G4Media.ro

Directorul celei mai mari fabrici sibiene: ”Sunt director de 33 de ani…

Sursa foto: Turnul Sfatului

Directorul celei mai mari fabrici sibiene: ”Sunt director de 33 de ani și nu am auzit pe nimeni la televizor invitându-ne la muncă” / ”Nu am găsit încă cele mai bune căi să-i convingem pe oameni să rămână în țară”

Ioan Deac, directorul general al Compa, cea mai mare fabrică din Sibiu cu capital autohton, spune că una dintre cele mai mari probleme ale țării este lipsa unei culturi a muncii, relatează Turnul Sfatului.

În fața unei crize tot mai mari a forței de muncă, Ioan Deac dă exemplul celor veniți din alte țări care au un alt apetit pentru a munci. „La noi se promovează nu munca, ci creșterile de salarii, de pensii și de venituri fără muncă. Eu nu am auzit pe nimeni la televizor să se îndemne oamenii la muncă”, apreciază Ioan Deac.

Ioan Deac a fost invitat la ultimul eveniment din acest an al Conferințelor Astra, al cărui temă a fost „Despre comunism, după 30 de ani de la Revoluție”. Director al Compa de peste 30 de ani, Ioan Deac a vorbit mai întâi despre trecerea de la IPAS (cum se numea în comunism compania condusă de el) la capitalism. „Primii șase – șapte ani au fost extraordinar de grei: industria auto (în care activează Compa în principal – n.a.) a căzut dramatic. Toți clienții noștri, precum Roman, ARO, Dacia sau Oltcit, toți au căzut dur. Firma IPAS aveam cam 8 – 9.000 de salariați. Din 1993 – 1994 am fost obligați să disponibliizăm personal, lucru cu care nu eram obișnuiți în perioada respectivă. Dar am fost obligați să ne aliniem vremurilor și să găsim soluții pentru a rămâne pe piață. Ceea ce a fost dificil: noi aveam o părere foarte bună despre noi, când – de fapt – în economia europeană, valoarea noastră nu era privită cum o vedeam noi. Am fost nevoiți să învățăm ce trebuie să facem și unde vrem să ajungem. Singura soluție a fost să ascultăm de consultanța din domeniu”, amintește Deac.

Cei mai bine de 30 de ani care au trecut de la Revoluție au adus o altă perspectivă asupra muncii, crede Ioan Deac.

„Tinerii trebuie să fie pregătiți și formați să înțeleagă faptul că nimic nu pică din cer și pentru orice trebuie să muncești foarte mult. Sub nicio formă nu există vreo șansă în a rezolva problemele fără muncă. Eu sunt director de 33 de ani la Compa și nu am auzit pe nimeni la televizor invitându-ne la muncă. Cu toate că fără muncă nu există soluții. România se comportă acum cu niște probleme extraordinare referitoare la forța de muncă, în toate domeniile de activitate. Vă spun asta deoarece văd ce se întâmplă: pofta de muncă nu crește, ci scade”, arată Deac.

Întregul articol poate fi citit în Turnul Sfatului.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. „Am fost nevoiți să învățăm ce trebuie să facem și unde vrem să ajungem. Singura soluție a fost să ascultăm de consultanța din domeniu…”

    Din cele spuse de domnul Ioan Deac se înțelege cu ușurință nu doar că NU a ascultat „consultanța în domeniu”, dar nu are cunoștințe de economie nici măcar la nivelul manualului ed clasa a XI-a. Acest lucru reflectă și nivelul conferințelor ASTRA, unde a fost invitat să-și manifeste ignoranța și aroganța.

    Domnia-sa nu a înțeles principiul economic elementar că veniturile salariaților, ca preț al forței de muncă, reflectă echilibrul dintre cerere și ofertă, pe o piață liberă, deschisă și concurențială.

    Pentru a putea oferi pe factorul de producție numit Muncă prețul stabilit de piață, este necesar ca produsele realizate de compania domniei-sale să fie competitive, cu o valoare adăugată suficient de mare încât să-și poată plăti angajații la nivelul pieței și să obțină și profitul necesar pentru investiții, retehnologizare, calificarea personalului etc.

  2. Omul are dreptate.

    Doar ca lecția învățată de mine în capitalism este ca esenta este capitalul.

    Ca muncitor (în ultimii 45 – 50 ani) abia te menții la nivelul inflației.

    Ca deținător de capital, bați serios inflația.
    Ca manager ești compensat indirect pentru munca echipei tale.

    Din păcate aici e un conflict de interese în sensul ca omul a condus fabrica timp de 33 ani și își dorește forța de muncă ieftina dar nu prea convinge oamenii sa vina pe salarii mici.

    Si atunci încep chestiile motivationale de la HR cu scopul mai înalt și suntem o familie (pana la disponibilizări)

    • @Datornicul _ „Omul are dreptate [ …] își dorește forța de muncă ieftina…”

      Obiectivul oricărui antreprenor, al oricărui investitor, este obținerea de profit.

      Pentru a crește nivelul de competitivitate al produselor sale, acest antreprenor privește (se înțelege din articol) mai degrabă spre reducerea costurilor cu forța de muncă decât spre creșterea gradului de tehnologizare și eficientizarea proceselor, pregătirea forței de muncă, marketing etc.

      Astfel, domnia-sa speră că poate obține produse mai ieftine plătind mai prost angajați bine calificați pe care să-i convingă să nu emigreze, încât componentele auto fabricate în compania domniei-sale să concureze cu altele similare ale firmelor concurente și să fie mai competitive decât acelea pe o piață liberă și deschisă.

      Altfel spus, antreprenorul dorește să devină mai competitiv decât fabricanții chinezi, în condițiile producției din Uniunea Europeană. Or, acest lucru este posibil doar prin utilizarea de tehnologie performantă, nu prin reducerea salariilor la nivelul celor din China. E simplu și ar fi trebuit să știe deja acest lucru atât el, cât și cei care l-au invitat la ASTRA.

  3. Asta e baiatul ala care cu banii compa, a facut o sucursala in imobiliare si acu isi bate joc de actionari. Si vrea sa dea lectii, daaaa…

  4. Asta-i ăla care oferă un preț cu 30% mai mic decât prețul unei acțiuni Compa … atunci când vrea sa divizeze compania Compa (auto vs imobiliare)… și ne dă lecții … după ce își diluează investitorii cu zeci de procente. Anunțul lor a dus la o scădere a prețului acțiunii cu 15% într-o zi….șmecherie…

  5. Sau mă înșel?