaker against food waste” i-a strâns laolaltă pe Maria Anghel, din cadrul Ministerului Agriculturii, România, pe Felician Cardoș, manager de mediu, Carrefour România, Simon Suitner, fondator, Asociația SOMARO, Kirill Perpelica, co-fondator al Munch.hu,. Lucian BOTEA, Vice-Rector, Universitatea Româno-Americană. Moderatorul întâlnirii, Codruț Nicolau, trainer în domeniul sustenabilității, fondator Sustain Future, a încercat să afle răspunsuri la întrebarea: ce poate face fiecare dintre noi pentru a combate efectiv acest fenomen?

Cel mai aproape de acest fenomen este Simon Suitner, fondatorul Asociației SOMARO, care a organizat trei magazine sociale în România prin care, în baza parteneriatelor cu mai multe supermarketuri preia alimente și le vinde cu discount de 80%, 90% persoanelor aflate în dificultate.

”Ideea e una foarte ușoară, foarte deșteaptă, de fapt, ideea este de a face ca anumiți oameni să ajungă la mâncarea de care nu s-ar putea apropia altfel. 50% din alimentele irosite aparțin companiilor, o bună parte din aceste alimente pot fi consumate în continuare, fără riscuri, pe de altă parte, mii de oameni, zeci de mii de oameni în cazul României, au problemele în a avea alimente în fiecare zi.
Noi conectăm aceste lucruri. Avem mașini, camioane cu toată instalația necesară de a transporta mâncare rece sau înghețată și de a o duce în magazine. Nu dăm această mâncare pe gratis, pentru că noi credem în demnitate. Sunt oameni are au posibilități limitate financiare și e important pentru ei să nu ceară ceva gratis, nu așteaptă o persoană care să le ofere ceva gratuit. Pentru noi e important ca acești oameni să meargă la cumpărături, să-și facă aceste cumpărături”, a spus în cadrul întâlnirii Simon Suitner.

Magazinele Somaro sunt gestionate cu ajutorul a opt persoane, spune el, iar în total, într-un an sunt ”salvate” între 500 și 600 de tone de alimente.
”Ideea noastră a fost de a deschide în cât mai multe orașe. Pe de altă parte, reușim în ultimele lunii ca între 66%-75% din bugetul nostru e acoperit de clienții noștri. Asta înseamnă că aceștia vin și plătesc 20%, 25% din valoarea alimentelor, Ei nu pot cumpăra oricât, pentru că vrem să nu se ajungă la revânzări. Suntem conștienți că aceste alimente sunt foarte ieftine și vrem să le păstreze în familii, să nu le revândă la vecini.

Reușim să lucrăm cât se poate de ieftin, suntem un ONG fără profit și încercăm să păstrăm prețurile cât mai jos cu posibil.
Ca o idee ca să vă dați seama despre ce costuri vorbim, vă dau exemplul logisticii, unde suntem 8 persoane care împart 4 camioane cu care strângem alimentele. Acesta este costul, încercăm să-l păstrăm cât se poate”, a mai spus Simon Suitner.

”Nu aruncăm nimic. 25% în fiecare an din alimentele primite le donăm mai departe către alte organizații ceea ce înseamnă că acest procent procent nu-l putem vinde anual și așadar îl dăm gratuit”, a mai punctat acesta, explicând că sunt ajutate prin magazinele Somaro peste 1.200 de familii.

SOMARO – Magazinul Social este prima și până în prezent singură organizație care a deschis și conduce până în prezent magazinele sociale după conceptul occidental în România (magazine sociale SOMARO sunt poziționate în București, sector 1, Sibiu și Ploiești).
În octombrie 2020 Simon Suitner a primit Medalia de Aur a Meritului Republicii Austria, acordată de Președintele Federal Alexander van der Bellen pentru muncă să pentru SOMARO în România.
Pe de altă parte, Felician Cardoș, manager de mediu la Carrefour România a explicat că doar 9% din risipa alimentară provine din sistemul de retail.

Există un proiect de lege prin care Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va fi obligat să realizeze o platformă naţională online pentru raportarea de către operatorii economici a datelor privind risipa alimentară.
Totodată ar trebui să realizeze o strategie naţională de prevenire şi reducere a risipei alimentare care va fi actualizată o dată la cinci ani.

 

———-

 

Material publicat în cadrul proiectului „Dreptul la mediu curat, pentru un viitor durabil. Creșterea implicării cetățenilor în atingerea țintelor climatice ale UE (Green rights for a sustainable future: Enhancing citizens’ involvement in EU’s climate ambitions – „Green-Rights”), susținut de Agenția Executivă pentru Educație și Cultură (EACEA) cu atribuții delegate de Comisia Europeană.

Detalii despre proiect, AICI.

—-

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt însă ale autorilor și nu le reflectă în mod necesar pe cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură. Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea finanțatoare nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...