G4Media.ro

Directiva care îi afectează dur pe transportatorii români de marfă, adoptată de…

Sursa foto: Inquam Photos / Tudor Costache

Directiva care îi afectează dur pe transportatorii români de marfă, adoptată de Parlamentul European. Europarlamentarii români și reprezentanții sectorului cer guvernului să atace directiva la Curtea de Justiție a UE

Parlamentul European a adoptat miercuri seară, în ciuda opoziției europearlamentarilor din România și din alte state din Europa centraăl și de est, o nouă legislație (pachetul de mobilitate) aplicabilă transportatorilor de marfă din UE, potrivit unui comunicat al PE.

Legislația schimbă radical regulile referitoare la detașarea șoferilor, perioadele de conducere și de repaus. Noua legislație a fost promovată de vechile state membre UE, nemulțumite de concurența puternică făcută de firmele de transport din estul Europei, pe care le acuză de dumping.

Regulile adoptate vor intra în vigoare după ce sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în săptămânile ce urmează. Regulile referitoare la detașare se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației. Regulile referitoare la timpul de odihnă, inclusiv la întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației. Regulile referitoare la întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.

Transportatorii români au cerut permanent respingerea proiectului susținut de țările din vest. Și reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), și europarlamentarii români au cerut guvernului să atace la Curtea de Justiție a UE (CJUE) acest pachet legislativ pentru a susține interesele sectorului intern de transporturi.

Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația întoarcerii camioanelor acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale, ceea ce creează costuri suplimentare uriașe pentru transportatorii din România. Această obligație a fost justificată ca o necesitate de asigurare a condițiilor sociale și a protecției mediului. Însă, impactul acestei obligații asupra pieței și a mediului a fost complet ignorat în procesul de elaborare a Pachetului Mobilitate 1, în ciuda justificării sale ca mijloc de realizare a Pactului Ecologic, arată transportatorii.

Această obligație nu ar crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar conform analizei preliminare a UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%.

Revenirea în România la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta măsură va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2 / zi sau 418.000 tone / an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranță rutieră din cauza traficului suplimentar.

Transportatorii arată că prevederea propusă referitoare la obligația de întoarcere acasă a camionului fără o reală evaluare a impactului ar putea constitui o încălcare a articolului 91 (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene „TFUE” potrivit căruia atunci când se adoptă norme comune privind transporturile internaționale, trebuie avute în vedere cazurile în care aplicarea lor ar putea afecta grav nivelul de trai și de ocupare a forței de muncă în anumite regiuni, precum și exploatarea echipamentelor de transport.

Noua legislație votată de Parlamentul European prevede și obligația companiilor de a organiza întoarcerea acasã a șoferilor la fiecare patru sãptãmâni, o prevedere despre care transportatorii susțin că ar încălca libertãțile fundamentale ale UE, potrivit cãrora șoferul va fi liber sã aleagã destinația / locația pentru perioada sa de repaus. Odată cu intrarea în vigoare a legislației, peste 60.000 de șoferi ar trebui sã se întoarcã acasã la fiecare 3 sau 4 sãptãmâni, fapt ce va necesita creșterea capacitãții de transport și, conform estimãrilor UNTRR, ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativă între aceste 2 moduri de transport în vederea asigurãrii transportului pentru 2000 – 3000 șoferi zilnic.

În plus, Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnã sãptãmânale normale, departe de bazã. Aceastã interdicție are loc într-un moment în care existã o deficiențã doveditã de locuri de parcare sigure, dotate corespunzãtor și securizate pe rețeaua principalã de drumuri europene. Prin urmare, obligația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusã numai în legãturã cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în UE. Interzicerea repausului în cabinã poate pune chiar șoferii în pericol. Acest lucru este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabinã ar proteja sănatatea șoferilor, potrivit reprezentanților industriei din România.

Mai mult, aplicarea regulilor privind detașarea în transportul rutier va crește costurile, pentru că operatorii ar trebui sã calculeze și sã plãteascã diferite salarii naționale pentru același șofer într-o lună, în funcție de traseul acestuia.

Foto: Inquam Photos / Tudor Costache

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Sa ceara cati bani sunt necesari si s-o termine toata Europa cu prostia asta de mod de transport numita TIR. Trenurile, tati, Trenurile. Faceti caile ferate ca erau mai bune pe vremea lui Carol I . Tot ce inseamna marfa ar trebui sa circule exclusiv cu TRENUL. Toata logica e pentru. E mai eficient, nu incurca pe altii, si daca ar fi facut ca-n Japonia, ar fi parfum. Pana si Kazahstanul(parca/oricum zona respectiva) are trenuri mai performante ca juma’ de Europa … Astia chiar nu stiu sa faca treaba. O faci cu China, daca-i capabila, despre asta-i vorba. Restul e bullshit. Pai, ne rezolva americanii problema in timp real ? Nu ? La revedere. Doar sa inceapa sa faca lucruri serioase. Bani sunt, lipseste mintea, vointa si puterea, mana de lucru. Se consuma prea multa carne de porc, de aici si toata lenea globala.

    • Caile ferate deja sunt folosite dar nu pentru toate tipurile de marfa si nu pe toate rutele.
      Chiar si atunci cand este folosita linia de cale ferata, fie pentru marfuri in containere multimodale fie prin vagoane de tren piggyback, se intampla doar intre hub-uri iar de la sursa la hub plecare si de la hub sosire la destinatie tot camioanele sunt folosite.
      Daca se ia in calcul timpul de transfer si faptul ca viteza medie pentru transportul feroviar de marfa este mai mica devine clar ca pe distante mici transportul rutier este preferat.
      Oricare solutie ar fi adoptata, nu se poate renunta la transportul pe camioane.

    • N-ai cum sa zici ‘orice solutie s-ar lua’. Sa se ia ‘solutia mea’ … Sa mearga toate pe perna de ‘aer’ , maximizandu-le eficienta, Global. Resurse sunt, bunavointa e alta … Nu prea judeca ‘Liderii’ astia … Sunt cam retardati.

  2. Nu inteleg daca este o masura buna si echitabila pentru toata lumea sau daca avantajaza in mod intentionat pe unii. Total de acord cu ideia transportlui pe calea ferata a marfurilot

  3. Dle autor!

    Cand afirmi ca „în ciuda opoziției europearlamentarilor din România și din alte state din Europa centraăl și de est”, fara insa sa numesti niciun stat , nici din Europa „centraăl” nici din cea de est, poti sa-ti bagi articolul in fund!

    Nu de alta dar, ponderea europarlamentarilor romani care fac gargara in Parlamentul European e cam de 3%.
    Deci, daca majoritatea din cei peste 700 de europarlamentari iau o decizie, oare ce efect ar putea avea opozitia catorva europarlamentari romani? ( ca de ceilalti nu spuneti nici de unde si nici cati ar fi)

  4. Prin cota de impozitare de doar 10% platita statului, prn costul mic al asigurarilor in comparatie cu cel platit de transportatorii west-europeni, ai nostri, bulgarii si chiar polacii fac concurenta neloiala.
    Pana la uniunea fiscala, Europa Unita este doar un deziderat.

  5. Sfarsitul UE a inceput prin adoptarea unor astfel de legi. Este un haos total. Poate acum vor intelege si taranii ca in spatele acestor mizerii ecologice, gen Green Deal, se ascund decizii mult mai grave pentru toata lumea.

  6. Tot timpul se opun anumitor legi și reguli umane și normale.
    Legi care sunt in avantajul șoferului
    Nu e nimic rău in a se întoarce șoferul acasa la 3,4 săptămîni. E normal, e uman.
    Nu cred ca e normal sa doarmă la fiecare sfârșit de săptămâna in camion. Francezul nu mai doarme, neamtul, olandezul nu, belgianul nu, etc ( ft putini mai sunt care dorm). Tot estul Europei la cabina.
    De ce ?
    Est europenii nu tr sa aibă drepturi ca toți ceilalți?
    Aaaa?
    Sunt costuri mari sa aduci șoferii acasa?
    Am uitat. Ce mai contează drepturile și regulile
    De asta nu se schimba nimic și nu se va schimba prea devreme
    Când occidentalii stau cu familia la sfârșit de săptămâna sau chiar in fiecare seara, noi tragem tare tot contra , ca tr sa se doarmă in cabina câte trei luni.
    Un an dacă s-ar putea
    Asta este. Din păcate noi nu prea santem in stare sa schimbam ceva dar ce este și mai grav ca nu-i lăsam nici pe alții sa schimbe ceva in favoarea noastră.

    • In momentul in care un sofer de TIR roman va trebui dus la 4 saptamani acasa, cazat la hotel etc. el devine la fel de scump (daca nu chiar mai scump) ca si un sofer de TIR din vest. Salariul minim va fi si el identic iar portita cu diurna scutita de impozit pica si ea. In aceste conditii este clar ca soferii din est vor cam ramane fara joburi, fiindca marii transportatori din Est care sunt de fapt tot firme vestice stabilite in Est pe motiv de cost/impozit mai redus, se vor reintoarce inapoi in tarile lor si vor angaja soferi din tarile lor.
      In aceste conditii, vor putea sta si soferii romani la televizor si in patutul lor de acasa cat de mult doresc … fiindca nu ii va mai angaja decat cei ce cauta pe transport intern, bineinteles la salarii de Est.
      Intr-adevar, un sofer din vest, doarme in patutul lui in weekend etc. dar el plateste taxe si impozite, chirii etc. tot in vest. Daca un sofer din vest ramana la sfarsit de luna cu 300-400 Euro „plus” in cont, poate fi fericit. In schimb un sofer de TIR din RO doarme intr-adevar in cabina dar are cel putin suma tripla ca si economie in cont. Ceea ce un inginer din Romania nici nu viseaza.

      Oricum in final se vor rezolva atat problemele soferilor din vest cat si a soferilor din est, cel mai tarziu in 10-15 ani vor circula TIR-uri fara sofer. Atunci toti soferii vor avea sansa sa invete o meserie, sa lucreze in IT, sa faca o facultate etc. si vor duce o viata muuuult mai buna. Good luck!

  7. UE este de acord doar cu externalizarea productiei industriale catre China.
    Nu este de acord cu externalizarea serviciilor de transport catre tarile membre UE cu economii slabe.