G4Media.ro

Din lipsă de bani, unul din doi francezi rămâne fără produse de…

sursa foto: Pexels

Din lipsă de bani, unul din doi francezi rămâne fără produse de igienă

În fața inflației, insecuritatea în materie de igienă explodează în Franța, avertizează asociația “Dons solidaires. Tinerii sunt cei mai afectați, inclusiv cei care au intrat în lumea muncii, scrie Le Figaro.

„Insecuritatea în materie de igienă se insinuează în multe gospodării”. Dominique Besançon, directorul general al Dons solidaires, și-a exprimat luni, 26 februarie, îngrijorarea cu privire la rezultatele celui de-al patrulea barometru realizat de asociație, care colectează donații de produse nealimentare pentru a le redistribui unei rețele de asociații care acționează pentru combaterea sărăciei. Unul din doi francezi declară că actualul climat economic îi obligă să reducă consumul de produse de igienă din lipsă de bani. Această cifră era de „doar” 34% în 2023.

Fenomenul, „care se înrădăcinează în Franța”, nu-i mai afectează doar pe francezii cei mai săraci, ci „un public mult mai variat”, subliniază Dominique Besançon. Este vorba despre machiaj, la care sunt reduse cel mai des cheltuielile: 40% dintre femei declară că își restrâng cheltuielile în acest domeniu. Aproape una din cinci își limitează achizițiile de aparate de ras (față de 11% în 2019, când a fost realizat primul barometru), 16% la deodorant (10% în 2019), 13% la detergent (nu a fost testat în 2019) și 12% la periuțe de dinți (7% în 2019).

„Compromisul permanent”

„Este un compromis permanent între cumpărarea de alimente, produse de igienă și facturile de energie”, spune Dominique Besançon. Mai mult de o persoană din cinci a fost deja nevoită să aleagă între a cumpăra alimente și un produs de igienă. Această precaritate îi determină pe francezii îngrijorați să adopte soluții de evitare: 41% dintre părinți declară că controlează consumul de gel de duș de către copiii lor, în timp ce doar 20% făceau acest lucru în urmă cu cinci ani. O treime dintre francezi prelungesc utilizarea produselor de unică folosință – tot din motive bugetare -, 23% își controlează consumul de hârtie igienică și 11% se spală uneori fără săpun.

Femeile se confruntă, de asemenea, cu o precaritate menstruală care continuă să fie un motiv de îngrijorare: 16% dintre femeile care sunt la menstruație sau care au un copil care are menstruație spun că au rămas deja fără protecție periodică din lipsă de bani. Această cifră era de „doar” 8% în 2019. Această rată urcă vertiginos în rândul femeilor tinere, care reprezintă 28% din astfel de cazuri.

Tinerii, cei mai afectați

În general, tinerii sunt cei mai afectați de acest fenomen. Dominique Besançon subliniază că 41% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au fost deja nevoiți să decidă între a cumpăra produse alimentare și produse de igienă. Este vorba de studenți, de tineri care sunt nu au un loc de muncă, dar și de „tineri lucrători care au un loc de muncă, dar care, cu criza și inflația, au dificultăți în a încheia luna fără datorii”.

Pe lângă problemele evidente de sănătate cauzate de această lipsă de igienă, asistăm la apariția unui „sentiment de neliniște în rândul persoanelor în cauză, ceea ce duce la evitarea a contactului social”, explică Dominique Besançon. Atât de mult, încât 17% dintre cei chestionați nu au îndrăznit să meargă la o întâlnire profesională. „Acest impact asupra stimei de sine este deosebit de accentuat în rândul tinerilor”, notează directorul executiv al asociației.

“Dons solidaires” speră că cifrele șocante ale barometrului său vor sensibiliza opinia publică cu privire la această problemă adesea tabu. Dominique Besançon recunoaște că „au existat unele progrese”, cum ar fi legea împotriva deșeurilor (Agec), care obligă întreprinderile să dea prioritate la donarea bunurilor nevândute, și asigurarea unei protecții sanitare gratuite pentru anumite categorii de public. Dar igiena precară a prins rădăcini și trebuie să o abordăm în mod sistematic”, spune ea. Acțiunea publică și privată este esențială.

Sondajul Ifop pentru Dons solidaires a fost realizat pe un eșantion de 2.000 de persoane reprezentative pentru populația franceză în vârstă de 18 ani și peste, intervievate online între 17 și 22 noiembrie 2023.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. probabil e vorba despre eliminarea primelor lucruri de care se pot lipsi fara consecinte.