Dezinformare: doi din trei influenceri nu își verifică informațiile înainte de a le distribui (studiu UNESCO)
Conform unui studiu recent al UNESCO, aproape două treimi dintre influenceri nu își verifică sursele înainte de a împărtăși informații cu publicul lor, o lipsă de rigoare care crește masiv riscul de dezinformare, potrivit BFM TV.
Conform unui studiu al Organizației Națiunilor Unite pentru Educație și Cultură (UNESCO), care a chestionat 500 de creatori de conținut din 45 de țări, aproape două treimi (62%) nu își verifică sistematic sursele înainte de a împărtăși informații către publicul lor. Cu toate acestea, 68% dintre ei susțin că își încurajează comunitatea să gândească critic.
Mai rău, atunci când își verifică informațiile, nu o fac întotdeauna în mod corect. De exemplu, numărul de vizualizări și de aprecieri primite de un conținut este criteriul cel mai des citat de influenceri (42%) pentru a verifica veridicitatea unei informații. Cu toate acestea, această cifră poate fi ușor manipulată, de exemplu prin utilizarea de boți. Pe de altă parte, prezența dovezilor și a surselor în documentul utilizat a fost citată doar de 17% dintre respondenți.
Mai ales că informațiile prezentate de creatorii de conținut nu provin întotdeauna din surse de încredere. Potrivit UNESCO, 58% dintre cei intervievați caută informații din propria experiență. Iar 21% dintre aceștia nu ezită să împărtășească conținut dacă acesta le-a fost transmis „de prieteni în care au încredere”. În cele din urmă, mass-media sunt citate în doar o treime din cazuri și doar 12% pentru surse oficiale guvernamentale sau de aplicare a legii.
Riscul de dezinformare
Această lipsă de rigoare crește riscul de dezinformare și subminează calitatea conținutului partajat online, în special în perioade de criză.
„Creatorii de conținut digital au dobândit un rol major, dar mulți se luptă să facă față dezinformării și discursului de ură online”, subliniază Audrey Azoulay, director general al UNESCO.
„Dacă publicăm ceva greșit, ne vom informa comunitatea și vom raporta articolul. Le vom spune că articolul a fost fals. Nu îl retragem pentru că am vrut să servească drept exemplu”, a declarat pentru Unesco Ushe Chamboko, un influencer financiar din Africa de Sud.
Unesco a lansat un curs de formare pentru a schimba această situație și a spori încrederea publicului în conținutul împărtășit de influenceri. În parteneriat cu Knight Center for Journalism de la Universitatea din Texas, cursul este disponibil în mai multe limbi, inclusiv în franceză. Subiectele abordate includ verificarea informațiilor, sursele, libertatea de exprimare și limitele acesteia.
În total, mai mult de 9 000 de creatori de conținut video au luat parte la curs de la lansarea acestuia în noiembrie anul trecut.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.