G4Media.ro

Dezinformările despre război pe rețeaua socială X devin profitabile pentru influenceri, în…

Sursa foto: ANGELA WEISS / AFP

Dezinformările despre război pe rețeaua socială X devin profitabile pentru influenceri, în lipsa moderăririi conținutului

Influencerii de pe X monetizează în prezent dezinformarea despre conflictele din Orientul Mijlociu, profitând de lipsa de moderare a rețelei sociale, care acordă prioritate click-urilor și numărului de vizualizări în detrimentul veridicității conținutului partajat, potrivit cercetătorilor, scrie Le Figaro.

De la preluarea tumultuoasă a fostului Twitter de către Elon Musk în 2022, platforma a reactivat mii de conturi care fuseseră suspendate și a introdus un sistem de verificare plătit care alimentează teoriile conspiraționiste, explică analiștii.

Unii utilizatori împărtășesc conținuturi ofensatoare sau informații false cu scopul de a multiplica interacțiunile cu conținutul lor și de a câștiga astfel bani prin intermediul unui program de venituri din publicitate rezervat conturilor certificate. „Astăzi, influencerii incită în mod deliberat la ură pentru a obține click-uri și a câștiga vizibilitate și, prin extensie, mai mulți bani”, explică analistul Imran Ahmed, director al Centrului pentru combaterea urii digitale (CCDH).

O rețea socială întoarsă cu susul în jos

Rețeaua a cunoscut o avalanșă de informații false despre conflictul dintre Israel și Hamas, încurajate de personalități precum americanul Jackson Hinkle, un pro-palestinian foarte influent pe X. Luna trecută, de exemplu, acesta a afirmat că o înregistrare video ar fi arătat bombardamente iraniene asupra bazelor militare americane din Irak.

Folosind o căutare inversă a imaginilor, AFP a arătat că era vorba, de fapt, de un atac în Kurdistanul irakian. Jackson Hinkle a mai afirmat că Yemenul a declarat „război Israelului” în sprijinul poporului palestinian. Deși rebelii yemeniți Houthi au vizat obiective legate de Israel în Marea Roșie, nici ei, nici guvernul yemenit nu au declarat oficial război Israelului.

Pe lângă faptul că adună mii de dolari prin intermediul platformelor de crowdfunding, Jackson Hinkle oferă, de asemenea, „conținut premium” abonaților săi pe X pentru trei dolari pe lună. Contactat de AFP, Jackson Hinkle – ale cărui publicații ajung în mod regulat la milioane de vizualizări – a refuzat să comenteze cu privire la veniturile sale generate pe X, preferând să critice acoperirea mediatică a războaielor din Ucraina și Orientul Mijlociu. Potrivit cifrelor CCHR, Jackson Hinkle câștigă cel puțin 3.000 de dolari pe lună de la abonații săi. În luna august a anului trecut, el a declarat că a câștigat aproximativ 1.700 de dolari din veniturile din publicitate din postările sale.

Potrivit analistului Imran Ahmed, Elon Musk a creat o rețea „cu susul în jos” în care sursele oficiale „se luptă să fie auzite”, iar „cei care mint și stârnesc ura sunt puși pe un piedestal”. Platforma nu a răspuns la solicitările de comentarii ale AFP.

Lipsa de moderare a conținutului

Pentru a face parte din programul de venituri din publicitate al X, utilizatorii trebuie să plătească opt dolari pe lună pentru un cont premium și să aibă cel puțin 500 de abonați. În 2023, Elon Musk a anunțat că postările însoțite de o notă – care trebuie să fie creată de un utilizator – care contextualizează mesajele dubioase sau eronate nu vor putea genera venituri. Prin această decizie, miliardarul indicase că dorește să acorde prioritate „acurateței” în detrimentul „senzaționalismului”. Însă Jack Brewster, care lucrează pentru platforma antidezinformare NewsGuard, a declarat pentru AFP că publicațiile virale care conțin informații eronate nu sunt adesea corectate de X.

În octombrie, NewsGuard a analizat 250 de publicații de pe rețeaua de socializare care conțineau dezinformări despre războiul dintre Israel și Hamas. Doar o treime dintre aceste mesaje conțineau o notă de moderare. Ulterior, NewsGuard a identificat reclame de la 86 de companii – inclusiv mărci importante și organizații non-profit – legate de dezinformarea despre Israel și Hamas, inclusiv o reclamă pentru Poliția Federală a SUA (FBI) publicată sub un videoclip realizat de Jackson Hinkle, care a generat milioane de vizualizări. Postarea nu a fost moderată, potrivit NewsGuard.

„Aceste note nu se adaptează la toate contextele”, explică Jacob Shapiro, cercetător la Universitatea Princeton din Statele Unite, care a făcut parte dintr-un grup consultativ pentru programul de moderare al X înainte ca acesta să fie cumpărat de Elon Musk. Să te bazezi doar pe „munca voluntară” a acestor note pentru a împiedica monetizarea publicațiilor înșelătoare care circulă pe platformă este „nerealist”, a concluzionat el.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Vă deranjeaza ca acele conturi pro-palestina prezinta informatii despre genocidul care se intampla in Gaza? Asta este o problema mare pentru sionisti. Sa nu stie lumea despre crimele comise in Gaza de teroristii israelieni. Am observat multe articole de acest gen in g4media. Se vede ca sunteti controlati sau influentati, ca si media vestica, de acesti sionisti mizerabili. Sunteti o rusine.