Dinamitarea tezelor școlare și pregătirea externalizării evaluărilor naționale: Întrebările la care a ratat răspunsul ministrul Cîmpeanu
Dinamitarea tezelor școlare fără nimic pus în loc și a structurii clasice de organizare a anului școlar au fost anunțate intempestiv de ministrul Educației, într-o conferință organizată la Guvern care a avut ca subiect principal PNRR-ul. La final, Sorin Cîmpeanu a venit cu anunțul care va da peste cap întreagă viață școlară: tezele vor fi anulate dar nu e clar dacă în locul lor va exista vreo evaluare și dacă noul model va fi susținut rapid cu o formare a profesorilor, semestrele nu vor mai exista însă anul școlar viitor pare a fi la fel de scurt ca actualul, vor fi introduse evaluări inițiale și evaluări finale standardizate anuale, dar care nu se știe dacă vor fi obligatorii.
Esențiale, așadar, în anunțul de miercuri sunt informațiile care lipsesc: experții în științele educației ai Ministerului i-ar fi indicat lui Sorin Cîmpeanu inutilitatea tezelor cu subiecte concepute de profesori, i-ar fi sugerat introducerea de evaluări naționale standardizate, DAR în pofida acestei declarate expertize ministrul nu știe încă dacă aceste evaluări vor fi obligatorii sau nu, la ce materii vor fi susținute sau dacă vor fi transdisciplinare așa cum cere Legea educației de mai bine de 10 ani, ce anume i-ar mai presa pe profesori să înlocuiască cu ceva teza, un element de parcurs important pentru ca elevii și părinții să știe nivelul școlar și să aibă timp să îndrepte eventualele lacune. Nu aflăm nici cum vor fi formați profesorii să treacă ei înșiși la următorul nivel, având în vedere că tezele acuzate de totală irelevanță de ministrul care le anulează sunt concepute tocmai de acești profesori, care își ascund predarea slabă sub note foarte mari.
Readucerea evaluărilor inițiale este o veste extraordinară. La fel și introducerea de evaluări finale naționale, după cum vedem și în analiza cercetătorului Dacian Dolean.
Dar de ce prin anularea tezelor școlare care nu sunt înlocuite de nimic, testări care tradițional se organizează în interiorul anului școlar, deci între cele două evaluări nou anunțate? Ce studiu și care sunt argumentele experților în susținerea ideii că tezele nu mai funcționează și trebuie înlocuite? Dacă există astfel de argumente, dar e nevoie de o formă similară de mobilizare a elevilor, atunci ce tip de testare va prelua funcția lor de a-i mobiliza pe copii să concentreze învățarea, să facă legături între informațiile capitolelor învățate disparat până atunci, de a-i mobiliza pe profesori, atâția câți fac asta, să depună eforturi pentru ca elevii să aibă parte de o învățare în profunzime?
Potrivit surselor Edupedu.ro, aceste evaluări nou anunțate de ministrul Cîmpeanu vor fi concepute de o companie specializată în așa ceva. Deci o firmă privată care să gândească subiectele evaluării standardizate naționale la final de an școlar a elevilor și subiectele evaluării standardizate de la început de an școlar. În premieră, statul român renunță la monopolul subiectelor de examen și, atenție, la crearea propriului curriculum. Cum? Evaluarea determină în covârșitoare proporție învățarea, după modelul educațional actual. Spune-mi din ce îmi dai examen și cam cum sunt formulate întrebările, ca să îți spun ce voi învăța. Excelent că vom avea specialiști dedicați exclusiv evaluării standardizate. Dar atâta vreme cât ei nu sunt ai Ministerului Educației, atâta vreme cât nu au niciun jurământ de onestitate în fața viitorului acestei țări, ce anume garantează că nu vor modifica ușor-ușor conținutul învățării? Ce anume garantează că toate datele care vor ieși din această evaluare de o importanță capitală pentru sistemul educațional și social românesc vor fi făcute publice sau puse la dispoziția Ministerului? Ce anume garantează că toate analizele făcute până la urmă pe informațiile, atitudinile și aptitudinile pe care le au copiii de 6-19 ani din România și pe rezultatele tuturor profesorilor din țara asta vor fi livrate Ministerului de resort, și nu scurse într-un sistem paralel pentru interese de business, de profiling sau de alte tipuri?
Toate aceste întrebări și-ar putea găsi răspunsul în contractul dintre Ministerul Educației și actorul comercial, în ideea că autoritatea va lua măsuri de protecție a copiilor. Dar aceasta ar fi o premieră în România și, ca orice premieră în țara nefăcutelor, autoritatea ar fi trebuit să vină de la bun început cu toate lămuririle necesare că nu vor exista derapaje sau abuzuri.
Și dacă de data asta contractul pentru conceperea acestor evaluări standardizate este încheiat cu o echipă de profesioniști, care își va duce la îndeplinire sarcina eficient și fără obiecții legate de transparență sau de onestitate, de remarcat totuși că decizia deschide un precedent uriaș, pe a cărei poartă pot intra anii următori pseudo-specialiști interesați, în cazul în care guvernanții nu stabilesc regulile de bună-practică, – și de ce nu, chiar legale, – din momentul zero. Altminteri, ar putea fi introduse în școală, în mintea copiilor și a profesorilor, informații bazate pe ideologie, nu pe știință *.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii