Dezbatere live, Biroul Parlamentului European: Fit for 55 – Investițiile în inovații, rampa de lansare a acțiunilor climatice europene
Pachetul de reglementări europene pe care se bazează aplicarea Pactului verde (Green Deal), în particular componenta de Investiții în inovații, este subiectul dezbaterii în direct, orele 11.00 -13.00, organizată de Biroul de Legătură al Parlamentului European în România.
Pachetul Fit for 55 vizează implementarea Pactului verde (Green Deal), ce urmărește să reducă emisiile cu 55% până în 2030.
Mădălina Mihalache, șefa Biroului de Legătură al Parlamentului European în România:
- „Pachetul este un set de propuneri legislative transversale, privind noi inițiative în sectoare economice precum clima, energia, transporturi, combustibili, clădiri, terenuri – toate pentru a se asigura că legislația Uniunii Europene este în conformitate cu obiectivele climatice. Cadru coerent și echilibrat care să fie echitabil și just social, competitivitatea și inovarea dar în condiții de competiție echitabilă față de țările terțe.
- Pachetul „Fit for 55” Presupune ca economia Europei să treacă printr-o transformare profundă iar succesul va depinde de așa numitele „inovații perturbatoare” care să reconfigureze cu succes întregul ecosistem energetic și industrial; industria UE va tb să devină neutră climatic. Va crea spațiul pentru tranziție bazată pe inovație. Va încuraja investiții foarte mari în energie curată dar și în cercetare, dezvoltare și inovare. Pot încuraja creșterea cererii pentru tehnologii verzi iar pentru inovatori acest lucru înseamnă oportunități și acces timpuriu pe piață.
Marian Jean Marinescu, eurodeputat:
- Este în opinia mea cel mai important pachet pe care l-am văzut din 2007 încoace, va avea un impact major economic. Consecințele nu sunt încă foarte clare în totalitate.
- Trebuie să luăm măsuri să combatem schimbările climatice dar în același timp să păstrăm locurile de muncă și competitivitatea. Cuprinde prevederi în privința energie regenerabile, eficienței energetică, introducerea comerțului cu certificate în transport, în aviație – continuarea schemei acum în vigoare, mărirea eficienței energetice în clădiri.
- Investițiile în energia generată de vânt sau de soare au fost făcute multe investiții din fonduri/subvenții. În schimb, însă în privința transportului alternativele nu sunt foarte vizibile în acest moment de aceea avem clar nevoie de investiții în inovare. Vorbim de avioane electrice de mici dimensiuni, dar nu avem o alternativă clară cu excepția combustibililor alternativi. În transportul maritim – singura alternativă viabilă este combustibilul alternativ. La clădiri – nu avem altă variantă decât energie electrică, și aici trebuie să investim în inovare; deci are un rol extraordinar de mare.
- Cred că mai întâi trebuia asigurată tehnologia și apoi să fie luate măsurile necesare, pentru că fără o alternativă este ca și cum am introduce o taxă, neavând alternativă. Dacă nu am un combustibil și cu un cost pe care pot să mi-l permit, este practic plata unei taxe.
- Soluția – fondurile din emissions trading system (ETS) care acum sunt propuse să meargă în bugetul european; eu am propus ca 5% din EDS să meargă în buget, iar restul trebuie să se întoarcă în industrie, să susțină investițiile în industrie. Pe lângă aceasta, o perioadă de tranziție.
Nicolae Ștefănuță, eurodeputat:
- Sunt aici ca membru în Comisia de mediu și raportor din umbră pentru Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), care urmărește să echilibreze situația din piață, legat de intrarea unor produse pe piața externă, este o măsură de echilibrare.
- Țara noastră nu prea stă bine la inovație și nici la atragerea investițiilor necesare pentru modernizare. Lupt pentru mai multe fonduri care să ajute nu doar firmele mari ci și IMM pentru adaptarea la tranziția climatică. Mă refer la Fondul pentru Inovare, Fondul pentru Modernizare – care e mult neutilizat (10 mld euro până în 2030); Fondul social pentru climă – pentru statele membre pentru a face investiții în eficiență energetică; prin achiziționarea de sisteme de încălzire și răcire și mobilitate mai puțin poluantă.
- Deceniul 2020 trebuie să fie al investițiilor, ca să ajungem în 2030 cu niște obiective de reducere atinse eu cred că trebuie să investim mai întâi; etapele au fost uneori grăbite.
- Este foarte bine că avem aceste fonduri și resursele proprii care se vor degaja din mecanismul CBAM — vor fi folosite pentru plata NextGeneration EU dar și pentru obiectivele climatice. Comisia Europeană are mecanisme deasistență tehnică prin instituțiile financiare precum BEI;
- Mai sunt apoi oportunități de finanțare directă – programele Horizon (stăm prost la atragerea fondurilor), LIFE (biodiversitate)
- Eu cred că Europa poate crea un mediu inovator potrivit, suntem nu doar cei care setează niște reguli absurde ci facilitatori ai unei tranziții verzi adevărate, e o luptă pentru economia viitorului, Europa vrea să se poziționeze astfel.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu