G4Media.ro

Dinamitarea tezelor școlare și pregătirea externalizării evaluărilor naționale: Întrebările la care a…

Dinamitarea tezelor școlare și pregătirea externalizării evaluărilor naționale: Întrebările la care a ratat răspunsul ministrul Cîmpeanu

Dinamitarea tezelor școlare fără nimic pus în loc și a structurii clasice de organizare a anului școlar au fost anunțate intempestiv de ministrul Educației, într-o conferință organizată la Guvern care a avut ca subiect principal PNRR-ul. La final, Sorin Cîmpeanu a venit cu anunțul care va da peste cap întreagă viață școlară: tezele vor fi anulate dar nu e clar dacă în locul lor va exista vreo evaluare și dacă noul model va fi susținut rapid cu o formare a profesorilor, semestrele nu vor mai exista însă anul școlar viitor pare a fi la fel de scurt ca actualul, vor fi introduse evaluări inițiale și evaluări finale standardizate anuale, dar care nu se știe dacă vor fi obligatorii.

Esențiale, așadar, în anunțul de miercuri sunt informațiile care lipsesc: experții în științele educației ai Ministerului i-ar fi indicat lui Sorin Cîmpeanu inutilitatea tezelor cu subiecte concepute de profesori, i-ar fi sugerat introducerea de evaluări naționale standardizate, DAR în pofida acestei declarate expertize ministrul nu știe încă dacă aceste evaluări vor fi obligatorii sau nu, la ce materii vor fi susținute sau dacă vor fi transdisciplinare așa cum cere Legea educației de mai bine de 10 ani, ce anume i-ar mai presa pe profesori să înlocuiască cu ceva teza, un element de parcurs important pentru ca elevii și părinții să știe nivelul școlar și să aibă timp să îndrepte eventualele lacune. Nu aflăm nici cum vor fi formați profesorii să treacă ei înșiși la următorul nivel, având în vedere că tezele acuzate de totală irelevanță de ministrul care le anulează sunt concepute tocmai de acești profesori, care își ascund predarea slabă sub note foarte mari.

Readucerea evaluărilor inițiale este o veste extraordinară. La fel și introducerea de evaluări finale naționale, după cum vedem și în analiza cercetătorului Dacian Dolean.

Dar de ce prin anularea tezelor școlare care nu sunt înlocuite de nimic, testări care tradițional se organizează în interiorul anului școlar, deci între cele două evaluări nou anunțate? Ce studiu și care sunt argumentele experților în susținerea ideii că tezele nu mai funcționează și trebuie înlocuite? Dacă există astfel de argumente, dar e nevoie de o formă similară de mobilizare a elevilor, atunci ce tip de testare va prelua funcția lor de a-i mobiliza pe copii să concentreze învățarea, să facă legături între informațiile capitolelor învățate disparat până atunci, de a-i mobiliza pe profesori, atâția câți fac asta, să depună eforturi pentru ca elevii să aibă parte de o învățare în profunzime?

Potrivit surselor Edupedu.ro, aceste evaluări nou anunțate de ministrul Cîmpeanu vor fi concepute de o companie specializată în așa ceva. Deci o firmă privată care să gândească subiectele evaluării standardizate naționale la final de an școlar a elevilor și subiectele evaluării standardizate de la început de an școlar. În premieră, statul român renunță la monopolul subiectelor de examen și, atenție, la crearea propriului curriculum. Cum? Evaluarea determină în covârșitoare proporție învățarea, după modelul educațional actual. Spune-mi din ce îmi dai examen și cam cum sunt formulate întrebările, ca să îți spun ce voi învăța. Excelent că vom avea specialiști dedicați exclusiv evaluării standardizate. Dar atâta vreme cât ei nu sunt ai Ministerului Educației, atâta vreme cât nu au niciun jurământ de onestitate în fața viitorului acestei țări, ce anume garantează că nu vor modifica ușor-ușor conținutul învățării? Ce anume garantează că toate datele care vor ieși din această evaluare de o importanță capitală pentru sistemul educațional și social românesc vor fi făcute publice sau puse la dispoziția Ministerului? Ce anume garantează că toate analizele făcute până la urmă pe informațiile, atitudinile și aptitudinile pe care le au copiii de 6-19 ani din România și pe rezultatele tuturor profesorilor din țara asta vor fi livrate Ministerului de resort, și nu scurse într-un sistem paralel pentru interese de business, de profiling sau de alte tipuri?

Toate aceste întrebări și-ar putea găsi răspunsul în contractul dintre Ministerul Educației și actorul comercial, în ideea că autoritatea va lua măsuri de protecție a copiilor. Dar aceasta ar fi o premieră în România și, ca orice premieră în țara nefăcutelor, autoritatea ar fi trebuit să vină de la bun început cu toate lămuririle necesare că nu vor exista derapaje sau abuzuri.

Și dacă de data asta contractul pentru conceperea acestor evaluări standardizate este încheiat cu o echipă de profesioniști, care își va duce la îndeplinire sarcina eficient și fără obiecții legate de transparență sau de onestitate, de remarcat totuși că decizia deschide un precedent uriaș, pe a cărei poartă pot intra anii următori pseudo-specialiști interesați, în cazul în care guvernanții nu stabilesc regulile de bună-practică, – și de ce nu, chiar legale, – din momentul zero. Altminteri, ar putea fi introduse în școală, în mintea copiilor și a profesorilor, informații bazate pe ideologie, nu pe știință *.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Eu am auzit ca nebunul asta de ministru, dupa o betie crunta, a scris el pe un servetel noua organizare a invatamantului preuniversitar.
    Chiar ma miram sa nu apara cativa care stiu ei mai bine.
    Idei,solutii, nimic.
    Nu e bine, nu se poate,daca nu infieram nu putem sa respiram.
    Mi-mi-mi, mu-mu-mu.

  2. Daca si la aberatiile abranburiciului asta de ministru, parintii nu iau atitudine masiv si in proportie majoritara (cum nu au luat nici in cazul abranburicai andronescu), ce este azi „invatamantu’ si „romanica bine educata”, va fi….parfum de flori de camp!

  3. Sau, ce naște din pisica șoareci mănâncă.

  4. Ați votat cumva pentru Educație de calitate? Nu. Ați votat PSD 30% și PNL 25%. Sper să vă sufere copiii la școală cât mai mult, din lipsa voastră de judecată.

  5. Vai de capul nostru.
    La un articol despre viitorul educatiei avem cateva pareri.
    Daca era vorba de can-can ereau cel putin o suta.
    Apa,focul si romanul, de astea trei nenorociri nu scapa nimeni.

    • Din pacate Gabriel, asta este nivelul. Nu le pasa multora pt. ca nu se lovesc de realitatea zilelor noastre si anume ca avem generatii intregi de elevi care sunt total nepregatiti si nici motivati sa invete sau sa faca ceva cu viata lor.

  6. De la marea buluceală toți miniștrii învățământului au promovat cate o trăsnaie. Totul făcut parcă dinadins sa tâmpească elevii și să distrugă brumă de școală care se mai face. Parcă totul este executat la comandă, pentru tâmpirea tinerilor și transformarea lor, generic vorbind, în căpșunari ieftini ,necesari pe piata muncii .

  7. Asta e „România Educată”- nimic despre programă, nimic despre manuale!!

  8. Acel așa zis consilier care zice-se că a predat 20ani in Finlanda a fost sa zicem așa capul răutăților. Dacă e așa bun sistemul finlandez de ce se caută români profesioniști să le facă treaba. Vorbesc de cei cu studii . Dacă Tâmpenu crede că făcând vacanta din 5-6 săpt de școală va aduce învățământul pe calea cea bună se înșeală. Așa zisa Evaluare Națională in care un elev obține nota mare numai încercuind un răspuns(care e încercuit la nimereala s-au copiat de la colegul din fata -in cel mai bun caz)pentru care nu a făcut nici măcar un calcul a dus elevii să creadă că știu carte, atunci e mai mult decât dus cu pluta. Cum poți să dai un examen în care numai sa bifezi răspunsuri fara sa faci calcule amănunțite sau sa scrii ce este necesar. La fel și Bacalaureatul este că și în ghicitoarea”mănăstire într-un picior ghici ciuperca ce este”. Adică le spune ce rezultat trebuie să obțină. Mă mir că nu le da și rezolvarea, cu formule cu tot. Ar trebui că să umblați la programa și modul de expunere a noțiunilor din învățământul primar. Cum poți să îi pui pe copii sa scrie cu litere mari că mai apoi sa ii pui să scrie cu litere de mana? Sau sa ii pui să scrie cu litere de mana fara să facă liniuțe, bastonașe ,etc. Un elev daca înțelege noțiunile din ciclul primar nu va avea problema mai departe. Dezvoltările elevilor logică și gândirea nu copiatul și reproducerea. Țin minte că la lectura se scoteau ideile principale din fiecare fragment , să vadă ce a înțeles. Acum nu se mai face că e perimat ,ceaușist. La mate se scria ce trebuie aflat în fiecare etapă a rezolvării. Adică ce se cere și ce trebuie aflat. Acum nu că e perimat. Și tot așa din perimat 8n perimat am distrus școală.Acele enunțuri de probleme alambicate, in care și un adult se încurcă, pe care le dați în culegeri sau in caietele speciale, nu fac decât să încurce copii și să nu le mai placa școala. Oare nu se găsește oare nimeni sa revitalizeze școală cu adevărat.
    Câți elevi corigenți sau repetenți ști văzut la primar? Acele calificative nu fac decât să prostească elevul. E o mare diferență între un elev de 6 și unul de 8 (asta fiind bine) și între unul de 9 și unul de 10(care e fB). Lăsați calificativele la grădiniță și treceți la note. Fara școală finanțată per elev. Că așa nimeni nu va lăsa repetenți că să nu piardă finanțarea.si așa știu și elevii că trec clasa fara să învețe. Sunt o grămadă de lucruri de spus care dacă ar fi eliminate s-ar îmbunătății nivelul școlii.
    Teza că se da sau nu ,nu are mare relevanta că ajuns sa nu aibă prea mare semnificație in nota. Dar sa faci notare la sfârșit de modul(ce o fi ăla in mintea ministerului și din ce e constituit) e o aberație. Ce vor face daca dau evaluări la început de clasa și final de clasa, atâta timp cât nu se trece nota. Ce veți face îi veți lăsa pe toți repetenți? As dorii că cei care fac asta sa vina sa predea la clase de tehnologic unde elevii sunt intrați cu nota 2 până la 4 și să îi aducă ei de 7. As vrea sa predea vreo luna de zile să vadă că te duci , vorbești , încerci să îi antrenezi și ei cască sau se uită prin tine. A doua ora la fel…Te duci și vorbești singura.