G4Media.ro

Director ANPC, recomandări pentru Black Friday: La ce trebuie cumpărătorii să fie…

Sursa foto: Pexels

Director ANPC, recomandări pentru Black Friday: La ce trebuie cumpărătorii să fie atenți, cum ar trebui calculate prețurile și care sunt condițiile de returnare a produselor achiziționate online

Directorul general al Directiei Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel explică regulile după care sunt fixate reducerile de preţuri şi le recomandă românilor interesaţi de ofertele de Black Friday să verifice pe site-urile care compară preţuri tarifele, pentru a se asigura că beneficiază de cea mai bună ofertă.

Oficialul ANPC precizează şi care sunt condiţiile în care o persoană care a făcut cumpărături online poate returna produsele.

„Vă recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează  preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care consideraţi că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalaţi  orice abatere şi vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor.

Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus”, transmite, într-o postare Facebook, Paul Anghel.

În ceea ce priveşte  cumpărăturile online, oficialul recomandă cumpărătorilor să verifice dacă preţul include şi costul de livrare, subliniind că vânzătorul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii.

„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului”, mai scrie Paul Anghel.

Conform legislaţiei, rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.

„Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, precizează Paul Anghel.

Vânzătorul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea.

În cazul magazinelor clasice, odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.

Printre problemele semnalate în anii anteriori  în perioada reducerilor de Black Friday se numără: afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online  „-50%” la toate produsele , dar în realitate, această reducerea nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare; în catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online  era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de „-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%; lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului; faptul că deşi produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coş, acesta apărea că epuizat precum şi reclama mincinoasă, constând în aceea că deşi produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat .

Tot în anii anteriori, au fost semnalate de către cumpărători cazuri în care produsul a fost plasat în coşul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preţ mai mare cu 900 lei, situaţia fiind considerată drept reclamă abuz de promovare.

Cu privire la plata cu cardul online, consunatorii sunt sfătuii să refuze tranzacţia dacă li se cere codul PIN al cardului, parolă de Internet sau Mobile banking sau soldul contului ataşat cardului.

„Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripţionat pe card). Nu divulgaţi nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna şi anul când expiră, numele deţinătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informaţiile dumneavoastră personale şi nici nu ţineţi cardul şi codul PIN în acelaşi loc.

Acordaţi o atenţie sporită atacurilor de tip phising care pot apărea în această perioadă. Nu accesaţi linkuri trimise prin e-mail/sms în care vi se cere să introduceţi datele personale sau datele cardului. Raportaţi imediat orice eveniment cu potenţial de fraudă. În acest sens, băncile vă pun la dispoziţie un număr de telefon la care le poţi apela oricând”, sunt recomandările autorităţilor.

Sursa Foto: Pexels.com

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. Ăștia de la ANPC mai anunta chemarile in masa la masinile aflate in garantie la producator? Ca dealerului putin ii pasa de masina ta.
    Dar la cele care nu mai sunt in garantie… cine garanteaza calitatea consumabilelor?

    Anunturi pe facebook, asta da stire de la… #nimeni despre #nimic.

    O stire ar fi ca ” organul ” nu se autosesizeaza in cazuri flagrante daca sunt acceptate tacit (in necunostinta de cauza) de catre consumatori.
    Iar daca nu sunt acceptate si raportate… ei bine… au la dispozitie Instanta de Judecata sa le faca dreptate.

  2. ANPC, politia si DNA nu mai prind rau facatori, ci emit recomandari.

  3. Astia de la ANPC se prefac ca ii intereseaza de populatie … baaa … au scumpit gazu nejustificat de 4-500% si nu va intereeaza … sau sunteti pe felie cu ei … #ue #latoti